Alla inlägg under november 2015

Av Mikael Holmkvist - 28 november 2015 13:41

 

 

 

AV: Maya Zinshtein, Geoff Arbourne, Noam Amit and Charlie Phillips, theguardian.com, tisdag 24 november 2015:

 

 

Beitar Jerusalem är en symbol för det högerextrema Israel. Men säsongen 2012-2013 plockade klubben in två spelare som var tjetjenska muslimer, vilket gjorde Beitars hardcorefans, La Familia, rasande. Några av dessa fans sjunger öppet om att de är rasister. Några av Israels politiska ledare anser att La Familia är pinsamma. Men reflekterar de bara ett större problem i Israel - det polariserade samhället?

 

 

• Från den kommande dokumentären och Kickstarter-kampanjen, Forever Pure.

 

• Den här videon korrigerades den 26 november för att mer exakt reflektera översättningen av en del av konversationen.

Av Mikael Holmkvist - 28 november 2015 13:37

Patrice Evra slipar på färdigheterna i Italien och siktar på att bli en boss i England

 

 

 

AV: Duncan Castles, The Sunday Times, söndag 1 november, 2015:

 

 

PATRICE EVRA återhämtade sig fortfarande från chocken efter Sir Alex Fergusons pensionering när "Bossen" spelade en signifikativ del i ombyggnationen av Evras egen framtid. Deras konversation kom nära slutet av säsongen 2012-13, när Manchester United vann titeln med 11 poäng. Ferguson: "Patrice, två personer kommer att bli fantastiska managers i det här laget. Du och Ryan Giggs."

 

 

Evra: "Kom igen nu, bossen!"

 

 

Ferguson: "Patrice, lita på mig för du förstår fotboll, du vet hur man pratar med folk, du har ledarskapet. Glöm taktik och allt det där; du vet hur man för vidare din passion. Du kan lätt föra vidare din inspiration, ditt ledarskap. Lita på mig - ta dina tränarmärken."

 

 

Evra är som skotten beskriver honom. "En naturlig ledare", en intelligent fotbollsman, som "bara är full av entusiasm". På väg att fylla 32 hade ytterbacken inte funderat på managerjobbet förrän Fergusons vägvisning. Innan den säsongen var slut tränade han akademispelare.

 

 

Nu är han inne på sitt andra år i Juventus och Evra ser sina sista år som elitspelare (han hoppas kunna vara det i "åtminstone tre år till") som en observationskurs i Serie A taktik och förberedelser. "För tillfället är jag som en dator, jag försöker ta åt mig allt."

 

 

När Ferguson talade så lyssnade man. Sättet på vilket hans kapten berättar det visar att det inte fanns någon poäng i att argumentera när han valde att avsluta alla sina år på Old Trafford. "Jag kommer ihåg att vi pratade kanske två veckor innan och han sade, 'Patrice, jag kommer vara här i ytterligare fem år'," säger Evra och skrattar. "Jag sade, 'Ja, bossen. Låt oss göra det.' Jag var så övertygad. Han såg yngre och yngre ut, helt otroligt. Han sa även till mig att till '99% kommer Cristiano Ronaldo att komma'. Jag tänkte, 'Wow, vi är redo att studsa tillbaka och t.o.m vinna Champions League igen'.

 

 

"Efter det vet alla vad som hände. Jag satt och körde min bil. Du vet när man känner sig förlorad och det känns som att världen skakar? Jag tänkte, kanske är det en mardröm och det inte är sant. Det var ett stort trauma. Jag hade sådana band med honom att jag kände mig förlorad."

 

 

Ferguson hade jobbat i hemlighet med Ronaldos representanter för att ta tillbaka anfallaren från Real Madrid; och portugisen ville göra flytten. Beslutet att lägga av, förklarade han för sina spelare, hade tvingats fram en smärtsam förlust inom familjen, hans frus tvillingsysters död. Det är ett bevis på respekten mot Ferguson att ingen av hans spelare nämnde managerns anledning offentligt förrän skotten valde att göra det själv.

 

 

"Sir Alex sade att det är ett personligt val samt för hans fru," minns Evra. "Det är vad han sa inför alla. Och jag sade 'Ok Boss, jag respekterar det, men jag respekterar inte det faktum att du lämnar.' Jag kunde inte argumentera emot vad han sa. Jag kunde inte övertyga en sådan legendar som Sir Alex Ferguson för jag är bara en speare. Men från fem år till slutade det med att det bara återstod fem dagar tills Ferguson inte längre var min manager! Man måste bara respektera hans beslut. Men inte respektera beslutet att han lämnade Manchester."

 

 

Ett år senare ställdes Evra inför liknande problem. Att lämna eller stanna kvar i fotbollsklubben han älskade, och till de upprepade framgångarna som han gett så mycket till. Mycket har sagts om fransmannens transfer till Juventus endast 59 dagar efter det att United annonserat att hans "kontrakt har förlängts med ytterligare ett år". Standardförklaringen är att vänsterbacken var för gammal; att den inkommande Louis van Gaal föredrog Luke Shaw, Marcos Rojo och Daley Blind på hans position.

 

 

En anledning till att Evra bad om vår intervju var för att låta Uniteds supportrar få veta varför han lämnade. Finkänsligheten i flytten, en vilja att inte såra Juventus fans med detaljer om smärtan det orsakade honom, gjorde att han väntade i mer än ett år innan han pratade om det. När vi till sist når ämnet tar han ett djupt andetag. Det blir tre ändrade starter innan han hittar sitt vanliga flyt.

 

 

"Först och främst ville jag inte höra om någon annan klubb för min klubb var Manchester United," säger han. "Det måste vi vara tydliga med.

 

 

"David Mooyes hade sagt till mig: 'Jag vill verkligen att du stannar för du är min kapten'. Jag förklarar, 'Men jag har ett familjeproblem och det kommer bli svårt för mig att stanna'. Efter det träffade jag Ed Woodward: 'Patrice jag känner till ditt problem, din agent berättade om det för mig, men jag kan inte förlora dig. Du är en sådan viktig person i klubben.'"

 

 

Evra, vars fru ville lämna England, tackade Woodward och bad om lite tid att tänka på. Medan han var på semester annonserade United den där kontraktsförlängningen. Hans kontrakt inkluderade ett tvåsidigt val för ytterligare ett år, och klubben hade använt det.            

 

"Juventus hade redan pratat med mig. Utmaningen var så spännande [Juve tränaren Antonio] Conte hade ringt mig en hel del under VM. Det var inte svårt att gå till Juventus, för det är en så stor, historisk klubb. Men det var svårt att lämna Manchester United.

 

 

"Ryan Giggs ringde mig och sa 'Kom igen Patrice, om du vill kan du prata med [Louis] Van Gaal'. Jag säger, 'Ok, men jag är verkligen uppskakad och låt oss se.' Ed Woodward ringde mig och sade igen 'Patrice, jag är ledsen. Men du måste stanna, jag kommer ge dig ett till tvåårskontrakt.' Jag förstod att han hade klubbens intressen i hjärtat. Jag visste inte vad jag skulle göra.

 

 

"Juventus president, Andrea Agnelli, ringde mig och sa 'Titta, vi satte inte in ditt kontrakt hos den italienska ligan, du kan ändra dig, men vi vill verkligen ha dig här'. Och jag känner att någon verkligen vill ha mig, med mycket respekt.

 

 

"Efter det pratade jag med min fru och hon var redo att åka, så jag ringer Ed Woodward för att berätta, 'Jag är ledsen, jag hade redan gett mitt ord till Juventus, jag kan inte ändra mig.'"

 

 

Det svåraste ögonblicket kom när Evra åkte för att säga hejdå till det turnerande United-laget på deras hotell i Los Angeles. "Det var en av de värsta dagarna i mitt liv. Jag anländer till hotellet, jag ser allihop och jag kunde inte fatta att jag redan gett mitt ok till Juventus.

 

 

"Till sist träffar jag Van Gaal. 'Patrice, trevligt att träffa dig, många personer pratar så väl om dig. Jag vill verkligen att du stannar.' Jag säger: 'Det är för sent...' 'Nej. Jag har många planer för dig. Jag har planer för dig att spela mittback ibland. Spela 3-5-2.'

 

 

"Och igen tänker jag 'Åh herregud.' Det är därför jag inte vill ge någon skulden. Den enda personen som tar det fulla ansvaret för varför jag lämnade Manchester United är jag själv. För jag är den som tog beslutet."

 

 

Juve-kontraktet levererades till sist till Serie A och Evra minns hur han tittade på sig själv i de svarta och vita ränderna och frågade sig vad han gjorde där. Under två månader kände en av spelets mest tävlingsinriktade personer att han inte kunde ge sitt allt för sitt nya lag.

 

 

Så sakteliga började han uppskatta fördelarna med en träningsregim som krävde mer än dubbelt så mycket tid som han hade vant sig vid i England, ett medicinskt team som fixade ett långvarigt skadeproblem och en inställning till taktisk förberedelse som var på en annan planet i jämförelse med den som tagit honom till fyra Champions League finaler.

 

 

"Jag förväntade mig inte detta," säger han. "Jag lärde mig mycket om fotboll, jag lärde mig mycket om ett sätt att vara mer professionell på - trots att jag redan var ett massivt proffs i Manchester. Ibland tänkte jag, man vinner många pokaler för Manchester men man kunde ha gjort mycket mer om man hade känt till det italienska sättet att spela.

 

 

"Jag säger alltid att Premier League är som två boxare som krigar. Och den som är minst stark blir trött, han åker i backen. Här är det som en schackmatch, och jag tror man måste förstå varje rörelse innan du spelar med din kvalitet, med din styrka och med din skicklighet. Det är skillnaden."

 

 

Evra första säsong adderade Serie A och Coppa Italia titlarna till de 10 pokalerna han vann med United; och han var med i det förlorande laget endast två gånger (i en Champions League gruppmatch borta mot Atletico, och i finalen). I september åkte Juve till Manchester City, åkte på ett baklängesmål, men lämnade staden som vinnare. Deras resa fram till Champions League finalen, via grupp D, är en del av processen som troligen kommer göra Serie A till trea på UEFA:s lista över Europas bästa ligor - och få Englands starkaste klubbar att käbbla om tre Champions League platser, istället för fyra. Är han överraskad?

 

 

"Nej. Jag lär mig mycket, och jag är lite orolig för engelsk fotboll. Varför? För jag kan se nu i Europa, om man är snabb, stark och bara spelar med din kvalitet, då kommer du att ha svårt mot lag som förbereder sig. Jag tror att det är där England måste arbeta, det handlar om taktik. Men det är inte lätt, för spelarna kommer inte acceptera det. De kommer säga 'Är du galen? Varför vill du köra med taktik? Låt oss bara spela, låt oss ha lite roligt, låt oss tacklas och sådana grejor.                    

 

 

"När Juventus mötte Manchester City - och det var en extra bonus såklart som f.d Röd - var jag inte orolig. Paris Saint-Germain, Manchester City, när de köper dyra spelare är det många som säger 'De borde vinna, du ser ju lönen han har'. Men det är inte fotbollen.

 

 

"Först och främst när man möter Manchester City, vann någon spelare Champions League i deras trupp? Innan matchen tänkte jag 'I Juventus, har jag tre eller fyra'. Det är inte att vara arrogant, men et är bara 'Jag vet vad jag har i min väska, låt oss köra. Jag kan förlora, jag kan vinna, men låt oss köra.' Jag vet vad jag har och jag kommer inte ha någon press på mig att kontrollera bollen när någon spelare kommer mot mig."

 

 

Om hans lycka håller i sig så önskar Evra att en dag kunna föra vidare den informationen till Premier League spelare. Han har redan mästarens kvalitetsstämpel.

Av Mikael Holmkvist - 28 november 2015 13:28

* Cristiano Ronaldo romantiskt sammanlänkad med Jorge Mendes dotter Marisa

 

* Ronaldo avslöjade förra veckan att han har 'några' kvinnor som tävlar om hans kärlek

 

* Real Madridstjärnan står sin agent väldigt nära och han var hans best man

   

Cristiano Ronaldo (tvåa från vänster) har romantiskt sammanlänkats med Marisa Mendes (längst ut till höger) i Portugal.



 

 

AV: Elliott Bretland, för MailOnline, tisdag 17 november, 2015:



Cristiano Ronaldo kan dejta dottern till superagenten Jorge Mendes, detta enligt rapporter i Portugal.



Real Madrid stjärnan avslöjade att han har 'några' olika kvinnor som kämpar om hans kärlek då han nyligen intervjuades i the Jonathan Ross Show och nu sammanlänkar portugisisk media honom med Marisa Mendes.



Nyhetsbyrån Flash! Vidas har sammanlänkat de två och paret poserar på en bild delad av den f.d Manchester United stjärnan på hans Instagram-konto i torsdags.


 

Marisa Mendes är dotter till Ronaldos agent Jorge, som den portugisiska stjärnan står väldigt nära.

 

 

Ronaldo (i mitten) fotograferad med agenten Mendes (t.h.) och Marisa vid premiären för Real stjärnans dokumentär.

 



Ronaldo har varit singel sedan han lämnade den ryska modellen Irina Shayk tidigare i år.



På frågan i The Jonathan Ross Show huruvida han har en 'ny speciell någon' svarade Ronaldo: 'Några stycken. Jag måste räkna ut det. Vissa vet [att de tävlar]. Jag är normal.



'För att prata allvar, det är inte lätt. Jag vet att 50 procent närmar mig för [kändis] intresse... Det är normalt, inte bara jag. Alla de berömda människorna har den här sortens problem.



'Jag tycker att jag är en självsäker kille. Jag är lång, har alla mina tänder, har en fin kropp.'



Mendes, som är 24 och agentens äldsta barn, närvarade vid den portugisiska landslagsmannens filmpremiär av filmen Ronaldo och hon ses regelbundet på Santiago Bernabeu.



Ronaldo har varit singel sedan han lämnade den ryska modellen Irina Shayk i januari i år.


 

Real Madrid stjärnan Ronaldo öppnade upp sig gällande sitt privatliv då han var med i The Jonathan Ross Show.


 

Den portugisiska landslagsmannen lämnade ex-flickvännen och modellen Irina Shayk i janauari i år efter ett fem år långt förhållande.



Den 30 år gamla superstjärnan berömde nyligen agenten Mendes för att han har en enorm inverkan på hans karriär och han hade följande att säga gällande agentens influenser vid hans flytt till Manchester United som 18-åring: "Vad Jorge gjorde för mig när jag var 18 tillsammans med orden från Ferguson var en dröm. Att spela för Sporting och flytta var 'wow, vad är detta?'"



 "När Ferguson ville ha mig och sade att jag skulle spela 50 procent av matcherna var det otroligt.



"Jag tog det beslutet för Jorge hjälpte mig. Det sista ordet från Ferguson var också nyckel."



Ronaldo närvarade vid Mendes bröllop i augusti som best man och köpte superagenten en egen grekisk ö, enligt rapporter i Spanien.



Mendes, som har förhandlat fram transferaffärer för mer än £1 miljard (14,08 miljarder kr) och har en klientlista som, förutom Ronaldo, inkluderar Jose Mourinho, David de Gea, James Rodriguez, Angel di Maria, Pepe, Joao Moutinho och Fabio Coentrao, gifte sig med Sandra Barbosa i det förmögna Foz do Douro.


 

Ronaldo (tvåa från vänster) fotograferad då han äter middag med Mendes (t.h) och vänner i september.

   

Ronaldo har sagt att han inte kommer avslöja identiteten på sin sons mamma förrän han tycker att tiden är rätt för det.



Under framträdandet pratade Ronaldo om sin relation till sin son och han sa att han kommer berätta för Cristiano Jnr vem hans mamma är när 'tiden är rätt' och avböjde pressen på att offentligt annonsera hennes identitet. 



Han erkände även i princip att en tredje Ballon d'Or seger är utom hans räckhåll i januari, han insisterade på att Barcelonas Lionel Messi kommer ta tillbaka priset.



"Den här sortens pokal beror på röster och Messi vann turneringar," sa Ronaldo. "Han vann Champions League och La Liga. När det gäller individuella [insatser] gjorde jag förmodligen min bästa säsong i min karriär, vilket är bra. Jag var den bästa målskytten i Europa.



"Vi delar den här scenen hos FIFIA i åtta år. Ingen gjorde det förut, bara vi. Så det är bra, jag har en bra relation med honom. Vi är inte gamla vänner men vi respekterar varandra."

Av Mikael Holmkvist - 28 november 2015 13:22

GLAMOURMODELLEN i uppmärksamhetens centrum bland realitystjärnorna i sin avslöjande utstyrsel på kändisboklanseringen

   

Nicola McLean svajar i sin feminina topp medan hon stoltserar med sina smärta ben.

 

 

 

 

AV: Howell Davies, the Sun, fredag 27 november, 2015:

 


GLAMOURMODELLEN Nicola McLean såg till att rampljuset placerades på henne genom att klämma i sig i den här iögonfallande utstyrseln.

 


Realitystjärnan, 34, hade på sig en svart topp med en urringad del med genomskinligt tyg som visade upp hennes utbuktande byst då hon var ute i London i torsdags kväll.

 

 

Nicola bar även en monokrom kjol.

 


Runt sin smala midja adderade hon en fullängdskjol som avslöjade ännu mer hud i och med en skärning upp mot låren.

 


Hon bar denna vågade utstyrsel till Agnes dos Santos' Perfect Eyelashes boklansering och hon stal definitivt showen med den här looken där hon även visade upp sina smärta ben genom öppningen i kjolen.

 

 

Ett mörklila läppstift och hennes blonda lockar lyste verkligen upp hennes utstyrsel.

 


Men hon adderade lite färg med ett rejält lila läppstift som kompletterade hennes svallande blonda lockar och strålande hud.

 


Tvåbarnsmamman lämnade sin fotbollsmake Tom Williams hemma medan hon närvarade vid tillställningen, men hon var förmodligen hemma i tid för I'm A Celebrity! Get Me Out of Here.

 

 

Den leende stjärnan såg lysande ut vid boklanseringen.

 


Hon var med i djungeln 2008, deltog även senare i Celebrity Big Brother och har stöttat Towie-stjärnan Ferne McCann under hennes tid i ITV:s realityprogram.

 


Hon skrev följande på Twitter: "Kom igen tjejen hon är fantastisk @fernemccann #ImACeleb."

 


Men hon verkar inte särskilt imponerad av koreografen Brian Friedman, som hon avvisade som "bossig" under en episod tidigare den här veckan.

 


Hon twittrade: "Inte säker på #brianfriedman tbh för bossig #ImACeleb."

Av Mikael Holmkvist - 28 november 2015 11:28

 

The Government Accountability Office's rapport visar att 91% av alla misstänkta terrorister som försökte köpa vapen i Amerika lämnade stället med de vapen de ville ha mellan 2004 och 2014.



 

 

AV: CAMERON JOSEPH, LARRY MCSHANE, NEW YORK DAILY NEWS, onsdag 18 november, 2015:



NRA - och deras vapenälskande republikanska skara - vägrar igen att stoppa terrorister som har intentionen att beväpna sig i USA.



Ett kryphål i lagen tillåter misstänkta terrorister på regeringens no-fly lista (lista över personer som är förbjudna att borda ett flygplan p.g.a terroristmisstankar) att lagligt köpa vapen, men ett lagförslag som skulle kunna fixa det lär inte gå igenom. Den federala Denying Firearms and Explosives to Dangerous Terrorists Act, t.o.m i svallvågorna av förra veckans terroristattack som kostade 129 människor livet i Paris, är fortfarande ett långskott p.g.a förslagets fanatiska pro-vapen motståndare.



"Allt som de känner begränsar användandet eller förmågan att behålla ett vapen är de emot," berättade en av personerna bakom lagförslaget, Pete King, för the Daily News.



"Det är en slags reflexreaktion," sade han på tisdagen. "The National Rifle Association är starkt emot det och faktum är att vi bara har en handfull republikaner som står bakom det."



Lagförslaget dök först upp 2007 av Bush-administrationen och King introducerade det formellt för kongressen två år senare.


   

Wayne LaPierre, vd för NRA, har hindrat tuffare vapenlagar från att godkännas.



För tillfället är det förbjudet för några kända och misstänkta terrorister att borda flygplan tack vare regeringens no-fly lista - men alla får köpa automatkarbiner och andra vapen.



Medan förslaget har förblivit just ett förslag har fler än 2,000 misstänkta på FBI:s terroristövervakningslista köpt vapen i USA under de senaste 11 åren, detta enligt det federala Governement Accountability Office (en amerikansk federal myndighet som lyder direkt under kongressen, och har till uppgift att oberoende granska och undersöka verksamheten (revision) i hela den federala statsmakten, huvudsakligen i den verkställande statsmakten, dvs. Presidenten och de federala departement och myndigheter som sorterar därunder. Ordet Government har i USA inte samma betydelse som i Europa där det har betydelsen regering, utan det avser snarare staten, eller mer specifikt den federala statsmakten, i sin helhet.).



GAO rapporterade att 91% av alla misstänkta terrorister som försökte köpa vapen i Amerika lämnade stället med vapnet de ville ha under den här tidsperioden. Endast 190 avvisades, trots deras ödesdigra historia.


 

Kulhål ses här genom fönstret på ett café som drabbades i förra veckans terroristattack i Paris. GAO-rapporten har lett till fruktan för att terrormisstänkta här skulle kunna genomföra en liknande attack.


 

 

HUR NRA FINANSIERAR MEDLEMMAR AV KONGRESSEN

2013-14 steg antalet framgångsrika köpare till 94% - 455 misstänkta köpte vapen och endast 30 avvisades under de gällande lagarna.



"Det är svårt att tro att någon skulle kunna försvara att någon på terroristövervakningslistan köper ett vapen, utan att några frågor ställs," sade senator Chuck Schumer. "Jag kan inte fatta att våra republikanska kollegor skulle blockera detta nu."


   

Republikanen Peter King och senatorn Dianne Feinstein introducerade lagen tidigare i år för att förhindra att någon på övervakningslistan köper vapen.




Schumer förutspådde att det fanns en "bra chans" att hans republikanska senatskollegor "inte skulle ha något annat val än att godkänna förslaget, trots NRA motståndet... Vi kommer att presentera det och min gissning är att det kommer godkännas."

 


Men senatsmajoritetsledaren Mitch McConnell menade att han inte förstod allt i lagförslaget som lades fram för nio månader sedan - precis som flera andra GOP-senatorer som avstod från att delge sina åsikter.


 

En genomgång, år för år, av vapenköpare på FBI:s terroristövervakningslista.



"Jag är inte särskilt förtrogen med lagförslaget," insisterade McConnell.



NRA svarade inte på en förfrågan om en kommentar i tisdags, men de var emot 2009 års version av den föreslagna lagen p.g.a att laglydiga amerikaner felaktigt placerade på listan skulle förlora sina Second Amendment-rättigheter.



Senator Dianne Feinstein kallade den föreslagna lagen en "no-brainer" (något man inte behöver tänka över särskilt länge) i svallvågorna av det senaste terroristblodbadet utfört av ISIS-mördare.



Feinstein planerar att skicka ett påpekande till senatens juridiska kommittéordförande Chuck Grassley och be Iowa-republikanen att börja röra processen framåt.



King, efter sex års besvikelser, lät betydligt mindre optimistisk gällande förlagets chanser. "Jag tror att just nu skulle det vara svårt att få igenom det," sade han till The News. "Jag stöttar det starkt. Men nej, det kommer inte hända just nu."


 

Folk lägger blommor och tänder ljus vid en tillfällig minnesplats framför ett av ställena som drabbades av attackerna i Paris.



King sa att det "bara finns för mycket motstånd" från pro-vapenmedlemmar i GOP House, trots att förslaget stöttas av Vita huset. Det finns ungefär 700,000 namn på FBI:s terrorlista - vanligtvis känd som Terroristövervakningslistan. Den inkluderar namn på både inhemska och internationella misstänkta identifierade genom underrättelsetjänsters och polisers utredningar.


Inte en enda vapenköpare på listan avvisades för att de utgjorde ett hot mot den amerikanska befolkningen som potentiell terrorist. Anledningar till avvisningar inkluderade istället "grov förbrytelse, andra åtal, psykisk ohälsa, våldsamma förseelsebrott i hemmet, flykt undan rättvisan och missbruk," sade GAO i sin sammanfattning.

 


Schumer och senatminoritetsledaren Harry Reid är fortfarande optimistiska gällande deras chanser.



"Det är definitivt något som borde göras," sa Reid.



Men för endast två år sedan ignorerade senaten den tårfyllda vapenkontrollvädjan från Newtown föräldrar vars barn mördades inne i the Sandy Hook Elementary School. Deras uppmaning om ett federalt förbud mot automatvapen kollapsade i mars 2013, endast tre månader efter slakten på 20 studenter och sex personer i personalen.


lmcshane@nydailynews.com

Av Mikael Holmkvist - 28 november 2015 11:03

Kommentarerna fällda av irländska kolumnisten Ian O'Doherty i ett radioprogram stämplade som "förskräckliga"

   

Två barn visar respekt till de som förlorades på Hillsborough.

 

 

 

AV: Joe Thomas, Liverpool Echo, söndag 8 november, 2015:



En journalist har blästrats efter att ha sagt att Liverpool FC:s matchdräkt borde ha ett permanent svart armband för att "klubben går igenom så många åminnelser av katastrofer och dödsfall."



Kommentarerna fällda av irländska kolumnisten Ian O'Doherty i ett radioprogram stämplade som "förskräckliga."



Då han pratade i söndagsmorgonens genomgång av tidningarnas nyheter i Newstalk FM deltof Mr O'Doherty i en debatt gällande bärandet av poppies (vallmoblomman) inför Remembrance Day.



Han sa att han anser att the poppy representerar den "växande mjäkigheten [i kontexten att behovet att visa upp sorg blivit kväljande] i det brittiska samhället, och särskilt när det gäller fotbollen".



Mr O'Doherty sa sedan: "Det verkar nästan som att man inte kan gå till en match i England nu utan att det ska hållas en tyst minut för sonsonen till te-damen som brukade jobba på arenan och nu känner sig lite risig.



"Jag menar att skämtet ligger på Liverpool för de verkar gå igenom så många åminnelser av katastrofer och dödsfall att de bara borde ha ett svart armband som en del av deras matchdräkt."



Efter det att programledaren avbröt och påpekade att Liverpool har genomgått en "fasansfull händelse" försökte Mr O'Doherty rättfärdiga sina kommentarer med att säga att, som ett Manchester United fan, tänkte han "inte missa chansen att ge dem [Liverpool] en känga".



En som lyssnade på programmet sa följande till the ECHO: "Som ett Liverpool-fan i mer än fyrtio år blev jag arg på dessa kommentarer om Liverpools sörjande av Hillsborough.



"Jag tycker inte att journalisten i fråga helt enkelt ska tillåtas att så öppet håna familjerna till de 96, klubben, dess fans och den årliga åminnelsen av tragedin.



"Kommentarerna är ingenting annat än förskräckliga."



Mr O'Doherty har sökts för en kommentar.

Av Mikael Holmkvist - 28 november 2015 10:59

 

Istället för att njuta av en guldålder för yttrandefriheten lever vi nu i en hysterisk, censurerande kultur där mobben ligger och bara väntar på att någon ska säga fel eller framföra en åsikt de inte gillar.

 

 

 

 

AV: Ian O'Doherty, Irish Independent, onsdag 11 november, 2015:



Det finns både något slående och något deprimerande gällande sättet på vilket folk har anpassat sig till internet och sociala medier.



Ingen av oss är någonsin längre ifrån än ett klick på musen till varje filosofisk text som någonsin skrivits, varje politisk idé som någonsin fått dragkraft, varje film som någonsin gjorts och varje bok som någonsin skrivits. I korta ordalag har vi, i slutet av våra fingertoppar, en informationsresurs som bara existerade som utopisk science fiction för blott 20 år sedan.



Så synd att vi har tagit det kanske viktigaste tekniska verktyget som någonsin skapats och bestämt oss för att använda det mest till att dela bilder på kattungar och bilda elektroniska lynchmobbar som dreglar med osammanhängande vrede så fort de exponeras för något de inte gillar.



Vi vill tro att vi är så mycket mer upplysta och progressiva än vår föräldrageneration, och även om det är sant att vi lever i ett mer liberalt samhälle än tidigare, så ska vi inte blanda ihop den liberalismen med tolerans.



Istället för att njuta av en guldålder för yttrandefriheten lever vi nu i en hysterisk, censurerande kultur där mobben ligger och bara väntar på att någon ska säga fel eller framföra en åsikt de inte gillar.



Som någon som frekvent skriver om farorna med kollektiviserad censur var det kanske oundvikligt att jag skulle dras in i en av dessa enfaldiga mikroskandaler, och de senaste dagarna har svarat för en deprimerande, upprörande men stundtals extremt rolig insikt i bikupesinnet.



Medan jag diskuterade den kväljande fördumningen av samhället i Shane Colemans program i Newstalk i söndags gjorde jag referenser till det faktum att det nu är sällsynt att se en fotbollsmatch börja utan en tyst minut för någonting.



Sedan, kätteriernas kätteri, refererade jag tillbaka till det gamla skämtet om att Liverpool borde inkludera ett permanent svart armband på deras officiella matchdräkt.



En liten kommentar för att illustrera en poäng blev sedan ett fall där jag tydligen deklarerade krig mot Liverpudlians när det inte alls var det det handlade om - lita på mig, om jag hade gett mig ut för att avsiktligt förolämpa Scouserna, då hade jag gått mycket längre.



Detta bevisar, antar jag, att Newstalk tydligen har en större publik i Liverpool än vad man tidigare trott, för smädelserna var många och de kom snabbt (och många var korkade) och det här helt ok för mig - alla har rätt att uttrycka en åsikt, även om den åsikten är en simpel "Förhoppningsvis blir han påkörd av en buss framför sin familj".



Smädelser är helt normalt på Twitter och Facebook, och om du inte gillar det kan du antingen ta bort ditt konto eller blocka personerna som irriterar dig.



Men saker och ting får en ondskefull spets när folk bestämmer sig för att det inte är tillräckligt för dem att ha blivit förolämpade, de vill även få den som har förolämpat att få sparken eller bli bojkottad.



Till exempel så fick en engelsk advokat, Clive O'Connell, gå efter att ha fällt nedsättande kommentarer om Liverpool häromdagen. Istället för att anse att det var ett ganska drakoniskt svar på ett taktlöst uttalande, så jublade mobben för hans avsked och hyllade alla andra dåliga saker som kan komma att hända honom.



Här kommer den viktiga biten - normala människor uppför sig inte så.



Jag har alltid sagt att individer är smarta, men desto fler personer du adderar in, desto dummare blir dynamiken och då får man se folk som normalt sett skulle rycka på axlarna åt någon liten grej förvandlas till rasande hämndänglar med oproportionerlig ilska.



Liverpool-fans har ett brett etablerat rykte om sig att vara humorlösa (samtidigt som de själva säger sig ha det bästa sinnet för humor av alla fans), men det här var bara det senaste duggregnet med dumhet i vad som har blivit ett skyfall.



Det är inte längre tillräckligt, verkar det som, att inte hålla med någon annan. Man måste fullständigt stänga ner dem. Det är ett slags intellektuellt blitzkrieg, vilket betyder att t.o.m den mest oskyldiga kommentaren nu ses som "hat" och därför måste utplånas innan det får en chans att få dragkraft.



De flesta västerländska länder har ett system med politiska kontroller och balansvågar för att skydda folket från regeringens tyranni. Men vad vi nu har är folkets tyranni då dessa icke-valda, självutnämnda kommissarier befinner sig på ständig jakt över hela landet och bestämmer vad alla andra kan se, höra eller säga.



Undantagslöst gör detta i det kvävande, intoleranta namnet av illiberalism som för närvarande härskar i samhället.



Detta är vad som händer när de dumma ärver jorden och det finns ingen tvekan om att, som en kultur, blir vi mer idiotiska och irrationella för varje kontrovers som passerar.



Huruvida det är den nuvarande kampen för yttrandefrihet på de alltmer tokiga amerikanska skolorna - ett fenomen som alltmer kan beskådas även på irländska college - eller ironin i att unga feminister förbjuder Germaine Greer för att hon inte är tillräckligt feministisk för dem. Vi behöver i alla fall inte oroa oss för politiska tyranner när allmänheten kan göra det jobbet minst lika bra på egen hand, tack så mycket.



Problemet med sådana selektiva kränkningar är att något som är värt den responsen dyker upp kan folk inte uttrycka sig själva ordentligt.



Efter allt detta så kan man ju fundera på följande, om en utkastad mening av en person de aldrig hört talas om, utfört i en radiokanal de aldrig lyssnar på, i ett annat land, kan provocera fram ett sådant galet, hysteriskt, kollektivt utbrott, hur hanterar de då ett riktigt trauma?



Perspektiv är ett smutsigt ord för de upprörda för mobben gillar inte nyanser utan föredrar att jobba med rejält vansinne, vilket är anledningen till att de första upprörda, högljudda klagomålen gällande det jag sa i söndags snart ersattes av krav på att jag skulle be om ursäkt, eller sparkas. Det blev, i sin tur, övertaget av den tydligen innerliga, och bistert underhållande, önskan om att jag skulle bli överkörd av en buss.



Konstigt nog så i en av de två Liverpool Echo artiklarna gällande ståhejet så höll faktiskt några Liverpudlians med om det gamla skämtet, en kvinna skrev nämligen att "Jag tycker att en permanent påminnelse på armen är en bra idé, så länge det är finkänsligt" medan en annan läsare sade: "Vi skulle kunna använda det emot honom och göra det vördnadsfullt."



Som ett annat gammalt talesätt säger, man skulle inte kunna hitta på det.

Av Mikael Holmkvist - 28 november 2015 10:53

EXKLUSIVT: Enbarnspappan säger att han blev ett offer och mobbades av tre kvinnliga kollegor

   

Gör detta gällande... Marcus King

 

 

 

 

EXKLUSIVT AV: Dean Wilkins, The Sun, onsdag 18 november, 2015:

 


EN KÖKSARBETARE påstår att kvinnliga "peeping tom*" arbetare spionerade på honom på en toalett när han jobbade på Manchester Uniteds arena.

 


Marcus King, 55, säger att Premier League jätten ignorerade hans klagomål på könsdiskriminering, mobbning och skrämsel.

 


Enbarnspappan säger att han blev ett offer och mobbades av tre kvinnliga kollegor, alla tre hette Sue, på Old Trafford.

 


Han berättade för en domstol att han hörde fnitter utanför handikapptoaletten när han satt på toalettstolen.

 


Mr King sade: "Jag tyckte det var lite konstigt men ignorerade det tills ett par veckor senare när det hände igen."

 


Han sade att man kunde "se rakt igenom" ett skyddsgaller i dörren.

 


Han pekar på uppsägning utan saklig grund och sexuell diskriminering. Han arbetade för United i fyra år.

 

 

 

 

* Peeping Tom - brittiskt uttryck för någon som tjuvkikar på folk, t .ex när de går på toaletten eller andra privata situationer.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards