Direktlänk till inlägg 28 december 2017

MANCHESTER CITY OCH "DISNEYFIERINGEN" AV FOTBOLLEN

Av Mikael Holmkvist - 28 december 2017 19:59

Lags ägare utvecklar ett globalt nätverk av klubbar som kan komma att förvandla sporten

   

 

 

 

AV: Murad Ahmed i Manchester, Financial Times, fredag 8 december, 2017:

 

 

T.o.m de mest inbitna fotbollsfansen skulle ha svårt att identifiera Yangel Herrera. Men om Manchester Citys miljardärägare har rätt kan den venezuelanska mittfältaren bli det första beviset på att deras globala affärsmodell faktiskt betalar av sig.

 

 

19-åringen spelar för systerklubben New York City, ett US-amerikanskt lag som grundades för fyra år sedan som en del av the City Football Group, en paraplyorganisation som sträcker sig från Australien till Japan, Spanien, Uruguay, Storbritannien och USA. Det är en franschisemodell som vissa kallar "Disneyfieringen" av fotbollen och som dess arabiska ägare tror är framtiden för världens mest populära sport.

 

 

Mr Herreras plats i den planen har ännu inte blommat ut. Han kommer inte att spela i söndagens Manchester-derby, som ställer City mot deras grannar United i en match som förväntas attrahera en världsomspännande tv-publik på hundratals miljoner människor, men han är en av runt 1,000 spelare som CFG-klubbarna kan kalla in - en talangreservoar som sträcker sig från akademier till förstalagen.

 

 

Mr Herrera köptes i juni från Atlético Venezuela i Caracas för en ej angiven summa och han identifierades efter att man använt gruppens databas, som har en närmast industriell omfattning, med 300,000 spelare. Manchester City lånade omedelbart ut honom till New York City där tränaren Patrick Vieira letade efter en dynamisk spelare att addera till sitt Major League Soccer-lag. Om allt går enligt planerna kan mr Herrera härnäst komma att spela i Manchester. Han skulle då bli en väldigt promotad spelare i ett gigantiskt fotbollsprojekt som siktar in sig på att vända upp och ner på fotbollsindustrin.

 

 

Yangel Herrera, 19, köpt från Atlético Venezuela, spelar för närvarande i New York City FC, utlånad från Manchester City. © Getty Images

 

 

"Spelare behöver tid för att utvecklas," säger mr Vieira, den f.d Arsenal-spelaren och franska landslagsmannen. "Om Yangel Herera lyckas spela för Manchester City... det skulle vara väldigt roligt för oss."

 

 

CFG säger att deras ambition är att bygga den "första riktiga globala fotbollsorganisationen" och dess ägare är ledarna i en växande trend för rika individer att kontrollera flera klubbar. Intentionen är att varje klubb inom nätverket ska vara lönsam på sitt sätt, men samarbeta för att identifiera och träna världens bästa spelare, samtidigt som man säkrar marknadsaffärer för att finansiera lönerna till fotbollens superstjärnor.

 

 

I hjärtat av detta befinner sig Manchester City, köpt 2008 av shejk Mansour bin Zayed al-Nahyan, affärsmannen och miljardären, vice premiärminister i Förenade Arabemiraten och medlem av Gulfstatens kungafamilj. Han lovade att förvandla laget - som hade spenderat årtionden i skuggan av deras mer framgångsrika stadsrival Manchester United - till en global megaklubb kapabel att vinna Europa största pokaler.

 

 

Då förlöjligades den ambitionen av Uniteds dåvarande manager Sir Alex Ferguson, som beskrev det som uppspelt snack av "högljudda grannar". Då var det United som stod för ritningarna för framgång, både på och vid sidan av planen, med 13 vunna Premier League-titlar och två Uefa Champions League under Ferguson-eran - under en period då de även jagade internationella sponsoravtal och marknadsuppgörelser. De är fortfarande världens rikaste klubb när det gäller intäkter, €689m (7,35 miljarder kr) under 2015-16, enligt Deloitte. Som jämförelse var Manchester Citys intäkter under samma period €525m (5,6 miljarder kr).

 

 

Shejk Mansours beräknade personliga förmögenhet ligger på $20 miljarder (182,4 miljarder kr), dessa pengar kommer från innehav i Abu Dhabis olje- och gasenheter och detta ger klubben större ekonomiska resurser än alla deras rivaler. Hans frikostighet hjälpte City att gå om United på planen, detta då han spenderade £200m (2,45 miljarder kr) om året på transfers och löner, vilket innebar flera säsonger med tunga ekonomiska förluster men de vann även två Premier League-titlar, 2012 och 014. Det attraherade även investerare då the China Media Capital-konsortiet betalade $400m (3,64 miljarder kr) för en andel på 13 procent i CFG 2015, vilket innebär ett värde på gruppen på mer än $3 miljarder (27,3 miljarder kr).

 

 

Under de senaste åren har den emiratiske prinsen finansierat en annan slags shoppingrunda. 2013 gick Manchester City ihop med New York Yankees för att betala $100m (912,2m kr) för franchiserättigheterna att skapa ett fotbollslag i New York. CFG slöt sedan mindre avtal för flera miljoner dollar för att köpa Australiens Melbourne Heart, sedan omdöpta till Melbourne City, och Uruguays Club Atlético Torque. De köpte även minoritetsandelar i Yokohama Marinos i Japan och spanska Girona.

 

 

Andra grupper och individer försöker nu efterlikna modellen där man äger flera klubbar samtidigt. Red Bull äger fotbollsklubbar i USA, Österrike, Tyskland och Brasilien, delvis som ett sätt att promota deras energidryck. Men få kan matcha CFG:s ambitioner, de har redan expanderat över fyra kontinenter. Gruppen överväger också övertagningar i Kina, Indien och sydöstra Asien.

 

 

Manchester City var länge intresserade av Pep Guardiola, som tidigare vunnit pokaler med Barcelona och Bayern München, innan han blev deras manager. © PA

 

 

Exekutiva på CFG säger att målet på planen är att alla deras klubbar ska spela en offensiv, bollinnehavsbaserad fotboll, i den stil som förespråkas av Citys huvudtränare Pep Guardiola, som tidigare var i den spanska klubben Barcelona. De vill även slå Uniteds balansräkning, detta genom att exploatera "storskalighetens ekonomiska fördelar" genom att övertyga sponsorerna om att betala för marknadsavtal som gäller samtliga gruppens lag.

 

 

Kritiker argumenterar för att den utvecklade affärsmodellen är en rökridå för att tillfredsställa Europas så kallade Finacial Fair Play-regler, introducerade 2011 för att hindra individuella klubbar från att spendera bortom deras medel för att köpa framgång.

 

 

En senior exekutiv i en Premier League-klubb beskriver CFG som en "hall av speglar" skapad för att forsla intäkter tillbaka till centralenheten i Manchester och rättfärdiga deras enorma spenderingar på spelare. Ett 10 år långt avtal med Etihad, Abu Dhabis statliga flygbolag, värt £400m (4,9 miljarder kr), för att bli Manchester Citys arena- och tröjsponsorer, ledde till anklagelser om "finansiell dopning" från Andrea Agnelli, president i italienska Juventus. Gruppen erkänner att Manchester City, som drar nytta av Premier Leagues multimiljardskontrakt (i pund) för tv-rättigheter, är den enda lönsamma klubben i deras nätverk.

 

 

Andra menar att CFG representerar en geopolitisk lek, skapad för att få in mjuk emiratisk makt genom att skapa vinnande lag i världens favoritsport. En klubbägare i Premier League refererar till Manchester City som "nationsstaten" som spelar ett helt annat spel än deras rivaler.

 

 

"Abu Dhabi gör inte det här för att de gillar Levenshulme [ett distrikt i Manchester]," säger Simon Chadwick, professor i idrottsföretag vid Salford Business School. "De gör detta för att hitta hållbara intäktsströmmar från investeringarna som kommer svara för inflöden om 10, 20 och 50 år, när oljan och gasen är borta."

 

 

CFG-nätverkets ursprung finns inte i Manchester eller Abu Dhabi, utan i Barcelona. 2003 valdes Ferran Soriano, en manegementkonsult, in i ledningen för den spanska fotbollsklubben och inledde då en förvandling av institutionen. I sin bok Goal: The Ball Doesn't Go In By Chance säger mr Soriano att han influerades av idrottsakademikern Stefan Szymanski, som visade att den bästa förutspåelsen av en klubbens framgångar var lönenotan för deras spelartrupp.

 

 

"Om du vill ha ett mästarlag, ett lag med chansen att regelbundet vinna mästerskap, då måste du kontinuerligt jobba på att ha en stor klubb som genererar tillräckliga intäkter för att kunna köpa de bästa tillgängliga fotbollstalangerna," skrev mr Soriano. "Det har överhuvudtaget ingenting med tur att göra."

 

 

Rädda för att rikare klubbar som Real Madrid och Manchester United skulle spendera mer än dem jobbade Barcelona på för att nå ekonomisk jämlikhet med de största. Mellan 2003 och 2008 nästan tredubblade de intäkterna från €123m (1,31 miljarder kr) till €309m (3,29 miljarder kr) och krympte gapet mot sina rivaler. På planen var de också framgångsrika och har vunnit fyra Champions League-titlar sedan 2006.

 

 

Mr Soriano följde en kommersiell modell som först antogs av Manchester United: höj biljettpriserna, leta sponsoravtal utanför hemmamarknaden och res ut på uppvisningsturnéer i Nordamerika och Asien. Men han ville gå längre, pekade på franchisemodellen för Walt Disney - som översätter filmer till olika språk, skapar merchandise runt karaktärerna och filmrelaterade nöjesfältsattraktioner - och sade att en liknande formel skulle kunna användas inom sportens värld.

 

 

Mr Chadwick beskriver idén som Disneyfieringen av fotbollen. "Man kan inte ta förstaelvan till Amerika en vecka, Kina nästa vecka och Sydafrika veckan efter den," säger han. "Så vad du gör är att du franchise-sätter namnet, sponsorerna, matchstället och imagen."

 

 

Barcelonas ledning avfärdade Sorianos idé om att skapa internationella systerklubbar, och han lämnade klubben 2008. Fyra år senare gick han till Manchester City som vd. "Veckan efter Ferran kom dit var han redan i New York och pratade med Don Garber [chef för Major League Soccer]," säger Omar Berrada, en f.d exekutiv för Barcelona som numera jobbar bredvid mr Soriano som Manchester Citys chief operating officer.

 

 

CFG anser att nätverket låter City sprida sitt varumärke genom att attrahera lokala supportrar för samtliga sina klubbar samtidigt som de adderar till värdet på de kommersiella avtalen, på sätt och vis ej tillgängliga för ens de största europeiska klubbarna. Tom Glick, Manchester Citys chief commercial officer, pekar på exemplet med biltillverkaren Nissan, majoritetsägaren av Yokohama Marinos. 2014 tog CFG en andel på 20 procent i den japanska klubben. Nissan kom senare överens om ett avtal värt mer än £20m (245,1m kr) som sponsor för samtliga CFG-klubbar.

 

 

De argumenterar även för att gruppstrukturen hjälper till att hitta spelare och placera dem inom nätverket. Investeringar i klubbar som Girona, och ett partnerskap med NAC Breda i Nederländerna, är utformade för att skapa avslutningsskolor för unga stjärntalanger.

 

 

"Vi har 10 spelare inom vårt system som får erfarenhet i Eredivisie [den holländska toppdivisionen] eller La Liga [Spaniens toppliga]," säger Brian Marwood, den f.d Arsenal-spelaren som leder CFG:s globala scoutingoperation med 50 talangletare på fem kontinenter. "Det är ovärderligt."

 

 

Men när ligaledarna Manchester City - som ska försöka ta sin 14:e raka vinst i Premier League - möter United på söndag, kommer deras lag bestå av dyra importer och inte unga spelare utvecklade inom CFG-nätverket.

 

 

Direktörerna ber om tålamod och säger att systemet redan har skapat en ny intäktsström. Ett exempel är Aaron Mooy, en australiensare som spelade för Melbourne City och som sedan har flyttat vidare till Huddersfield Town i Premier League. Enligt folk nära klubben var mr Mooys transferavgift runt £10m (122,5m kr), vilket var mer än vad CFG betalade för den australiensiska klubben.

 

 

Aaron Mooy, en australiensisk landslagsman som spelade för Melbourne City, såldes till nya Premier League-laget Huddersfield Town för £10m (122,5m kr). © AFP

 

 

 

Men professor Szymanski, vars jobb influerade mr Soriano, är tveksam till affärsmodellen. Varken notoriskt provinsiella fans, eller kommersiella sponsorer, kommer bry sig om en klubb är en del av ett större varumärke, säger han. Han tillägger att det bara finns "marginella fördelar" med att driva en hel klubb jämfört med att öppna billigare ungdomsakademier på flera olika ställen. Och det värsta är att han fruktar att CFG riskerar en "översträckning av ledningen" genom att försöka driva flera klubbar, istället för att fokusera uppmärksamheten på en.

 

 

Professor Szymanski ger rådet till andra klubbar att satsa på Manchester Uniteds affärsmodell, istället för den "mer riskabla" som CFG står för. Men han utfärdar en varning: "När du har en bank som shejk Mansour att vända sig till, varför skulle du då inte göra det? Om du befinner dig i Sorianos position, vad finns det att förlora? Du jobbar med någon annans pengar... han kanske träffar jackpotten."

 

 

 

Fotbollsägarskapets nya modell

 

City Football Group*

   

Nicolas Otamendi för Manchester City.

 

 

Fullt ägarskap eller majoritetsägarskap: Manchester City (England), New York City (USA), Melbourne City (Australien), Club Atlético Torque (Uruguay)

 

 

Minoritetsandelar: Girona (Spanien), Yokohama Marinos (Japan)

 

 

Partnerskap med utlåningar av spelare: NAC Breda (Nederländerna)

 

 

* 87 procent s av Abu Dhabi United group, 13 procent av the China Media Capital-konsortiet.

 

 

 

 

Red Bull nätverket

     

Hwang Hee-chan i Red Bull Salzburg© FT montage; Reuters

 

 

Fullt ägarskap eller majoritetsägarskap: New York Red Bulls (USA), Red Bull Salzburg (Österrike), Liefering (Österrike), RB Leipzig (Tyskland), Red Bull Brasil (Brasilien)

 

 

 

Atlético Madrids nätverk

   

Antoine Griezmann i Atletico Madrid.

 

 

Fullt ägarskap eller majoritetsägarskap: Atlético Madrid (Spanien)

 

 

Minoritetsandelar: Atlético San Luis (Mexiko), Racing Lens (Frankrike), Atlético de Kolkata (Indien)

 

 

Hur CFG utvidgar sitt omfång

CFG-nätet av klubbar är på väg att växa. När China Media Capital köpte en andel på 13 procent i gruppen 2015 sågs det som början på ett köp av en klubb i det landet.

 

 

Omar Berrada, Manchester Citys chief operating officer, säger att CFG har fått "galna värderingar" på klubbar i the China Super League, landets toppdivision och att de blivit ombedda att betala hundratals miljoner dollar för att köpa klubbar som var olönsamma och med tunga skulder på sig. "Självklart kommer vi inte göra en galen investering," säger han.

 

 

Utan att utesluta att köpa en klubb i Kina säger CFG att andra aktioner, som att skapa fotbollsskolor för att träna unga spelare i, ett nyckelmål för den kinesiska regeringen, är "mer ekonomiskt vettigt".

 

 

Indien är ett annat alternativ, men CFG har ännu inte hittat någon kommersiell partner, som de gjorde med the Yankees i New York och Nissan i Yokohama, för att kunna navigera den indiska marknaden. Mr Berrada listar Thailand, Vietnam, Indonesien och Malaysia som andra potentiella territorier för tillväxt.

 

 

Men modellen kan komma att bli testad av sportens myndigheter. I augusti köpte CFG en stor andel i den spanska klubben Girona, tillsammans med ett investeringsverktyg kontrollerat av Pere Guardiola, fotbollsagent och bror med Manchester Citys huvudtränare. "Det är definitivt inte för att behålla Pep här," säger mr Berrada gällande Girona-affären. "Det är ingen slags krok för att hålla honom intresserad av gruppen."

 

 

Men den affären innehåller regelrisker. Fifa, världsfotbollens styrande organ, har regler emot att en enda ägare kontrollerar klubbar i samma turnering. CFG:s initiala strategi undvek detta genom att expandera i länder där lag hade en väldigt liten chans att möta varandra på en regelbunden basis. Men om Girona, för närvarande 12:a i La Liga, skulle bli mer framgångsrika, skulle de kunna möta Manchester City i en europeisk turnering.

 

   

Patrick Vieira, en f.d Arsenal-spelare, numera tränare för New York City FC. © AFP

 

 

CFG har uppmuntrats av en dom från the Court of Arbitration for Sport (Idrottens skiljedomstol) i år, som kom fram till att RB Leipzig och Red Bull Salzburg båda kunde delta i Champions League den här säsongen, detta då deras modergrupp inte utövar "avgörande inflytande" på lagen som innehar deras namn.

 

 

Patrick Vieira, New York City-tränaren, insisterar på att CFG "följer reglerna och bestämmelserna". Han säger: "Tänk på Real Madrid och Barcelona, i England har alla klubbarna mycket pengar. Det här är ett annat sätt att arbeta på, av folk som är mer kreativa än andra. Det är en av de smartaste aktionerna inom fotbollen under de senaste 20 åren."

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikael Holmkvist - Lördag 30 mars 18:44


            AV: Daniel Taylor, The Athletic, tisdag 12 september, 2023     Under sin första dag med husletande förstod Kevin Keegan att det inte var någon vanlig by då mäklaren föreslog att de skulle käka lunch för att diskutera va...

Av Mikael Holmkvist - Lördag 30 mars 17:10


  Oli Scarff/AFP via Getty Images         AV: Marcus Rashford, The Players’ Tribune, torsdag 29 februari, 2024   Manchester United F.C. | England       Normalt sett gillar jag inte att svara på saker som sägs om mig. De...

Av Mikael Holmkvist - Lördag 30 mars 16:48

Källor säger att vapenpaketet godkändes trots att Washington offentligt har uttryckt en oro för den väntade offensiven i Rafah       AV: The Guardian, via Reuters, lördag 30 mars, 2024     Två källor insatta i ämnet berättade i fredags ...

Av Mikael Holmkvist - Lördag 30 mars 16:46

Aktivister säger att den afghanska regimens återvändo till offentlig stening och prygling sker p g a att “ingen håller de ansvariga” för övergreppen       AV: Ruchi Kumar och Rukhshana-reportrar, stöttad av theguardian.org, The Gu...

Av Mikael Holmkvist - Söndag 24 mars 18:38

Utan att på något sätt ha tagit ut något i förskott så ska jag direkt erkänna att de två första kvartsfinalerna mellan Färjestad och Rögle har förvånat mig riktigt mycket. Dels p g a hur tandlösa vi har varit, men också p g a att skåningarna inte har...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< December 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards