Alla inlägg under juni 2018

Av Mikael Holmkvist - 22 juni 2018 22:39

JA, JAG SAKNAR IRLÄNDAREN VARJE DAG!

Det ska inte hymlas med att jag saknar Roy Keane väldigt mycket. När man pratar om stenhårda fotbollsspelare idag bleknar de alla vid en jämförelse med irländaren. Han var inte bara en excellent fotbollsspelare och pådrivare, han kunde även väcka sina lagkamrater när han ansåg att standarden sjönk, även på träningarna. Frågan är väl bara om han skulle orka med allt som skulle kräva justeringar i dagens lag, han skulle ju få vara vansinnig varenda dag.

 


Nu under VM jobbar han som expert för ITV och nyligen pratade de i studion om Irans manager Carlos Queiroz och Keane, som hade portugisen som tränare i United, hade följande att säga om honom:

 

 

"Carlos Queiroz? Han var en excellent tränare. Förmodligen ganska defensivt inställd. Jag tyckte hela tiden att jag hade en hyfsad relation med honom, särskilt under hans första period i klubben. Han andra period när han kom tillbaka, vilket var under slutet av min tid, tyckte jag han var väldigt respektlös mot mig så vi hade ett litet gräl. Han ifrågasatte min lojalitet och jag sa åt honom vart han kunde ta vägen. Och det är en av de stora grejorna jag ångrar, jag borde förmodligen ha slitit huvudet av honom... men en excellent tränare och han gör ett excellent jobb med Iran."

 


Hjälte! Det finns inget annat ord för honom.

 

 

 

 

IDAG FÖR 44 ÅR SEDAN...

... möttes Östtyskland och Västtyskland i den enda tävlingsmatchen på seniornivå lagen emellan. Året var 1974 och turneringen avgjordes i Västtyskland. Alla som kan sin VM-historia vet också att hemmanationen gick vidare och vann hela turneringen och det var inget dåligt lag de ställde på benen, i truppen återfanns storspelare som Sepp Maier, Berti Vogts, Paul Breitner (kommunist), Franz Beckenbauer, Wolfgang Overath och Gerd Müller.

 


Till skillnad mot grannen i väst var det många som såg ner på DDR:s landslag, men de var inte alls något uselt blåbärsgäng. Men en stor skillnad låg i hur man bedrev fotboll på toppnivå i öst, spelarna var amatörer och hade inga proffslöner. De sysslade alltså med något annat vid sidan av sitt idrottande. Därför är det inte så konstigt att de gamla östländerna gjorde så oerhört bra ifrån sig i de Olympiska spelen, vilket även gällde DDR:s fotbollslandslag.

 


Fotbollen i OS är ju som ni vet för amatörer, vilket gör att många ser ner på den turneringen. Men det går knappast att fnysa åt DDR:s facit där: OS-guld 1976 i Montreal (tvåa: Polen, trea: Sovjetunionen) och silver i Moskva 1980 (etta: Tjeckoslovakien, trea: Sovjetunionen).

 


Tillbaka nu till VM 1974 där grupplottningen alltså parat samman det efter kriget delade Tyskland i samma grupp. Jag antar att det slitna uttrycket om att "man kunde ta på stämningen" passade bra in den 22:a juni 1974 i Hamburg och trots alla fullblodsproffs och internationella storstjärnor i Västtyskland så gick fotbollsproletärerna i öst ut och vann med 1-0. Stor matchhjälte blev målskytten Jürgen Sparwasser. Jag kan bara försöka föreställa mig vilken skön seger det måste ha varit för den utdömda "lillebrorsan" och historierna om firandet i DDR den kvällen (och resten av veckan) är både många och legendariska.

 


Höjdpunkter:

 

 

 

IDAG FÖR 77 ÅR SEDAN...

... inledde Hitler och nazisterna världens största invasion: Operation Barbarossa. Syftet med den var att utrota kommunismen och Sovjetunionen. Stämningen i Tyskland var på topp, dittills hade det nazistiska odjurets arméer varit oslagbara och höjdarna i Berlin drog upp planer för hur de skulle fira julen 1941 (ganska exakt ett halvår senare) i Moskva och skåla åt kommunismens död. Men nu blev det ju, tack och lov, inte riktigt så...

Av Mikael Holmkvist - 17 juni 2018 16:52

ANTHONY MARTIAL

Det är inte särskilt svårt att se att Anthony Martial har en talang utöver det vanliga. Dessvärre kombinerar han det med en uppsyn som får mig att undra om han överhuvudtaget tycker det är särskilt roligt att spela fotboll, eller om han bara ser det som ett nödvändigt ont för att kunna äta sig mätt varje dag. Dessutom är det väldigt många matcher där han inte är påkopplad och påminner en del om skithuset Depay. Sen kommer det en match där han visar sina kvaliteter, snurrar upp försvarare på läktaren, joggar förbi motståndare, dribblar sig till farliga lägen och avslutar iskallt inne i boxen. Problemet är att de förstnämnda insatserna är så oerhört många fler än de sistnämnda. Och ska man bli en spelare i yppersta världsklass räcker det inte med att ha alla de tekniska och fysiska attributen, man måste ha rätt inställning också, och om jag utgår från fransmannens tid i United, så har han helt enkelt inte det. Därför blev jag inte särskilt upprörd när jag läste hans agents uttalanden tidigare i veckan. Sen vet vi hur det här funkar, Eddy får kanske fyra nyanser av brunt i kallingarna och erbjuder gnällspiken en rejäl löneförhöjning och vips är allt detta glömt och agentens ord har på något konstigt sätt misstolkats. Men Mourinho verkar ju inte vara Martials största fan, så jag blir inte förvånad, och heller inte särskilt arg, om Uniteds nummer 11 runkar ut genom OT:s ytterdörr i sommar.

 


Här kan ni läsa ett utdrag ur den franska radiostationen RMC:s intervju med Martials agent, Philippe Lamboley:

 

 

Har Martial fattat något beslut gällande sin framtid?

"Efter att ha tittat på alla möjligheter och olika faktorer så vill Anthony lämna Manchester United."

 

 

Varför vill han lämna Manchester?

"Det finns många anledningar, för tillfället är det för tidigt att prata om det. Anthony kommer att prata senare om det."

 

 

Var han besviken på attityden hos Manchester United-representanterna?

"Manchester United vill att Anthony ska skriva på en förlängning och vill inte att han ska lämna, men vi har inte nått någon överenskommelse på flera månader. Jag tror att när Manchester United, den mäktigaste klubben i världen... inte når en överenskommelse efter åtta månaders förhandlingar, då beror det på att de egentligen inte vill göra honom till en viktig medlem av truppen.


 

"Det är därför det här beslutet har kommit fram. Det är ett beslut som har tänkts igenom ordentligt. Men det är självklart och väldigt viktigt att påminna sig om att han har ett kontrakt, att Manchester United kommer ha sista ordet och att vi kommer respektera klubbens beslut, han kommer fortsätta tills hans förpliktelser upphör.

 


"Men vi delar inte samma vision för Anthonys framtid. Idag är Anthony besviken för han har visat kärleken under tre säsonger som han har till klubben och supportrarna. Men jag kan säga er det att utan det villkorslösa stödet från fansen, hade Anthony redan bett om att få lämna Manchester United.

 


"Men Anthony visade en fantastisk professionalism, han var framgångsrik. Jag tycker att han har gjort sitt bästa i tre år. Det är viktigt att komma ihåg att den här säsongen gjorde han 11 mål och producerade tio assists på fem månader. Tre gånger valdes han till månadens spelare av fansen. Sen kom januarifönstret. Jag kommer inte kommentera det fönstrets konsekvenser. Alla har sina egna åsikter, jag tycker att han måste ta tillbaka kontrollen över sin karriär. Tiden har kommit."

 

 

Finns det långt framskridna kontakter med utländska klubbar?

"Anthony har ett val, jag kan inte säga något annat på det här ämnet för tillfället men du kan föreställa dig att i samma ögonblick som en spelare som Anthony kommer ut på marknaden, är det många klubbar som är intresserade. Det enda jag kan säga är att många managers gillar honom och flera klubbar vill erbjuda sina projekt till Anthony."

 

 

Vilka ligor intresserar Anthony?

"Idag är inte det någon viktig fråga. Anthony vill helt enkelt bara spela, njuta av fotbollen igen. Känslan med managern kommer bli avgörande."

 

 

 

 

INGURLAND

Så, då har fotbolls-VM dragit igång och i England hoppas fansen på ett nytt 1966 (igen). Innan laget landade i Ryssland i tisdags besegrade de Costa Rica med 2-0 på Elland Road i fårknullarnas hemstad, Leeds. Jag antar att ni är bekanta med andra klubbars fans hat mot Man United. Det är ett utspritt hat och det överträffar ofta kärleken till det egna laget, fenomenet kallas ABU (Anything But United). Nu var det ju, minst sagt, några år sedan vi tog oss an Leeds, men vi kan lugnt konstatera att där bubblar verkligen hatet mot de Röda från andra sidan bergen.

 


Med detta i åtanke var det inte särskilt konstigt att det hördes rejäla burop från läktarna så fort någon United-spelare rörde bollen. Så man kan ju nästan förstå hur ont det måste ha gjort i dessa märkliga skapelser när Mancunian-grabben Marcus Rashford piskade in det här klassmålet redan i den 13:e minuten:

 


Imorgon är det dags för Ingurland att spela sin första matchen i turneringen. Förväntningarna på ön är att korsriddarna kommer demolera Tunisien imorgon och sedan platta till Panama ordentligt i den andra matchen, för att sedan vara klara innan gruppfinalen mot Belgien. Premiären spelas i Volgograd, på Volgograd Arena, som tar in 45,568 personer, avspark klockan 20:00 (svensk tid). Volgograd är såklart betydligt mer känd under ett annat namn, syftar då såklart på Stalingrad. Och oavsett vad historielärare och löst folk på högerkanten säger, så var det där, 21 augusti 1942 till 2 februari 1943, som ryggraden på Hitlers vedervärdiga nazistbest definitivt knäcktes. Sedan började Röda armén jaga ut dödskalleskvadronerna, hela vägen tillbaka till Berlin, Hitler insåg att det var kört och tog sitt livs bästa beslut. Allt detta är något jag som kulturmarxist är oerhört stolt och tacksam över, men det får man väl inte säga i det här landet!

 


Snabbt tillbaka till uppvärmningsmatchen i Leeds nu, där the Sun på nytt visade sin sanslösa förmåga att alltid bara rapportera och dokumentera det allra viktigaste:

http://beansontoast.bloggplatsen.se/2018/06/17/11541509-battre-an-rashfords-mal-otroligt-snygga-tv-presentatoren-stal-showen-under-englands-seger-i-vm-uppvarmningen-efter-att-kameramannen-visat-ett-stort-intresse-for-henne/

 


Redan den 9:e juni hävdade the Sun att de kommit över Englands startelva till premiärmatchen mot Tunisien. Om den ens var klar i Southgates huvud då, det vet jag inte. Det kan mycket väl vara vilda gissningar, men de märkte i alla fall artikeln med "EXKLUSIVT" och följande rubrik: "INGEN PLATS FÖR RASH: HÄR ÄR ENGLANDS LAG TILL VM-PREMIÄREN MOT TUNISIEN."

 


Enligt blaskan så kommer de Tre lejonen starta med Jordan Pickford mellan stolparna, framför honom kommer, från vänster till höger, Harry Maguire, John Stones och Kyle Walker att utgöra den centrala backlinjen. Kanterna ockuperas av två wing-backs: Danny Rose till vänster och Kieran Trippier till höger. Centralt spelar en triangel med spetsen neråt där Jordan Henderson har det defensiva uppdraget, medan Dele Alli är mer framskjuten till vänster och det enda United-bidraget, Jesse Lingard, huserar till höger. Anfallet leds såklart från fronten av herr Harry Kane, assisterad strax bakom sig av Raheem Sterling. Huruvida detta kommer stämma eller inte, det har jag inte en aning om, men det ska bli intressant att se, svaret får vi imorgon.

Av Mikael Holmkvist - 17 juni 2018 16:22

Leeds United-värdinnan Emma Louise Jones fick Three Lions-fansens ögon på sig där hon satt, uppflugen bakom Gareth Southgate



 

 

AV: Dave Fraser, the Sun, lördag 9 juni, 2018:


 

OTROLIGT VACKRA tv-presentatören Emma Louise Jones stal showen under Englands vinst i VM-uppvärmningen mot Costa Rica i torsdags kväll.



Leeds United-värdinnan och radiostjärnan drog till sig blickarna från Three Lions-fansen där hon satt, uppflugen bakom Gareth Southgate efter att kameramannen visat ett stort intresse för henne.


 

Emma Louise Jones drog till sig Englands fans blickar på Elland Road i torsdags.

 

   

LUTV-presentatören Emma Louise Jones har blivit en succé bland fansen.

 

 

Leeds United-tv- och radiostjärnan var värdinna vid Costa Rica-matchen.

 


Fansens intresse drogs snabbt till blondinen, som var värdinna åt FA vid Costa Rica-matchen, då hon dök upp i våra rutor gång efter annan.



Efter matchen twittrade Jones: "Tvärtemot vad många tror så är inte det här mitt 'uttråkade' ansikte, det är mitt 'koncentrerade ansikte'.

 


"Jag älskade varje ögonblick som värdinna i #ENGCRC-matchen för @FA igår kväll - tack för att ni tog in mig!"



Trots hennes kommentarer riktade folk på sociala medier in sig på andra saker.


 

Emma Louise Jones gör intervjuer före och efter matcher för Leeds.

 

 

Emma Louise Jones fångades flera gånger av kamerorna under 2-0 vinsten.

 

 

Emma Louise Jones var värdinna för FA vid VM-träningsmatchen.

 

 

Radiopresentatören erkänner att hon inte var något fotbollsfan innan jobbet för LUTV.

 

 

Tv- och radiostjärnan Jones må ha stulit rampljuset i torsdags... men hon är faktiskt ganska ny inom fotbollen.



Jones sade följande till Ourtown-magasinet: "Jag var aldrig ett fotbollsfan förut. Men sedan jag började hos Leeds har jag blivit ett!


 

Emma Louise Jones har jobbat både på tv och radio.

 

 

Emma Louise Jons är nu en ny favorit bland Englands fans.

 


"Atmosfären, passionen och känslan gled över till mig väldigt snabbt och nu är jag den mest högljudda åskådaren som följer matcherna från läktaren."



Gällande hennes blomstrande karriär tillade Jones: "När jag bodde i Hull lyckades jag få ett jobb för Leeds United TV där jag presenterar deras matchprogram.



"Jag kunde inte förstå vilken tur jag hade då tv länge var en dröm för mig."

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards