Direktlänk till inlägg 19 oktober 2016
TV-tittandet när det gäller Premier League matcher har fått ett fall på 19% år för år
Manchester Uniteds Marcus Rashford och Stoke Citys Geoff Cameron kämpar om bollen under en Premier League-match på Old Trafford. Fotograf: Martin Rickett/PA Wire.
AV: Ken Early, the Irish Times, måndag 17 oktober, 2016:
I juli anklagade Donald Trump Hillary Clinton för att försöka manipulera valet i USA genom att övertyga organisatörerna av presidentdebatterna att genomföra dem mot Amerikas vidunder som inte går att stoppa när det gäller att locka tv-publik: the National Football League.
"Som vanligt försöker Hillary & Demokraterna att rigga debatterna så att 2 ställs mot stora NFL-matcher. Samma sak som förra gången med Bernie. Oacceptabelt!" twittrade Trump.
Den första debatten krossade NFL i ligan för tittarsiffror. Hela 84 miljoner människor såg Clinton v Trump, vilket är fem gånger så mycket som den genomsnittliga publiken för en NFL-match.
Så stor är den morbida fascinationen för valet 2016 att NFL har tagit det som en förklaring till varför deras tittarsiffror den här säsongen har fått en plötslig och skarp nedgång.
Antalet som tittar på NFL-matcher har sjunkit 11 procent år för år. Det är en oroande trend för tv-bolagen som betalar NFL en kollektiv summa på $7 miljarder (65,5 miljarder kr) per säsong för rättigheterna att visa matcherna.
NFL har åtminstone Trump att peka fingret mot. Någon sådan lycka finns inte för Sky Sports, vars tv-publiksiffror för livesända Premier League matcher har sjunkit med 19 procent år för år.
Storbritannien hade också en högprofilig politisk kamp i augusti och september men Corbyn-Smith-striden om ledarskapet för Labour hade inte riktigt samma diaboliska lockelse som USA-valet. Istället har vi fått andra anledningar presenterade, som de som Charles Sale på Daily Mail fått höra: illegal strömning, OS och den "varma sommaren".
Sommarmånaderna
Om sen sommarhetta verkligen är fotbollens tv-publiks kryptonit så ser den långsiktiga trenden inte lovande ut. Tack och lov så äger fotbollssäsongen till störst del rum utanför sommarmånaderna. Och OS avgörs bara vart fjärde år.
Tanken på att illegal strömning kan påverka antalet tittare är mer övertygande. Vi har haft flera år med lönestagnering sedan den finansiella kraschen men ändå är det dyrare än någonsin att se fotboll på tv, och abonnemangspriserna fortsätter att höjas. När detta sker i ett tekniskt landskap i vilket folk lätt kan se illegala strömningar i HD gratis, då är det inte överraskande att många väljer att inte betala.
I USA är betal-tv på tillbakagång. ESPN:s abonnemangsbas nådde toppen med precis över 100 miljoner hem 2011. Sedan dess har de förlorat fler än 10 miljoner abonnenter. Snabbheten i tillbakagången har även accelererat, detta då fyra miljoner av dessa tappade kunder har försvunnit sedan juli 2015.
Det finns två stora anledningar till detta. Först, i en värld av YouTube, Netflix etc, anser många människor att betal-tv inte längre erbjuder värde för pengarna, och de avslutar sina abonnemang. För det andra så tittar inte unga människor på traditionell tv. Nielsen-siffror visar att de i åldersgruppen 18-24 år spenderar 38 procent mindre tid att titta på tv än de gjorde 2010.
Det enda som skaver i den här teorin då det gäller Premier League är att, till skillnad mot tillbakagångarna hos de amerikanska nätverken, så ökar fortfarande Skys totala abonnemangsbas, även om det sker sakta.
Sky släpper inte siffrorna för hur många av deras kunder som har sportpaketen, men baserat på vad som finns i det offentliga rummet kan vi säga att tillbakagången av tv-publiksiffror för Premier League inte drivs av en tillbakagång av det totala antalet abonnemang för betal-tv.
Och det är svårt att fatta att antalet tittare när det handlar om live-fotboll minskar när bevakningen av spelet och allt som omger det är mer heltäckande än någonsin.
Vi måste konfrontera möjligheten att folk gillar allting med fotbollen förutom att titta på den.
Det är, trots allt, en ganska föråldrad form av underhållning. Då valmöjligheterna för underhållning snabbt växer och blir alltmer beroendeframkallande och interaktivt, erbjuder fotboll på tv:n samma formel: de spelar, du tittar.
Subtil förändring
Under de senaste åren har det skett en subtil förändring. Nu är det de spelar, du surfar på internet och tittar upp om någonting intressant verkar hända. Detta gäller även inne på arenan, där man kan se tusentals människor sitta klistrade till sina telefoner.
Det har blivit möjligt att titta på ingenting, och ändå inte missa någonting. Alla anmärkningsvärda detaljer från dagens fotboll - Wes Hoolahan gör ett vackert mål, David Luiz testar en cykelspark och landar på ansiktet - upptäcks
av det globala bikupesinnet och presenteras i prydligt redigerade klipp, vilket befriar människor från den betungande uppgiften att leta rätt på dessa detaljer själva.
Efteråt kan du titta på statistiska analyser som kommer berätta för dig vad som verkligen hände i matchen.
Var uppmärksam
Det är inte bara fans som har svårt med att vara uppmärksamma under matchens samtliga 90 minuter. Max Reckers, som var Louis van Gaals insatsanalytiker i Manchester United, säger att t.o.m fotbollsspelare numera tycker det är slitsamt.
"Min generation är den sista generationen med video," sade han vid Soccerex-konferensen nyligen.
"Alla som är yngre kan iPads, virtual reality, FIFA. Vi måste acceptera att de inte tittar på tv på samma sätt som vi gjorde. Jag tittade på en match i 90 minuter; det finns inte en enda spelare som gör det längre. Vi måste anpassa oss."
"Det finns inte en enda spelare" som ser en match under 90 minuter längre? Kanske borde Sky vara lättade över att tittarsiffrorna bara sjunkit med 19 procent.
Ikväll heter det Red Monday, det är så Sky har valt att hajpa upp Liverpool v Manchester United. Presentationen av tittarsiffrorna kommer troligen säga att det var den matchen med störst tv-publik hittills den här säsongen.
Men förmodligen var inte ens de som satte på kanalen särskilt uppmärksamma.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
||||||||
3 |
4 | 5 | 6 | 7 |
8 |
9 | |||
10 |
11 |
12 |
13 |
14 | 15 | 16 | |||
17 | 18 |
19 | 20 |
21 | 22 | 23 | |||
24 |
25 | 26 | 27 |
28 |
29 |
30 |
|||
31 |
|||||||||
|