Direktlänk till inlägg 12 september 2016

SAGT & GJORT: SEPP, RONALDINHO OCH MANCHESTER UNITEDS OFFICIELLA TRAKTOR

Av Mikael Holmkvist - 12 september 2016 14:28

Också den här veckan: Evangelos Marinakis; respektkampanjen och Brasiliens genomsnällaste hund

   

"En samordnad insats för berikning." Fotograf: Pierre Albouy/Reuters

 

 

 

 

AV: David Hills, the Observer, söndag 11 september, 2016:

 

 

Veckans jobb

Fifa:s etikteam: ombads ranka etiken bakom Sepp Blatters, Jérôme Valckes och f.d finansdirectorn Markus Kattners delning av £55,7m (667,9m kr) i dolda bonusar. Jurister kallade det en "samordnad insats för berikning"; alla tre förnekar oegentligheter.

 

 

• Inkluderat i totalsumman £55,7m (667,9m kr): en tredelad utbetalning på £17,8m (213,4m kr) efter 2010 års VM i Sydafrika - en turnering som Sepp lovade skulle avsluta den "gamla världens" exploatering av kontinenten. "I 100 år har kolonisatörer endast åkt till Afrika för att exploatera det, för att ta alla de bästa sakerna, utan någon respekt. Fifa ger tillbaka."

 

 

Under tiden: nya ansikten

a) Sloveniens fotbollsförbundschef Aleksander Ceferin - favorit att vinna presidentskapet i Uefa den här veckan, tack vare stöd av stöttare som inkluderar Rysslands idrottsminister Vitalij Mutko. Mutko säger att väljarna bör avvisa Cerefins rival, Michael van Praag, för "han orsakade splittringar i världsfotbollen förra året då han uttalade sig mot Blatter".

 

 

b) Och Qatars fotbollsförbunds vice ordförande Saoud Al Mohannadi - som siktar på att vinna en plats i Fifa:s reformråd trots att Fifa inlett ett etikförfarande mot honom förra veckan. Han förnekar oegentligheter. "Jag är mer övertygad än någonsin om värdet jag har att erbjuda."

 

 

Kretsloppsnytt: går vidare

2015: Barcelona presidenten Josep Maria Bartomeu säger att de kan komma att ta bort Qatar som tröjsponsorer p.g.a risken för att varumärkets anseende ska skadas, han pekade bl. a på "sociala och politiska problem". 2016: Barça inleder diskussioner gällande ett nytt fyraårskontrakt.

 

 

På annat håll: veckans gräl

Potentielle nya Forest ägaren Evangelos Marinakis - reagerade efter att en åklagare i Aten sagt att han borde häktas gällande omstridda anklagelser om bedrägeri, utpressning, mutbrott, ledandet av ett matchfixningsgäng och att ha fått en domares bageri sprängt i luften. Olympiakos ägaren säger att han kommer stämma åklagaren "för den här brutala attacken på mig."

   

Evangelos Marinakis, i mitten. Fotograf: Giorgos Mattheos/AFP/Getty Images

 

 

Förra veckans managernyheter

• Belgien, 9 augusti: Standard Liège exekutiva direktören Bob Claes avfärdar ropen på att sparka tränaren Yannick Ferrera: "Vi bryr oss inte om vad som sägs och skrivs, det är bara panik. Att sparka en tränare efter två eller tre matcher skulle vara totalt överemotionellt." 6 september: Sparkar honom efter fem matcher.

 

 

• Italien: Palermos president Maurizio "Tränarätaren" Zamparini förnekar att han tvingade bort managern Davide Ballardini två matcher in på den nya säsongen. "Han gick själv. Han är en otillräcklig person. Han sms:ade för att säga: 'Jag håller inte med dig, så jag drar.' Jag kommer stämma honom för skadorna han orsakat." Zamparini säger att nya tränaren Roberto De Zerbi passar in "mycket bättre" långsiktigt. "Han har en vinnarmentalitet".

 

 

• Bournemouths manager Eddie Howe: "Spekulationerna [gällande Arsenal] är meningslösa. Jag vill inte höra det, jag behöver inte höra det. Jag är lojal. Jag älskar den här staden". (2011 - 11 januari: Howe avböjer Palace: "Det skulle vara väldigt svårt att lämna de här spelarna och fantastiska supportrarna. Jag är jätteglad att stanna: det finns en bra känsla i den här stan - det är ett nöje att vara här." 14 januari: Går till Burnley.)

 

 

• Englands Sam Allardyce, två månader in på sitt tvåårskontrakt med FA, värt £6m (71,9m kr): "Det är inte upp till mig att säga var Wayne [Rooney] ska spela."

 

 

• Och Sydafrikas tränare Shakes Mashaba, känner sig fortfarande förföljd: "Kritik finns överallt. Man blir kritiserad även om man äter, folk säger att du äter för mycket." Förra året lovade han att resa sig över det "som Jesus Kristus själv. Han gick igenom det och bara fortsatte predika."

 

 

PR-nytt: stor vecka för

Manchester United sponsorn Apollo: uppgraderad från Officiell Däckpartner till Officiell Global Däckpartner - bredvid Uniteds Officiella Globala Målarpartner, Officiella Globala Nudelpartner, och Yanmar, tillverkare av den Officiella Traktorn för Manchester United.

 

 

 

Senaste nytt om respektkampanjen

Argentina: Division fyra matchen Tiro Federal versus Atenas de Río Cuarto slutade tidigt efter att domaren Marcos Romera visat ut åtta Atenas spelare för att ha "mörbultat mig... När jag kom tillbaka till omklädningsrummet kom deras president in och bad mig att be om dem om ursäkt. Jag får det inte att gå ihop."

 

 

Sorgligaste uttåget

Italien: Anfallaren Dani Osvaldo slutar med fotbollen 30 år gammal för att "fokusera på musik", fyra månader efter att Boca Juniors släppte honom för"brist på disciplin" och för att ha rökt på toaletterna. Hans vision när han kom till Boca förra året: "Jag är här för att hjälpa till, med ödmjukhet. Jag hoppas bara att allt går bra."

 

 

Petigast

Ronaldinho: funderar på om han ska spela i ett år till innan han slutar. "Vad jag än väljer så måste det här året vara kompatibelt med alla mina intressen." (Januari 2015: Mexikanska klubben Querétaros fystränare avslöjar att han gav Ronaldinho en skräddarsydd regim för "som en regel så gör han inte fysisk träning - jag kan inte tvinga honom att springa för han gillar det inte. Det finns många saker han inte gillar.")

 

 

Coolaste hämnden

Italien: Sampdorias president Massimo Ferrero - reagerar efter att Antonio Conte ignorerat hans råd att "försvinna" i transferfönstret. "Han är ingen intelligent person. Jag pratade med honom två gånger, sen gav jag helt enkelt upp, så nu är det över. Han kommer spendera ett år under ett täcke och träna i sina strumpor."

 

 

Plus: veckans cameo

Brasilien: Herrelösa hunden Zulu - har uppnått memestatus efter att ha jagat Goiás vänsterback Juninho under en Serie B match i Pelotas. Juninho sade att han fick panik för att "man kan inte vara säker med hundar"; lokalbefolkningen berättade för RBS TV att Zulu "bara är genomsnäll... Om han ser en boll börjar han jaga."

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikael Holmkvist - Fredag 3 maj 19:00

Representanthuset i USA har nu lämnat in ett lagförslag som pissar pratet om yttrandefrihet rakt i ansiktet. Här under ser ni ett klockrent inlägg gällande detta på X av Vita husets chefskorrespondent på Today News Africa i Washington, herr Simon Ate...

Av Mikael Holmkvist - Fredag 3 maj 00:39

Rättighetsgrupper varnar för att definitionen kan komma att ytterligare kväva yttrandefriheten då protesterna fortsätter på amerikanska universitetsområden.       Al Jazeera, onsdag 1 maj, 2024     USA:s representanthus har med en överv...

Av Mikael Holmkvist - Lördag 27 april 21:07

En av Europas mest kontroversiella författare, han förutsåg Balidådet och attacken mot Charlie Hebdo. Nu har han föreställt sig en Putin-liknande Macron   Huvudperson: författaren Michel Houellebecq har kallat Emmanuel Macron “bisarr&rdquo...

Av Mikael Holmkvist - Torsdag 25 april 18:33


  Jesse Lingard har spelat i tre matcher för FC Seoul, två gånger som inhoppare.         Av: John Duerden, fotbollsskribent i Asien, BBC, måndag 15 april, 2024     Jesse Lingard förväntades aldrig kunna höja den internationella pr...

Av Mikael Holmkvist - Torsdag 25 april 17:27


By Way of Deception: The Making and Unmaking of a Mossad Officer är en bok av en f d katsa (Mossad-agent som jobbar på fältet) i Mossad, Victor Ostovsky, och den kanadensiska journalisten Claire Hoy.     (Första upplagan)     Författare:...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards