Direktlänk till inlägg 11 augusti 2016
Manchester United bekräftade att de hade köpt Paul Pogba klockan 00:35 (engelsk tid, 01:35 svensk tid) under natten mellan måndag och tisdag den här veckan.
AV: Simon Stone, BBC Sport, torsdag 11 augusti, 2016:
Manchester United betalade en ny världsrekordavgift när de lade upp £89m (1,04 miljarder kr) för att köpa Paul Pogba från Juventus - en spelare som de lät gå för endast £1,5m (17,5m kr) för fyra år sedan.
Affären har pekats på som det sista exemplet på en sport som blivit pengagalen och beskrivits som f.d managern Sir Alex Fergusons största misstag.
Men då Old Trafford klubben förväntas annonsera en årsomsättning på £500m (5,86 miljarder kr) nästa månad kan en betalning på en sådan enorm summa för en världsklassmittfältare de tidigare ägde framstå som en vettig affär.
För som en procenthalt av omsättningen var Pogba ett klipp jämfört med £155,000 (1,81m kr) köpet av Denis Law 1962.
Varför Pogba affären kan ses som vettig
Manchester Uniteds större nyförvärv som en procenthalt av deras omsättning.
Uniteds kommersiella framgångar har lett till en jättestor ökning av inkomsterna sedan Glazer familjen tog över klubben 2005. Och med globala stjärnor som Pogba och Zlatan Ibrahimovic adderade till truppen som leds av Jose Mourinho, kommer det bara öka ännu mer.
"Det här är en ny era på planen, men även kommersiellt," sa fotbollsaffärsexperten Kevin Roberts.
Wayne Rooneys ankomst från Everton för £27m (316,5m kr) 2004 utgjorde 17,2% av klubbens totala omsättning på £157,2m (1,84 miljarder kr) ett år innan Glazer familjens övertagande. Tolv år senare är kostnaden för att köpa Pogba från Juventus liknande 17,6%.
Sett till köpet av Law från Torino för 54 år sedan, och de £1,5m (17,5m kr) som spenderades på att köpa Bryan Robson från West Brom 1981, är dessa procenthalter små.
Skotten Law kostade 61,4% av Uniteds omsättning på £187,178 (2,194m kr). I Robsons fall var siffrorna 56,6% och £2,65m (31,07m kr).
En mer övertygande sponsorpitch
Från £49m (574,4m kr) 2005 väste klubbens kommersiella inkomster till £196,9 (2,30 miljarder kr) 2015, en ökning med 301%. Under samma period har Uniteds matchdagsintäkter ökat med 31% och deras sändningsinkomster med 123%.
United opererar nu ett sponsorsystem med tre våningar. De största affärerna görs med tröjsponsorer och matchdräktstillverkarna. Den andra nivån är de globala kontrakten med organisationer som EA Sports, som i onsdags blev Uniteds officiella fotbollsvideospelspartner, den tredje är regionala kontrakt som täcker alla sorters produktområden, från finansiella tjänster, till däck och nudlar.
"Om man kränger sponsoravtal till japanska nudelföretag måste man verkligen betyda något för fansen i ett land som ligger 14 timmar bort med flygplan," sa Roberts, en av medgrundarna av Sport Business.
"Manchester Uniteds digitala strategi tillåter de att samla in massiva mängder data som kan användas för att sälja saker till fansen som har direkt med klubben att göra. Förenklat kan det vara att fråga huruvida folk hade funderat på att köpa en ny tröja till deras födelsedag.
"Om du har data om folk som tittar på dig över hela världen kan man sätta ihop en mer övertygande sponsorpitch till sponsorer och höja värdet på affären."
Uniteds noggrant koreograferade och varumärkesstämplade annonsering av Pogba affären var lika glansig som en reklamkampanj i multimiljonsklassen (räknat i pund), vilket även markerade en ny nivå i utvecklingen av den moderna fotbollstransfern.
"Grejen vi fokuserar på är engagemang," tillade Uniteds managing director Richard Arnold. "Innehållet och kommunikationen vi har med fansen måste passa in, så det får de att ge respons. Att de gillar. Att de delar. Att de kommenterar.
"Det gäller lika mycket fansen i Stretford som i Kina."
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 |
3 |
4 | 5 |
6 | 7 | |||
8 |
9 |
10 |
11 | 12 |
13 |
14 |
|||
15 |
16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
|||
22 |
23 | 24 |
25 |
26 | 27 |
28 |
|||
29 |
30 |
31 |
|||||||
|