Direktlänk till inlägg 19 januari 2019

POWER SERGE: SPIONER, KACKERLACKOR OCH TRE FLASKOR VODKA... HUR DET GICK TILL NÄR IPSWICH VÄRVADE EN SOVJETISK SPELARE

Av Mikael Holmkvist - 19 januari 2019 13:15

I torsdags var det 30 år sedan Serhij Baltatja gjorde sin debut för the Tractor Boys efter flytten från Dynamo Kiev

   

Serhij Baltatja skrev på för Ipswich för 30 år sedan i vad som var en historisk affär.

 

 

 

 

EXKLUSIVT AV: Oscar Paul, the Sun, lördag 19 januari, 2019:

 

 

VAD som började som en transferförhandling förvandlades snart till något som känns taget direkt ur en John le Carré-roman.

 

 

Det hela utspelade sig i Moskva under slutet av kalla kriget och det handlade om att ta den första fotbollsspelaren från Sovjetunionen till Storbritannien någonsin, en aktion som inkluderade spionage, kackerlacksangripna hotell och luncher fyllda av vodka.

 

 

I torsdags var det 30 är sedan Serhij Baltatja gjorde sin debut för Ipswich efter att ha flyttat dit från Dynamo Kiev - och han anlände i Suffolk utrustad med ett imponerande cv.

 

 

Den bildade liberon var med i VM 1982, vann cupvinnarcupen 1986 under den fantastiske Valerij Lobanovskyj och var med och gick till final i EM 1988.

 

 

Ipswich spelade då i den näst högsta divisionen och leddes av John Duncan, som kontaktades av en agent gällande att värva två spelare från Sovjetunionen.

 

 

Då han reflekterade över den historiska transfern sade Baltatja: "Michail Gorbatjov höll på att öppna upp SSR och Lobanovskyj ringde och sade att en italiensk, schweizisk och engelsk klubb var intresserad.

 

 

Baltatja flyttade till Portman Road från Dynamo Kiev för £200,000 (i dagens pengavärde: 6,09 miljoner kr).

   

Baltatja var med i det sovjetiska landslaget som slutade tvåa i EM 1988.

 

 

"Jag valde England för det är där som fotbollen föddes och jag älskade aggressiviteten och intensiteten där.

 

 

"Jag kände till cuperna som Bobby Robson hade vunnit och jag hade spelat mot John Wark i VM 1982.

 

 

"Men allt var nytt och jag hade inte en aning om hur snacket skulle gå.

 

 

"Jag talade ingen engelska men det fanns fortfarande politiska spänningar och jag minns hur kylig atmosfären var i början."

 

 

Ipswich förhandlade genom Sovintersport, den sovjetiska idrottsagenturen, och Duncan flög snart över till Moskva med f.d klubbordföranden David Sheepshanks för att sy ihop affären.

 

 

Sheepshanks, då en ung klubbdirector, sade: "Hotellet låg långt ifrån centrum och badrummet var fullt av kackerlackor - det är svårt att beskriva exakt hur torftigt det var.

 

 

"Man såg KGB och vakter på gatorna, och jag är säker på att vi övervakades.

 

 

"Nästa morgon fick vi sätta oss vid ett stort bord i ett väldigt mörkt rum innan en liten grupp personer marscherade in, med Serhij i mitten.

 

 

"En frågade varför vi var där och sade att de inte kände till någon affär överhuvudtaget, trots att Serhij satt bredvid.

 

 

"De fortsatte fråga ut oss i en timme tills Dynamo Kievs general manager stoppade oss för lunch klockan 10:30!

 

 

"Det var självklart planerat i förväg och vi fick åka till ett hotell nära Röda torget och åt lunch i sex timmar vid det enda bordet i ett rum där det fanns plats för 1,500.

 

 

"Vi fem vid bordet fick tre flaskor vodka och två flaskor brandy, men Serhij drack inte en droppe.

 

 

F.d ordföranden David Sheepshanks har pratat om hur Ipswich lyckades säkra hans tjänster.

 

 

"Det fanns jättemycket rostat bröd och vi kom jättebra överens - det bröt verkligen ner barriärerna.

 

 

"Jag hade så mycket adrenalin som pumpade genom min kropp att jag kände mig nykter mot slutet. Efter att ha släppts av tillbaka på vårt hotell informerades vi om att vi skulle bli hämtade igen vid midnatt.

 

 

"John ringde dem klockan 23:00 för att säga att vi var för trötta men då fick vi höra att det skulle vara en internationell förolämpning om vi vägrade - så vi bad snabbt om ursäkt och gick med på att åka.

 

 

"Vi kördes genom 6ft (= 182,8 cm) djup snö till utkanten av Moskva där det låg stora block med mörka gamla lägenhetshus, John och jag tittade på varandra och undrade vad i helvete vi hade gått med på.

 

 

"Min hjärna var i upprorstillstånd när vi gick upp 15 våningar i ett av husen, bara för att där välkomnas av den bästa ryska fotbollsskribenten. Han var en otroligt trevlig man och vi pratade fotboll till klockan 4 på morgonen, skribenten sög in vartenda ord vi sa när vi besvarade alla hans frågor om engelsk fotboll."

 

 

Affären för den andra spelaren, Volodimir Bezsonov, blev aldrig av - men £200,000 (i dagens pengavärde: 6,09 miljoner kr) affären för Baltatja slutfördes nästa dag.

 

 

Den sovjetiska stjärnan kunde inte få mer betalt än den ryska ambassadören och hans kontrakt stipulerade att han var tvungen att ha en Lada-bil.

 

 

Och kontraktet på 18 månader innehöll ett avbrott på sex månader p.g.a "möjliga sociala skillnader och situationens unikhet".

 

 

Baltatja fick p.g.a kontraktets villkor en Lada när han skrev på för Ipswich.

 

 

Baltatja omringades av media när han anlände på Heathrow, men själv var han helt omedveten hur mycket uppståndelse transfern hade orsakat.

 

 

"Vårt plan var fullt av det sovjetiska konståkningslandslaget som var på väg till EM," fortsatte han.

 

 

"När vi landade såg jag jättemånga videokameror. Jag antog att de var där för dem så jag sa till min familj att låta dem gå igenom först.

 

 

"Men oavsett åt vilket håll vi gick så följde kamerorna efter oss och jag förstod inte varför förrän min tolk berättade för mig för exakt hur stor min ankomst var.

 

 

"Vid min första presskonferens var den första frågan, 'Serhij, är du kommunist?'", fortsatte han.

 

 

"Jag trodde det var ett skämt men Ipswich ordförande, Patrick Cobbold, klev in och sa: 'Ipswich Town är en fotbollsklubb, Serhij är en fotbollsspelare - om ni vill prata politik, vänligen lämna rummet och gå någon annanstans.'

 

 

"Jag hoppades att den politiska situationen inte skulle påverka mina insatser och jag hade aldrig några problem. Bröderna Cobbold och folket som arbetade där gjorde Ipswich till en speciell klubb, och jag välkomnades av alla fans jag träffade. Jag kände mig hemma."

 

 

Tidigare Ipswich-bossen John Duncan poserar med Baltatja efter att han skrivit på för klubben.

 

 

Baltatja, 60, hade sällskap av sin exfru och deras två barn, inklusive Elena, den f.d kvinnliga tennisstjärnan och ettan i Storbritannien som tragiskt dog av levercancer 2014.

 

 

De enda engelska fraserna han kunde var "spänn fast säkerhetsbältet", som han lärt sig på flyget, och "inga problem".

 

 

Han sa: "Mitt namn i klubben var Serhij 'inga problem' - det var mitt svar på varje fråga.

 

 

"Vi hade en lärare men Elena gillade inte att studera med oss. Så jag mutade henne och sa att jag skulle köpa en cykel till henne om hon studerade. Det gick hon med på och jag stack direkt till cykelaffären."

 

 

Efter att fans flockats för att få se en glimt av deras nya hjälte i en reservlagsmatch gjorde Baltatja sin debut på den för honom ovana positionen som ytter på Portman Road den 17 januari 1989, därifrån gjorde han ett mål i en 5-1 överkörning mot Stoke.

 

 

Men det var i princip höjdpunkten för honom ute på planen under Duncan, skotten som såg på spelet fotboll på ett helt annat sätt än hans nyförvärv.

 

 

Baltatja tillade: "Min debut var fantastisk och jag tog med mig hela laget hem till mig för en fest - alla var förvånade över att jag inte drack. Spelare som Frank Yallop och Warky var fantastiska med mig och många av grabbarna bjöd hem mig till deras hus.

 

 

"Men jag kom dit utan någon försäsong i kroppen. Jag kom från ett av de bästa lagen i Europa, van vid en väldigt annorlunda fotboll.

 

 

Baltatja har arbetat som ungdomstränare för Charlton sedan 2012.

 

 

"Jag spelade högerback, högermittfältare och ibland mittback. Jag spelade bara libero en gång på två år och jag hade aldrig spelat 4-4-2 förut.

 

 

"Duncan sa till mig att bara sparka bollen så långt jag kunde när jag var under press. Men jag kunde inte göra det - jag försökte spela i alla situationer.

 

 

"Det var frustrerande men det var en del av det jag lärde mig."

 

 

Även om saker och ting inte riktigt gick som planerat ångrar Baltatja ingenting.

 

 

Han tillade: "Jag kunde ha stannat i Ukraina och spelat för ett väldigt bra lag. Jag hade det väldigt bekvämt och behövde inte pengarna.

 

 

"Men jag bestämde mig för att utmana mig själv i ett helt annat land, borta från mina vänner och min familj. Inte många människor gjorde det på den tiden."

 

 

Han flyttade till St Johnstone efter två säsonger och är nu tränare för Charltons U18-lag.

 

 

Baltatja nätade i sin debut för the Tractor Boys mot Stoke.

 

 

Hans kärlek till att undervisa ungdomar föddes från hans tennislektioner med Elena och både Joe Gomez och Ademola Lookman har gått igenom hans lag - kanske inte helt medvetna om deras tränares banbrytande förflutna.

 

 

Gällande hans arv sa Sheepshanks, som fortfarande är en nära vän med Baltatja, följande: "Ironin var att efter att ha haft modet och framsyntheten att värva Serhij så spelades han aldrig på sin rätta position av John, som trodde att den kontinentala stilen inte handlade om att nicka bollen.

 

 

"Serhij var en världsklasspelare men med andra attribut än de som krävdes i den gamla Second Division.

 

 

"Men värvningen av den första sovjetiska spelaren var en enorm uppmuntran för samhället. Folk blev alldeles uppspelta och han blev verkligen dyrkad.

 

 

"Hans ankomst öppnade dörren för spelare som Andrej Kantjelskis som flyttade till England senare. Han var en pionjär."

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikael Holmkvist - Fredag 3 maj 19:00

Representanthuset i USA har nu lämnat in ett lagförslag som pissar pratet om yttrandefrihet rakt i ansiktet. Här under ser ni ett klockrent inlägg gällande detta på X av Vita husets chefskorrespondent på Today News Africa i Washington, herr Simon Ate...

Av Mikael Holmkvist - Fredag 3 maj 00:39

Rättighetsgrupper varnar för att definitionen kan komma att ytterligare kväva yttrandefriheten då protesterna fortsätter på amerikanska universitetsområden.       Al Jazeera, onsdag 1 maj, 2024     USA:s representanthus har med en överv...

Av Mikael Holmkvist - Lördag 27 april 21:07

En av Europas mest kontroversiella författare, han förutsåg Balidådet och attacken mot Charlie Hebdo. Nu har han föreställt sig en Putin-liknande Macron   Huvudperson: författaren Michel Houellebecq har kallat Emmanuel Macron “bisarr&rdquo...

Av Mikael Holmkvist - Torsdag 25 april 18:33


  Jesse Lingard har spelat i tre matcher för FC Seoul, två gånger som inhoppare.         Av: John Duerden, fotbollsskribent i Asien, BBC, måndag 15 april, 2024     Jesse Lingard förväntades aldrig kunna höja den internationella pr...

Av Mikael Holmkvist - Torsdag 25 april 17:27


By Way of Deception: The Making and Unmaking of a Mossad Officer är en bok av en f d katsa (Mossad-agent som jobbar på fältet) i Mossad, Victor Ostovsky, och den kanadensiska journalisten Claire Hoy.     (Första upplagan)     Författare:...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards