Direktlänk till inlägg 4 augusti 2023
För många hör det nutiden till att bekvämtitta på tv. Men den här episkt förverkligade tv-serien erbjuder ett annat, mer gripande sätt att fördriva tiden
“Gripande och suggestivt” … Liv Lisa Fries som Charlotte Ritter i Babylon Berlin. Fotograf: X Filme
AV: Sarah Hughes, the Guardian, fredag 10 april, 2020
Mord. Misär. Gangsters. Förödelse. Ett land i kaos med en finansiell katastrof som tornar upp sig. En stad på randen till kollaps, fylld av karaktärer som är skrupelfria och en känsla av att om världens undergång är på väg, varför då inte festa bort nätterna? Och hängande över allt detta finns en hint i luften om någonting väldigt obehagligt som väntar precis borta vid horisonten.
Du tror kanske inte att Babylon Berlin, Sky Atlantics jättepåkostade tyska drama om en specifik historisk period - vars tredje säsong når sin upplösning ikväll - skulle vara den perfekta sträcktittningen under lockdown. Då har du, helt ärligt, fel.
Jag förstår att det finns många människor som sträcker sig efter bekvämlighet under dessa tider - det är fullständigt logiskt att kura ihop sig och koppla av med något som kräver väldigt lite men belönar en rejält.
Men Tom Tykwers ambitiösa förvandling av Volker Kutschers polisromaner till tv-serie - de två första säsongerna visades 2017 - erbjuder något mer. Chansen att förlora dig själv i en fullt ut och vackert återskapad värld, befolkad av människor som du genuint kommer att bry dig om, driven av en tajt intrig och en bredare berättelse om hur efterverkningarna av det första världskriget skulle sända chockvågor genom den tyska nationen, till sist leda till kollapsen av en alltför kortvarig progressiv regering och den efterföljande vägen till makten för Adolf Hitlers nazistparti.
Det är ett enormt åtagande, men något som Tykwer och hans team hanterar med lätthet, till stor del tack vare ett imponerande engagemang för detaljer.
Från den transvestitiska kabaréakten utförd av grevinnan Svetlana Sorokina AKA Nikoros (Severija Janušauskaitė) till det lilla rummet som blivande polisdetektiven, flappern* och tillfälliga sexarbetaren Charlotte Ritter (Liv Lisa Fries) delar med en man som hon aldrig träffar. Detta är en trovärdig återskapelse av Weimar och man har verkligen inte sparat in på några kostnader.
*flapper: https://sv.wikipedia.org/wiki/Flapper
En liknande omsorg har hällts över karaktärerna, från den förvånansvärt moraliska gangstern Edgar Kasabian AKA armeniern (noms de plume är något av ett kännetecken för serien) spelad med stil och exakt den rätta hinten av hotfullhet av Mišel Matičević, till en besvärad huvudrollskaraktär i form av kriminalkommissarie Gereon Rath (Volker Bruch), en krigsveteran med PTSD och ett morfinberoende som står under kontroll av en mystisk psykiater, som själv är besatt av föreställningen om en allt närmare relation mellan man och maskin.
“En rörande relation”... Volker Bruch som Gereon Rath. Fotograf: X Filme
Precis som alla de bästa dramerna skapar Babylon Berlin en värld så trovärdig att det känns nästan som att du kliver in i den istället för att helt enkelt bara titta på den. Den upplevelsen intensifieras bara av seriens förmåga att övertyga dig om att det var så här Tyskland måste ha känts vid den tiden - den där febriga känslan av att allt sakta rörde sig bortom kontroll och att den enda responsen var att dansa hårdare, snabbare och ivrigare då världens undergång närmade sig.
Den här tredje säsongen är utan tvekan den bästa hittills. Den börjar med ett mord vid en filminspelning - då det här är Babylon Berlin får vi se en glimt av den filmen, en helt perfekt porträttering av tysk expressionistisk film, komplett med ett vackert koreograferat avantgardistiskt dansnummer som, precis som så mycket annat i den här serien, kändes som om det verkligen måste ha existerat - det har breddats ut för att ta in framväxten av rovgirig kapitalism i den obehagliga formen av den otroligt kusliga affärsmannen Alfred Nyssen (Lars Eidinger). Vi får även se den växande fattigdomen på Berlins gator och en överraskande rörande triadrelation mellan två gangsters och en av männens skådelspelarhustru.
Genom hela serien har Charlotte - storögd och skarptänkt - gett hjärta till det hela, detta då hon kämpar för att rädda hennes barndomsvän Greta från att bli avrättad, medan den mer formella Rath kämpar för rättvisa för den döda filmstjärnan och sliter med att komma till rätta med sitt förflutna, särskilt en komplicerad relation med hans (möjligtvis) döde brors fru.
Men oavsett hur illa saker och ting går - och då detta är Babylon Berlin blir saker och ting ofta ganska hemska - fortsätter Rath och Ritter att stötta varandra i en av de mer rörande detektivrelationerna på tv. Det är en relation som får dig att hoppas på att han ska övervinna sina demoner och att hon ska få erkännandet hon förtjänar.
Kommer kvällens avslutande två avsnitt att ge dem det typ lyckliga slutet de önskar? Med tanke på att historiens mörka skugga rör sig allt närmare verkar det föga troligt. Hur som helst, om du inte har tittat på den här mest gripande och suggestiva tv-serien än så är det dags att börja nu.
Representanthuset i USA har nu lämnat in ett lagförslag som pissar pratet om yttrandefrihet rakt i ansiktet. Här under ser ni ett klockrent inlägg gällande detta på X av Vita husets chefskorrespondent på Today News Africa i Washington, herr Simon Ate...
Rättighetsgrupper varnar för att definitionen kan komma att ytterligare kväva yttrandefriheten då protesterna fortsätter på amerikanska universitetsområden. Al Jazeera, onsdag 1 maj, 2024 USA:s representanthus har med en överv...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 | 4 | 5 | 6 | ||||
7 |
8 | 9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
|||
14 | 15 |
16 |
17 |
18 | 19 | 20 |
|||
21 |
22 |
23 |
24 | 25 |
26 |
27 |
|||
28 |
29 |
30 |
31 | ||||||
|