Direktlänk till inlägg 31 augusti 2023

SHOULD I STAY OR SHOULD I GO…

Av Mikael Holmkvist - 31 augusti 2023 17:21

 

Som det ser ut så blir alltså Harry “Mikrovågsugnshuvudet” Maguire kvar ännu en säsong i Man United! Jag trodde att budskapet hade gått fram även till denna skapelse, som tycks ha kola istället för hjärna innanför det massiva pannbenet. Han får inte spela mycket, han blir av med kaptensbindeln, han får spela ännu mindre, en vänsterback får spela istället för honom och han riskerar att döda sin karriär som engelsk landslagsspelare. Men hej, han drar ju in £190k (2,63 miljoner kr) i veckan och det är ingen annan klubb beredd att betala (fullt förståeligt). Men West Ham erbjöd honom ändå £100k (1,38 miljoner kr) i veckan och möjligheten att få speltid i ett system som passar honom bättre. Men nej, det var under hans värdighet. När United sedan inte var beredda att betala honom £7m (97 miljoner kr) i förlorad löneersättning, då fick det vara, bättre att sitta på bänken och vara den kanske mest utskrattade engelske fotbollsspelaren på den här planeten. Vilket fullständigt rövhål han är. Jag hoppas att ett mirakel ska ske och någon annan klubb ska gå in och köpa honom innan transferfönstret slår igen vid midnatt imorgon (fredag), men jag tror inte minsta lilla på det. Han måste ju vara nöjd med säsongsstarten: tre matcher, två på bänken, en utanför matchtruppen helt (lätt skadad, sa EtH). I de två matcherna där han har suttit på bänken har både Martínez (mot Wolves) och Varane (mot Forest) klivit av i halvtid och vid båda tillfällena har de ersatts av… Victor Lindelöf.





Säsongsstarten och Nottingham hemma

Tanken var faktiskt att jag skulle ha skitit ur mig några rader inför förra helgens match mot Nottingham, men en möjlighet att hinka i sig kopiösa mängder öl kom emellan. 



Efter den stela, långsamma och icke förtroendeingivande skiten vi serverades mot Wolverhampton i premiären och den bedrövliga andra halvleken mot Spuds så var jag, trots allt, lite småpositiv. Frasen “det kan ju inte bli sämre” är något vi har vant oss vid de senaste 10 åren som United-fans och det var det jag hade i tankarna. Det och faktumet att Nottingham Forest inte är Real Madrid, de är faktiskt ganska långt ifrån de spanska giganterna. Till detta adderade jag att våra spelare borde känna sig professionellt sårade av deras senaste insatser. Trodde jag ja. Efter fyra minuter låg vi under med 0-2! Hahahahahahahahahaha! Jag kan inte göra annat än att skratta.



Sen var det kul att se United ta sig samman och faktiskt vända och vinna, det är något som fortfarande ger mig en viss gåshud och glädje. Men vägen fram till de tre poängen var sannerligen ingen dans på rosor. Mot ett lag med bara lite bättre kvalitet än Forest kommer ett 0-2 försprång resultera i 0 poäng till oss.




CL-lottning ikväll

Klockan 18:00 (svensk tid) ikväll lottas Champions League-gruppspelet och det är ju faktiskt roligt att United är med där igen. Det var länge sedan nu som det var en självklarhet, säsong efter säsong.



Jag är inte alltför brydd över vilka vi får, men det vore ju kul med en “mänsklig” grupp så att vi har en chans att faktiskt ta oss vidare. Alltid trevligt att ha slutspelsmatcher i CL att se fram emot till våren när man sitter med glögg och pepparkaka vid julgranen.



Kan vi slippa Sevilla och Real Sociedad blir jag glad. Av de övriga 31 lagen är det bara fem som skulle utgöra nya motståndare för oss och det är ju alltid trevligt. Det är Napoli, Red Bull Salzburg, RB Leipzig, Union Berlin och Royal Antwerp. Två av dessa är dock Red Bull-parasiter, så de kan dra åt helvete. Men det skulle vara kul med något nytt och samtliga dessa fem städer är bra partystäder för Röda armén att inta.



Pott 1

Manchester City

Sevilla

Barcelona

Napoli

Bayern München

Paris SG

Benfica

Feyenoord



Pott 2

Real Madrid 

Manchester United

Inter

Borussia Dortmund

Atlético Madrid

RB Leipzig

Porto

Arsenal



Pott 3

Sjachtar Donetsk

Red Bull Salzburg

Milan

Braga

PSV Eindhoven

Lazio

Röda Stjärnan Belgrad

FC Köpenhamn



Pott 4

Young Boys

Real Sociedad

Galatasaray

Celtic

Newcastle

Union Berlin

Royal Antwerp

Lens




Glazers United har inte en kruka att pissa i

Redan nu, tre matcher in på den nya säsongen, har vi en ganska diger skadelista. Detta har gjort att vi desperat nu letar efter spelare att låna in, för så lite pengar som möjligt. Igår läste jag att Fiorentina hade nobbat vårt bud på Sofyan Amrabat. När sedan detaljerna för vårt bud läckte ut så är jag inte förvånad. Snacka om pinsamt, undrar vad italienarna tänker om oss egentligen.



Vi tänkte alltså att vi skulle få låna Amrabat för €2m (24 miljoner kr), det skulle betalas i två delar med €1m (12 miljoner kr) vid varje tillfälle. Men det skulle även skrivas in en klausul där United hade rätt att bryta kontraktet i januari, innan den andra delbetalningen skulle skickas. Så Fiorentina garanterades med andra ord endast €1m (12 miljoner kr) för arrangemanget - pinsamt, United!



Våra värdelösa ägare brukar dra åt den ekonomiska svångremmen säsongen efter klubben har kvalificerat sig till CL, det är inget nytt. Men nu verkar det ha tagits till nya nivåer. Om det är för att de ska sälja oss snart, eller om det bara är deras vanliga ignorans av våra problem på planen som lyser igenom, det vet jag inte, men det borde vi åtminstone få svar på ganska snart.



Imorgon (fredag 1/9) klockan 00:00 (svensk tid) stänger transferfönstret, då vet vi vad vi har att jobba med under hösten och början av vintern. Och utan att vara alltför negativ så ser vi alltså ännu en sommar där nödvändiga brister inte har rättats till och spelare som aldrig skulle ha varit i närheten av vår Röda tröja fortfarande hänga kvar och tälja guld lönemässigt. Tror jag att det hinner ordnas innan midnatt imorgon? Nej.




Dags att vakna nu, Italien!

Jag har aldrig varit något jättestort fan av italiensk fotboll. Visst, Milan på 80- och 90-talet var inte dumma att skåda och även jag kan uppskatta Baresis, Maldinis, Nestas, Cannavaros m fl försvarsspel, men jag har aldrig fastnat för Serie A eller deras landslag.



Då jag vet att det är ett väldigt religiöst land så förväntar jag mig en hel del medeltida värderingar och en rejäl portion hyckleri från denna Europas stövel. Men jag satte verkligen pastan i halsen när jag förra helgen läste en kort blänkare om Serie A-klubben Frosinones målvakt Stefano Turati, nej, jag har inte heller hört talas om honom tidigare.



Det var nämligen så att han har bestraffats med en matchs avstängning, inget konstigt med det, det händer i varje omgång, i varje liga. Men vad var det han hade gjort då som resulterade i detta? Jo, han hade yttrat ett hädiskt uttryck. Ja, kära läsare, vi befinner oss i år 2023. Under en match i augusti skrek han argt “Porco Dio!” Det kan man ungefär översätta till “gud är en gris.” Det resulterade alltså i en matchs avstängning. 



Jag brukar se på Europa som en världsdel som har gått igenom upplysningen och därmed släppt sagoböckernas och prästerskapets tunga ok. Sen vet jag att det finns länder även i vår del av världen där religionen inte riktigt har städats undan och placerats där den hör hemma, på historiens soptipp, men det här golvade mig verkligen. 



I dessa tider då hädelselagar plötsligt kommit upp på agendan igen ser jag er, Danmark, och jag är väldigt besviken, nu är det upp till Sverige att äntligen göra någonting rätt i frågan. Vi får inte hamna i samma medeltida vanföreställningar som Saudiarabien, Iran och… Italien!




Arse borta

Jag ska försöka återkomma med några rader efter det att transferfönstret har stängt och inför vår andra tripp till norra London på 15 dagar.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikael Holmkvist - Fredag 3 maj 19:00

Representanthuset i USA har nu lämnat in ett lagförslag som pissar pratet om yttrandefrihet rakt i ansiktet. Här under ser ni ett klockrent inlägg gällande detta på X av Vita husets chefskorrespondent på Today News Africa i Washington, herr Simon Ate...

Av Mikael Holmkvist - Fredag 3 maj 00:39

Rättighetsgrupper varnar för att definitionen kan komma att ytterligare kväva yttrandefriheten då protesterna fortsätter på amerikanska universitetsområden.       Al Jazeera, onsdag 1 maj, 2024     USA:s representanthus har med en överv...

Av Mikael Holmkvist - Lördag 27 april 21:07

En av Europas mest kontroversiella författare, han förutsåg Balidådet och attacken mot Charlie Hebdo. Nu har han föreställt sig en Putin-liknande Macron   Huvudperson: författaren Michel Houellebecq har kallat Emmanuel Macron “bisarr&rdquo...

Av Mikael Holmkvist - Torsdag 25 april 18:33


  Jesse Lingard har spelat i tre matcher för FC Seoul, två gånger som inhoppare.         Av: John Duerden, fotbollsskribent i Asien, BBC, måndag 15 april, 2024     Jesse Lingard förväntades aldrig kunna höja den internationella pr...

Av Mikael Holmkvist - Torsdag 25 april 17:27


By Way of Deception: The Making and Unmaking of a Mossad Officer är en bok av en f d katsa (Mossad-agent som jobbar på fältet) i Mossad, Victor Ostovsky, och den kanadensiska journalisten Claire Hoy.     (Första upplagan)     Författare:...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2023 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards