Direktlänk till inlägg 1 november 2016

SAGT & GJORT: FIFA 2.0; SPRIDER MIGRANTLÖGNER; OCH VECKANS FILMNING

Av Mikael Holmkvist - 1 november 2016 12:13

Också den här veckan: Aleksander Ceferin, Massimo Ferreros intentioner och Ronaldinhos nya liv

   

Gianni Infantino: återställer bilden. Fotograf: Ennio Leanza/EPA

 

 

 

 

AV: David Hills, the Observer, söndag 23 oktober, 2016:

 

 

Bästa nya varumärke

Fifa 2.0 - återställer "bilden av Fifa och respekten för Fifa" med fokus på etik och mänskliga rättigheter. Första veckans höjdpunkt: bekräftelse på att 2017 års kongress kommer hållas i Bahrain. Gianni Infantino: "Det är inte bara ord, det är aktioner."

 

 

Under tiden

Förra veckans Fifa 1.0-nyheter:

a) F.d chefen för det thailändska fotbollsförbundet och Fifa-exekutive direktören Worawi Makudi har fått en fem år lång avstängning för förfalskning, men han förbereder en överklagan. Makudi sade förra året att han alltid håller humöret uppe, trots multipla anklagelser om bedrägeri och mutor: "Jag är inte skyldig till någonting."

 

 

Och b) utlämnade f.d chefen för det brasilianska fotbollsförbundet José Maria Marin, 84 - försöker hyra ut sin £6m (69,8m kr) herrgård i São Paulo för att finansiera kostnaderna för att bo i husarrest i sin andel av Trump Tower. Marin, som betalade £12m (139,6m kr) i borgen förra året, förnekar alla oegentligheter.

 

 

• Bland Marins f.d Trump Tower-grannar: hans f.d Fifa-kollega Chuch Blazer, som hyrde sin lägenhet för £11,700 (136,179 kr) i månaden, och Blazers katter, som betalade £3,900 (45,393 kr) i månaden för sina.

 

 

Plus: sundast vision

Nya Uefa-chefen Aleksander Ceferin: a) försöker få ett slut på fotbollens girighetskultur genom att inför "förändringarnas vindar"; och b) försöker flytta Champions League-finalen till New York. "Vi bör tänka på andra marknader också."

 

 

På annat håll: stor vecka för

The Sun - för en kampanj mot "spridandet av migrantlögner", ett år efter att ha dragit tillbaka deras "Sex dagar till terror"-story om en reporter som smugglade sig själv 2,000 miles (= 3,218 km) genom Europa utan något pass: "I motsats till vad vi publicerade, så använde han sitt pass."

 

 

Veckans resultat

£19,6m (228,13m kr): Man Citys vinst innan skatt. £20,5m (238,6m kr): Man Citys vinst efter skatt, via en uppskjuten kredit på £894k (10,4m kr) för historiska förluster.

 

 

Modigaste ställningstagandet

Tory-riksdagsledamöterna Andrew Bingham och Jason McCartney - använde förra veckans framträdande i särskilda utskottet av FA-ordföranden Greg Clarke till att attackera den "giriga" fotbollsindustrin för att svälta ut gräsrötterna. Bingham: "Mitt stora bekymmer är att det är folket spel och det verkar som att det håller på att försvinna... det är kväljande för gräsrötterna." McCartney: "Jag har lokala klubbar som har svårt att få ihop tillräckligt med pengar för att köpa nät till målen." (6,7% - regeringens nedskärningar i pengar till kommunerna till 2020, uppe på nedskärningarna på 30% sedan 2010.)

 

 

Bästa intentionerna

Italien: Sampdoria-ägaren Massimo Ferrero - har bett om ursäkt till fansen för att han sade att ingen hade hört talas om klubben "tills jag köpte den": "Det var inte min intention att förolämpa fansen, den sannaste själen i Sampdoria." • Han tidigare bästa klargöranden: 2014, efter att ha kallat Inters indonesiska ägare Erick Thohir "den där filipinen": "Det var inte min intention att visa bristande respekt för Mr Thohir eller folket i Filippinerna, med vilka jag har en underbar förbindelse." 2015, efter att ha sagt att Catanias matchfixande president "måste dö, kasta inte bara bort nyckeln, han måste dö": "Det var aldrig min intention att påstå att han borde dö. Det var allegoriskt."

 

 

Massimo Ferrero: bäst intentioner. Fotograf: Tullio M. Puglia/Getty Images

 

 

Manager-nytt

Tyskland, 5 oktober: Wolfsburg directorn Klaus Allofs säger att det "finns inget beslut att ta" gällande managern Dieter Hecking. "Självklart kan jag förstå varför frågan kom upp, självklart kan jag förstå varför det finns intresse från allmänheten - men jag kommer inte att svänga." 16 oktober: Svänger. 17 oktober: Sparkar honom.

 

 

Mest hängiven

Trinidad-mittfältaren Kevin Molino - klargör sin syn på världen efter att ha bötfällts två gånger för att ha brutit mot reglerna inför match - en gång då han gick på nattklubb, en gång då han åkte på en båtkryssning: "Att spela det vackra spelt är allt som betyder någonting för mig. Jag är 100% hängiven."

 

 

Mest irriterad

Tyskland: Hamburg-målvakten René Adler ställer sig framför kamerorna efter en 3-0 förlust på hemmaplan som tog laget till botten av tabellen: "Vi slaktade oss själva. Vad kan jag säga? Än en gång är jag här, står här. Jag vill inte vara arslet som måste förklara det varje vecka. Jag vill inte göra det. Det gör mig asförbannad."

 

 

Överraskande nyheter

Ronaldinho - anställd som global ambassadör för Barcelona förra veckan för att expandera varumärket - missade sin första Barça-tillställning och postade ett foto på sig själv på en strand istället. Rapporter säger att klubbens representanter "uttryckte överraskning".

 

 

Starkast ställningstagande

Paraguay: Modellen Vane Trinidad, missnöjd med pressens sammanlänkningar till spelare: "Fotbollsspelare har bara de mest rudimentära personligheterna: ful i munnen, dåligt utbildade, simpla. Jag finner dem frånstötande. De pratar med mig och säger 'kom och titta när jag tränar' eller 'jag är i förstalaget', sedan väntar de på att jag ska säga 'wow'. Om det var en Nasa-ingenjör så kanske jag skulle säga 'wow'. Men en fotbollsspelare? Är de allvarliga?"

 

 

Plus: mest synkroniserad

Brasilien: Vila Nova-försvararen Marcelo Cordeiro, "instabil" efter att ett klipp med honom och Goias-forwarden Rossi som visar hur de låtsas bli skallade av varandra hamnade på nätet. "Simulering är inte coolt, jag vet det, men jag kunde inte ta risken och inte göra det. Så är bara livet. Så är spelet vi är med i."

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikael Holmkvist - Fredag 3 maj 19:00

Representanthuset i USA har nu lämnat in ett lagförslag som pissar pratet om yttrandefrihet rakt i ansiktet. Här under ser ni ett klockrent inlägg gällande detta på X av Vita husets chefskorrespondent på Today News Africa i Washington, herr Simon Ate...

Av Mikael Holmkvist - Fredag 3 maj 00:39

Rättighetsgrupper varnar för att definitionen kan komma att ytterligare kväva yttrandefriheten då protesterna fortsätter på amerikanska universitetsområden.       Al Jazeera, onsdag 1 maj, 2024     USA:s representanthus har med en överv...

Av Mikael Holmkvist - Lördag 27 april 21:07

En av Europas mest kontroversiella författare, han förutsåg Balidådet och attacken mot Charlie Hebdo. Nu har han föreställt sig en Putin-liknande Macron   Huvudperson: författaren Michel Houellebecq har kallat Emmanuel Macron “bisarr&rdquo...

Av Mikael Holmkvist - Torsdag 25 april 18:33


  Jesse Lingard har spelat i tre matcher för FC Seoul, två gånger som inhoppare.         Av: John Duerden, fotbollsskribent i Asien, BBC, måndag 15 april, 2024     Jesse Lingard förväntades aldrig kunna höja den internationella pr...

Av Mikael Holmkvist - Torsdag 25 april 17:27


By Way of Deception: The Making and Unmaking of a Mossad Officer är en bok av en f d katsa (Mossad-agent som jobbar på fältet) i Mossad, Victor Ostovsky, och den kanadensiska journalisten Claire Hoy.     (Första upplagan)     Författare:...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards