Direktlänk till inlägg 14 december 2016

SAGT & GJORT: "JAG ÄR BARA SKYLDIG TILL EN SAK: SKYDDANDET AV LEEDS UNITED"

Av Mikael Holmkvist - 14 december 2016 13:39

Också den här veckan: Svens utmaning; sälja strumpor och bälten; och varför det aldrig fungerar att sparka tränare

   

Massimo Cellino: skyddar Leeds. Fotograf: Daniel Hambury/PA

 

 

 

 

AV: David Hills, the Observer, söndag 11 december, 2016:

 

 

Veckans citat

Massimo Cellino - reagerade på sin tredje etikavstängning på två år, en av dem upphävd: "Jag är inte skyldig. Jag känner att jag bara är skyldig till en sak: skyddandet av Leeds United sedan jag tog över."

 

 

• Försvarar Cellino, som kallades för en man med "klara kriminella tendenser kapabel att använda alla former av bedrägeri" i en arresteringsorder i Italien 2013 - f.d Leeds-ägaren Ken Bates, som förklarade brottet mot reglerna med "ignorans, inte förseelser... italienska sätt är så annorlunda och när han kom hade han ingen [som gav honom råd]... Utlänningar ses som en enkel måltavla för lurendrejarna."

 

 

Veckans man

Augusti 2012: Kirsten Nematandani, president för Sydafrikas fotbollsförbund och exekutiv inom Fifa Fair Play and Social Responsibility, står som värd för en två dagar lång workshop med Interpol med namnet "Integritet inom Sport" - där attackerade han matchfixning som "en cancer som rånar spelet på dess oskuld. Det här är en underbar chans att lära sig mer om det här hotet."

December 2016: Nematandani stängs av i fem år för matchfixning.

 

 

• Städar också upp: Ugandas Police Football Club, styrd av Interpol-directorn Asan Kasingye, har sparkat två spelare för fixning. Kasingye: "Det finns fel i vår klubb."

 

 

Samtidigt: fler nyheter från fotbollsfamiljen

• Rysslands vice statsminister Vitalij Mutko - medlem av Fifa:s integritetskommitté och deras antikorruptionsspecialstyrka "For the Good of the Game" - förnekar att han hade uppsikt över "exempellös" statssponsrad doping: "Det här är ännu en attack på rysk idrott."

 

 

• Utlämnade f.d chefen för Perus fotbollsförbund Manuel Burga, släppt mot borgen gällande omtvistat bedrägeri och åtal om utpressning, fotograferades då han var ute och shoppade på Manhattan. "Jag känner mig verkligen avslappnad. Jag har min jurist här med mig."

 

 

• Och Sepp Blatter - letar efter något positivt efter att ha förlorat en överklagan mot hans avstängning på sex år: "Jag har upplevt mycket under mina 41 år inom Fifa... Jag ser tillbaka med tacksamhet på alla dessa år, under vilka jag kunde förverkliga mina ideal."

 

 

Andra nyheter: sparkar ut det

Italien: Lazios Senad Lulic förnekar att han avsiktligt använde en rasistisk gatuförsäljande stereotyp då han sade att Romas Antonio Rüdiger "brukade sälja strumpor och bälten i Stuttgart". Lulic: "Vita människor säljer också strumpor."

 

 

• Undersöker Lulic för ett potentiellt förlängt straff: Italienska fotbollsförbundets chef Carlo Tavecchio, som drog igång sin "Rasister? En dålig ras" nolltoleranskampanj 2015 - ett år efter det att han kallade en svart spelare "bananätare". Tavecchio, som avtjänade en avstängning på sex månader, förnekade rasism.

 

 

Skarpaste protesten

Tyskland: Uli Hoeness - tillbaka som Bayerns president efter att ha avtjänat 18 månader för skattefusk på €28,5m (293,7m kr) - är missnöjd då engelsk fotboll tar en "orättvis" finansiell fördel från tv-rättigheterna: "Det finns inte längre några lika villkor."

 

 

Manager-nytt: förra veckans rörelser

• Tyskland, 29 november - Darmstadt-presidenten Rüdiger Fritsch om tränaren Norbert Meier: "Lyssna, om sparkandet av en tränare garanterade framgång, skulle varje klubb göra det var fjärde vecka. Studier visar att vid 99,1% av fallen uppnår det ingenting. Andra klubbar runt oss gjorde det och hjälpte det dem? Nej. Det är inget universalmedel som folk tror. Lugn och kontinuitet - det är svaret." 6 december - ger honom sparken.

 

 

• 5 september, Altrincham-ordföranden Grahame Rowley: "Efter att ha gått igenom alla de rätta stegen och många diskussioner kände styrelsen att Jim Harvey var kandidaten nummer 1 för att stabilisera skeppet... Han presenterade en långsiktig plan." 6 december: "Jim blev väldigt besviken när jag berättade för honom."

 

 

• Plus: Sven-Göran Eriksson, har gått till kinesiska andradivisionsklubben Shenzhen FC för "en ny utmaning". (2010, agenten Athole Still: "Under en väldigt lång tid har media försökt porträttera Sven som en girig man, att han bara är med för pengarna. Ingenting kunde vara längre ifrån sanningen.")

 

 

Minst antal ursäkter

Argentina: Sarmiento Ayacucho-presidenten Carlos Didio, avstängd från sin egen arena för påstådda dödshot mot en domare som misshandlades av spelare och fans. Didio: "Vi handlar bara om fotboll i den här klubben, inte våld. Inga ursäkter. Men domare sårar oss, också."

 

 

Bäst inverkan

Cardiffs Sol Bamba: drabbade samman med Neil Warnock efter att ha blivit utvisad i lördags, två veckor efter att Warnock hyllade hans inverkan: "Jag skulle inte vilja ha någon annan. Jag tycker inte det finns någon bättre. Han har allt."

 

 

Tuff vecka för

Rumänien: Cluj-anfallaren Billel Omrani, varnad för en foul, utvisad för att ha applåderat varningen, inlagd på sjukhus med trasiga senor efter att ha slagit sönder en glasdörr och "rejält bötfälld för dumhet". Tränaren Vasile Miriuta: "Han var inte professionell."

 

 

Plus: mest motståndskraftig

Grekland: Vatera-anfallaren Thanasis Takidis, funderar på den globala uppmärksamheten efter det att hans miss från 30 cm blev viral. "I det ögonblicket led jag av ett överdrivet självförtroende och tappade balansen. Men jag kan hantera dessa kommentarer. Jag har inte begått något brott."

 

Anfallaren motarbetas av en försvarare på mållinjen i en grekisk fotbollsmatch.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikael Holmkvist - Fredag 3 maj 19:00

Representanthuset i USA har nu lämnat in ett lagförslag som pissar pratet om yttrandefrihet rakt i ansiktet. Här under ser ni ett klockrent inlägg gällande detta på X av Vita husets chefskorrespondent på Today News Africa i Washington, herr Simon Ate...

Av Mikael Holmkvist - Fredag 3 maj 00:39

Rättighetsgrupper varnar för att definitionen kan komma att ytterligare kväva yttrandefriheten då protesterna fortsätter på amerikanska universitetsområden.       Al Jazeera, onsdag 1 maj, 2024     USA:s representanthus har med en överv...

Av Mikael Holmkvist - Lördag 27 april 21:07

En av Europas mest kontroversiella författare, han förutsåg Balidådet och attacken mot Charlie Hebdo. Nu har han föreställt sig en Putin-liknande Macron   Huvudperson: författaren Michel Houellebecq har kallat Emmanuel Macron “bisarr&rdquo...

Av Mikael Holmkvist - Torsdag 25 april 18:33


  Jesse Lingard har spelat i tre matcher för FC Seoul, två gånger som inhoppare.         Av: John Duerden, fotbollsskribent i Asien, BBC, måndag 15 april, 2024     Jesse Lingard förväntades aldrig kunna höja den internationella pr...

Av Mikael Holmkvist - Torsdag 25 april 17:27


By Way of Deception: The Making and Unmaking of a Mossad Officer är en bok av en f d katsa (Mossad-agent som jobbar på fältet) i Mossad, Victor Ostovsky, och den kanadensiska journalisten Claire Hoy.     (Första upplagan)     Författare:...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards