Direktlänk till inlägg 2 mars 2019

"JAG VILLE BARA ATT UNITED SKULLE GE MIG TID ATT FÅ ORDNING PÅ MIG SJÄLV!

Av Mikael Holmkvist - 2 mars 2019 01:35

Ravel Morrison hyllades en gång i tiden som den bästa engelska talangen i sin generation. Nu försöker han rädda sin karriär i Sverige, detta berättar han om för Oliver Kay i Östersund

 

 

 

 

 

EXKLUSIVT AV: Oliver Kay, The Times, lördag 16 februari, 2019:

 

 

Morrison firar Uniteds vinst i FA-cupen för ungdomar tillsammans med Pogba och Lingard 2011. JOHN PETERS/GETTY IMAGES

 

 

 

 

Den iskalla blästringen träffar dig så fort du kliver av planet. Det är, tydligen, oresonligt milt, men lokalbefolkningen har varit tvungna att gräva gångar ur snön för att skapa vägar fram till terminalen. Välkomna till Östersund, 200 miles (321,8 km) söder om Polcirkeln, den yttersta utposten i den svenska högstaligan och det senaste karriärstoppet för den otroligt talangfulla fotbollsspelaren som Sir Alex Ferguson en gång i tiden beskrev som "den bästa grabben du någonsin kommer se".

 

 

Det var inte här Ferguson eller någon annan förställde sig att Ravel Morrison skulle befinna sig vid den perioden av hans liv. För ett årtionde sedan, när han var bättre än Paul Pogba och Jesse Lingard i Manchester Uniteds ungdomslag, var ingen riktigt säker på huruvida han skulle gå vidare och bli en mittfälts-maestro för klubb och landslag, eller om han skulle sjunka djupare ner i ökändheten. Man kan säga att hans blick för en passning saknade motstycke, men samma sak gällde även hans förmåga att hamna i trubbel. Några trodde att han skulle sluta på den allra högsta toppen av spelet. Andra fruktade att han skulle sluta i fängelse. Få föreställde sig att han, 26 år gammal, skulle befinna sig i Östersund och tacksamt sätta sin namnteckning på ett fyra och ett halvt månader långt kontrakt.

 

 

Det har varit en vild och oförutsägbar resa hittills - från Old Trafford till Östersund via West Ham United, Birmingham City, Queens Park Rangers (två gånger), Cardiff City, Lazio och den mexikanska klubben Atlas - men det är en resa som han, till sist, känner sig redo att diskutera i detalj: det bra, det dåliga och det rent ut sagt vidriga; de sanslösa höjderna och de fördärvande lågvattenmärkena, mest notabla i Lazio. Under en eftermiddag i Östersund öppnar han upp sig själv.

 

 

 

 

För att börja från början så var han, när han växte upp i Wythenshawe och Stretford, medveten om sin talang, men inte att man diskuterade honom med en sådan vördnad som man gjorde. "Tränarna gjorde ingen stor grej av det," säger han. "Det var ingen stor uppståndelse förrän den första [FA] ungdomsmatchen jag spelade, när jag var 15, tre år yngre än alla de andra. Sen när jag var 16/17 brukade jag träna med förstalaget på måndagar. Det var spännande de första gångerna, att träna med dessa spelare. Sen, efter det så vet du att du kan göra vad de gör och de kan göra vad du gör. Det känns normalt."

 

 

Han gjorde sin förstalagsdebut för Manchester United 17 år gammal, som avbytare mot Wolverhampton Wanderers i Ligacupen. Det blev ytterligare två framträdanden som avbytare i samma turnering säsongen efter - totalt 67 minuters spel i förstalaget för "den bästa grabben du någonsin kommer se" - och det var det hela. Ferguson sade att det var "smärtsamt" att sälja honom till West Ham, "men under en period av flera år så fortsatte problemen utanför planen att eskalera, så vi hade inte mycket annat val än att kapa banden."

 

 

Morrison håller inte med om det sista, men det finns inget sätt på vilket han kan fly undan de fula sakerna från hans ungdomsår. I februari 2011, nätt och jämnt tre månader efter hans United-debut, stod han i förhörsbåset i Traffords ungdomsdomstol, ställd inför risken att skickas till en institution för unga brottslingar, där han erkände att han två gånger skrämt ett vittne. Han kom undan med villkorligt i 12 månader och fick betala kostnader och kompensation på £1,445 (18,446 kr), han fick dessutom en varning: om det hände igen skulle han hamna bakom galler.

 

 

Domaren beskrev hans uppförande - i relation till ett försök att stoppa offret för ett knivrån från att lämna sin vittnesbörd vid rättegången mot hans rånare - som "förskräckligt", men Morrison säger att "jag visste inte ens att det jag gjorde var så fel. Jag visste inte att skrämma vittnen var en grej. Jag kände båda personerna. Jag trodde bara att jag försökte fixa till saker och ting."

 

 

Det slutade inte där: en anklagelse om ett överfall från hans flickvän som sedan togs tillbaka; en fällande dom gällande kriminell skadegörelse efter att ha kastat ut hennes mobiltelefon genom fönstret. Vid det senaste fallet, med den 12 månader långa villkorliga domen och hotet om fängelse hängande över sig, fanns det ingen från Manchester United som gjorde honom sällskap i rättegångssalen i Salford. "Det kändes som att de inte var intresserade," säger han. "Om något händer, händer det. Om det inte gör det, så gör det inte det."

 

 

Klubben, inte minst Ferguson, hade blivit förbittrad. I tillägg till de mer allvarliga sakerna hade han även problem med att passa tider, attityden var inte bra och samma sak kan man säga om hela hans allmänna uppträdande. Vid ett tillfälle kände han sig tvingad att posta ett offentligt meddelande på Twitter där han bad Rio Ferdinand att förneka ett rykte (vilket han gjorde) om att han hade stulit försvararens klocka i omklädningsrummet. "Hela tiden var det 'Ravel har gjort det här, Ravel har gjort det där,'" säger han. "Det jag tog var ett par fotbollsskor som spelaren inte använde längre. Men klockor? Telefoner? Det var korkat att säga."

 

 

Den etablerade versionen av händelserna är att Ferguson, hans personal och klubbens hierarki försökte allt för att hålla honom på spåret, men att Morrison saknade känslomässig mognad, hade hamnat i fel sällskap och var fördömd så länge han stannade i Manchester.

 

 

Han håller inte riktigt med om det. "Jag behövde inte komma bort från Manchester," säger han. "Det fanns tider då jag gjorde något fel, men ofta var det bara fel tidpunkt, fel plats, fel folk och det var inte ens jag som gjorde något, men för att jag var där var det lätt att peka ett finger mot mig.

 

 

"Vid den tiden flyttade andra unga spelare till stora hus i Sale med deras familjer. De sa till mig att jag var tvungen att flytta till Gorton med min mormor för det var längre bort från Stretford. Det var många spelare i det laget som hade en pappa och en mamma och redan bodde i ett fint område, som flyttades till Sale. Jag uppfostrades av en ensam mamma, men de flyttade oss till Gorton, som inte är något spektakulärt område på något sätt. Så jag tycker inte det är rätt att säga att de försökte med allt. Det är lätt att säga det, men jag tror att om du frågade några personer runt klubben då, så kunde de ha gjort en hel del mer."

 

 

Förutom hur han bodde, vad ville han mer ha från klubben? "Bara... tid," säger han. "För att få ordning på mig själv. Jag var bara en ungdom."

 

 

Morrison var gatusmart, på vissa sätt av ordets betydelse, men på andra sätt var han barnslig. Tränare pratade om en kort koncentrationsförmåga, om hans behov att konstant bli stimulerad för att undvika att han fick tråkigt. Han minns en resa med ett av Englands ungdomslandslag till en avlägsen destination i östra Europa där "så fort vi landade kände jag mig vilsen. Jag har en grej - jag vet inte om det är en mental grej - där jag har svårt att äta. Det fanns bokstavligt talat i mitt huvud att jag inte kunde äta. Jag levde på Rice Krispies-bitar och Jaffa Cakes." Är detta ett medicinskt problem? "Jag vet inte. Vem vet? Jag håller mig bara till det jag vet vad det är. Karibisk mat, mest."

 

 

Ferguson pekade på ett kontraktsbråk när han förklarade beslutet att sälja honom till West Ham för £650,000 (8,29m kr) i januari 2012. Morrison kände att klubben ville sälja honom innan kontraktsdiskussionerna någonsin nådde en seriös punkt. Han ville gå till Newcastle United, där Alan Pardew var sugen, men den flytten blockerades. Istället kom klubben överens om en affär med West Ham.

 

 

Två dagar innan hans 19-årsdag kände Morrison att det gällde att simma eller sjunka. Han simmade. Efter en säsong på lån hos Birmingham City, där han snabbt hittade, förlorade och på nytt hittade tilliten hos managern Lee Clarke, återände han till West Ham sommaren 2013 och krigade sig in i Sam Allardyces lag. Till sist blomstrade hans talang och folk kunde se vad hajpen handlade om.

 

 

På hans åtta första framträdanden den säsongen gjorde han fyra mål, inklusive en minnesvärd soloinsats mot Tottenham Hotspur på White Hart Lane. Roy Hodgson var nära att ta ut honom i den engelska seniorlandslagstruppen den hösten. "Om det hade hänt tror jag ärligt talat att många saker hade varit annorlunda nu," säger Morrison.

 

 

Hans turbulenta karriär såhär långt

Manchester United (2010-2012)

Framträdanden: 3

Mål: 0

 

 

West Ham (2012-2015)

Framträdanden: 24

Mål: 5

 

Birmingham City (2012-2013)

Framträdanden: 30

Mål: 3

 

QPR (2014)

Framträdanden: 16

Mål: 6

 

Cardiff (2014)

Framträdanden: 7

Mål: 0

 

Lazio (2015-2019)

Framträdanden: 7

Mål: 0

 

QPR (2017)

Framträdanden: 5

Mål: 0

 

Atlas (2017-2018)

Framträdanden: 25

Mål: 3

 

Östersund (2019- )

 

 

Långt ifrån bländad av de starka ljusen i London blomstrade han i West Ham. "Vi hade tre månader där Ravel var matchvinnaren i West Ham - varje vecka," sa Allardyce nyligen. Men lite senare, ganska abrupt, skickades Morrison på lån till QPR i the Championship. "Det kom från ingenstans," säger han. När det hände rapporterades det att Morrisons försvunna lycka sammanföll med diskussionerna om ett nytt kontrakt. Allardyces agent Mark Curtis, som även representerade kaptenen Kevin Nolan, försökte involvera sig själv i förhandlingarna och fick en kylig behandling. Morrisons lycka försvann, gick ut på lån, spelade 15 raka matcher, vann priset som månadens spelare i the Championship och hjälpte QPR att säkra uppflyttning via play-off, men hans West Ham-karriär återhämtade sig aldrig.

 

 

Ett sekretessavtal betyder att Morrison är begränsad gällande vad han kan säga när det handlar om vad som hände i West Ham. "Jag hade roligt där," säger han. "Fansen var fantastiska, ägarna var bra, tränarna var bra, även Sam var bra tills vi blev osams. Det fungerar så att man kan bli petad ur laget och satt på bänken, men att petas ur laget när du har spelat bra och skickas på lån till en klubb i the Championship? Det är inte normalt.

 

 

"De erbjöd mig ett kontrakt - jag bad inte om det - och sen en vecka senare erbjöd de mig ett annat kontrakt, som var mindre, och jag avböjde det. Det handlade inte om pengarna. Det handlade om principen. Jag älskade min tid i West Ham, men en persons röst kan räcka väldigt långt."

 

 

Allardyce har beskrivit Morrison som "det största slöseriet med talang jag någonsin har jobbat med". Morrison tror att andra managers skulle ha en annan åsikt. "Lee Clarke försökte plocka in mig igen efter att ha jobbat med mig," säger han. "Det gjorde även Harry Redknapp och Rene Meulensteen. Om du frågar vilken manager som helst - t o m Sam till en viss grad, även om vi blev osams - så skulle de inte säga att jag är någon som stör gruppen. Det största problemet jag hade var att passa tider. Förutom det, handlar det om saker som hände för nästan tio år sedan, när jag var en grabb. Folk hör mitt namn och i deras tankar finns det redan något negativt kring det."

 


 

 

 

Han har till stor del hållit sig borta från trubbel sedan de där tidiga dagarna i Manchester. Det kom ännu en anklagelse om ett överfall 2014, men det togs tillbaka. Han skulle inte kalla sig själv någon ängel, men han påstår att "bad boy"-stämpeln är utdaterad och överdriven.

 

 

"Det är lätt att sätta något negativt vid mitt namn p.g.a var jag kommer ifrån och för att jag har begått misstag förut," säger han. "Det finns spelare som har tagits för rattfylla och den stämpeln har inte hängt kvar vid deras namn. Jag går inte ut och dricker, blir dyngrak, orsakar problem, kör bil på fyllan, röker, tar droger. Andra spelare kommer undan med de sakerna. Kan du föreställa dig om jag skulle bli tagen för rattfylla? Om jag gör något, sitter det fast vid mig för alltid. Jag gjorde misstag när jag var ung, men det är nästan tio år sedan. Alla gör misstag när de är unga."

 

 

Inte alla gör samma misstag som Morrison har gjort. Men vi ska även komma ihåg att det är inte alla som har vuxit upp som han gjorde i ett tufft hyreshusområde, utan pappa, i en miljö där ett hotfullt uppträdande mot ett rånoffer känns som ett normalt sätt att "fixa saker och ting på". Så ser det ut i delar av Storbritanniens innerstäder. Vissa sa att det var lika troligt att tonåringen Morrison, från fel sida gränsen, skulle hamna på Strangeways (stort fängelse i Manchester) som att han skulle lyckas utnyttja sin talang fullt ut för United och England. Om han hånas som ett slöseri med talang så kommer de som känner till fällorna han har stött på åtminstone att berömma honom för att han lyckats undvika många av dem.

 

 

Han är inte den fräsande, hotfulla personen som hans rykte gör gällande. "Folk säger alltid 'Åh, jag trodde du skulle vara en fullständig 'piiip' men du är ju faktiskt helt ok'", säger han. "Jag är inte en av dessa fotbollsspelare som är 'jag, jag, jag.' Man träffar på vissa stöddiga fotbollsspelare. Sån är inte jag."

 

 

Om det är något man funderar på så är det att han verkar sakna ego. Jag frågar om han har gjort en psykologisk utvärdering i någon klubb för att försöka ta reda på hans personlighetstyp och hur man bäst motiverar honom. "Nej," säger han. "Det var en kille i QPR som kom för att jobba med oss, men jag har inte gjort något sådant ensam med någon annan."

 

 

Om han är en ambitiös fotbollsspelare? "Om jag inte var det hade jag suttit på mitt kontrakt i Lazio till säsongen var över och dragit in mina pengar," säger han. "Det finns många som är inom fotbollen för pengarna. Jag vill bara spela fotboll. Det är därför jag har kommit hit. Jag måste spela."

 

 

Det är mer än fem år sedan det där målet på White Hart Lane. Det har funnits bra tider, inte minst i Atlas i Mexiko ("den bästa tiden i mitt liv - jag spelade bra, fantastiskt väder, fantastisk livsstil") och det har funnits dåliga. Han beskriver sina tre och ett halvt år i Lazio, om än ofta avbrutna av lån, som "det sämsta beslutet jag har tagit i mitt liv."

 

 

"Att vara borta från England var inte problemet," säger han. "Jag älskade Mexiko och jag har kommit till Sverige. Det är bra att resa runt i världen och göra något du gillar. Det kändes bara som att alla i Lazio var där för sig själva. Jag spelade lite första året. Det andra året var ett skämt. Vi hade cupmatcher där spelare som var 37/38 togs ut före mig. Om du är där och inte spelar är det en väldigt ensam plats. Det var svårt."

 

 

Vilka sorts svårigheter handlade det om? "Vid ett tillfälle var min mamma väldigt sjuk och de lät mig inte flyga hem, och om jag gjorde det var jag tvungen att komma tillbaka nästa dag," säger han. "Jag kunde ha förstått det om jag spelade, men jag var inte i närheten av laget. Det gjorde mig arg, jag kände att jag ville ge upp."

 

 

Hur mörka var dessa tider? Pratar vi om en depression? "Det var nära det," säger han. "Du vet, depressioner kommer väldigt lätt inom fotbollen. Jag skulle kunna berätta för dig om många spelare som har haft det men de säger inget offentligt. Det är lätt att falla in i mörka stunder. Vid den tiden i Lazio kände jag att jag inte kunde fungera ordentligt. Jag blev bara... nedgången. Jag hade gått från att spela bra i Mexiko, njuta av livet, till att gå tillbaka till Lazio och vara helt ute ur bilden - kunde inte spela fotboll, kunde inte göra någonting. Jag ville lämna, men klubben blockerade vissa saker [en flytt]. Det gick så långt att jag inte tyckte att någonting var roligt i mitt liv. Jag ville inte göra någonting, kunde inte göra någonting. Det var inte trevligt. Jag var tvungen att komma bort från det."

 

 

Han förde diskussioner med Rangers förra månaden och även om det inte blev någon affär blev han väldigt uppmuntrad av hans möte med Steven Gerrard. "Han är en legendar inom fotbollen och han var beredd att sitta ner och ha en riktigt bra konversation," säger Morrison. "Vissa managers från den gamla skolan hade inte gjort det. Min agent pratade med en annan manager, i the Championship, som bara sa: 'Nej, han kommer inte passa in här.' Min agent bad honom att göra lite efterforskningar, prata med folk som har arbetat med mig. Managern kom tillbaka och sa: 'Ok, men han jobbar inte tillräckligt hårt, tacklas inte i försvarsjobbet.' 'Har du överhuvudtaget sett honom spela?' 'Inte nyligen.' Och det är bara ursäkter. För många managers säger nej för att de har en dålig bild av mig från saker som hände för tio år sedan."

 

 

Ett par Championship-klubbar var intresserade, men Morrison och hans agent kände att det skulle vara ett misstag att få rakt in i den miljön p.g.a hans brist på matchtid, han har inte spelat en tävlingsmatch sedan han var i Atlas i april förra året. Det var det som tog honom till Östersund, där han hoppas kunna göra sin debut i lördagens match i Svenska cupen mot Halmstad - förutsatt att alla papper hinner fixas - för att sedan jobba upp sin skarphet och kondition innan Allsvenskan börjar sent i mars.

 

 

"Jag gillar det klubben har sagt," säger han. "De har en engelsk sporting director [David Webb] och en engelsk tränare [Ian Burchnall]. Det är ett plus. De har sagt att jag kan komma hit, njuta av min fotboll och hjälpa laget. Det är helt annorlunda jämfört med Lazio. Jag har precis varit till Marbella med laget på ett träningsläger och under fem dagar hörde jag inte ett enda bråk eller ett dåligt ord om någon. Det är bra. Det känns som att alla jobbar tillsammans."

 

 

Det känns som att det här är långt ifrån Old Trafford, där Pogba och Lingard nu återfinns bland de ledande spelarna. "Jag har kontakt med Pogba och jag pratar med Jesse hela tiden," säger Morrison. "De spelar fantastiskt bra. Jag kommer inte vända på mig och tänka: 'Det kunde ha varit jag. Det borde vara jag.' Saker händer. De är glada, jag är glad för deras skull. Jag kommer inte vara en bitter eller negativ person. Livet är för kort för det."

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikael Holmkvist - Fredag 3 maj 19:00

Representanthuset i USA har nu lämnat in ett lagförslag som pissar pratet om yttrandefrihet rakt i ansiktet. Här under ser ni ett klockrent inlägg gällande detta på X av Vita husets chefskorrespondent på Today News Africa i Washington, herr Simon Ate...

Av Mikael Holmkvist - Fredag 3 maj 00:39

Rättighetsgrupper varnar för att definitionen kan komma att ytterligare kväva yttrandefriheten då protesterna fortsätter på amerikanska universitetsområden.       Al Jazeera, onsdag 1 maj, 2024     USA:s representanthus har med en överv...

Av Mikael Holmkvist - Lördag 27 april 21:07

En av Europas mest kontroversiella författare, han förutsåg Balidådet och attacken mot Charlie Hebdo. Nu har han föreställt sig en Putin-liknande Macron   Huvudperson: författaren Michel Houellebecq har kallat Emmanuel Macron “bisarr&rdquo...

Av Mikael Holmkvist - Torsdag 25 april 18:33


  Jesse Lingard har spelat i tre matcher för FC Seoul, två gånger som inhoppare.         Av: John Duerden, fotbollsskribent i Asien, BBC, måndag 15 april, 2024     Jesse Lingard förväntades aldrig kunna höja den internationella pr...

Av Mikael Holmkvist - Torsdag 25 april 17:27


By Way of Deception: The Making and Unmaking of a Mossad Officer är en bok av en f d katsa (Mossad-agent som jobbar på fältet) i Mossad, Victor Ostovsky, och den kanadensiska journalisten Claire Hoy.     (Första upplagan)     Författare:...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards