Direktlänk till inlägg 9 mars 2019

OLE GUNNAR SOLSKJAER HYLLAR "ORÄDDA" RASHFORD UNDER UNITEDS ÄROFYLLDA KVÄLL

Av Mikael Holmkvist - 9 mars 2019 20:06

• "Vi kan gå hela vägen nu", säger Uniteds tillfälliga manager

 

• PSG:s Tuchel accepterar VAR-beslutet men Neymar är vansinnig

Ole Gunnar Solskjaer berömmer "orädda" Marcus Rashford - video.

 

 

 

AV: Jamie Jackson på Parc des Princes för the Guardian, torsdag 7 mars, 2019:

 

 

Ole Gunnar Solskjaer berömde "orädda" Marcus Rashford efter att hans samlade straff på övertid svepte Manchester United in i Champions Leagues kvartsfinaler under en minnesvärd kväll på Parc des Princes. Den tillfälliga managern sa även att han nu tycker att United har chansen att vinna turneringen.

 

 

Rashford tvingades vänta mer än fyra minuter då Damir Skomina, domaren, konsulterade skärmen på sidlinjen vid ett dramatiskt VAR-beslut efter att Diogo Dalots skott träffat Presnel Kimpembe i den 90:e minuten. Efter ungefär två minuters överläggningar dömde Skomina straff men Rashford hade ytterligare två minuter innan han kunde ta den då Paris Saint-Germains spelare försökte distrahera honom.

 

 

Men när 21-åringen klev fram sköt han hårt bollen förbi Gianluigi Buffon till 3-1 för kvällen och 3-3 totalt, vilket tog United vidare på fler gjorda bortamål.

 

 

Romelu Lukaku hade gjort två mål för bortalaget och Juan Bernat ett för PSG innan Rashford klev in. Han sa: "Jag försökte bara hålla mig lugn, det här är det man tränar på varje dag. Väntan innan är det svåraste."

 

 

Solskjaer sa: "Det fanns inga nerver, han är orädd. Han och Lukaku var fantastiska hela kvällen. Den här klubben, det här är vad vi gör. Det är Man United. Domaren hade ett stort beslut att ta och han [Kimpembe] gjorde sig själv större så det är en klar straff."

 

 

Den skadade PSG-forwarden Neymar reagerade ilsket på Instagram: "Det här är en skam, de sätter fyra personer som inte vet någonting om fotboll att bestämma över reprisen för VAR. Det är ingen straff. Hur kan det vara hands när den träffar hans baksida! Gå och kn**la er själva!"

 

 

En skadad Neymar kunde bara sitta på läktaren och se på när hans PSG-lag föll ihop. Fotograf: Yoan Valat/EPA

 

 

 

Men hans manager, Thomas Tuchel, var samlad och vägrade att skylla sitt lags förlust på VAR, istället slog han fast att han inte var olycklig eller arg på beslutet.

 

 

"Nej, jag tycker det är svårt. Jag tycker det finns anledningar varför du kan ge den här straffen. När han går till VAR vet vi att han har anledningar. Med ett handsbeslut har du mjuka fakta, inte hårda fakta. Skottet är utanför och plötsligt är det en straff. Ok. Jag är en stor supporter av VAR, och jag är fortfarande en stor supporter av VAR. När Dalot tog ett skott såg jag bollen flyga rakt från hans fot och den går långt över ribban. Jag var överraskad att se att det var en hörna, för jag hade inte sett det, sen går han till VAR, så jag visste att han skulle ge det, för han hade bevis.

 

 

"Det finns för många punkter gällande huruvida vi bestraffar det - avståndet från spelaren, rör han sin arm. Det är 50-50. Vissa säger nej när andra säger ja, det är svårigheten med hands. Men vi spelade på en skör tråd i 60 minuter i vetskap om att det här kunde hända."

 

 

Om Neymars kommentarer sa Tuchel: "Jag skulle inte övertolka orden han använde. I stridens hetta går det fort att trycka in det på en smartphone."

 

 

För Solskjaer var det här ännu en triumf i hans jobb som tillfällig manager. Han gjorde United till det första laget vid det 107:e försöket att gå vidare till kvartsfinalerna efter att ha förlorat den första hemmamatchen med 2-0 och det här var den nionde raka bortavinsten i Europa, vilket matchar klubbrekordet som sattes av Sir Matt Busbys lag 1956-57.

 

 

Solskjaer uppnådde detta med 10 framträdande spelare borta, detta med Avram Glazer, Uniteds delade ordförande, i publiken. Men han vägrade att prata om huruvida han borde få en fast anställning nu.

 

 

"Jag fortsätter göra det här jobbet så bra jag bara kan och låt oss se vart det tar oss. Det har varit en fantastisk tid med spelarna och personalen som jag har som arbetar med mig, jag kommer njuta av det här jobbet så länge jag har det - jag kommer att le," sa han.

 

 

Solskjaer står även bakom United i deras jakt på klubbens fjärde Europacup. "Självklart tror vi på oss själva," sa han. "Vi kan gå hela vägen men vi måste bara vänta på lottningen och sen ta matchen som den kommer, vi har haft massor av skador, avstängningar men det var kanske en bra sak, vi hade ett fräscht lag, massor av energi."

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikael Holmkvist - Fredag 3 maj 19:00

Representanthuset i USA har nu lämnat in ett lagförslag som pissar pratet om yttrandefrihet rakt i ansiktet. Här under ser ni ett klockrent inlägg gällande detta på X av Vita husets chefskorrespondent på Today News Africa i Washington, herr Simon Ate...

Av Mikael Holmkvist - Fredag 3 maj 00:39

Rättighetsgrupper varnar för att definitionen kan komma att ytterligare kväva yttrandefriheten då protesterna fortsätter på amerikanska universitetsområden.       Al Jazeera, onsdag 1 maj, 2024     USA:s representanthus har med en överv...

Av Mikael Holmkvist - Lördag 27 april 21:07

En av Europas mest kontroversiella författare, han förutsåg Balidådet och attacken mot Charlie Hebdo. Nu har han föreställt sig en Putin-liknande Macron   Huvudperson: författaren Michel Houellebecq har kallat Emmanuel Macron “bisarr&rdquo...

Av Mikael Holmkvist - Torsdag 25 april 18:33


  Jesse Lingard har spelat i tre matcher för FC Seoul, två gånger som inhoppare.         Av: John Duerden, fotbollsskribent i Asien, BBC, måndag 15 april, 2024     Jesse Lingard förväntades aldrig kunna höja den internationella pr...

Av Mikael Holmkvist - Torsdag 25 april 17:27


By Way of Deception: The Making and Unmaking of a Mossad Officer är en bok av en f d katsa (Mossad-agent som jobbar på fältet) i Mossad, Victor Ostovsky, och den kanadensiska journalisten Claire Hoy.     (Första upplagan)     Författare:...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards