Direktlänk till inlägg 27 april 2017

EXKLUSIV INTERVJU MED MARCUS RASHFORD: "JAG KOMMER BLI EN BÄTTRE MANCHESTER UNITED-SPELARE I FLERA ÅR TACK VARE ZLATAN IBRAHIMOVIC"

Av Mikael Holmkvist - 27 april 2017 19:45

 

Manchester Uniteds Marcus Rashford avslöjar varför gatufotboll, svarta skor och den inspirerande Zlatan Ibrahimovic är hemligheterna till hans framgångar. CREDIT: PAUL COOPER FÖR THE TELEGRAPH

 


 

 

 

AV: James Ducker, Daily Telegraph, onsdag 26 april, 2017:



Mycket har hänt Marcus Rashford under de 13 månaderna som gått sedan Manchester Uniteds tonåringsanfallare dumpade Martín Demichelis på rumpan och gled förbi mot målet för att sedan avgöra förra säsongens derby på the Etihad Stadium, men han är fortfarande till stor del oförändrad.



Hans instinkter är skarpare, hans fotbollshjärna mer kultiverad efter att under en säsong ha arbetat med mästarmanagern Jose Mourinho, biceps är lite större och hans rykte som en av Europas största unga stjärnor är nu rejält befäst. Med Zlatan Ibrahimovic skadad är han spelaren Manchester City kommer frukta mest när United återvänder till the Etihad på torsdag kväll i en potentiell make-or-break-match gällande topp fyra-hoppet för båda klubbarna.



Men i själ och hjärta är Rashford fortfarande pojken som Uniteds tränare frekvent såg då han sköt en boll mot ett garagetak, för att sedan försöka kontrollera den när den kom ner, så fort de körde till hans hus för att hämta honom till träningarna.



"Ingen i min familj brukade köra bil när jag var yngre, så vi brukade ha en buss från klubben som plockade upp oss från Northern Moor," förklarar Rashford medan han ler åt minnet. "Jag visste inte att de tittade men, ja, innan de kom brukade jag kasta upp bollen på taket för att sedan vända mig om och vänta på att den skulle komma ner. Men vi var tvungna att sluta för tegelpannorna ramlade hela tiden ner från taket."



Tillsammans med Tottenhams Dele Alli kan Rashford mycket väl vara den mest begåvade spelaren England har producerat sedan en annan gatuspelare vid namn Wayne Rooney brakade in på scenen som 16-åring med Everton, sög åt sig bollen ur luften och hamrade upp ett skott från 25 yards (= 22,8 meter) i krysset på övertid mot Arsenal, vilket betydde en 2-1 vinst. Rooney firade in på småtimmarna den natten genom att spela fotboll med polarna nära garagen utanför hans dåvarande flickvän Coleens hus. Rashford verkar förvånad över att någon skulle tycka att det var ovanligt.


 


"Men det är ju vad man gör," säger han. "Det är vad man alltid har gjort. Man vill spela fotboll hela tiden. Varför ändra sig? Etthundra procent ser jag mig själv som en gatufotbollsspelare. Vi brukade spela överallt när jag var liten grabb. Parkeringsplatser, eller antalet gånger vi blev tillsagda att lämna skolgården när skolan inte var öppen...



"Om vi kunde skulle vi fortfarande göra alla dessa grejor, men det är lite svårare nu. Men vi går fortfarande till något lugnt fält då och då, men möjligheterna är lite färre. T.o.m hemma får jag alltid den där ivern att gå ut och spela fotboll. Spelar med mina bröder, i trädgården, i huset, överallt." Har han alltid sönder saker? "Ja," erkänner Rashford. "Och min mamma skäller alltid."




Få kan ha en bättre förståelse än Rooney för vad Rashford går igenom. Gällande hur dramatiskt 19-åringens liv har förändrats sedan han kastades in i Uniteds startelva i en Europa League-match mot Midtjylland i februari förra året och gjorde två mål då han besparade Louis van Gaal mer pinsamheter efter en 2-1 förlust i första mötet med den danska klubben, sedan följde han upp de med två till i sin ligadebut mot Arsenal.


 

 


Så, har han lutat sig mot Rooney för att få råd om hur man hanterar så mycket press när man är så ung?



"Jag har inte varit tvungen att fråga honom det för jag tycker jag hanterar det väl, men jag är säker på att om han tyckte att jag inte gjorde det så skulle han vara den första att ta ett snack med mig om det," säger Rashford. "Jag tror hans sätt att låta mig lära det är att gå ut och göra det, men om det blir något fel kommer han involvera sig och säga, 'Well, du kunde ha gjort det här då och då'."



Det här är Rashfords första intervju med en rikstäckande tidning sedan han kastades in i nationens medvetande. Värderingarna och det oklanderliga uppförandet som drillats in i honom av hans mamma, Melanie, syns tydligt.


 


Det har funnits många förebilder genom åren på Old Trafford, men även andra vars karriärkurvor Rashford inte har någon intention att följa. Hans vänner är fortfarande de han växte upp med i innerstadsområdena Withington och Wythenshawe.



J's Rythm, en karibisk takeaway på Button Lane, var ett populärt ställe att hänga på. "Jag bodde tidigare mittemot där," säger Rashford. "Det har ändrats nu. Det är inte samma arbetare som när jag var där."



Banden till hans äldre bröder, Dane och Dwaine, som även agerar som hans agent, är starka. Att Rashford är så sansad beror mycket på deras vägledning.


 

Rashford nätar i sin United-debut mot Midtjylland efter att en sen skada kastade in honom i startelvan. CREDIT: AP PHOTO/JON SUPER




"Min grupp är ganska stängd," säger han. "Jag tar inte in nytt folk, kanske är det en dålig sak, men jag lämnar inte mig själv öppen till att ge någon möjligheten att missfärga mig. Samma grabbar som jag har varit med sedan jag var sju, åtta, nio, 10 är samma vänner nu.



"Vad du än vill ska hända kommer att hända. Om du vill kasta bort allting och börja krångla så kontrollerar ingen dig. Folk kan ge dig råd och göra vad de kan för att försöka hjälpa till, men till sist och syvende är det upp till dig. Du vet vad som är rätt och fel.



"Man ser det oftare nu med unga spelare efter det att de kommit in i förstalaget. Det finns många distraktioner överallt, men särskilt i United har vi många exempel på folk som ignorerar allt det där och håller sig till deras fotboll."


 

 

Det må vara en liten sak men i en tid då svarta fotbollsskor nästan verkar föråldrade är de fortfarande Rashfords färgval. Inget självlysande rosa för honom. "Jag har vuxit upp här i United och där fanns det en policy om att bara använda svarta skor, jag tror att det kanske precis har försvunnit, men då jag varit här sedan jag var nio år så var det alltid så," sade Rashford. "I början köper man det inte riktigt, men till sist lär man sig att älska det också. Jag kommer förmodligen alltid att ha dem. Nuförtiden med sponsoravtal är det, 'Där är skorna, du använder dem', och det är inte mycket man kan göra åt det. Men om det var mitt val skulle det alltid vara svart."



Kanske för att han primärt har använts i en ytterposition av Mourinho råder en missuppfattning om att Rashford inte har spelat så mycket den här säsongen, men faktum är att endast Ibrahimovic och Paul Pogba har gjort fler framträdanden än hans 45. Rashford tycker att han är en betydligt mer slipad spelare p.g.a erfarenheten som han har fått av speltiden. Nu kan det även falla på honom att leda laget framåt då Ibrahimovic missar resten av säsongen p.g.a en korsbandsskada och pratet om det framkallar enorm sympati från tonåringen.


 

Jose Mourinho spelade Rashford centralt mot Chelsea och han gjorde det första målet i 2-0 segern. CREDIT: BPI/REX/SHUTTERSTOCK



Rashford gick mer än sex månader utan att näta i ligan innan ett mål borta mot Sunderland inledde en svit med tre på hans fem senaste matcher men han kände att han utvecklades hela tiden.



"Hans influens på de unga spelarna, särskilt, är fantastisk," sade Rashford. "Vi vill att det fortsätter för han gör oss till bättre spelare.Nu när jag spelar till vänster eller höger ser jag det annorlunda än vad gjorde förra säsongen. Det är saker jag inte hade naturligt inom mig. Jag kände mig inte obekväm i ytterrollen, men när något är annorlunda tar det ett tag att vänja sig vid det. För mig har utvecklingen gått fantastiskt hela vägen fram. Nästa säsong tror jag att jag har stött på de flesta situationer som kan uppstå."



Rashford ser upp till yttrarna som utvecklats till kompletta forwards, som Gareth Bale, Neymar och Cristiano Ronaldo. "Titta på alla anfallare i världen nu, jag kan bara komma på två, tre som är nummer 9-anfallare - Kane, Lewandowski, Suárez," sade Rashford. "Agüero? Man kan spela honom djupare som en 10:a. Kvaliteterna en anfallare behöver nu är annorlunda mot vad de brukade vara. När man tittar i förstalaget här finns det spelare som har vunnit 15, 20 pokaler, man vill försöka leva upp till det och t.o.m överträffa vad de har gjort."



Förutom Mourinho pratar Rashford sprudlande om vad han har plockat med sig från Ibrahimovic. "Ni kommer se fördelarna under flera år," sade han. "Vad jag har lärt mig av honom är oersättligt."



Oavsett hur grymt bakslag svenskens frånvaro är för United så har Rashfords insats i 2-0 vinsten mot Chelsea, och sättet på vilket han tog tag i matchen mot Anderlecht och gjorde ett fantastiskt vinstmål på övertid som drog United in i Europa League-semifinalerna, understrukit hans egen stormatchsmentalitet.



"Anderlecht-matchen var ny för mig - 120 minuter," sade han. "Det är en gräns som min kropp aldrig har varit till förut, och så fort du har gjort det är det den bästa känslan för du vet att om du måste göra det igen, kan du göra det. Du kan vara där, kriga för det."

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikael Holmkvist - Fredag 3 maj 19:00

Representanthuset i USA har nu lämnat in ett lagförslag som pissar pratet om yttrandefrihet rakt i ansiktet. Här under ser ni ett klockrent inlägg gällande detta på X av Vita husets chefskorrespondent på Today News Africa i Washington, herr Simon Ate...

Av Mikael Holmkvist - Fredag 3 maj 00:39

Rättighetsgrupper varnar för att definitionen kan komma att ytterligare kväva yttrandefriheten då protesterna fortsätter på amerikanska universitetsområden.       Al Jazeera, onsdag 1 maj, 2024     USA:s representanthus har med en överv...

Av Mikael Holmkvist - Lördag 27 april 21:07

En av Europas mest kontroversiella författare, han förutsåg Balidådet och attacken mot Charlie Hebdo. Nu har han föreställt sig en Putin-liknande Macron   Huvudperson: författaren Michel Houellebecq har kallat Emmanuel Macron “bisarr&rdquo...

Av Mikael Holmkvist - Torsdag 25 april 18:33


  Jesse Lingard har spelat i tre matcher för FC Seoul, två gånger som inhoppare.         Av: John Duerden, fotbollsskribent i Asien, BBC, måndag 15 april, 2024     Jesse Lingard förväntades aldrig kunna höja den internationella pr...

Av Mikael Holmkvist - Torsdag 25 april 17:27


By Way of Deception: The Making and Unmaking of a Mossad Officer är en bok av en f d katsa (Mossad-agent som jobbar på fältet) i Mossad, Victor Ostovsky, och den kanadensiska journalisten Claire Hoy.     (Första upplagan)     Författare:...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< April 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards