Direktlänk till inlägg 18 oktober 2015

SAGT & GJORT: SEPPS KLAGAN; BRITTISKA RASISTER; OCH NÄR ELEFANTER ATTACKERAR

Av Mikael Holmkvist - 18 oktober 2015 16:06

Också den här veckan: Michel Platinis vision om en nystart; George Osborne i Kina; och en pojkdröm som blir sann

   

Fifa:s högkvarter: ingen håla. (Klicka på bilden för att förstora)

 

 

 

 

 

AV: David Hills, The Observer, söndag 27 september, 2015:

 

Veckans man

Sepp - håller sig stark, två år efter hans tal vid Oxford Union 2013: "Det finns de som säger att Fifa bara är en konspiration, lurendrejeri. Det finns de som pratar om de påstått smutsiga hemligheter som ligger djupt i vårt Bondskurkshögkvarter på kullarna ovanför Zürich, där vi planerar att utnyttja de olyckliga och svaga. De skulle få er att tro att jag sitter på mitt kontor med ett elakt flin, medan jag försiktigt stryker en dyr, vit persisk katt medan mina kumpaner genomsöker hela planeten för att tvinga länder att lämna över sina pengar. Men det är inte de vi är. Inte Fifa. Inte jag."

 


• Sepps nyckelbudskap i talet 2013 om "hur jag ägnat mitt liv för det som är bra för fotbollen" - en uppmaning till studenterna att se igenom smutskampanjen: "Kanske tror ni att jag är en hänsynslös parasit som suger levnadsblodet ur världen och fotbollen. Det stenrika Fifa:s gudfader. En person utan kontakt med verkligheten som bara snackar och saknar hjärta. Det är inte många öknamn som media inte har kastat på mig ... Fråga er själva: vad har jag gjort?"

 

 

Veckans timing

Michel Platini - förnekar alla oegentligheter efter att Sepp utredningen visat att Platini 2011 fick £1,35m (18,34m kr) för jobb som han avslutade 2002. Summan betalades i februari, tre månader innan Platini uteslöt att han skulle utmana Sepp om presidentposten: "Hur kan jag göra två jobb?" sa han. "Jag har bara en tunga."

 

 

• Också nytt från Platini förra veckan: en full förklaring gällande varför han ändrade sin 2022 röst från USA till Qatar efter att ha träffat Nicolas Sarkozy och qatariska representanter: "Jag visste vad som skulle bli bra"; och ett löfte om att ge Fifa en nystart om han vinner nästa års omröstning: "Med mig handlar det bara om fotboll, inte politik."

 

 

Och på annat håll förra veckan

• Chefen för Kongos fotbollsförbund Constant Omari ersätter den åtalade Jeffrey Webb som chef för Fifa:s arbetsgrupp för antirasism, ett år efter att han använde Fifa-kongressen till att attackera den brittiska pressen som "rasister" för att de hittat på lögner om korruption.

 


• Och presidenten för Kenyas fotbollsförbund Sam Nyamweya lovade att hans säkerhetsagenter kommer "sammanställa en skammens lista" för att ta bort misstänkta representanter från deras val, tre månader efter att han anklagades för att ha förskingrat $500,000 (4,38m kr). Nyamweya förnekade häftigt de "besinningslösa" medieanklagelserna och sade följande till reportrarna: "Om ni inte har bevis, skriv det inte ... annars kommer ni tas till mattsoparna."

 

 

Andra nyheter: lyckligast twist

Arsenal: har fortfarande svårt att få fram the living wage (lön som deras anställda kan leva på, alltså inte spelarna, utan den andra personalen), men de har i alla fall hittat £2,2m (29,8m kr) till vd:n Ivan Gazidis, och £3m (40,7m kr) att betala till majoritetsaktieinnehavaren Stan Kroenke för "rådgivning". Ordföranden Sir Chips Keswick kallade det förra året för bra värde. "Vi är fullständigt tillfredsställda att avgiften var lämplig."

 

 

Mest briljant

George Osborne: förklarar varför han gav Kina £3m (40,7m kr) för att träna lokala fotbollsspelare, efter att skurit ner pengarna till brittisk idrott med £215m (2,92 miljarder kr) sedan 2010, plus att fler kommunala neddragningar är på väg in i november: "Gräsrotsfotbollen spelar en instrumental roll i det brittiska livet. Det är briljant att kunna sprida det till Kina."

 

 

Veckans comeback

Kroatien: Josip Simunic, anställd som assisterande tränare för landslaget, två år efter att han avtjänat en 10 matcher lång avstängning för att ha lett pro-nazistiska sånger. Tränaren Ante Cacic: "Josip personifierar anständighet och ärlighet inom fotbollen. Jag ser på honom som en oustanding spelare, man och patriot."

 

 

Bäst vision

Rumänien: Nya FC Voluntari tränaren Mircea Radulescu, 74 - deras tredje tränare på 11 matcher - presenterar sin långsiktiga vision: "Jag sade följande till borgmästaren. Om han gillar mig, låt honom då ge mig en grav på klubbkyrkogården. Om det stora ögonblicket kommer, vill jag ha en grav."

 

 

Mest ångest

Frankrike: AC Ajaccios Joris Sainati, avstängd i 16 månader efter att ha slagit till två spelare under ett bråk. "Om deras målvakt inte hade slagit till vår unga spelare hade det inte hänt. Ångrar jag det? Ja, självklart, 200,000%."

 

 

Tar med sig bollen hem

Rumänien: Miljardären Ioan Niculae, fängslad för korruption i april, håller kostnaderna nere i sin klubb Astra Giurgiu genom att "begränsa löner och kläder". Tränaren Marius Sumudica: "Spelarna vill strejka. Han ger oss heller inte mat." Directorn Petre Buduru: "Situationen är inte rosenskimrande."

 

 

Pojkdrömmen uppfylld

Argentina: Primera C Lujáns målskytt Mariano Gorosito, varnad efter att ha firat sitt mål genom att springa bakom målburen, klättra upp i förarsätet på en ambulans och låtsas vara en doktor. Lokal media sa att firandet var "överexalterat och av tveksam smak".

 

 

 

Senaste nytt om den moderna fotbollen: veckans klubb

Kina: Shanghai Shenhua riskerar sanktioner efter att ett fan kastade en iPhone på Shandong Luengs Diego Tardelli. Sina Sports: "Där andra fans attackerar med vattenflaskor använder Shanghai fansen sina telefoner. Shanghai fansen är för rika."

 

 

Plus: veckans trend

Tyskland: Uerdingen maskoten elefanten Grotifant riskerar åtal efter att ha begett sig upp på läktaren för att "spöa" ett fan som drog i hans snabel tills huvudet ramlade av. Operatören Andreas Bosheck: "Supportern sa förlåt men jag var arg. Jag vill ha mitt huvud." Lokal media pekade på en "oroande trend", detta efter att Austria Wien maskoten Super Leo skrämde barn i maj genom att vara "för full för att stå upp."

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikael Holmkvist - Lördag 27 april 21:07

En av Europas mest kontroversiella författare, han förutsåg Balidådet och attacken mot Charlie Hebdo. Nu har han föreställt sig en Putin-liknande Macron   Huvudperson: författaren Michel Houellebecq har kallat Emmanuel Macron “bisarr&rdquo...

Av Mikael Holmkvist - Torsdag 25 april 18:33


  Jesse Lingard har spelat i tre matcher för FC Seoul, två gånger som inhoppare.         Av: John Duerden, fotbollsskribent i Asien, BBC, måndag 15 april, 2024     Jesse Lingard förväntades aldrig kunna höja den internationella pr...

Av Mikael Holmkvist - Torsdag 25 april 17:27


By Way of Deception: The Making and Unmaking of a Mossad Officer är en bok av en f d katsa (Mossad-agent som jobbar på fältet) i Mossad, Victor Ostovsky, och den kanadensiska journalisten Claire Hoy.     (Första upplagan)     Författare:...

Av Mikael Holmkvist - Fredag 19 april 17:04


Även om fler och fler nu faktiskt inser vad det är Israel håller på med så är det fortfarande en lång väg kvar att vandra. Tidigt i morse (fre 19/4) kom rapporter om att Israel beskjutit mål inne i Iran: http://beansontoast.bloggplatsen.se/2024/04/...

Av Mikael Holmkvist - Fredag 19 april 07:06


Amerikanska tjänstemän har bekräftat att Israel har utfört en militär operation mot Iran, medan statlig media rapporterar att luftvärnet är aktiverat nära staden Isfahan   AV: Jonathan Yerushalmy, The Guardian live, fredag 19 april, 2024, 06:04 (...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards