Direktlänk till inlägg 20 april 2016

SAGT & GJORT: KARREN BRADY; JEZ MOXEY; OCH GE FINGRET

Av Mikael Holmkvist - 20 april 2016 15:35

Också den här veckan: Palermo; randiga skjortor; och Silvio Berlusconi om presstandard

   

Ett väldigt bra hyresavtal. Fotograf: Nils Jorgensen/REX/Shutterstock

 

 

 

AV: David Hills, the Observer, söndag 17 april, 2016:

 

 

Veckans jämlikar

Karren Brady: försvarade West Hams hyresavtal på £701m (8,59 miljarder kr), som finansierats offentligt, sex månader efter det att hon i överhuset röstat för att skära ner på skattelättnader. Brady presenterade sin inställning till statligt stöd förra året: "Jag tycker alltid att det ska betala sig mer att arbeta än det ska att vara en börda för samhället."

 


• Bradys nyckelbudskap gällande åtstramningar förra året då hon kampanjarbetade som affärsambassadör för Tory: en varning gällande Labour's facit när det handlar om vårdslöst missbruk av offentliga medel. "Ed Miliband vill inte prata om det förflutna för de spenderade alla pengarna! Vi kan inte låta dem göra det igen!"

 


• Också nöjd med affären, som enligt rapporter gav Brady en "ansenlig" bonus: Boris Johnson - han kallade villkoren, som inkluderar gratis offentliga medel till hörnflaggor, "ett väldigt bra hyresavtal." (2012: Boris avslöjar att han inte tänker ta några fångar i diskussionerna: "Det är en fråga om att se till så att [värdet på] en tillgång som är en offentlig tillgång och något som skattebetalarna har lagt en halv miljard pund (6,13 miljarder kr) på reflekteras ordentligt i den kommersiella affären som nu görs med en privat aktör. Folk kommer förstå att det är mitt jobb att få fram den bästa möjliga affären för skattebetalaren.")

 

 

På annat håll: senaste nytt om förseelser

Förra veckans ledarhöjdpunkter:

 

 

1) Bästa personliga resa: Alfredo Hawit - som lovade förra året att leda en ny era som Concacaf-president efter det att hans två företrädare arresterats för bedrägeri - har nu erkänt sig skyldig till bedrägeri och att ha förverkat $950,000 (8,14m kr). Hawit sa följande till domstolen i New York: "Jag visste att det var fel av mig."

 

 

2) Smidigaste övergången: Concacaf, försöker att gå vidare från Hawit eran, Jeffrey Webb eran och Jack Warner eran. Nu har de hamnat i en ny dispyt, mitt i presidentvalet, detta då favoriten till jobbet inte klarade integritetstestet. Gordon Derrick förnekar alla oegentligheter.

 

 

3) Bästa stanna kvar förmåga: Brasilianska fotbollsförbundets chef Marco Polo Del Nero, fortfarande efterlyst i USA för avgifter i en bedrägeritvist, som nu har återvänt till jobbet efter att ha tagit ett tre månader långt sabbatsår "av personliga anledningar".

 

 

4) Och bästa reformator: Gorka Villar, medlem av Fifa:s reformkommitté 2016 och son till tillfälliga Uefa-chefen Angel María Llona, dök enligt rapporterna inte upp inför Uruguays domstol för organiserad brottslighet för att besvara anklagelser om utpressning. Han förnekar alla oegentligheter.

 

 

Andra nyheter: veckans citat

Wolves vd Jez Moxey - avslappnad gällande den jäsande oron bland fansen inför klubbens nya tröjsponsor, långivaren The Money Shop, vars moderbolag tvingades betala ut £15,4m (188,8m kr) förra året p.g.a "allvarliga brister" som "orsakade skada för många kunder". Moxey: "Jag tror inte vi kunde ha associerats med en mer ansedd firma."

 

 

Mest grundliga undersökning

"Klubben distanserar sig själv från alla aktioner som strider mot vår filosofi och fördömer sådana aktioner å det starkaste. Men, efter noggranna övervägningar och diskussioner, har vi kommit till slutsatsen att tränaren inte siktade in sig på spelarens ras." - Milan Mandaric, ägare av Sloveniens Olimpija Ljubljana, reagerade efter det att tränaren Marko Nikolic kallade Nigerias Blessing Eleke en "svart idiot".

 

 

Managernytt: har det fortfarande i sig

Italien: 74-åriga Palermo presidenten Maurizio Zamparini. Hans säsong hittills: • 10 november: Sparkar tränaren Giuseppe Iachini och anställer Davide Ballardini. • 10 januari: Står upp för sin nya man: "Jag kommer inte att sparka Ballardini, trots att jag skulle kunna göra det."  • 11 januari: Sparkar Ballardini och anställer Guillermo Barros Schelotto.  • 11 februari: Får reda på att Schelotto inte har sina tränarmärken och anställer Giovanni Bosi istället. • 15 februari: Sparkar Bosi, återanställer Iachini. • 8 mars: Kallar Iachini "en idiot som har blivit galen" och ersätter honom med Walter Novellino. • 12 april: Sparkar Novellino och återanställer Ballardini. "Folk säger att jag har blivit galen, men det är inte sant. Det var tränarna som tappade konceptet och sedan ljög om det. Jag är offret i allt det här."

 

 

Maurizio Zamparini: offret i allt det här.

 

 

• Samtidigt - 24 mars: Milans ägare Silvio Berlusconi. "Jag har aldrig sagt något illa om [Sinisa] Mihajlovic - det är bara tidningar som kopierar och klistrar in citat. Jag klagade bara på att se ett Milan jag inte gillade, jag vet inte varför de tillskrev det till tränaren." 12 april: Sparkar honom.

 

 

Veckans krig

Rumänien: Steua directorn Mihai Stoica, tillbaka i spelet efter att ha fått villkorlig frigivning från sitt straff för pengatvätt, anklagar Astra tränaren Marius Sumudica för att ha "fötts ogillad" och att han "byter om i mörkret". Sumudica svarade: "Det är sant att jag inte ser bra ut, jag är lite överviktig, men jag bär åtminstone inte randiga skjortor hela dagarna. Svart- och vitrandiga skjortor, du vet? Jag är glad att vi äntrar ett sådant krig, jag gillar att föra krig. Kriget börjar."

 

 

Mest missförstådd

Tyskland: Nürnbergs David Bulthuis - avstängd i tre matcher efter att ha gjort en "pistolgest" då han blev utvisad. "Jag menade aldrig det som en pistolgest. Sist jag blev utvisad var när domaren sa att jag gav honom fingret, så den här gången använde jag två fingrar och det blir rött igen. Vad ska jag göra?"

 

 

Plus: ändrar riktning

Brasilien: Miss Bumbum vinnaren år 2015 Suzy Cortez utesluter fotbollsspelare - "de tilltalar mig helt enkelt inte. Jag ät ingen Maria Boot" - tre månader efter det att hon firade att São Paulo köpt försvararen Diego Lugano genom att tweeta en nakenbild till honom: "Välkommen #Lugano ... #missbumbum2015".

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikael Holmkvist - Lördag 27 april 21:07

En av Europas mest kontroversiella författare, han förutsåg Balidådet och attacken mot Charlie Hebdo. Nu har han föreställt sig en Putin-liknande Macron   Huvudperson: författaren Michel Houellebecq har kallat Emmanuel Macron “bisarr&rdquo...

Av Mikael Holmkvist - Torsdag 25 april 18:33


  Jesse Lingard har spelat i tre matcher för FC Seoul, två gånger som inhoppare.         Av: John Duerden, fotbollsskribent i Asien, BBC, måndag 15 april, 2024     Jesse Lingard förväntades aldrig kunna höja den internationella pr...

Av Mikael Holmkvist - Torsdag 25 april 17:27


By Way of Deception: The Making and Unmaking of a Mossad Officer är en bok av en f d katsa (Mossad-agent som jobbar på fältet) i Mossad, Victor Ostovsky, och den kanadensiska journalisten Claire Hoy.     (Första upplagan)     Författare:...

Av Mikael Holmkvist - Fredag 19 april 17:04


Även om fler och fler nu faktiskt inser vad det är Israel håller på med så är det fortfarande en lång väg kvar att vandra. Tidigt i morse (fre 19/4) kom rapporter om att Israel beskjutit mål inne i Iran: http://beansontoast.bloggplatsen.se/2024/04/...

Av Mikael Holmkvist - Fredag 19 april 07:06


Amerikanska tjänstemän har bekräftat att Israel har utfört en militär operation mot Iran, medan statlig media rapporterar att luftvärnet är aktiverat nära staden Isfahan   AV: Jonathan Yerushalmy, The Guardian live, fredag 19 april, 2024, 06:04 (...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards