Alla inlägg den 10 maj 2016

Av Mikael Holmkvist - 10 maj 2016 13:50

 

Bilden: Här ser ni toppen av tabellen inför kvällens drabbning. Att vi står här, med två matcher kvar i ligan, och på egen hand kan säkra topp-4 och vinna FA Cupen, det är för mig helt otroligt. Här under går jag igenom varför.





Hallo på er alla igen, jaha, nu sitter vi alltså här. Fem dagar återstår av ligasäsongen 2015-16. Leicester City har fått ligapokalen som säsongens mästare, Aston Villa är klara för nedflyttning och två lag av Sunderland, Newcastle och Norwich kommer göra Birmingham-klubben sällskap i the Championship. Men på något sätt har vi lyckats halta fram till en position där, om vi avslutar ligasäsongen med två vinster (West Ham borta och Bournemouth hemma), så slutar vi som sämst fyra, det finns en liten, liten chans på tredjeplatsen fortfarande.



Fråga mig inte hur det har gått till. Visst, alla de på förhand tippade "storlagen" har svikit den här säsongen, så är det. Tottenham är ett bra lag, men räknar de inte till den yppersta eliten i Ingurland, inte INFÖR den här säsongen åtminstone.



Jag behöver inte gå in närmare på vad jag tycker om vår s.k manager, ni som regelbundet läser min dynga vet det alltför väl. Men det har gått så långt att bara jag ser hans brännskadade muminnylle med en mikrofon framför kakhålet blir jag förbannad. När jag slog mig ner i lördags för att beskåda matchen mot Norwich och såg detta...

   

... blev jag galen. Med tanke på tidigare initierade rapporter om den holländska tulpanpåsättarens dryckesvanor undrar jag om det bara var solen han ville dölja sina ögon för.



Förut var det en underbar upplevelse att se United. Jag gjorde det gärna med ett par öl innanför västen, men då bara som trevligt "tilltugg" till fotbollen. Nu är det ångestladdat och såhär ser det minst ut innan avspark nuförtiden:

 

Ett slags Louie van Gaal-first-aid-kit och det bara för att dämpa den värsta ångesten och kunna genomlida de efterföljande 90 minuterna plus pausvila och tilläggstid. Jag kommer aldrig sluta följa United, så är det, men att ens dryckesvanor kunde ändras så intensivt p.g.a skiten vi serveras vecka ut och vecka in, det är på något sätt fascinerande. Ganska säker på att min lever tycker det är skönt att det bara återstår två helger av den här säsongen nu. Det handlar inte om att jag tror att vi har någon självskriven rätt att vinna tunga pokaler VARJE säsong, inte alls. Och tro mig, en del av skiten som Fergie bjöd på var inte rolig, tvärtemot myten så gick han inte alltid ut för att göra ett mål mer än motståndaren och underhålla massorna. Men då fanns det en vinnarkultur i klubben och en passning framåt som kan friställa en medspelare, eller gå till motståndaren, var inte strängt förbjuden.



Att sedan behöva höra den senile galningen stå och prata om att processen är i full gång och att avancemang en runda längre i Ligacupen, jämfört med säsongen innan, är framgång, ja då exploderar det för mig. Han har heller inga problem med att utmåla sig som en av de största inom spelet och helt och fullt ta åt sig ära och berömmelse för Rashfords framfart. Det är fler unga spelare som presterat bra, och de har fått chansen p.g.a vår långa skadelista, inte för att det var någon genomtänkt plan av pannlocken att spela många ungdomar. För att inte tala om hans vulgära besatthet av att spela spelare på fel positioner och att ha för vana att byta ytterback mot ytterback när han vill ändra matchbilder! Jesse Lingard som central mittfältare och Mata på en kant! Jag orkar inte mer...



Men trots allt detta så har vi alltså chansen att nå en kvalplats (kanske, kanske en direktplats) till nästa säsongs Champions League spel. Med tanke på hur säsongen sett ut och vår manager så försöker jag att inte höja förväntningarna alltför mycket. Dessutom är det en stentuff match som väntar kväll mot West Ham. De har gjort det riktigt bra den här säsongen men föll med 4-1 hemma mot Swansea i lördags, så deras chans att nå CL är i princip helt borta. Men de gillar såklart inte oss, har redan förlorat hemma mot oss i FA Cupen och så är det den sista matchen någonsin på Upton Park, för nästa säsong flyttar de till Olympiastadion i London.



Man brukar ju säga att "hoppet är det sista som överger människan", och det stämmer väl ganska bra i de flesta fallen, men man kan ju även säga att det är "hoppet som dödar". Att under säsongen se mer eller mindre allt hopp tyna bort har inte varit roligt. Men trots all skit (minns ni matcherna runt jul?!) så har vi alltså, i egna händer, möjlighet att ta topp-4 och vinna FA Cupen. Den galne holländaren har verkligen lyckats med att sänka fansens förväntningar oerhört snabbt, skickligt stöttad av David Moyes tidigare, och jag vill verkligen inte att vi ska bli ett nytt Arsenal, ni vet, att se topp-4 och en inhemsk cupseger som en oerhörd framgång. Men den här säsongen har inte liknat något annat som jag har upplevt med United, så självklart skulle jag bli glad om vi lyckas med detta.



Samtidigt är det ett dubbeleggat svärd. För vad fan händer om Dick'Ed Woodward får uppleva topp-4 och en inteckning i FA Cupen? Tycker han då att det är tillräckligt och låter den brännskadade fullfölja sitt treårskontrakt? Försäljningen av säsongsbiljetter till 2016-17 går trögt, många tänker inte förnya om holländaren blir kvar, men då finns det alltid någon annan som är beredd att hosta upp sina surt förvärvade pengar. Men om det är något som as som Glazer och co förstår, så är det pengaspråket. Inte fullsatt, dålig reklam för produkten i tv, missnöjda fans, öppna demonstrationer, oroliga sponsorer, mindre intäkter. Den spiralen är något som alla kapitalister till varje pris vill undvika och där skiljer sig inte de sexuellt snedvridna och Woodward från övriga parasiter. Men med tanke på hur lugnt det varit på OT den här säsongen, jämfört med vad vi har serverats och att det fortfarande finns idioter som ger holländaren high fives och sjunger hans namn, så måste jag säga att jag känner en viss oro. Man ska nog inte helt stryka mardrömsbilden att dåren kommer sitta på vår tränarbänk även i augusti.



Nu behöver vi i alla fall inte bekymra oss om att det blir några segdragna jakter på Sanches och Hummels i sommar. Till skillnad mot United och Dick'Ed, som gärna läcker till media för att sedan misslyckas på olika, storslagna, sätt med att leverera, så jobbar Bayern i det tysta och går ut och säkrar kvalitet tidigt:

http://beansontoast.bloggplatsen.se/2016/05/10/11311617-bayern-munchen-har-kopt-dortmunds-mats-hummels-och-benficas-renato-sanches/



Att vår assisterande manager är en kåt gris, det vet vi. Nu har även hans hårt drabbade fru fått nog:

http://beansontoast.bloggplatsen.se/2016/05/04/11308542-otrogna-rattan-ryan-giggs-lamnar-frun-stacey-da-hon-sagt-till-man-utd-legendaren-att-hon-fatt-nog-av-hans-standiga-flortande/


Men med tanke på att Van Gaal gärna ser sina spelare "kåta" och hans referenser i klippet här under så finns det kanske en anledning till att Truus inte lämnat galningen än:


Efter alla Jägerbomber som jag har fått spola i mig den här säsongen har de börjat bränna stora hål i plånboken, så nu får man gå bland Systembolagets hyllor för billig bärs. Tack och lov så finns det mycket godsaker för en hyfsat billig slant och med tanke på matchens dignitet ikväll så får jag nog köra på geniet Svullos devis:



Tack vare holländaren så checkade jag tillsammans med fyra andra "vana bolagsbesökare" in på Systemet klockan 10:05 i förmiddags. Fyllde en kasse:

 

Och for hem för att få det kylt till avspark ikväll. Hur det än går så känns det lättare med några ångestdämpande/glädjeförstärkande bärs innanför västen. Var även fräck och plockade med två spanjorer från den lite dyrare hyllan, ett hommage till vår överlägset viktigaste spelare, David de Gea.

 


COME ON UNITED!

Av Mikael Holmkvist - 10 maj 2016 13:47

• Manchester United återfanns bland klubbarna som var intresserade av Renato Sanches

 

• Hummels lämnar Dortmund efter åtta och ett halvt år

   

Bayern München har köpt Benficas Renato Sanches (t.v.) och Borussia Dortmunds Mats Hummels, båda har skrivit på femårskontrakt. Foton: Mario Cruz/EPA; Leon Kuegeler/Anadolu Agency/Getty Images

 

 

 

AV: Marcus Christenson, Guardian, tisdag 10 maj, 2016:

 


Bayern München har slutfört köpen av Benficas mittfältare Renato Sanches och Borussia Dortmunds försvarare Mats Hummels.

 


Den 18-åriga portugisiska landslagsmannen Sanches kommer kosta Bayern €35m (341,4m kr) medan avgiften för den tyska landslagsförsvararen inte presenterats. Båda spelarna har skrivit på femårskontrakt.

 


Sanches var eftertraktad av flera toppklubbar, inklusive Manchester United, men Bundesliga-vinnarna vann racet. Spelaren slutförde de medicinska testerna i måndags i München och klubbens vd, Karl-Heinz Rummenigge, sade: "Vi har hållit ett öga på Renato Sanches under en lång tid nu och vi är glada att vi har lyckats köpa honom trots stor konkurrens om hans underskrift."

 


Rummenigge tillade sedan följande om 18-åringen, som föddes i Lissabon av föräldrar från Kap Verde: "Renato är en dynamisk, tuff och tekniskt skicklig mittfältare som kommer göra vårt lag starkare."

 


Sanches spelade för Benfica i Champions League mot Bayern München den här säsongen och Bayern tillade följande i sitt uttalande: "Avgiften för den portugisiska landslagsmannen är €35m (341,4m kr) med bonusar om han tas ut i Årets lag av Fifa eller vinner priset som Årets spelare av Fifa."

 


Hummels, som växte upp i München, hade ett år kvar på sitt kontrakt med Dortmund. "Vi är jätteglada att Mats Hummels har bestämt sig för att gå till FC Bayern," sade Rummenigge. "Han är en av de bästa mittbackarna i världen och vårt lag kommer bli bättre av hans närvaro."

 


Försvararen, som ännu inte har genomgått sina medicinska tester, sade följande till Dortmunds hemsida: "Det här är ett beslut som, efter åtta och ett halvt framgångsrika år i Dortmund, jag inte fattade enkelt. Jag har alltid varit stolt, och är fortfarande stolt, över att bära Dortmund tröjan och att vara en del av det här extraordinära laget.

 


"Innan jag återvänder till min hemstad har vi ett stort mål att uppnå. att vinna den tyska cupen och ha en stor fest med BVB-fansen. Jag tackar alla från botten av mitt hjärta för den underbara tiden i svart-och-gult."

 


Bayern har redan vunnit Bundesliga den här säsongen men förlorade Champions League semifinalen mot Atlético Madrid. Tränaren, Pep Guardiola, kommer lämna klubben i sommar och ersättas av Carlo Ancelotti.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards