Direktlänk till inlägg 13 april 2020

"DET ÄR PINSAMT": DEN EXKLUSIVA SPELARRESPONSEN TILL HANCOCK

Av Mikael Holmkvist - 13 april 2020 20:34

 


 

 

 

AV: www.football365.com, söndag 5 april, 2020:

 


När jag skrev min bok Can We Have Our Football Back? hörde jag att en av dagens Premier League-spelare ville prata med mig om det rådande tillståndet i spelet, och särskilt om pengar. Han ville endast prata med mig om jag garanterade hans anonymitet, vilket jag inte hade några problem med att göra. Så jag kan inte berätta för er vilka han spelar för, eller någonting om honom förutom att han inte har några problem med att säga att han befinner sig i slutet av sin karriär och att han har spelat i högsta divisionen i flera år.

 


Han är en väldigt intressant person, väldigt självutplånande och vänlig. Han har gett bort hela sin månadslön på £200,000 (2,47m kr) i ungefär tre år nu, donerat den till olika välgörenhetsorganisationer och investerat i projekt, anonymt när det är möjligt. Hans inställning är att fotbollsspelarna i Premier League är massivt överbetalda och att något måste göras åt det, helst ett radikalt lönetak. Han är väldigt kritisk mot folket inom fotbollen, från agenter till klubbägare och directors och "alla flugorna som cirklar runt skiten", han säger vidare att nästan alla dessa är "hemska giriga svin".



Med tanke på debatten runt lönerna som skärs ner för personal som inte spelar fotboll i Spurs och Matt Hancocks prat om att spelarna måste hosta upp lite pengar ringde jag upp honom i fredags morse för att få hans perspektiv.


 

Johnny: "Till att börja med, hur är det med dig?"



Spelare X: "Det är bra. Vi mår alla bra, tack kompis. Försöker bara hålla mig i form. Mår ni två bra?"


 

J: "Ja vi mår bra. Viruset verkar inte ha kommit hit än."



S: "Jag antar att det är fördelen med att bo lite avsides."


 

J: "Har klubben gett dig något träningsprogram för att hålla dig i form?"



S: "Ja, det har de, men jag känner min egen kropp. Jag vet vad jag behöver göra. Efter alla dessa år, man känner det t o m när man tappar bara 5% av den fysiska statusen. Men jag kommer att frusta ur mig bubblor nästa gång vi spelar."


 

J: "Så vad gör alla dina lagkamrater för att få tiden att gå?"



S: (skrattar) "Den vanliga skiten som involverar kvinnor och datorspel!"


 

J: "Ok, låt oss köra igång på allvar. Jag vill höra ditt perspektiv på debatten som rasar gällande huruvida spelarna borde gå ner i lön eller inte. Och Matt Hancock har just sagt att spelarna borde gräva djupt i deras fickor."



S: "Han? Jag litar inte på honom ens lika långt som jag kan spy. Han petar bara på en enkel måltavla. Varför säger han inte till alla hans rika kompisar att hosta upp? Alla dessa c**** som finansierar hans parti? Dra åt helvete."


 

J: "Så du tycker inte att spelarna bör donera pengar till the NHS eller hjälpa till att betala lönerna till personalen som inte spelar fotboll?"

 


S: "Du känner till mina åsikter om våra pengar. Summorna spelarna får är fullständigt vidriga. Det är urlöjligt. Vi är bara fotbollsspelare, inte hjärnkirurger. Det faktum att jag får mer betalt än en faktisk hjärnkirurg är så jävla korkat. Och samtidigt lever miljontals i fattigdom, får burkar med vita bönor från en matbank. Hur kan det vara så? Jag skulle inte kunna leva med det, det är därför jag ger bort alltihop numera.



"Men saken med den nuvarande situationen är den att det inte borde vara upp till grabbarna att göra individuella donationer. Lönelistan för personalen som inte spelar är inte så stor. Klubben borde punga ut det eller de jävla ägarna borde göra det; de är rikare än någon av oss.



"FA eller Premier League eller PFA eller vilka det nu är borde bara säga 'inga pengar på tre månader, vi sätter in allt det på ett konto som ska doneras till NHS och andra välgörenhetsorganisationer.' Gör det obligatoriskt och för alla, även directors. Så ingen har något val. För några kommer ge alla sina pengar och några bara ett fåtal quid (pund). Det finns giriga, själviska svin inom fotbollen precis som inom alla andra områden i livet och det finns underbara grabbar som skulle göra allt de kunde för att hjälpa till."


 

J: "Ja, det är en bra idé, för om du lämnar det till spelarna kommer det bli en häxjakt i pressen för att ta reda på vem som har betalat mest och vem som inte har betalat någonting."



S: "Exakt, ja. Jag hör folk försvara fotbollsspelare. De säger att det finns grabbar som redan donerar pengar till olika saker och gör ett bra jobb i lokalsamhället. Och det stämmer. Men låt mig säga något, det handlar verkligen inte om alla. Men jag ska säga detta, ingen i mitt förstalag skulle sakna tre månaders pengar."


 

J: "Men folk verkar vilja försvara fotbollsspelare från attacker som den från Hancock. Och man ser folk som säger att fotbollsspelare alltid är måltavlan, inte andra rika människor."



S: "Hancock är bara en korkad politiker. Men vi är en enkel måltavla för att pengarna är så dumma, eller hur? Det är därför det händer. Och vi är offentliga personer. Ägare och directors är mer anonyma. Men det borde vara samma regel för alla. Inga löner på tre månader för någon. Det är pinsamt. Du har killar som drar in £80,000 (990,230 kr) i veckan som bokstavligt talat inte har en aning om vad de ska göra med alla pengarna de fortfarande drar in, samtidigt som du har dessa NHS-arbetare som dör på sina knän och inte kan köpa sig ett mål mat. Det är jävligt fel. Om något bra kan komma ut ur den här nedstängningen kommer det vara att folk verkligen på riktigt förstår hur saker och ting är med pengar i det här landet."


 

J: "Men många säger att det inte borde vara upp till spelarna, att miljardärägarna och företagen borde hosta upp pengarna."



S: "Well, det borde de också, såklart. Den där c*** som sköter Spurs, Levy. Vilken girig skithög. Det faktum att hans första instinkt är att raka bort pengar från den lägst betalda personalen är så typiskt för många personer på den nivån. Onda lilla c***. Du har ingen aning. De skulle inte pissa på en sjuksköterska om de brann. De bryr sig bara om rika människor. De tror att de rika är bättre människor och viktigare. Seriöst, de gör det. De skulle inte förstå varför folk känner avsky inför vad han har gjort där. Men det betyder inte att spelarna inte ska vara med och betala också. Man hör mycket om det här nuförtiden, eller hur?"

 

 

J: "Vad?"

 


S: "Det där - det finns ett ord för det - när folk säger att du inte kan kritisera en grupp om du inte kritiserar alla de andra."


 

J: "Oh, du menar whataboutery?"



S: Ja, så heter det. Gör mig galen. Så jag kan inte säga att fotbollsspelare borde donera deras löner utan att göra en jävla lång lista med alla de andra i samhället som också borde göra det? Dra åt helvete, kompis, eh?"


 

J: "Vi får höra en del del av det nästan oavsett vad vi skriver om. 'Du har skrivit om det här men what about det där?' Det är som att jag inte kan skriva om någonting om jag inte skriver om allting."



S: "Jag fattar inte hur ni kan göra ert jobb. De okunniga kukarna skulle verkligen reta mig till vansinne."


 

J: "Ha! Jag slipper åtminstone höra 30,000 människor säga till mig att fuck off en lördag eftermiddag. Bara för att dra det här tillbaka till lönesituationen, varför tycker du att fotbollsspelarna bör ge bort hela lönen? 100%. Många kommer tycka det är extremt."



S: (stönar) "Kolla, kolla, spelarna får majoriteten av pengarna som kommer in i klubben, eller hur? Det mesta av omsättningen i varje klubb går till lönerna. Så om vi inte ska fixa det, vem i helvete ska då göra det? Killen som säljer pizza på hemmamatcherna? Dra åt helvete. Inga fotbollsfans borde leta efter ursäkter till fotbollsspelare på den här nivån. Jag förstår inte varför de gör det. Det är som att de står upp för oss av någon anledning. Dra åt helvete ditt äckel, förstår du? Usch. Jag hatar de personerna som går ut på sociala medier och säger skit som 'spelare har en rättighet att tjäna alla de pengarna'. Dra åt helvete kompis. Du vet inte ett skit så stäng din jävla käft. Jag har alltså en 'rättighet'? Dra åt helvete. Jag har ingen rättighet att tjäna mer än någon som vårdar de döende. Vilket monster skulle säga det? De som säger sådana saker har tappat perspektivet."


 

J: "Det är en intressant idé. Låt oss expandera lite gällande vad du menar med att ha tappat perspektivet"



S: "De kan inte greppa vad stora pengar verkligen betyder i det riktiga livet. Du vet att jag inte har tagit någon lön på nästan tre år nu. Jag brukade säga att jag har donerat det till välgörenhet, men någon sade att jag bara 'investerat det i andra människor'. Jag tycker bättre om det. Så det är omkring £8 miljoner (99,07m kr), och jag ska vara ärlig, jag har fortfarande miljoner på banken från min karriär. Jag har inte tagit några pengar på tre år och jag har inte saknat något. Varenda spelare skulle kunna göra samma sak. Föreställ dig hur mycket bra vi skulle kunna göra med alla de pengarna."


 

J: "Det är otroligt när man verkligen tänker på det. Att ge bort pengar sådär."



S: "Det är ingen stor sak. Det är det verkligen inte, Johnny. När du är rik är det bara siffror. Jag vill att dina läsare ska tänka på det här i deras egna liv. Ok? Få ett perspektiv på vilken sorts inkomst spelare i högsta divisionen tjänar och vad det verkligen, verkligen betyder. För det är bara kalla siffror annars, eller hur? Jag vill att de ska förställa sig att de har köpt ett fint stort hus som kostar £1 miljon (12,3m kr) och allt är betalt. Du och din fru har en BMW från 5-serien och en Land Rover Sport. Bilar för mer än £100,000 (1,23m kr). Föreställ er det. Jag köpte allt det där för några år sedan, när jag hade en större lön än nu, med endast 20 veckolöner och några bonusar. Ok, jag skryter inte eller vill visa upp det, det vet du, jag säger bara hur det är. Jag har gratis fysioterapi och sjukvård. Gratis gym. T o m gratis träningsoveraller och tennisskor.



"Så föreställ dig att du är jag. Vad ska du göra med £50,000 (619,220 kr) varenda vecka under året när du har allt det? Berätta för mig. Vad? Ok, du behöver kläder, en kostym kanske, snygga skor. Vad är kostnaden per år för det? Även om det var £30,000 (371,340 kr) - och jag ser inte hur det skulle kunna vara det - så har du ändå £170,000 (2,1m kr) kvar från dina första månadslöner.



"Räkningarna för mat och elektriker och gas är obetydliga. Vad i helvete kan någon spendera £200,000 (2,47m kr) i månaden på? Och jag ligger långt under genomsnittet med min lön. Föreställ dig att få in en halv miljon (6,19m kr) eller en miljon (12,38m kr) på kontot varje månad? Vad folk inte verkar fatta är att när du har massor av pengar, känns nästan ingenting dyrt. Förstår du mig, Johnny? Ingenting. Det är bara en siffra Alla dina läsare som tror att de skulle kunna spendera £200,000 (2,47m kr) i månaden varje månad under de kommande tre åren driver med sig själva. Man kan inte det. Normala människor kan i alla fall inte det. Om du vill köpa målningar av Warhol eller någon liknande skulle du kunna punga ut med det, men grabbar gör inte det. Min fru säger att fotbollsspelare är normala grabbar med abnorma pengar. Hon har rätt.



"Så där sitter du med ett stort fint hus, bilar, inga skulder och pengarna fylls på i stora högar. Varför inte ge bort det? Man behöver inte ens fundera på det. Varför inte hjälpa människor som inte har någonting eller inte tillräckligt? Ingen förtjänar alla dessa pengar, och just nu spelar vi ju inte ens fotboll för dem. Vi gör inte ett skit. Jag förstår bara inte varför du inte skulle hjälpa mindre lyckligt lottade människor. Fråga dina läsare hur de skulle leva med sig själva om de hade miljoner på banken och visste att miljontals människor knappt kan betala sina hyror eller måste använda en matbank för att deras barn ska få mat. Du har så mycket och så många har så lite."


 

J: "Well, du vet vad folk säger, eller hur? Vi har pratat om det här förut. De skulle säga att du är en elitspelare som får en sådan lön för att det inte finns så många riktigt bra spelare. De kommer säga att du måste vara hängiven spelet under stora delar av ditt liv och att det är en kort karriär, så du har en rättighet till de stora pengarna medan du kan tjäna dem."

 


S: "Folk som säger det kan dra hela vägen till helvetet. Kort karriär? Jag kommer att ha spelat i 20 år när jag lägger skorna på hyllan. Vem har ett jobb i 20 år längre? Ingen. Ja, jag har jobbat hårt, men det har min kusin som jobbar för the NHS också. Hon gnuggar på inne på avdelningarna 12 timmar om dagen och tar hand om folk som är döende - verkligen döende. Försök berätta för henne att hon inte är hängiven med sitt liv till det eller att hon inte har någon speciell talang. Hon kommer jävlar i mig att ge dig en smäll på käften. Samtidigt sprintar vi eller tävlar om vem som kan träffa ribban flest gånger och några grabbar tjänar mer på en dag än vad hon tjänar på ett år. Förstår du mig? Det är fel och ingen kan säga till mig att det inte är fel. Om du försvarar den situationen är du en mupp. Den här virusgrejen har bara gjort det tydligare för folk."


 

J: "Men alla människor kan inte tjäna samma summa pengar. Det är inte så samhället fungerar."



S: "Det är ingen perfekt värld, jag vet det. Kommer aldrig bli det. Men det måste inte vara såhär illa. Viruset har visat oss alla hur viktiga människor som gör alla de smutsiga jobben för låga löner är för alla. De ser till att allt rullar på. Gapet mellan rika och fattiga behöver inte vara så enormt. De med massor borde ha betydligt mindre och de som har väldigt lite borde ha mycket mer. Jag vet inte hur man gör för att få det att hända, men det är vad vi borde sikta på. Under tiden måste folk som jag göra sitt och ge tillbaka vad vi oförtjänt har dragit in till folk som behöver hjälp. Det är inte så galet, eller hur?"

 

 

J: "Jag tycker inte det, nej. Men skulle det inte hjälpa om jag kunde använda ditt namn? Då kunde du vara ett utmärkt exempel."

 


S: "Jag har tänkt mycket på det men jag är skitdålig med ord. Jag är ingen talare. Jag vill inte bli tvungen att vara med i tv och prata om det. Och du vet vad som skulle hända. Först skulle folk säga att jag bara förstorar mig själv. Sedan skulle tidningarna komma upp i arslet på mig och försöka bevisa att jag är en hycklare eller ännu värre. Tabloiderna skulle börja hitta på skit om att jag inte levde upp till mina ord. Sen skulle några killar tycka att jag var konstig, de skulle inte förstå vad jag snackade om, så det skulle bli dåligt för omklädningsrummet. I tillägg till det skulle jag få en massa konstiga typer efter mig som vill ha pengar av oss till galna idéer. Jag menar, jag frukar för ungarna också. Någon galning skulle kanske kidnappa dem när de vet att jag är rik och ger bort pengar. Man vet inte vad som skulle kunna hända. Det skrämmer mig ibland. Men det var därför, när jag hörde om din bok förra året, som jag ville att situationens sanning skulle komma ut, utan besväret som skulle komma om jag gick ut offentligt."


 

J: "Jag hade inte tänkt på att det skulle kunna bli farligt för dig och din familj."

 


S: "Varför skulle du? Rikedom fuckar upp så många saker. Det ändrar hur folk behandlar dig. Du är inte längre en vanlig kille. Att vara en fotbollsspelare i Premier League är inte som vilket jobb som helst. Om vi betalades normala pengar skulle livet vara mycket enklare. Bättre, faktiskt. Mycket bättre."


 

J: "Ok, så låt oss avsluta det här med hur du tycker att vi ska fortsätta framåt då virussituationen för tillfället tagit bort fotbollen... (avbryts)



S: "Det är inte komplicerat, Johnny. Klubbarna betalar de som inte spelar deras fulla löner under hela avbrottstiden. The Premier League eller vem det nu är som har makten tar spelarnas och directors löner i tre månader och donerar dem till nyckelarbetare och the NHS. Sex månader om det pågår längre. Det är det hela. Inte svårt. Inget krångel eller besvär. Bara gör det. Grabbarna kommer troligtvis bli glada för att få bort pressen som vilar på dem. Sen kan vi gå vidare till Hancocks hus och ta hans pengar av honom. The twat."

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikael Holmkvist - Fredag 3 maj 19:00

Representanthuset i USA har nu lämnat in ett lagförslag som pissar pratet om yttrandefrihet rakt i ansiktet. Här under ser ni ett klockrent inlägg gällande detta på X av Vita husets chefskorrespondent på Today News Africa i Washington, herr Simon Ate...

Av Mikael Holmkvist - Fredag 3 maj 00:39

Rättighetsgrupper varnar för att definitionen kan komma att ytterligare kväva yttrandefriheten då protesterna fortsätter på amerikanska universitetsområden.       Al Jazeera, onsdag 1 maj, 2024     USA:s representanthus har med en överv...

Av Mikael Holmkvist - Lördag 27 april 21:07

En av Europas mest kontroversiella författare, han förutsåg Balidådet och attacken mot Charlie Hebdo. Nu har han föreställt sig en Putin-liknande Macron   Huvudperson: författaren Michel Houellebecq har kallat Emmanuel Macron “bisarr&rdquo...

Av Mikael Holmkvist - Torsdag 25 april 18:33


  Jesse Lingard har spelat i tre matcher för FC Seoul, två gånger som inhoppare.         Av: John Duerden, fotbollsskribent i Asien, BBC, måndag 15 april, 2024     Jesse Lingard förväntades aldrig kunna höja den internationella pr...

Av Mikael Holmkvist - Torsdag 25 april 17:27


By Way of Deception: The Making and Unmaking of a Mossad Officer är en bok av en f d katsa (Mossad-agent som jobbar på fältet) i Mossad, Victor Ostovsky, och den kanadensiska journalisten Claire Hoy.     (Första upplagan)     Författare:...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards