Direktlänk till inlägg 5 september 2016

SAGT & GJORT: JOE HART, PACO ALCÁCER OCH VARFÖR DET ÄR DUMT ATT SPARKA TILL KYLSKÅP

Av Mikael Holmkvist - 5 september 2016 20:35

Också den här veckan: Infantino om girighet; Kafka om Villa; och vad ättiksgurka kan lära oss

   

Fotograf: Alessandro Di Marco/EPA

 


AV: David Hills, the Observer, söndag 4 september, 2016:


 

Veckans flytt

Joe Hart - till Torino för deras "ödmjukhet... jag gillar det. Det är så jag vill vara," två månader efter att hans nya Nike Pro Genius Self-Talk ft Joe Hart reklam (https://www.youtube.com/watch?v=JOr62kSK2K0) hade premiär efter full tid i matchen England 1 Island 2. Hans meddelande i reklamen: "Jag kan stoppa vad som helst, jag kommer dominera mitt område. Den enda personen som kan besegra mig är jag själv."


 

Andra fönsterhöjdpunkter

1) Valencias Paco Alcácer, juli: "För några år sen drömde jag aldrig om att jag skulle vara i Valencia, än mindre att vara kapten. Nu vill jag vinna pokaler för den här klubben, det skulle vara bomben. När jag sätter på mig den här tröjan känner jag hur det pirrar, stoltheten." Augusti: Går till Barça.


 

2) Augusti 2015: Islam Slimani skriver på ett nytt kontrakt med Sporting Lissabon. "Det är det bästa beslutet jag någonsin har tagit. När jag hör tusentals Sporting fans ropa mitt namn känner jag det, för mig, och för min familj. Det här är klubben som skapade mig." Augusti 2016: Ber om en transfer, går till Leicester.


 

3) Napoli anfallaren Gonzalo Higuaín, maj: "Jag känner mig bara så älskad i Napoli. Jag känner det mer än i någon annan klubb." Juli: Går till Juve.


 

• Följer också sitt hjärta - Moussa Sissoko, 2013: "När jag var en liten grabb fick Arsenal mig att drömma." 2014: "Arsenal var alltid mina favoriter. Jag älskade alltid klubben, jag älskar fortfarande den klubben. Det är många rykten, men jag har en agent som tar hand om sånt." Juni 2016: "Som jag ofta sagt, när jag var ung var Arsenal klubben i mitt hjärta. Det vackra Arsenal. Vi får se." Augusti: Går till Spurs.


 

• Mest subtil: Leicesters Riyad Mahrez, 16 augusti, binder upp sin framtid. Men: "Det finns två eller tre klubbar i världen som, om de kommer efter mig, så får det dig definitivt att tänka, om ni förstår vad jag försöker säga..."


 

• Plus: bäst timing - En pressrelease från Football Foundation, släppt med sju timmar kvar av deadlinedagen då spenderandet passerade £1 miljard (12,03 miljarder kr), som avslöjar att £28,3m (340,3m kr) gått till gräsrötterna de senaste sex månaderna. "Premier League klubbar investerar i hjärtat av de lokala samhällena."


 

Andra nyheter: veckans reformator

Gianni Infantino - kallar sin nya Fifa-löneuppgörelse bevis på hans framväxande antigirighetskultur. Infantino sade att hans reducerade grundlön på £1,15m (13,83m kr) plus bonusar, bil, hus och £1,542 (18,545 kr) för omkostnader i månaden "reflekterar mer än något ord kan reflektera min starka vilja att få ett slut på beteendet som, tidigare, har lett till missbruk."



• Också från förra månaden: Infantino säger tack till "alla de som samarbetade med utredningen för att se till så att sanningen segrade" efter det att Fifa:s etiska kommitté friade honom från anklagelserna gällande missbruk av privatflygplan och omkostnader. Fifa sade att två anställda som enligt rapporter har agerat visselblåsare i fallet "nu har lämnat oss, p.g.a omstrukturering".


 

Manager nytt: tuff vecka för

Bulgarien: Nya Botev Plovdiv tränaren, Nikolaj Mitov, avgick två timmar efter att han fått jobbet efter att 30 fans smädat honom vid träningsanläggningen. Botev ägaren Rumen Chandarov: "I allmänhet i livet respekterar jag andras åsikter, t.o.m de största idioterna. Men jag kan inte respektera det här."


 

Mest oberäknelig

Italien, 1 augusti: Gennaro Gattuso avgår som manager för Pisa p.g.a "allvarliga och obevekliga problem. Det här beslutet är oåterkalleligt." 1 september: Återkallar det.



(Gattusos tidigare bästa omprövning: September 2014 vid en OFI Kreta presskonferens där han skrek åt grekiska journalister på engelska: "Inget lämna. Lämna vad? Lämna vad? Det är för enkelt för mig lämna. Nej, jag stanna här." 26 oktober: Lämnar. 27 oktober: Kommer tillbaka: "Jag är älskad här. Hur kan jag lämna?" 30 december: Lämnar igen.)


Gennaro Gattuso: "Inget lämna".

 

 

 

Bästa nykomling

Nya Villa ägaren @Dr_TonyXias topp två bästa budskap under försäsongen: 1) "Det var p.g.a otålighet som de stöttes bort från paradiset; det är p.g.a slöhet som de inte återvänder - Kafka." Och 2) ett löfte att lyssna på fansen: "Citat från Mao: Vi måste ha tilltro till massorna."


 

Bästa metafor

Rumänien: Botosani managern Leo Grozavu, tog med sig en burk ättiksgurka till en presskonferens förra månaden för att framföra en poäng. "Titta på mina ättiksgurkor. Det är såhär jag beskriver tillståndet i rumänsk fotboll. Vi är mindre ättiksgurkor, andra är större ättiksgurkor. Det är dags att vara realistisk."

 

 

Mest ångerfull

Universidad de Chile tränaren Sebastián Beccacece - riskerar avstängning för att ha sparkat ner ett kylskåp vid sidan av planen under ett utbrott. Representanter fördömde "en explosiv akt mot en elektrisk apparat". Beccacene: "Jag vill be om ursäkt för det här massiva felet från min sida. Jag har varit riktigt dum."


 

Mest målande

Brasilien: Corinthians directorn Eduardo Ferreira fick frågan varför klubben städat ut 20 truppspelare på åtta månader. "Se det så här. När man har ont i magen, då är svaret ofta snabb diarré, hög volym, istället för att låta det hänga kvar i dagar, i veckor, i åratal. Vi känner oss bättre av det."


 

Känner sig nöjd

Sverige: Division 3-laget Norrby IF försvararen Medi Dresevic reflekterar över när han fick sitt andra gula kort efter att ha firat sitt hat-trick genom att springa och sätta sig på en stol på läktaren och applådera sig själv. "Det har totalt sett varit positivt. Tränaren var missnöjd och gav mig böter, men jag visste att jag skulle bli en hit på internet."


Medi Dresevic blir en hit på internet

 

 

Och: mest missförstådd

Brasilien: Miss Bumbum vinnaren 2015 Suzy Cortez - vädjar till Lionel Messi att avblocka henne på Instagram efter att enligt rapporter ha "översvämmat honom med selfies". "Jag tycker att blockeringen av mig bara var hans fru som överdrev det hela. Vilken överreaktion."

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikael Holmkvist - Fredag 3 maj 19:00

Representanthuset i USA har nu lämnat in ett lagförslag som pissar pratet om yttrandefrihet rakt i ansiktet. Här under ser ni ett klockrent inlägg gällande detta på X av Vita husets chefskorrespondent på Today News Africa i Washington, herr Simon Ate...

Av Mikael Holmkvist - Fredag 3 maj 00:39

Rättighetsgrupper varnar för att definitionen kan komma att ytterligare kväva yttrandefriheten då protesterna fortsätter på amerikanska universitetsområden.       Al Jazeera, onsdag 1 maj, 2024     USA:s representanthus har med en överv...

Av Mikael Holmkvist - Lördag 27 april 21:07

En av Europas mest kontroversiella författare, han förutsåg Balidådet och attacken mot Charlie Hebdo. Nu har han föreställt sig en Putin-liknande Macron   Huvudperson: författaren Michel Houellebecq har kallat Emmanuel Macron “bisarr&rdquo...

Av Mikael Holmkvist - Torsdag 25 april 18:33


  Jesse Lingard har spelat i tre matcher för FC Seoul, två gånger som inhoppare.         Av: John Duerden, fotbollsskribent i Asien, BBC, måndag 15 april, 2024     Jesse Lingard förväntades aldrig kunna höja den internationella pr...

Av Mikael Holmkvist - Torsdag 25 april 17:27


By Way of Deception: The Making and Unmaking of a Mossad Officer är en bok av en f d katsa (Mossad-agent som jobbar på fältet) i Mossad, Victor Ostovsky, och den kanadensiska journalisten Claire Hoy.     (Första upplagan)     Författare:...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards