Direktlänk till inlägg 8 september 2016

ZLATAN IBRAHIMOVICS FÖRAKT MOT PEP GUARDIOLA BRINNER FORTFARANDE STARKT DÅ DERBYT NÄRMAR SIG

Av Mikael Holmkvist - 8 september 2016 18:19

Svenskens ego sårades under Guardiola i Barcelona och nu möts paret, i United respektive City, i lördagens Manchester derby och hämnd finns i anfallarens tankar

   

Zlatan Ibrahimovic kommer ha eldat upp sig inför lördagens Manchester derby där han möter sin f.d Barcelona manager, Pep Guardiola. Fotograf: Manu Fernandez/AP

 

 

 

 

 

AV: Daniel Taylor, the Guardian, torsdag 8 september, 2016:

 

 

För att få en känsla av hur djupt förbittringen ligger - och Zlatan Ibrahimovic har aldrig varit någon som kör med ytliga spetsfundigheter - är det kanske bäst att inleda med intervjun han gav för CNN i november förra året, som en Paris Saint-Germain spelare, och hans respons å frågan om hur det var att spela för Pep Guardiola. "Som tränare var han fantastisk," sade Ibrahimovic. "Som person har jag inga kommentarer om det, det är något annat. Han är ingen man, det finns inget mer att säga."

 

 

Alternativt kan man bläddra igenom sidorna i boken Jag är Zlatan Ibrahimovic - en bok som the Guardians Richard Williams beskrev som "den mest övertygande självbiografin som någonsin dykt upp i en fotbollsspelares namn" - och undersöka några av de sönderslitande orden Manchester United anfallaren reserverar åt sin f.d tränare i Barcelona. Guardiola är en "ryggradslös fegis". Mot slutet vill inte Ibrahimovic ens använda Guardiolas riktiga namn. Istället kallar han honom "Filosofen", med knappt förtäckt förakt.

 

 

Sedan dess har han alltid använt den benämningen och ingen bör känna tvekan inför hur uppeldad han kommer vara mot sin gamla tränare i helgen. Det är som Ibrahimovic en gång noterade gällande den formidabla f.d italienska försvararen Marco Materazzi: "Han är som mig. Hat och hämnd är det som får igång honom."

 

 

På lördag kommer han få chansen till hämnd när de två Manchester klubbarna återupptar fientligheten, United versus City på Old Trafford, och Guardiola ska då på nytt låsa hornen med José Mourinho, då de två managerfienderna, för tillfället åtminstone, håller sig till deras försäsongslöfte om att de inte ser någon större mening med att gräla offentligt.

 

 

Mourinho, förmodligen med lägst odds på sig för att bryta pakten först, säger att det skulle vara självförgörande för honom att se Guardiola som sin fiende när engelsk fotboll, till skillnad mot sin spanska motsvarighet, har många klubbar som kan vinna ligan. Guardiola har t.o.m pratat om att en dag kanske de kommer att äta middag tillsammans. Ingen tror riktigt på det men Citys misslyckande med att få bort avstängningen på Sergio Agüero har tagit bort en potentiell friktionsorsak - föreställ er bara Mourinhos reaktion om Agüero hade ansetts oskyldig till den där attacken på Winston Reid och sedan gjort mål i helgen - och en vapenvila har utlysts, om än tillfälligt.

 

 

Huruvida samma sak gäller Ibrahimovic är tveksamt, men vi kan ju gå tillbaka till hans tid i Barcelona och förbittringen kring mannen som köpte honom, övergav honom och, med svenskens egna ord, behandlade honom som "en störning, en utomjording".

 

 

Ibrahimovic var världens näst dyraste transfer i historien, endast med Cristiano Ronaldo framför sig, när han skrev på från Internazionale 2009 men med facit i hand passade kanske inte hans personlighet Guardiola när vi pratar om någon som växte upp som en cykeltjuv och ser sig själv som en adrenalinjunkie. "Jag gillar killar som kör genom rödljus," sade Ibrahimovic en gång. "Jag kör alltid som en galning. Jag har kört i 325 km i timmen i min Porsche Turbo och lämnade polisen till att äta mitt damm. Jag har gjort så många helsjuka grejor att jag inte ens vill tänka på det."

 

 

Men inte i Barcelona. Guardiola sade tidigt åt Ibrahimovic att han inte var välkommen att köra sin Porsche till träningarna utan istället sätta sig bakom ratten i en av klubbens Audis. Ibrahimovic lydde men insåg snabbt att han inte passade in på riktigt. "Barcelona var som en skola, eller någon sorts institution," sade han.

 

 

Zlatan Ibrahimovic lyssnar på Pep Guardiola innan Barcelonas vänskapsmatch mot Milan på Camp Nou i augusti 2010. Fotograf: Josep Lago/AFP/Getty Images

 

 

Lionel Messi var prefekten och Ibrahimovic fick reda på det den tuffa vägen. "Messi började säga saker," skrev Ibrahimovic i sin självbiografi. "Lionel Messi är fantastisk. Han är fullständigt fantastisk. Han kom till Barça när han var 13. Han uppfostrades i den kulturen och har inga problem med den där skolskiten. Men nu var jag där, och jag gjorde fler mål än honom. Han gick till Guardiola och sade: 'Jag vill inte vara på högerkanten längre, jag vill spela i mitten.' Jag var centeranfallaren. Men Guardiola brydde sig inte ett skit om det. Han ändrade den taktiska formationen. Guardiola var tvungen att lyssna på honom. Men jag menar, kom igen, jag hade gjort många mål i Barça och jag hade varit ganska storslagen också."

 

Det här är, i sista hand, kärnpunkten i relationssammanbrottet och som så många andra saker med Ibrahimovic, har det med ego lika mycket som något annat att göra. Guardiola, säger han, slutade till sist prata med honom. "Han var en vägg - en tegelvägg. Jag kände mig som skit när jag satt i omklädningsrummet och Guardiola blängde på mig." Till sist exploderade Ibrahimovic, efter en match borta mot Villarreal då han sparkade till tröjlådan, efter att ha endast ha spelat fem minuter som inhoppare. Guardiola, minns han, sade, nästan triumferande, ingenting, "plockade upp metallådan, som en vaktmästare, och gick därifrån".

 

 

Det är inte svårt att föreställa sig att Ibrahimovic och Mourinho, hans f.d manager i Inter, har bytt noteringar med varandra sedan dess. "Mitt problem i Barcelona var med en man och det var Filosofen," sade Ibrahimovic i en intervju 2011. "Med Mourinho kunde jag gå ut och döda för honom. Det var motivationen han gav mig. Med den andra var det fotboll ... fotboll ... men man måste ställa om sig med spelarna man har, särskilt när man köper en spelare för 70 miljoner [euros = 704,9m kr]. Man köper honom inte för att titta på fåglarna i träden."

 

 

Guardiola hade, enligt Ibrahimovic, "en hang-up gällande Mourinho" när dagens United manager var chef i Real Madrid. "José Mourinho är en stor stjärna. Han är trevlig. Första gången han träffade Helena [Ibrahimovics partner] viskade han till henne: 'Helena, du har endast ett uppdrag - ge Zlatan mat, låt honom sova, håll honom lycklig.' Den killen säger vad han vill. Jag gillar honom. Han är ledaren för sin armé. Men han bryr sig, också. Han sms:ade mig hela tiden i Inter, undrade hur jag mådde. Han är den exakta motsatsen till Guardiola. Om Mourinho lyser upp ett rum, drar Guardiola ner gardinerna."

 

 

Det här hände för sex år sedan. Någon annan spelare hade kanske lagt episoden bakom sig, istället för att låta agget frodas. Men när det gäller Ibrahimovic får man alltid intrycket att han helt enkelt bara bidar sin tid. "Min hela karriär har byggts på viljan att slå tillbaka," har han sagt, och hittills har han inte lyckats med det mot Guardiola. Efter det att Ibrahimovic flyttade till Milan mötte han Barcelona under sin andra säsong i Champions Leagues gruppspel. Han nätade men det gjorde även Messi och Guardiolas lag åkte tillbaka till Katalonien med en 3-2 vinst. Lagen mötte även varandra i kvartsfinal. Barcelona spelade 0-0 på San Siro och vann med 3-1 i returmatchen, Messi nätade med två straffar.

 

Sedan dess har inte Ibrahimovic mött något Guardiola lag. Det är hämnd han vill ha, utan tvekan, och Guillem Balagués Guardiola biografi bekräftar verkligen svenskens version av händelserna. "När Ibra fick applåderna under sina första månader i klubben [Barcelona], pratade Messi med Pep och sade att antingen spelade han som en nummer nio eller så spelade han inte alls. 'Och vad ska jag göra med Ibrahimovic?' sade Pep. Messi var orubblig: 'Jag spelar här eller så spelar jag inte alls; släng ut de andra på kanten.'"

 

 

Ibrahimovic anser att han "offrades" och ska ha sagt till en senior exekutiv direktör i Barcelona att om hans flytt till Milan inte gick igenom - och initialt krävde han att de skulle fixa en transfer till Real Madrid - skulle det bli konsekvenser. "Jag kommer vänta tills jag är tillsammans med tränaren framför media och en kommer jag slå till honom... jag kommer göra det, det kommer jag att göra."

 

 

Samtidigt väljer Guardiola att inte diskutera Ibrahimovic om han kan. Det är en kall, utstuderad likgiltighet och det kanske stör Ibrahimovic mer än någonting annat - intrycket han får att han inte är viktig i sin f.d tränares ögon. Det har stuckits ett hål i hans ego. Han kommer få sin chans på lördag att vårda det bättre.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikael Holmkvist - Fredag 3 maj 19:00

Representanthuset i USA har nu lämnat in ett lagförslag som pissar pratet om yttrandefrihet rakt i ansiktet. Här under ser ni ett klockrent inlägg gällande detta på X av Vita husets chefskorrespondent på Today News Africa i Washington, herr Simon Ate...

Av Mikael Holmkvist - Fredag 3 maj 00:39

Rättighetsgrupper varnar för att definitionen kan komma att ytterligare kväva yttrandefriheten då protesterna fortsätter på amerikanska universitetsområden.       Al Jazeera, onsdag 1 maj, 2024     USA:s representanthus har med en överv...

Av Mikael Holmkvist - Lördag 27 april 21:07

En av Europas mest kontroversiella författare, han förutsåg Balidådet och attacken mot Charlie Hebdo. Nu har han föreställt sig en Putin-liknande Macron   Huvudperson: författaren Michel Houellebecq har kallat Emmanuel Macron “bisarr&rdquo...

Av Mikael Holmkvist - Torsdag 25 april 18:33


  Jesse Lingard har spelat i tre matcher för FC Seoul, två gånger som inhoppare.         Av: John Duerden, fotbollsskribent i Asien, BBC, måndag 15 april, 2024     Jesse Lingard förväntades aldrig kunna höja den internationella pr...

Av Mikael Holmkvist - Torsdag 25 april 17:27


By Way of Deception: The Making and Unmaking of a Mossad Officer är en bok av en f d katsa (Mossad-agent som jobbar på fältet) i Mossad, Victor Ostovsky, och den kanadensiska journalisten Claire Hoy.     (Första upplagan)     Författare:...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards