Direktlänk till inlägg 15 september 2016

JOSÉ MOURINHO MENAR ATT EUROPA LEAGUE SÅRAR MANCHESTER UNITEDS TITELCHANSER

Av Mikael Holmkvist - 15 september 2016 17:42

• Mourinho erkänner att Europa League inte är "den stora drömmen" men han vill vinna turneringen

 

• Managern menar att schemaläggningen av matcherna gör det svårare att vinna Premier League

   

Mourinho: Manchester United förbereder sig för den "viktiga" Feyenoord matchen.

 

 

 

 

AV: Jamie Jackson i Rotterdam, the Guardian, torsdag 15 september, 2016:

 


José Mourinho är tydlig med att Europa League inte är den "stora drömmen" för hans Manchester United spelare men managern säger att han vill vinna det, trots att han är bekymrad över att turneringen kan minska hans lags titelchanser i Premier League.

 


United möter Feyenoord, laget som toppar Eredivisie, här ikväll i gruppspelets första match. Mourinho lämnade Wayne Rooney utanför 20-mannatruppen tillsammans med Luke Shaw, Antonio Valencia och Jesse Lingard. Efter en första ligaförlust med 2-1 mot Manchester City i lördags sade managern att de alla vilas inför resan till Watford på söndag.

 


Han gav även en ärlig bedömning av kontinentens klubbturnering på den andra nivån. "Det här är ingen turnering Manchester United vill vara i," sade Mourinho. "Det är ingen turnering jag vill vara i, det är ingen turnering spelarna vill vara i.

 


"Det är en turnering där vi är och det är verkligheten. Imorgon [läs idag] är en viktig match för oss. Vi måste hitta den där motivationen som jag själv redan har funnit och jag måste lämna över den motivationen till spelarna för jag vet att Europa League är inte den stora drömmen för alla stora spelare."

 


Senast Mourinho var manager i den här turneringen vann han den med Porto 2003, då hette den fortfarande Uefa-Cupen. "Man är inte i Champions League så man måste hitta sin motivation i turneringen man är med i," sade han.

 


"Mitt meddelande till spelarna är till spelarna jag tar med mig. Jag tar med en väldigt bra trupp och jag kommer spela med ett väldigt bra lag. Jag tycker det är meddelandet jag vill ge dem. För att förlora, plockar vi med unga killar - istället ger vi erfarenhet till unga killar, chanser till [Axel] Tuanzebe och andra fantastiska pojkar i truppen - men kanske skulle det vara fel meddelande för mig att ge mina spelare. Vi försöker vinna matchen och spela med vad vi tycker är det bästa laget.

 


"Vi ska även spela en väldigt viktig match på söndag. Jga tänker på två matcher samtidigt men det är bara jag. Inte de. Vi måste titta på turneringen med respekt. Jag tror att vi vill göra bra ifrån oss i turneringen och för en klubb av vår dimension är att göra bra ifrån sig inte att åka ut efter gruppspelet. Vi vill vinna turneringen. Det är svårt att göra det men det är enkelt att känna det och säga det. Det här är sättet vi vill närma oss turneringen på."

 


Mourinho, som inkluderade David de Gea, Marcus Rashford och Zlatan Ibrahimovic i truppen som reste, pekade på 2-1 förlusten borta mot Midtjylland i förra säsongens slutspel som en varning. "Det är en stor klubb och nästa match är alltid viktig när man spelar för Man United. Spelarna måste inse det. Vad som hände förra säsongen till exempel i Midtjylland är något man inte glömmer som ett fan. Kanske glömmer du som spelare. Vi måste se till så att vi inte sover och förlorar innan matchen börjar för många gånger börjar man förlora innan matchen börjar för att du inte hittar rätt motivation och attityd."

 


Mourinho tror att spel i Europa League matcherna på torsdagar kommer såra Uniteds chanser att vinna sin 21:a ligatitel. "Det är svårare ja," sade han. "Särskilt eftersom du även har chansen att spela på måndagen. Men sedan början på säsongen tills vi får matcherna hade vi inte det privilegiet. Så när vi spelar torsdag fick vi aldrig en plats på måndagen för att få en dag till. Så vi vet att vi inte kommer få något slags stöd för det.

 


"Faktum är att under den veckan då vi möter Liverpool [17 oktober], Fenerbache och Chelsea, så var gåvan vi fick att vi ska möta Liverpool på måndagen - men då på måndagen innan inte måndagen efter. Så vi möter Liverpool på måndagen, Fenerbache på torsdagen och Chelsea på söndagen. Men min trupp är bra. Jag gillar min trupp, jag gillar mina spelare. Jag har inga problem med att göra vad jag gjorde den här gången, utelämna tre eller fyra spelare och spela med andra personer för de förtjänar den här möjligheten med tanke på hur de arbetar.

 


"Vi kommer inte skapa något drama av det. Det finns mer anledning att få ett resultat imorgon [läs idag] för om du går in till den sista matchen i december och behöver poäng för att kvalificera sätter det dig i en mycket svår situation. Låt oss hypotetiskt föreställa oss att vi tar tre poäng imorgon [idag] och tre poäng mot Luhansk hemma, vi kan då andas och ta oss an resten av gruppspelet på ett annat sätt."

 


Henrich Mchitarjan, som har problem med ett lår, och Phil Jones, som har en knäskada som håller honom borta i en månad, har heller inte rest med laget till Nederländerna.

 

 

 

Manchester United (förmodad 4-2-3-1 uppställning): De Gea - Darmian, Smalling, Bailly, Rojo - Schneiderlin, Carrick - Depay, Mata, Young - Rashford. Möjliga avbytare: Johnstone, Romero, Ibrahimovic, Pogba, Fellaini, Fosu-Mensah, Herrera, Martial. Skadade: Mchitarjan (lår), Jones (knä).

 

 

Feyenoord (förmodad 4-2-3-1 uppställning): Jones - Kongolo, Van Beek, Botteghin, Woundenberg - El Ahmadi, Vilhena - Toornstra, Kuyt, Berghuis - Jorgensen. Möjliga avbytare: Vermeer, Hahn, Van der Heijden, Reith, Karsdorp, Knoester, Nieuwkoop, Kramer.

 

 

Domare: Jesús Gil Manzano (Spanien).

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikael Holmkvist - Fredag 3 maj 19:00

Representanthuset i USA har nu lämnat in ett lagförslag som pissar pratet om yttrandefrihet rakt i ansiktet. Här under ser ni ett klockrent inlägg gällande detta på X av Vita husets chefskorrespondent på Today News Africa i Washington, herr Simon Ate...

Av Mikael Holmkvist - Fredag 3 maj 00:39

Rättighetsgrupper varnar för att definitionen kan komma att ytterligare kväva yttrandefriheten då protesterna fortsätter på amerikanska universitetsområden.       Al Jazeera, onsdag 1 maj, 2024     USA:s representanthus har med en överv...

Av Mikael Holmkvist - Lördag 27 april 21:07

En av Europas mest kontroversiella författare, han förutsåg Balidådet och attacken mot Charlie Hebdo. Nu har han föreställt sig en Putin-liknande Macron   Huvudperson: författaren Michel Houellebecq har kallat Emmanuel Macron “bisarr&rdquo...

Av Mikael Holmkvist - Torsdag 25 april 18:33


  Jesse Lingard har spelat i tre matcher för FC Seoul, två gånger som inhoppare.         Av: John Duerden, fotbollsskribent i Asien, BBC, måndag 15 april, 2024     Jesse Lingard förväntades aldrig kunna höja den internationella pr...

Av Mikael Holmkvist - Torsdag 25 april 17:27


By Way of Deception: The Making and Unmaking of a Mossad Officer är en bok av en f d katsa (Mossad-agent som jobbar på fältet) i Mossad, Victor Ostovsky, och den kanadensiska journalisten Claire Hoy.     (Första upplagan)     Författare:...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards