Alla inlägg den 5 november 2017

Av Mikael Holmkvist - 5 november 2017 16:17

Chelsea (b)

Då var det dags för ännu en bortamatch mot en förmodad topprival. När jag tänker på bortamatch mot Chelsea så är det inte alltför muntra tankar som flimrar förbi. Känns som att vi aldrig vinner där nere. När man sedan försöker bringa klarhet i den känslan genom att backa upp det med statistik så är jag inte helt fel ute. De senaste 10 ligamötena på Stamford Bridge har resulterat i en vinst (!), sex förluster och tre oavgjorda.



Senast vi vann där i ligan var för nästan exakt fem år sedan. Närmare bestämt den 28:e oktober 2012 (då Fergie fortfarande var vår manager). Den vinsten kom till efter en del kontroversiella händelser. Efter 12 minuter ledde de Röda med 2-0 (självmål och Van Persie), men sedan kom ryssens legoknektar tillbaka och Juan Mata och Ramires reducerade och kvitterade. Efter det klev domaren Mark Clattenburg in och visade ut både Branislav Ivanović (63:e minuten) och Fernando Torres (69:e). Utvisningen på Torres var väl tveksam, men å andra sidan skulle han ha fått duscha tidigare då han sparkade in bröstkorgen på Tom Cleverley. Efter dessa situationer, som fick ABU-nationen att gråta och skrika okontrollerat, smaskade Javier Hernández in vinstmålet i den 75:e minuten, i en offside-position. Så medan vi firade rejält åkte många ABU:are på vätskebrist p.g.a alla tårar de fällde över hur United ALLTID får alla domslut med sig o.s.v., o.s.v



Ni kan se höjdpunkterna här om ni så önskar:

 


Efter att ha sett Chelseas "försvarsspel" i Rom så känner man ändå en försiktig optimism. Nu är det ju inte så att vi har någon backlinje som bara exploderar ut förtroende, men det vore ju onekligen gött att täppa till en och annan käft med en seger där nere innan ännu ett värdelöst landslagsuppehåll. Det muttras ju och viskas dessutom om att allt inte är helt klockrent i Chelseas trupp och med managern Conte, så förhoppningsvis slipper vi i alla fall skåda en repris av förra säsongens pajaskonster på Stamford Bridge.

 

 

Mourinho och skatten

   

Inför dagens match höll Mourinho sin presskonferens i torsdags, detta p.g.a att han hade andra åtaganden i fredags. På förmiddagen befann han sig nämligen i Madrid för att reda ut några frågetecken kring skatten han betalat eller inte betalat under sin tid i Real Madrid.



På frågan om huruvida fallet är ett störande inslag sade United-bossen: "Nej. Det är bara en ändring av normal träningstid för jag vill vara här [på träningsanläggningen] och jag kan inte vara här på morgonen, så jag var tvungen att ändra träningstiden. Bara det. Det är det enda."

 

 

På plats i Spanien förklarade han sin närvaro där enligt följande:"Jag blev tillsagd att min skattesituation var fullständigt laglig. Några år senare blev jag tillsagd att en utredning inletts och de sade till mig att för att reglera min situation var jag tvungen att betala summan X. Jag svarade inte, jag argumenterade inte, jag har betalat och skrivit på för staten om att jag definitivt är i överensstämmelse och fallet är stängt. Det är därför jag är här, inget annat."



Men the Guardians Spanienkorrespondent, Sid Lowe, håller inte helt med portugisen:



José Mourinho är fortfarande under utredning för påstått skattefusk trots att han deklarerat att ärendet som inletts mot honom är avslutat efter att han sade att han accepterat argumenten som framfördes av Spaniens skatteförvaltning och betalat summan som krävdes för att de skulle lägga ner anklagelserna mot honom, som han hela tiden har förnekat.



Manchester United-managern lämnade domstolen i Pozuelo de Alarcón, väster om Madrid, och insisterade på att det enda problemet han hade med det korta domstolsframträdandet var att han tvingats ändra träningstiden. "Jag svarade inte, jag argumenterade inte, jag skrev på pappren," sade han till reportrarna. Han beskrev fallet som "definitivt avslutat" men det bekräftades inte av domstolen.



En talesman för domstolen sade till AFP att Mourinho fortfarande står under officiell utredning och tillade att portugisen hade besvarat frågor endast från sin jurist och inte fått några frågor från åklagarna under hans tid i domstolen.



Mourinho hade anklagats för skattefusk för €3,3m (34,5m kr) som relaterar till utbetalningar för imagerättigheter som han tog emot då han var manager för Real Madrid 2011 och 2012. Statens åklagare hade anklagat honom för att ha använt offshoreföretag på Irland, Brittiska Jungfruöarna och Nya Zeeland för att dölja sina inkomster.



Liknande anklagelser har riktats mot fotbollsspelare i Spanien, bland dem återfinns ett antal klienter till agenten Jorge Mendes, inklusive Fábio Coentrão, Pepe, Radamel Falcao, Ángel Di María och, mest noterbart, Cristiano Ronaldo. Men medan Ronaldo är övertygad om att bestrida anklagelserna om skattefusk på €14,7m (153,7m kr), valde Mourinho att betala. Han avslöjade inte summan.



I juni släppte Mendes företag, Gestifute, ett uttalande som insisterade på att Mourinho hade accepterat "regleringsförslaget från den spanska skattemyndigheten" gällande 2011 och 2012, och att han hade nått en överenskommelse för 2013. Men fallet hade inte avslutats och Mourinho kallades till en utredningsdomare klockan 10:00 i fredags. Han anlände till samma domstolsrum som Ronaldo kallades till i somras precis efter klockan 9:30. Han lämnade sedan byggnaden strax efter klockan 10:00 och insisterade då på att fallet var avslutat.



"Jag lämnade Spanien 2013 med informationen och övertygelsen om att min skattesituation var helt laglig," sade Mourinho. "Ett par år senare informerades jag om att en utredning hade inletts. De sade till mig att för att reglera min situation var jag tvungen att betala summan X. Jag svarade inte, jag argumenterade inte, jag betalade, jag skrev på pappren för staten som visar min konformitet och att allt definitivt är avslutat. Det är därför jag var här i fem minuter för att berätta för domaren exakt det jag berättar för er nu."


 

Alltid lika underhållande Arsenal

Arsenal lyfts ofta fram av "experterna" som ett lag som alltid underhåller med sin "fantastiska fotboll". Tveksamt om alla Arse-fans håller med om detta. I torsdags mötte den skrynklige schäferns gäng Röda Stjärnan hemma och den här supportern ansåg tydligen att sudoku-sidan i hans tidning var intressantare än det som hände ute på planen...

   

 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards