Alla inlägg den 16 december 2018

Av Mikael Holmkvist - 16 december 2018 14:54

Vad fan gör han? Det är lugnt, han ska se United senare idag. Det börjar bli allt vanligare att man måste ta till kopiösa mängder alkohol för att ta sig igenom Uniteds matcher nuförtiden. Inte helt olikt tiden då vår manager hette Louis van Gaalen och jag fick mina första gråa hår i kalufsen.


 

 

Liverpool v United

Innan jag börjar haspla om dagens match måste jag bara dela med mig av det här, från den 6:e november i år, det är ren och skär världsklass och jag lyfter på min imaginära hatt inför Röda stjärnan Belgrads fans innan deras match mot scouserna i i CL:


Jag har ställt in mig på det värsta inför dagens bortamatch mot scouserna. Då slipper man bli alltför besviken när det blir så. Det är inte omöjligt att de borrar upp ett nytt kollektivt rövhål på oss och sedan misshandlar oss tills vi kommer behöva bärhjälp ut från arenan. Men någonstans långt, långt bak i huvudet finns ett litet, litet hopp om att våra dönickar plötsligt ska hitta någon form av ryggrad, förvandlas till bröderna Salming och gå ut och tysta det alltid i media lika överdrivet hajpade Anfield. Jag trodde vi skulle bli överkörda mot Chelsea, det blev vi inte och vi kunde t o m ha vunnit den matchen. Förhoppningsvis har vi mer av det i tanken idag, men jag är oerhört tveksam.



Vad jag vet är att det skulle vara roligt att ha Sky Sports idag och följa matchen genom deras bevakning. Varför då?

http://beansontoast.bloggplatsen.se/2018/12/15/11579558-roy-keane-i-studion-for-liverpool-v-manchester-united-i-super-sunday/



Jag tjatar ofta om att det var bättre förr och det vidhåller jag. Den moderna toppfotbollen har utvecklats till ett vidrigt monster som mer liknar någon form av cirkus än den arbetarsport det en gång var. Jag lovar er att United har varit dåliga förut, det verkar vara svårt för många att greppa, men det har vi. Skillnaden då var att man så gott som alltid kunde lita på att spelarna visade en stolthet över att få dra på sig United-tröjan och även om de var underlägsna motståndarna så var de alltid beredda att kriga stenhårt.



Det här kan också vara svårt att greppa, men det har funnits tider då Liverpool var riktigt bra. Det fanns t o m tider då de dominerade den engelska fotbollen och även gjorde väldigt bra ifrån sig i Europa. 70- och 80-talen var sådana tidsperioder och då ska det sägas att United verkligen spelade fotboll i deras skugga. Vi var ett oerhört populärt lag med massvis av fans, men man ska inte påstå att titlarna rasade in i pokalskåpet under den tiden. Men trots de stora skillnaderna i styrkeförhållandena så hade scouserna det väldigt svårt emot oss och det var många gånger vi tog heroiska segrar mot dessa bittra rivaler från andra änden av East Lancashire Road.



Inte minst i FA-cupen 1979.



Lördagen den 31:a mars 1979 var det nästan två månader kvar tills jag föddes. Då mötte United Liverpool i en FA-cupsemifinal på Citys arena Maine Road. Scouserna var föga förvånande favoriter att nå Wembley. Det här var ett av deras riktigt stora lag. Samma säsong vann de ligan och upprepade bedriften säsongen efter. Säsongen innan hade de dessutom vunnit Europacupen, managern hette Bob Paisley och laget kryllade av stora landslagsstjärnor, eller vad sägs om dessa namn, för att välja några stycken: Alan Hansen, Emlyn Hughes, Graeme Souness och Kenny Dalglish.



Hos United fanns det dock inte alltför mycket att jubla över. Den aktuella säsongen (1978-79) slutade vi nia i ligan, managern hette Dave Sexton och han har ett rykte om sig att vara den managern som spelat den tråkigaste fotbollen i Uniteds moderna historia. Det var 12 år sedan vi senast vunnit ligan och den närmaste framgången var FA-cuptriumfen två år tidigare, då vi besegrade just Liverpool i finalen.



Tillbaka till matchen på Maine Road där Dalglish tidigt (17:e minuten) gav scouserna ledningen, men redan i den 19:e minuten svarade den tandlöse Joe Jordan med en kvittering. När sedan Brian Greenhoff gav de Röda ledningen efter 56 minuter började United hoppas. Dessvärre höll det inte hela vägen och Hansen tog med sin sena kvittering (82:a minuten) det hela till omspel i Liverpool.

 

 

Höjdpunkter från Maine Road:



Redan den 4:e april var det dags för omspelsmatchen på Goodison Park. Den tänkte jag inte berätta så mycket om, utan istället låta er njuta av Red Issues rapport från matchen:

http://beansontoast.bloggplatsen.se/2018/12/15/11579556-liverpool-v-man-united-1979/



Här kan ni se höjdpunkterna:


 

 

Fuskarna City

När tyska Der Spiegel kliver in och rapporterar om något, då vet man att det är på allvar och seriöst utfört. Att engelsk media i stor omfattning drar sig för att kritisera Citys ägare och deras väg till framgångar, det vet vi. Så nu fick de stå med mössan i hand och se på hur tyskarna fullständigt manglade de bittra blå med fyra briljanta artiklar.



Och snacka om att Citys "fans" stör sig på detta, det är oerhört underhållande att se dem vrida sig ur led för att försvara deras frälsare från Abu Dhabi. Jag skulle skratta ännu mer om det inte vore så förbannat tragiskt. De sjukt rika shejkerna försöker helt enkelt tvätta sina vidrigheter genom fotbollen och gällande regler inom spelet ses inte som något hinder, utan något man bara ska kringgå. Efter tyskarnas avslöjanden ska det bli oerhört intressant att se vad UEFA svarar med. Förmodligen ingenting. Det blir kanske lite böter (verkligen effektivt mot dessa fattiglappar) och ett hårt formulerat varningsbrev från ollonet Infantino.



Efter tyskarnas artiklar kom det även en annan intressant text om hur shejkerna använder arbetarsporten fotboll för att få ett bättre rykte i väst, klart läsvärt:

http://beansontoast.bloggplatsen.se/2018/12/15/11579555-vill-du-veta-hur-framgangsrikt-sportwashing-ar-da-ar-det-bara-att-ta-sig-en-titt-pa-manchester-city-fansen-som-agerar-cheerleaders-for-abu-dhabi/



Och här hittar ni alla fyra artiklarna från början av november från Der Spiegel:


 

Del 1:

http://beansontoast.bloggplatsen.se/2018/12/15/11579552-manchester-city-avslojade/


 

Del 2:

http://beansontoast.bloggplatsen.se/2018/12/15/11579548-manchester-city-avslojade/



Del 3:

http://beansontoast.bloggplatsen.se/2018/12/15/11579547-manchester-city-avslojade/


 

Del 4:

http://beansontoast.bloggplatsen.se/2018/12/15/11579544-manchester-city-avslojade/


 

 

Hur mycket ska man behöva stå ut med?

Igår kväll surfade jag ut på nätet för att läsa lite inför dagens match. Då möts jag först av detta:

 

 



Bara det fick mig att vilja krypa ner i bingen, dra täcket över huvudet, vakna några timmar senare och inse att allt bara var en dröm. Men nej då, det var alldeles sant. Vi accepterar med andra ord medelmåttighet och det här kan mycket väl vara en hälsning från Woodward till Mourinho gällande portugisens vilja att köpa en ny mittback i januari.



Smalling har alltså förlängt t o m juni 2022 och det finns en "möjlighet" att sedan förlänga det med ytterligare ett år. Det säger även en del om hur långt United sjunkit från fornstora dagar när man betänker att det här är Smallings nionde säsong (!) i klubben och nästa säsong har han rätt till en testimonial-match!

 

 

 

General Pogba och löjtnant Lingard

Som om det inte vore nog med nyheten om Smalling så såg jag även att det var Jesse Lingards födelsedag. Något som ollonet Pogba ville visa sina följare på sociala medier:

https://twitter.com/Devils_Latest/status/1073898659551563781



Jag vet inte var jag ska börja med den här skiten. Om ni inte visste det så fyllde alltså Lingard 26, utifrån hans agerande i videon hade jag gissat på att han var 12. Jag tycker riktigt illa om båda dessa clowner, tyvärr ser man även Rashford i videon, ok han skrattar bara med, men det kan inte vara nyttigt för honom att hänga med dessa pungpåsar. Jag vill ge anfallaren till slutet av säsongen och hoppas att han ska visa att han är mer än ett snabbt brinnande tomtebloss, men jag måste erkänna att hoppet börjar avta.



Tillbaka till Pogba och Lingard. Vilka kukhuvuden, de borde skämmas och inte vilja visa sina ansikten efter vad som har hänt på sistone, inte stoja runt som om vi toppade tabellen. De är en skam. Leverera på planen och jag kan tolerera nästan vilken nivå av sociala medier baserad idioti som helst. Jag kommer inte tycka om det, men jag kommer kunna hantera det. Men tills ni gör det råder jag er att hålla era korkade jävla danser och handskakningar privata!


 

 

EN TITT I BACKSPEGELN

 

 

Tittar här tillbaka på Uniteds senaste insatser ute på planen...

 

 

Fuskarna (B), förlust 3-1, 11/11

Innan matchen pratade de som högtidlighöll minnet av alla som dött för England i krig om att: "Fasorna från första världskriget får aldrig glömmas bort." Det är ingen risk, efter att ha sett vår insats i derbyt kändes det som att jag hade varit med nere i skyttegravarna.

 

 

Jag förstår att man ska vara allvarlig kring dessa ceremonier o.s.v., men den där trumpetaren de släppte in för att blåsa fanfar lät som mitt rövhål efter de 10 pintsen Guinness som runnit ner kvällen innan, han måste ha varit ännu mer tondöv än vad jag är, vilket i sig är en prestation.



Men jäklar vilket gap det är mellan de här två lagen alltså. Vi är så långt bakom dem att det nästan är skrämmande. Sen vet jag hur de har samlat ihop det här laget och vilken skithög till klubb de är, men jag konstaterar ändå att avståndet i kvalitet numera är gigantiskt. Vi är skitdåliga och genomsnittliga (förutom DDG) och de är väldigt bra. Det såg alla med en fungerande syn i den här matchen.



När domaren till sist blåste av matchen kändes det som att vi åkt på en riktigt rejäl överkörning. Och just då kom jag på att Kevin De Bruyne inte ens spelade för dem i det här derbyt...



När vi ändå är inne på smärtsamma konstateranden kan vi ju även ta oss en titt på vad fan det var som faktiskt hände:



- Vi fullbordade fem (5!) passningar under de första 12 minuterna (hann även ge bort bollen sex gånger), vilket kulminerade i att City nätade på ett inlägg från vänster (den sidan där Lingard skulle visa sin defensiva skicklighet genom att hjälpa Young). Trots att United hade åtta utespelare i boxen och City endast tre så var det bara tre spelare som rörde bollen i det anfallet, samtliga var klädda i blått. 1-0.


- Sista 10 minuterna: City fullbordade ungefär 259 passningar utan att en enda United-spelare kom ens i närheten av dem. Det kulminerade i att deras centrala mittfältare blev omarkerad i boxen, där han inte ens behövde göra sig fri från vår antagna defensiva centrala mittfältare, innan han satte dit bollen bakom De Gea.

- Antingen är taktiken skit, spelarna skit, eller båda!


Jag tjatar gång efter annan om bristen på tuffhet och stolthet i det här laget. Man kan vara sämre än andra lag, men när man drar på sig Uniteds tröja så ska man tamejfan kriga till sista bloddroppen där ute, varje match! Det här är förmodligen anledningen till att jag saknar Roy Keane så in i helvete mycket. Det här var för fan Manchester-derbyt och det fanns noll stridsvilja från våra dönickar. Det här är det mjukaste och mest patetiska United-laget jag kan minnas att jag har skådat under mina 30 år som Röd.

Att Mata snackade med Sterling på slutet summerade det hela. Jag ser inte vad problemet är att han tramsar runt sådär: hur är det bristande respekt? Jag skulle vilja att våra spelare drev med Citys om de kunde, och den enda anledningen att City kunde göra det var att våra skithus inte kan sätta in tacklingar som stoppar det. Om Mata och hans lagkamrater brydde sig minsta lilla hade Sterling rullat runt i smärtor och inte kunnat resa sig själv.

Jag skulle älska att få reda på vad våra spelare tränas i under veckorna mellan matcherna. Träbearbetning kanske, eller isskulptering. Vad det än är har det i alla fall ingenting med skickligheten och tekniken som krävs för att spela fotboll att göra. Vi har professionella spelare som har varit i klubben i ett årtionde och inte kan slå en passning på tio meter till rätt adress, med varken vänster eller höger fot, trots att man antar att de spenderat varje dag i deras liv med att träna på det. Jag är inte ens säker på att det är möjligt, men tydligen så är det det.


EXKLUSIVA BILDER FRÅN UNITEDS TRÄNING! VIKTIGT ATT KOMMA IN I BOXEN SNABBT!

   

 


Crystal Palace (H), 0-0, 24/11

Det är verkligen en prestation att ha spenderat de pengarna vi har hostat upp och ändå vara såhär skitdåliga. Om man tar ett steg tillbaka och bara tittar på vad som sker framför ögonen så är det bara så jävla medelmåttigt på varenda position (DDG ej medräknad här heller). Mest noterbart är den totala bristen på ansträngning och intensitet. Vi är ingenting, bara en massa tråkig, seg och osammanhängande skit. Och det värsta av allt är att det inte ens är överraskande längre, det här är vad United är nuförtiden.



Det här var fjärde gången på nio hemmamatcher som vi inte har gjort något mål. Bara det borde vara tillräckligt för skithuset Woodward att börja fundera, men icke...


 

Young Boys (H), 1-0, 27/11

Snacka om övertygande vinst mot den europeiska jätten Young Boys från Schweiz! Efter att totalt ha manglat och kört över detta stjärnfyllda lag kliver giganten Fellaini på övertid in och avgör det hela med ett (inte) korrekt mål som säkrar Uniteds plats i vårens CL-åttondelsfinaler.




Southampton (B) 2-2, 1/12

 


 

 


Ja, enda sättet att se oss nuförtiden är med kopiösa mängder alkohol, jag tackar gud och Belgien för Duvel!

 

 

 

Ni ser ju själva bilderna här ovanför på Scott McTominay och hans position vid deras frispark som de nätade på. Kan någon helt ärligt ge en vettig förklaring till detta? Jag har inte känt mig såhär förvirrad sedan Phil Jones tog våra hörnor mot QPR.

 


Efter den här matchen kom det fram nya detaljer kring hur United förbereder sig inför våra hemmamatcher. Som ni vet bor vi ju kvällen innan match på the Lowry-hotellet och det här gänget primadonnor har en ny rutin under dessa kvällar: De får besök av en frisör som fixar med spelarnas frisyrer! Vilken jävla fars, man hoppas ju att det är ett riktig dåligt skämt! Kan ni föreställa er Keane eller Stam beställa en extra trimning av rakningen kvällen innan match på spelarhotellet? Och av någon outgrundlig anledning kan jag se Pogba och Lingard vara drivande i detta. 


 

Arsenal (H) 2-2 5/12

Efter den här matchen hade vi spelat 15 ligamatcher och låg 18 poäng bakom City. Vår målskillnad: -1, Citys: +38...

 


Om man bortser från det horribla försvarsspelet (från båda lagen) var det en hyfsad atmosfär på plats och helt ok kvällsunderhållning. Jag somnade inte till en enda gång under matchen, vilket är en stor förbättring.

 


Med tanke på våra många bedrövliga insatser och att Emery fått lite fart på Arsenal så var jag övertygad om att vi skulle förlora ganska klart innan avspark.



Deras lag är helt klart ett pågående projekt och deras förbättringar den här säsongen finns där för alla att se. Men jag blev förvånad över hur begränsade de var.



Emery prioriterar helt klart att hålla i bollen men flera gånger förväntade jag mig att någon skulle utmana vårt "försvar" bara för att få se hur de passade sig hemåt istället för att någon riskerade en passning till någon som sprang in bakom (för det fanns inga som sprang), eller någon som utmanade sin ytterback. Det är som en mer förfinad version av Van Gaalens poänglösa taktik att hålla i bollen. Någon gång ibland kan man ju visa lite cojones och riskera att bli av med läderkulan.

 


Självklart kommer de sällan att ställas mot lag som spelar med ett sjumannaförsvar, men om de klättrar uppåt i tabellen måste de addera lite rejäl skicklighet och kvalitet om de någonsin ska bli ett titelhot igen, detta då det står klart att de inte har någon plan B ens när de möter ett dåligt lag som försvarar sig med många spelare.

 

 

 

Fulham (H) vinst 4-1, 8/12

Med tanke på skiten vi så ofta serveras av United nuförtiden så var det här en välbehövlig paus i all analsås Mourinho och co häller över oss Röda. Vi fick se fyra (4!) United-mål och några var riktigt högoktaniga. Ja, Fulham är pissdåliga, men det brukar inte hindra oss från att spela 0-0 eller stinka till oss en 1-0 seger.



Det lilla vi har fått se av Diogo Dalot har jag gillat. Uppenbarligen gillar han att bomba framåt längs sin kant så fort han får chansen, det ger ett bra understöd och hot i offensiven. Men jag är säker på att det kommer drillas ur honom på Carrington under de kommande veckorna.



Vidare sa Mourinho att Fred inte kan spela för att vårt försvar är så värdelöst, biten om försvaret håller jag absolut med om, men jag insåg inte att den policyn även gäller mot totala skitlag som Fulham! När fan funderar han på att använda sin nya £50m (femtio miljoner!) mittfältare då, mot det förbannade Reading i cupen eller?



Intressant att notera att vårt spel flöt på snabbare utan den där fransmannen som blev världsmästare i somras...

 

 

 

Valencia (B), förlust 2-1, 12/12

Wow, jag vet att det "bara" var Fulham sist, men det brukar inte spela någon roll när det gäller dagens United. Men jag var ärligt talat lite glad efter vår 4-1 vinst mot Londonklubben. Inte så att jag trodde att det var vändpunkten vi alla väntat på och att vi nu ska börja jaga titeln, haha, långt därifrån! Men jag var i alla fall glad över det vi fick se.



Men mot Valencia var det tillbaka till det gamla vanliga igen och det var fler än en gång som jag fick kämpa ordentligt för att ens hålla mig vaken.



Visst, vi har gått vidare från gruppspelet, något jag inte trodde vi var kapabla till när lottningen genomfördes. Och det är alltid kul att se fram emot slutspelsmatcher i Champions League. Men nuförtiden gör man det med en viss tvekan, för risken finns ju att vi stöter på någon gigant och utsätts för risken att få visa övriga världen exakt hur långt ner på fotbollens elitskala vi har sjunkit.



Jag tycker det är en självklarhet att United ska gå in till varje match med inställningen att försöka vinna. Så är det inte längre, det är jag smärtsamt medveten om, men vilken himla skillnad det hade blivit om vi hade vunnit i Spanien.



Ett sätt att uttrycka det hela på är såhär:



Så, José, om du kan besegra laget som ligger på 15:e plats i Spanien, kommer du att belönas med en lottning mot något av dessa lag:


 

Atlético Madrid, Schalke 04, Ajax, Lyon eller Roma,



istället för:


 

Borussia Dortmund, Barcelona, PSG, Porto, Bayern München eller Real Madrid.



Tror du att du kan fixa det?



Att se Romelu Lukaku "spela fotboll" den här säsongen har nästan blivit rent komiskt. Här kan ni skåda hans bollberöringar mot Valencia igen (om ni klarar av det):

 

https://twitter.com/Casper_VB/status/1072983337495605248?s=19

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards