Direktlänk till inlägg 20 januari 2016

SAGT & GJORT: LORD COE; ROMAS SYNDABOCK; OCH SMAK AV LÖK

Av Mikael Holmkvist - 20 januari 2016 14:33

Också den här veckan: Brayan Jiménez; CR7-hatare; och ett berg som inte kan flyttas

   

F.d chefen för Guatemalas fotbollsförbund Brayan Jiménez i högsta domstolen i Guatemala City.

 


 

AV: David Hills, the Observer, söndag 17 januari, 2016:


 

Veckans man

Sebastian Coe: använde sin erfarenhet som chef för Fifa:s etiska kommitté mellan 2006 och 2008 för att nagla fast meningen om IAAF-krisen. Onsdag: "Det skedde ingen nertystning". Torsdag: "Det skedde en nertystning. Vi förnekar det inte."



• Coes bästa ögonblick som chef för Fifa:s transparenta etik-team: hanteringen av en Panorama-utredning 2007 gällande Jack Warner. Journalisten Andrew Jennings: "Lord Coe, god morgon, BBC Panorama." Coe: "God morgon." Jennings: "Lord Coe, bara ett ögonblick, skulle du kunna ompröva din vägran att ge oss en intervju?" Coe: [Ignorerar honom och hälsar på representanter] "Hej, är allt bra med er?"


 

Under tiden: veckans kandidat

Ny era utmanare Tokyo Sexwale - "min paroll är transparens" - om varför pressen bör lämna Sepp och Michel Platini i fred: "Det är inte så att de har mördat eller begått folkmord. Det är ett spel." Hans åsikt om Sepps facit: "Blatters arbete är ett monument som står för sig självt. Det är ett berg som inte kan flyttas."


 

Också förra veckan från familjen:



• Guatemalas Brayan Jiménez, en tjänstgörande medlem i Fifa:s kommitté för schysst spel och socialt ansvar, plockades in av polisen efter fem veckor på flykt. Jiménez berättade för reportrarna utanför domstolen att han inte överlämnade sig själv för "jag var i mina koppar ... jag gillar att vara full". Han förnekar alla åtalspunkter.



• Honduras-tjänstemannen Alfredo Hawit, som tog över Concacaf i maj och lovade att rädda det från bedrägeri, dök upp i domstolen för att förneka 12 åtalspunkter gällande bedrägeri, utpressning, pengatvätt och "konspiration för att försöka påverka vittnen".



• Och chefen för Ghanas fotbollsförbund Kwesi Nyantakyi, som förnekar flera olika anklagelser, känner sig nöjd över att toppa en nyligen genomförd omröstning: "Jag känner mig hedrad över att vara den mest förolämpade fotbollspersonligheten i landet. Det kan kanske t.o.m vinna mig lite sympati."


 

På annat håll: ger tillbaka

Mike Ashley - luttrad inför Newcastle-fansens uppvisning av en #SportsDirectShame banner i protest mot att hans företag använder svältlöner för att finansiera mängdrabatter - erbjöd fansen en gratis överlagersjacka från Sports Direct "värd £59,99 (778,56 kr) styck".


 

Mest missförstådd

Portugal: Cristiano Ronaldos syster Katia Aveiro - kämpar mot ett "manipulerat" bakslag efter att hon kallat vandaler som graffiti-målade en staty av hennes bror "barbarer som förtjänar att bo i Syrien". Aveiro sa att hon bara försökte jämföra kriget i Syrien med "CR7-hatare" för att båda dispyterna "skulle kunna lösas" om de bara "satt ner och pratade". "Jag vill aldrig någon något illa."


 

Stabilitetsnyheter

Januari 2015: Charltons vd Katrien Meire avfärdar pratet om instabilitet efter att ha presenterat klubbens fjärde manager på 12 månader. "Jag vill att Guy Luzon ska bli nästa Sir Alex Ferguson. Våra nyligen genomförda aktioner har visat en känsla av beslutsamhet." Januari 2016: Charlton presenterar isn tredje tränare på 12 månader efter tre månader med en tillfällig ledare - detta då de ändrade sig gällande anställningen av serben Nebojsa Vignjevic och återanställde José Riga istället. Ägaren Roland Duchâtelet: "Han kommer ta oss tillbaka upp på spåret igen."


 

Har också kontroll

Palermo presidenten Maurizio Zamparini med en prydlig start på 2016. 21 december: Utesluter att återanställa den nyligen sparkade Beppe Iachini för att ersätta Davide Ballardini. "Ballardini har mitt förtroende." 10 januari: Behåller lugnet efter att Ballardini grälat med spelarna: "Jag kommer inte att sparka Ballarini nu, trots att jag skulle kunna göra det." 11 januari: Sparkar Ballardini för att ha "begått karriärsjälvmord", avslöjar att han valde att inte återanställa Iachini efter det att tränaren "tappat sin ödmjukhet", istället plockar han in Guillermo Barros Schelotto. Zamparini: "Jag är offret i allt det här."


 

Flyttar också vidare


• Bristol City ägaren Steve Lansdown, 21 december: "Steve Cotterill är mannen vid rodret som tar oss framåt. Jag diskuterar inte hans position. Steve har gjort ett fantastiskt jobb ... hans facit talar för sig självt." 14 januari: Ger honom sparken.


 

• Italien, september: Roma presidenten James Pallotta säger att han är "jätteglad" att stötta tränaren Rudi García och presenterar det fundamentala problemet med fans. "Tyvärr letar fansen, då och då, efter en syndabock - och den här gången är det Rudi." December: Letar efter en syndabock. Januari: Hittar en.


 

Bästa försäljningsstrategi

Nigerianska klubben Kano Pillars tänker om när det gäller språket de använde efter att ha transferlistat 10 spelare för att de var "åldriga och improduktiva". Nya beskrivningen: "Vi är tacksamma för deras bidrag. De är bra, men överflödiga just nu."


 

Plus: mest generös

Argentina: Diego Maradonas f.d partner Veronica Ojeda på frågan hon fick av tv-programmet Infama om att ranka honom 1-10 gällande intimitet: "Hur många poäng skulle jag ge Diego? Ett tusen, såklart. Det är en av sakerna jag värdesatte mest - visade mycket hud."



• Bästa omdöme tidigare om Diego: 2009 - uruguayanska modellen Natalia Rosas, minns tillbaka medan hon poserade för ett fotojobb med bokstaven "M" sprejad på ena skinkan. "Han sa att han var nervös så jag la hans hand på mitt bröst och vi omfamnade varandra. Den gången stal han en kyss. Det lämnade mig med en smak av lök, men det spelar ingen roll. Detta fortsatte, sedan hörde jag plötsligt ett högt ljud. Jag trodde det var stolen som knarrade. Men nej. Diego hade släppt sig. Han blev ännu mer nervös, men han bad aldrig om min ursäkt... Men det spelade ingen roll. Han är en romantiker, en djup tänkare. Oh, vilken natt!"

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikael Holmkvist - Fredag 3 maj 19:00

Representanthuset i USA har nu lämnat in ett lagförslag som pissar pratet om yttrandefrihet rakt i ansiktet. Här under ser ni ett klockrent inlägg gällande detta på X av Vita husets chefskorrespondent på Today News Africa i Washington, herr Simon Ate...

Av Mikael Holmkvist - Fredag 3 maj 00:39

Rättighetsgrupper varnar för att definitionen kan komma att ytterligare kväva yttrandefriheten då protesterna fortsätter på amerikanska universitetsområden.       Al Jazeera, onsdag 1 maj, 2024     USA:s representanthus har med en överv...

Av Mikael Holmkvist - Lördag 27 april 21:07

En av Europas mest kontroversiella författare, han förutsåg Balidådet och attacken mot Charlie Hebdo. Nu har han föreställt sig en Putin-liknande Macron   Huvudperson: författaren Michel Houellebecq har kallat Emmanuel Macron “bisarr&rdquo...

Av Mikael Holmkvist - Torsdag 25 april 18:33


  Jesse Lingard har spelat i tre matcher för FC Seoul, två gånger som inhoppare.         Av: John Duerden, fotbollsskribent i Asien, BBC, måndag 15 april, 2024     Jesse Lingard förväntades aldrig kunna höja den internationella pr...

Av Mikael Holmkvist - Torsdag 25 april 17:27


By Way of Deception: The Making and Unmaking of a Mossad Officer är en bok av en f d katsa (Mossad-agent som jobbar på fältet) i Mossad, Victor Ostovsky, och den kanadensiska journalisten Claire Hoy.     (Första upplagan)     Författare:...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards