Direktlänk till inlägg 29 januari 2016

PIA KJÆRSGAARD: DÄRFÖR BÖR TIDNINGEN DRA TILLBAKA NAZISTTECKNINGEN FÖRESTÄLLANDE LØKKE

Av Mikael Holmkvist - 29 januari 2016 17:54

 

Pia Kjærsgaard menar att The Guardian bör dra tillbaka en satirteckning som föreställer den danske statsministern.



 

 

Av: Hans Redder, TV 2 Politik, torsdag 28 januari, 2016:



Den stora brittiska tidningen The Guardian bör be om ursäkt och dra tillbaka satirteckningen, som de publicerade i onsdags, av statsministern Lars Løkke Rasmussen.



Det menar Folketingets talman och tidigare partiledaren för Dansk Folkeparti, Pia Kjærsgaard.



- Jag tycker att det är så orättvist mot Danmark och vår statsminister. Det är inte rättvist, det som händer nu. Saker och ting är så uppskruvade och körs på allra högsta växeln. Och om det inte är någon som säger ifrån blir det bara värre och värre, säger Pia Kjærsgaard till TV 2.



Teckningen, som föreställer Lars Løkke Rasmussen i nazistliknande kläder och har klara referenser till ett antal stora danska saker, har debatterats häftigt de senaste dagarna. Bland annat har Venstres politiske ordförande Jakob Ellemann-Jensen kallat den "så osympatisk, ynklig och fruktansvärd, att jag inte ens kan beskriva det".



- Och så känner jag väl till din nästa fråga. Jag vet mycket väl varför du ringer, fortsätter Pia Kjærsgaard:



- Och lägg märke till att jag säger "bör" och "borde", och jag ställer naturligtvis inga krav. De får göra helt som de vill. Men jag tycker bara inte att det är rimligt, och därför säger jag att de bör dra tillbaka den.



 

The Guardian @guardian

Steve Bell om att Danmark beslagtar flyktingars tillgångar

 

 

 

 

Kan inte jämföras med Muhammed-teckningarna

Men jag utgår ifrån att du fortfarande inte tycker att Jyllands-Posten ska be om ursäkt och dra tillbaka sina Muhammed-teckningar. Vad är egentligen skillnaden mellan dessa satirteckningar?



- Nej, men jag tycker också att det finns en stor skillnad. Det här är ett lagförslag i Danmark och det har förstorats upp och missförståtts. Och så tycker jag det är ett misstag att man bara kör vidare på dessa missförstånd. Du vet mycket väl vad det handlar om. Och det tycker jag faktiskt är en mycket stor skillnad. Jag tycker inte det finns någon jämförelse att göra - överhuvudtaget. Och bara försök att lyssna; jag har heller inte tänkt mig att bränna ambassader, gå i demonstration mot den brittiska ambassaden eller trampa på deras flagga.

 

 

Men det finns ju folk som tycker det är att gå långt över gränsen att rita Muhammed med en bomb i turbanen och att det ger en felaktig bild?



- Så fort man börjar dra fram nazistkortet tycker jag verkligen att det är för grovt. Speciellt med tanke på hur vi annars är i Danmark och hur vi behandlar flyktingar, som jag tycker att vi behandlar riktigt och bra på alla sätt. Så jag tycker inte att det finns någon jämförelse. Och helt ärligt så tycker jag att man ska ha rätt att säga att de bör dra tillbaka den, utan att du börjar förstora upp det.


 

Omdiskuterat lagförslag

Teckningen från The Guardian är en av flera som dykt upp i kölvattnet efter det att en majoritet i Folketinget i tisdags antog det kontroversiella och kritiserade L 87 - ett lagförslag som innebär en stor åtstramning av antalet utlänningar som får komma in.



Den delen som verkligen har uppmärksammats är de danska myndigheternas rätt att ta flyktingarnas värdesaker. Regeringen har preciserat förslaget och det står klart att exempelvis vigselringar inte kan beslagtas.


 

Pia Kjærsgaard, bör man inte som ansvarig politiker som fattar viktiga beslut kunna tåla förakt, hån och förlöjliganden?



- Det kan vi också.


 

Men varför är det då nödvändigt att prata om att den bör dras tillbaka, istället för att bara dra på smilbanden?



- Jag tycker inte det finns någon anledning till att dra på smilbanden.


 

Rycka på axlarna?



- Jag tycker att man måste säga till att det här bara är för mycket. Dra tillbaka det. Det är exakt samma sak som om någon kastar smutsiga anklagelser mot en, visst ber du då den personen att be om ursäkt och ta tillbaka det?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikael Holmkvist - Fredag 3 maj 19:00

Representanthuset i USA har nu lämnat in ett lagförslag som pissar pratet om yttrandefrihet rakt i ansiktet. Här under ser ni ett klockrent inlägg gällande detta på X av Vita husets chefskorrespondent på Today News Africa i Washington, herr Simon Ate...

Av Mikael Holmkvist - Fredag 3 maj 00:39

Rättighetsgrupper varnar för att definitionen kan komma att ytterligare kväva yttrandefriheten då protesterna fortsätter på amerikanska universitetsområden.       Al Jazeera, onsdag 1 maj, 2024     USA:s representanthus har med en överv...

Av Mikael Holmkvist - Lördag 27 april 21:07

En av Europas mest kontroversiella författare, han förutsåg Balidådet och attacken mot Charlie Hebdo. Nu har han föreställt sig en Putin-liknande Macron   Huvudperson: författaren Michel Houellebecq har kallat Emmanuel Macron “bisarr&rdquo...

Av Mikael Holmkvist - Torsdag 25 april 18:33


  Jesse Lingard har spelat i tre matcher för FC Seoul, två gånger som inhoppare.         Av: John Duerden, fotbollsskribent i Asien, BBC, måndag 15 april, 2024     Jesse Lingard förväntades aldrig kunna höja den internationella pr...

Av Mikael Holmkvist - Torsdag 25 april 17:27


By Way of Deception: The Making and Unmaking of a Mossad Officer är en bok av en f d katsa (Mossad-agent som jobbar på fältet) i Mossad, Victor Ostovsky, och den kanadensiska journalisten Claire Hoy.     (Första upplagan)     Författare:...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards