Direktlänk till inlägg 26 augusti 2016

HENRICH MCHITARJAN DRIVS AV HANS PAPPAS TRAGISKA FÖR TIDIGA BORTGÅNG

Av Mikael Holmkvist - 26 augusti 2016 20:53

• Hamlet Mchitarjan, också en fotbollsspelare, dog vid 33 års ålder p.g.a en hjärntumör

 

• "Det fick mig att växa upp snabbare" säger Manchester United nyförvärvet

   

Manchester Uniteds Henrich Mchitarjan tar sig an f.d klubben Borussia Dortmund på the Shanghai Stadium. Fotograf:BPI/REX/Shutterstock

 

 

 

 

AV: Jamie Jackson, the Guardian, onsdag 27 juli, 2016:

 

 

Henrich Mchitarjan drivs av den för tidiga döden för hans pappa, som Manchester United forwarden tror "tittar ner från himlen" på honom.

 

 

Armeniens lagkapten var José Mourinhos andra sommarnyförvärv, han kom från Borussia Dortmund för runt £30m (340,3m kr). Mchitarjans pappa, Hamlet, var också en fotbollsspelare, som spelade en del av sin karriär i Frankrike, men han dog 33 år gammal p.g.a en hjärntumör.

 

 

"Han var mitt driv, så han var min motivation för när jag var ung spelade han fotboll professionellt och jag drömde alltid om att åka med honom till träningsanläggningen," sa Mchitarjan när United lanserade sitt Adidas-ställ i Kina. "Det var min dröm att fortsätta hans arbete och också bli en fotbollsspelare.

 

 

"Han var 33 år, jag var sju då det hände så, ja, det är synd men så är livet. Livet fortsätter och jag hoppas han är stolt då han tittar på mig från himlen så jag försöker göra allt för att göra honom stolt.

 

 

"Jag är ledsen för jag tror att han hade kunnat hjälpa mig med sina ord och sitt stöd, men sånt är livet. Jag försöker göra allt med mina familjemedlemmar, mina vänner, som tittar på mig varje dag, varje match, så de försöker hjälpa mig med att säga vad jag gjorde fel och vad jag gjorde bra och jag försöker förbättra mig själv."

 

 

Hans pappas död var svår för Mchitarjan. "Å ena sidan, ja, det fick mig att växa upp snabbare," sa han. "Och å andra sidan nej, för det är väldigt svårt när du växer upp utan en pappa för i familjen har du ingen riktig man som kan ge dig riktning, disciplin.

 

 

"På ett sätt var min mamma min mamma och pappa, så jag är tacksam för henne och jag är tacksam för alla människor som var bredvid mig då i ett svårt ögonblick så livet fortsätter och jag försöker lära mig något nytt från folket och komma in i fotbollen. Min mamma arbetade i det armeniska fotbollsförbundet och min syster, hon arbetar för Uefa, så vi är en fotbollsfamilj.

 

 

"Jag har många gånger sett [rörliga bilder på honom] när jag var ung men nu förändras fotbollen en hel del så det är inte nödvändigt att se en match [för att lära sig från honom]. Man kan titta bara för att minnas sättet han spelade på, för att minnas att han dömde sig själv på planen men att titta på matchen och säga: 'Du kan lära dig något nytt' [är inte nödvändigt] för nu har fotbollen blivit mycket snabbare, mycket kvickare, mycket starkare, så det är bara minnen."

 

 

I Dortmund opererade Mchitarjan i en offensiv ytterposition men han har även spelat som en nummer 10 i Sjachtar Donetsk och för landslaget, där han är lagkapten.

 

 

"För att vara ärlig spelar det ingen roll," sa Mchitarjan. "Jag gillar att spela offensivt, som en ytter, eller som offensiv mittfältare, så det beror på tränaren, vart han tittar på mig för vilken position.

 

 

"Det har alltid [varit] min dröm att spela Premier League. Och till sist kan jag uppfylla min önskan, och jag är väldigt lycklig att bära den här tröjan. United är ett av lagen jag hejade på när jag var ett barn - jag var alltid stolt över sättet de spelade på och för att Manchester United alltid var en stor klubb - så det är en dröm att spela för den här klubben, och först för mig också när jag var ett barn drömde jag om att spela för en av de största klubbarna i världen."

 

 

Mchitarjan röstades fram till årets spelare i Bundesliga men han är blygsam gällande sin ambition. "Jag lovar aldrig något, jag säger alltid att jag ska försöka," sa han. "För om du lovar något och inte gör det kommer du alltid vara under press, så det är därför jag försöker säga att jag ska göra mitt allra bästa och jag ska försöka hjälpa Manchester för för mig är det här en ny utmaning och jag gillar svårigheter. Jag gillar att vinna svårigheterna för när du vinner svårigheterna gör det dig starkare, så jag försöker göra allt för att komma upp till en ny nivå.

 

 

"Det spelar ingen roll om de köper mig för, jag vet inte, 38 miljoner eller 40 miljoner, jag är inte garanterad att spela matcherna, så jag försöker göra mitt bästa under träningen för att förtjäna den här platsen att spela och sen får vi se för jag tror inte att jag kommer spela varenda match, beroende på den taktiska situationen, beroende på motståndaren. Men jag kommer göra allt för att försöka hjälpa laget."

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikael Holmkvist - Fredag 3 maj 19:00

Representanthuset i USA har nu lämnat in ett lagförslag som pissar pratet om yttrandefrihet rakt i ansiktet. Här under ser ni ett klockrent inlägg gällande detta på X av Vita husets chefskorrespondent på Today News Africa i Washington, herr Simon Ate...

Av Mikael Holmkvist - Fredag 3 maj 00:39

Rättighetsgrupper varnar för att definitionen kan komma att ytterligare kväva yttrandefriheten då protesterna fortsätter på amerikanska universitetsområden.       Al Jazeera, onsdag 1 maj, 2024     USA:s representanthus har med en överv...

Av Mikael Holmkvist - Lördag 27 april 21:07

En av Europas mest kontroversiella författare, han förutsåg Balidådet och attacken mot Charlie Hebdo. Nu har han föreställt sig en Putin-liknande Macron   Huvudperson: författaren Michel Houellebecq har kallat Emmanuel Macron “bisarr&rdquo...

Av Mikael Holmkvist - Torsdag 25 april 18:33


  Jesse Lingard har spelat i tre matcher för FC Seoul, två gånger som inhoppare.         Av: John Duerden, fotbollsskribent i Asien, BBC, måndag 15 april, 2024     Jesse Lingard förväntades aldrig kunna höja den internationella pr...

Av Mikael Holmkvist - Torsdag 25 april 17:27


By Way of Deception: The Making and Unmaking of a Mossad Officer är en bok av en f d katsa (Mossad-agent som jobbar på fältet) i Mossad, Victor Ostovsky, och den kanadensiska journalisten Claire Hoy.     (Första upplagan)     Författare:...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards