Direktlänk till inlägg 6 januari 2017

REDIGERAT UTDRAG UR OMTALADE NBS SPORTS-INTERVJUN MED PEP GUARDIOLA

Av Mikael Holmkvist - 6 januari 2017 21:14

I ett redigerat utdrag från en intervju med NBC Sports förklarar Manchester City-managern varför han bestämde sig för att komma till England och varför han ser jobbet som fotbollsmanager som en kort karriär.



Intervju av Roger Bennett, tisdag 3 januari, 2017, 23:30. Senast uppdaterad: onsdag 4 januari, 2017, 02:05.


 

När det gäller en managers skicklighet, vad är det viktigaste?

Taktik är så viktigt för alla måste veta vad de måste göra på planen. Relationerna och uppförandet vid sidan av planen mellan lagkamrater måste vara så bra som möjligt. Allt är viktigt: ditt liv, ditt privatliv, din relation med media. Och särskilt kommer vi att försöka övertyga den här suveräna klubben att de är bra. De är bra. Och fansen också; fansen måste tro att de är bra, klubben är bra, spelarna är bra. Vi har inte historien eller tröjan som Barcelona, Madrid, Juventus, Bayern München eller Manchester United, deras titlar. För att vara i Europa - vi måste försöka över det kommande årtiondet att vara där varje år. Det är det viktigaste för klubben, mer än att vinna en titel, tro mig.


 

I dina tankar, är fotbollen mer som en orkester, som dirigeras och repeterar? Eller är det mer som fri jazz?

I den första delen av processen är försvaret schematiska saker - fyra eller fem rörelser. Så jag anser att det är mer schematiskt, mer som en orkester. Men offensivt, sättet du attackerar på är öppet. På vissa delar av planen måste du såklart vara kreativ och ta chansen. Men jag tycker inte om det när folk säger: 'Jag gillar frihet; jag vill spela för mig själv.' För spelaren måste förstå att han är en del av ett lag, med 10 andra spelare. Om varje spelare spelar som en jazzmusiker, kommer det bli kaos. De kommer inte vara ett lag.


 

Du har sagt att du tittar på din nästa motståndares senaste sex matcher i sin helhet.

Det är när jag var ung. När jag var ung kunde jag se sex matcher för varje motståndare. Nu är jag en gammal kille. Vi tappade hår i försöket att se sex matcher...


 

Letar du fortfarande efter ditt eureka-ögonblick när du vet hur du ska omintetgöra din motståndare?

Ja, men nu har jag inte den känslan för jag är fortfarande i processen att lära känna mina spelare. Vad jag inte vill ha är när en av mina spelare kommer och ger mig en fråga och jag inte har ett svar. Jag måste undvika det. Det är därför jag måste känna till mina motståndare.


 

Som manager, känner du nerver på matchdagen?

Ja, du måste känna det. Om inte är det bättre att du blir avskedad. Du måste känna den där nervositeten, den där pressen, i din kropp. Men det är en bra energi.


 

Du ropade över John Stones 90 sekunder in i en match. Vad vill du se från den sekunden en match sparkar igång?

Efter 90 sekunder inser du att vad du tänkte om matchen, dina motståndare eller dig, det har hänt eller inte hänt. Omedelbart kan du veta det. Jag såg motståndarna och kanske efter 90 sekunder gör de något annorlunda mot vad vi trodde och jag måste kommunicera till en spelare och de ändrar lite. Jag skulle vilja ha time outer efter 30 minuter och fler avbytare. I det fallet med John Stones handlade det om vår uppbyggnad. Jag insåg omedelbart att de ville undvika att vi spelade på insidan, de lämnade oss att gå på utsidan. Kanske är 90 sekunder en överdrift men efter 10-15 minuter vet du exakt vad motståndaren vill göra och vad du måste göra och om planen du förberedde kommer att fungera.


 

Du bedöms efter resultat men spelstilen är indikatorn för dig gällande omvandlingen. Om det inte är resultatet, vad tittar du efter?

Jag är så lycklig när jag känner känslor gällande sättet som mitt lag spelar på. Resultatet är en tom sak. Resultatet är: jag är lycklig under de två kommande dagarna för jag får mindre kritik och mer tid att förbättra mitt lag på. Men det som tillfredsställer mig mest med mitt jobb är att känna känslor, sättet vi spelar på. Till exempel så vann vi borta mot Crystal Palace och Burnley och jag kände verkligen ingenting gällande nöjet att se mitt lag spela. Jag var så lycklig att vi vann matchen men jag vill känna att laget spelar som jag vill. Om inte, varför är jag här? Varför är jag här? För att vinna titlar? Ok, vinna titlar men sedan dagen efter... Självklart är jag glad för folket. Men processen är anledningen.


 

T.o.m när du vinner gillar du att älta vad som gick fel.

Det är en del av mitt jobb. Alla managers i världen är här för att vinna matcher. Självklart när vi vinner är jag så lycklig, jag är så tillfredsställd och jag dricker ett bra glas vin och njuter av det. Men vad jag gillar är att föreställa mig att nästa steg kan bli bättre. Om inte kommer jag inte vara här. Och det ögonblicket jag känner i den processen, kommer jag att känna att det är slutet på min karriär. Jag kommer inte vara en tränare vid 60 eller 65. Nej, nej, nej. Manchester City är tre år eller kanske längre men jag närmar mig fortfarande slutet av min karriär som manager. Jag är ganska säker på det. Om ni letar efter mig, är jag på golfbanan. Jag kommer vara där. Det regnar inte längre, det blåser inte längre.


 

Vad är det du älskar med fotbollen?

Själva spelet, de 90 minuterna, där du förbereder taktiken och träningspassen. Det är anledningen till att jag är här. När jag avslutar min karriär som tränare kommer jag att försvinna. Ni kommer inte hitta mig igen i ert liv. På golfbanan men... jag gillar spelet. Jag tror att alla managers är sådana. Fotboll är ett vackert spel.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikael Holmkvist - Fredag 3 maj 19:00

Representanthuset i USA har nu lämnat in ett lagförslag som pissar pratet om yttrandefrihet rakt i ansiktet. Här under ser ni ett klockrent inlägg gällande detta på X av Vita husets chefskorrespondent på Today News Africa i Washington, herr Simon Ate...

Av Mikael Holmkvist - Fredag 3 maj 00:39

Rättighetsgrupper varnar för att definitionen kan komma att ytterligare kväva yttrandefriheten då protesterna fortsätter på amerikanska universitetsområden.       Al Jazeera, onsdag 1 maj, 2024     USA:s representanthus har med en överv...

Av Mikael Holmkvist - Lördag 27 april 21:07

En av Europas mest kontroversiella författare, han förutsåg Balidådet och attacken mot Charlie Hebdo. Nu har han föreställt sig en Putin-liknande Macron   Huvudperson: författaren Michel Houellebecq har kallat Emmanuel Macron “bisarr&rdquo...

Av Mikael Holmkvist - Torsdag 25 april 18:33


  Jesse Lingard har spelat i tre matcher för FC Seoul, två gånger som inhoppare.         Av: John Duerden, fotbollsskribent i Asien, BBC, måndag 15 april, 2024     Jesse Lingard förväntades aldrig kunna höja den internationella pr...

Av Mikael Holmkvist - Torsdag 25 april 17:27


By Way of Deception: The Making and Unmaking of a Mossad Officer är en bok av en f d katsa (Mossad-agent som jobbar på fältet) i Mossad, Victor Ostovsky, och den kanadensiska journalisten Claire Hoy.     (Första upplagan)     Författare:...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards