Direktlänk till inlägg 10 januari 2017

SAGT & GJORT: SJUKA KINA; KAPTEN FIASKO; OCH DEN RIKTIGA MIKE DEAN

Av Mikael Holmkvist - 10 januari 2017 15:25

Också den här veckan: Bob Bradley; José Fonte; och Diego Maradonas vittnesbörd om kärlek

   

George Osborne och Kinas vice premiärminister Ma Kai i Peking, september 2015. Fotograf: Reuters

 

 

 

 

AV: David Hills, the Observer, söndag 8 januari, 2017:

 

 

Veckans citat

Bayerns president, som är dömd för skatteflykt med €27,2m (275,3m kr), Uli Hoeness - upprörd över att Kinas toppklubbar orättvist utnyttjar deras ekonomiska fördel. "Det är sjukt, det är bara sjukt. Jag hoppas bara att det inte blir lika illa som det ser ut för tillfället."

 


• Hjälper Kinas långsiktiga modell medan deras klubbar betalar Oscar £400k (4,66m kr) i veckan, Axel Witsel £85m (991,9m kr) under fem år och Carlos Tevez £1 (11,67 kr) i sekunden: George Osbornes affär från 2015 med investeringar på £3m (35,01m kr) av brittiska skattepengar i kinesisk gräsrotsfotboll. Osborne: "Det här är bara ett exempel på sätten som vi kan arbeta tillsammans med Kina på och där båda våra nationer kan dra nytta av det - jag ser fram emot resultaten."

 

 

Bästa nyåsbudskap

Gianni Infantino om att Fifa "återfår trovärdigheten": "Det här är ett nytt Fifa, en ny era, en transparent organisation. Från och med nu kommer ni att veta var pengarna kommer ifrån, och vart pengarna går." (£1,15m (13,42m kr): summa som går till Infantino, exklusive bonusar, bilar, boende, användande av privatflyg och en månadspeng för utgifter på £1,542 (17,785 kr).

 

 

Samtidigt: jobbar också på nya eror

1) Nigerias chef för deras fotbollsförbund, Amaju Pinnick, är ovetande om de statliga fordringarna på $802,000 (7,7m kr) som inte redovisats i hans förbunds finanser. Förbundsrepresentanter säger att ministrar "felunderrättas gällande förbundets aktiviteter"; Pinnick: "Det finns inget skumt med det."

 

 

2) Zimbabwes fotbollsförbundschef Phillip Chiyangwa - multimiljonär och Youtubern AKA Kapten Fiasko - om hur han vann presidentskapet i rådet för södra Afrikas fotbollsförbund förra månaden: "Jag var tvungen att använda min mästares teknik. President Mugabe lärde mig att om man använder den brända jordens teknik, kan det inte bli fel. Jag använde taktiken som jag lärde mig av stormästaren Mugabe, och här är jag."

 


• Chiyangwas nästa ambition: "Jag är nu boss över regionen. Väldigt snart kommer jag vara boss över kontinenten. Bli inte förvånade när det händer. Och jag kommer inte att sluta där. Ni vet att Fifa inte har drivits av någon svart person? Jag har satt det målet till mig själv."

 


• Också med på Chiyangwas att-göra-lista: stoppa Zimbabwes spelare från att strejka innan the Africa Cup of Nations i ett gräl gällande pengar, hotell och faciliteter efter det att hans fotbollsförbund inte betalade planhyran på $60 (577 kr). "Allt är i sin ordning. Allt är bättre än förut."

 

 

Plus: bästa fröna

2006: Honduras fotbollsförbundschef Rafael Callejas presenterar sina gräsrötter "Sår Frön för Framtiden"-projektet för att omfördela fotbollens rikedomar. 2017: Avstängd på livstid för utpressning.

 

 

Manager-nytt: senaste flyttarna

• 8 december: Swansea-ordföranden Huw Jenkins stöttar managern Bob Bradley: "Det sista vi behöver i det här ögonblicket är ett ständigt byte av managers. Vi måste, först och främst, se till att få stabilitet." 27 december: Ger honom sparken.

 

 

• Spanien, 8 november: Osasuna-presidenten Luis Sabalza anställer nya tränaren Joaquin Caparrós "för att ge oss stabilitet". 5 januari: Sparkar honom för att "tiden kändes rätt".

 

 

• Spanien, 2 januari: Sparkade Castellón-tränaren Frank Castelló håller sin farväl-presskonferens i en bar efter att presidenten David Cruz lät säkerhetsvakter eskortera honom ut. "Vart är värdigheten? Han är, och jag säger detta utan någon tvekan, den sämsta presidenten jag någonsin haft."

 

 

Tråkigaste uttåget

Sydafrikas tränare Ephraim "Shakes" Mashaba - sparkad efter det att en utredning kommit fram till att förra årets "videofilmade tirad" mot förbundsrepresentanter och pressen gick "i strid med kommunikationspolicyn". 2015 lovade Mashaba at höja sig över sina kritiker, precis som "Jesus Kristus själv. Han gick också igenom smärta, men han fortsatte."

 

 

Bästa framåtmarschen

September 2016: Southamptons José Fonte reagerar på rapporterna om att han jagar en flytt bort från klubben. "För att göra det helt tydlig för alla som kanske har lite svårt att förstå: Jag är en Southampton-spelare, och har stolt varit det sedan 2010; förstå att så fort jag kliver ut på planen med the Saints-tröjan och armbandet ger jag mitt blod, min svett och mina tårar för klubben och kommer alltid att göra det, oavsett vad ni läser eller tror. Min professionalism betyder allt för mig, och ingen kan ifrågasätta det... jag är totalt hängiven. #wemarchon." Januari: Lämnar in en transferförfrågan.

 

 

Mest festlig

Uruguay: Domaren Raúl Mariño, full när han dömde Boca v Conventos regionalfinal. Mariño, som förnekade att han slog till en spelare, sade att den efterföljande arresteringen av honom var orättvis. "Jag bekräftar att jag inte hade grepp om mina förmågor... men jag slog inte till någon. Men nu är det över för mig: jag säger hejdå till den här ädla aktiviteten." Matchen slutade 1-1; omspelsmatchen, utan Mariño, avbröts efter att det delats ut 12 röda kort.

 

 

Slår till hårt

Rwandas fotbollsförbund reagerar på bilderna på Rayoon-anfallaren Moussa Camara då han "utförde häxkonster" ögonblicket innan han nätade genom att införa nya förbud baserade på domarnas misstankar. "Då det inte finns något vetenskapligt sätt att bevisa häxkonster på, kommer allt som anses hetsa fram häxkonst att hamna under övervägande."

 

 

Mest oroliga

Italien: Neapels operascen - oroliga för att Diego Maradona ska vara med i en show under endast en kväll på San Carlo operahuset med rapparen Clementino, där en plats i publiken kostar upp till €330 (3,3,41 kr). Kritiker säger att showen "förnedrar och besudlar" den historiska spelplatsen; organisatörerna säger att skeptikerna borde lägga av. "Diego kommer erbjuda sin vittnesbörd om kärlek och frihet. Förvänta er gäster och överraskningar."

 

 

Mest förtrampad

Portugal: Portos Danilo - fick sitt andra gula kort efter att domaren Luis Godinho joggat baklänges och ställt sig på honom. "Jag har tittat på repriserna hundra gånger. Jag kan helt ärligt inte förstå hur den här gentlemannen fattade ett sådant beslut."

 

 

Plus. hårdast åtsatt

Twitters @TheRealMikeDean - US-amerikanska hip ho-producenten och Kanye West-medarbetaren - står upp mot sina hatare: "jag är ingen domare"; "fel mike dean": "soccer är värdelöst"; och "JAG ÄR INTE NÅGON SOCCER-DOMARE ERA BRITTISKA IDIOTER. GÖR ER RESEARCH."

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikael Holmkvist - Fredag 3 maj 19:00

Representanthuset i USA har nu lämnat in ett lagförslag som pissar pratet om yttrandefrihet rakt i ansiktet. Här under ser ni ett klockrent inlägg gällande detta på X av Vita husets chefskorrespondent på Today News Africa i Washington, herr Simon Ate...

Av Mikael Holmkvist - Fredag 3 maj 00:39

Rättighetsgrupper varnar för att definitionen kan komma att ytterligare kväva yttrandefriheten då protesterna fortsätter på amerikanska universitetsområden.       Al Jazeera, onsdag 1 maj, 2024     USA:s representanthus har med en överv...

Av Mikael Holmkvist - Lördag 27 april 21:07

En av Europas mest kontroversiella författare, han förutsåg Balidådet och attacken mot Charlie Hebdo. Nu har han föreställt sig en Putin-liknande Macron   Huvudperson: författaren Michel Houellebecq har kallat Emmanuel Macron “bisarr&rdquo...

Av Mikael Holmkvist - Torsdag 25 april 18:33


  Jesse Lingard har spelat i tre matcher för FC Seoul, två gånger som inhoppare.         Av: John Duerden, fotbollsskribent i Asien, BBC, måndag 15 april, 2024     Jesse Lingard förväntades aldrig kunna höja den internationella pr...

Av Mikael Holmkvist - Torsdag 25 april 17:27


By Way of Deception: The Making and Unmaking of a Mossad Officer är en bok av en f d katsa (Mossad-agent som jobbar på fältet) i Mossad, Victor Ostovsky, och den kanadensiska journalisten Claire Hoy.     (Första upplagan)     Författare:...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards