Direktlänk till inlägg 8 oktober 2017

SAGT & GJORT: "MITT FOKUS LIGGER BARA PÅ FOTBOLLEN. VI HAR ALLA ETT PRIVATLIV"

Av Mikael Holmkvist - 8 oktober 2017 16:42

Också den här veckan: Philip Chiyangwa, fake news och Willy Sagnols semantik

   

Bruno möter fans vid Boa Esporte. Fotograf: Cristiane Mattos/AFP/Getty Images

 

 

 

 

AV: David Hills, the Observer, söndag 26 mars, 2017:


 

Veckans citat

Brasilien: Boa Esporte-tränaren Julinho Camargo - "avslappnad" inför att den tidigt släppta mördaren Bruno i sin trupp, sju år efter det att målvakten matade sina hundar med sin flickvän. "Det är inget problem, mitt fokus ligger bara på fotbollen. Vi har alla ett privatliv."



• Håller sig också stark: Ingrid Calheiros, Brunos fru sedan de gifte sig i fängelset förra året. Nu hanterar hon hatare online: "Gud är allt... all ära och framgång till enbart honom! Vi har inte tid att slösa bort på er olyckliga och oälskade människor. Gillar ni det inte? Gå och berätta det för vår herre, för han är barmhärtig och kan välsigna era liv på samma sätt som han välsignade våra. Medan ni slösar bort er tid på oss, kalasar vi i kärlek... Det var allt, god natt. #gråtallaavundsjuka #accepteradet #älskaochbliälskad #pusspåaxeln #gudärmer #gudärmedoss #ledsendetvargudsomgavmigdet #hejdåsötnos #hyckleri."


 

Veckans ställningstagande

Uefa-chefen Aleksander Ceferin - presenterar sin nya drive "Spelets beskydd" mot bedrägeri och dålig etik. "Om vi, fotbollens ledare, inte leder som ett exempel, så kommer fansen en dag att få nog och lämna fotbollen."

(Februari: Ceferin bedömer italienska fotbollsförbundets chef Carlo Tavecchio - dömd fem gånger sedan 1970 för korruption och avstängd för rasism 2014: "Jag har en excellent åsikt om Carlo. Han är en ärlig man - passionerad och med ett oberoende sinnelag.")


 

Bästa reflex

Rysslands biträdande premiärminister Vitalij Mutko fick en fråga om den brittiska pressens bevakning av våldet inom den ryska fotbollen och den ryska riksdagsmannen Igor Lebedevs uppmaningar om att legalisera huliganismen. Han svarade: "[Journalister] har fått uppgiften att misskreditera rysk sport. Dessa meningslösa attacker visar inga tecken på att avta."


 

Juridiknytt: kortaste striden

8 mars: Zimbabwes fotbollsförbundschef Philip Chiyangwa hotar med stämning gällande påståendena om hans 58-årsfest var en front för att planera att kasta ut den Afrikanska konfederationens president Issa Hayatou. "Våga inte komma med korkade insinuationer, skändliga anklagelser. Mitt juridiska team förbereder sig på att gå ut i strid."

18 mars: Chiyangwa reflekterar över att Hayatou avsatts: "Jag gjorde detta. Rådet för att få bort Hayatou var det du såg på min födelsedagsfest. Den här segern var min egen konst, mitt särskilda konstnärskap. Jag har fullständigt tystat den här killen."



• Chiyangwas åsikt om hans bredare roll i fotbollsfamiljen, en månad efter att Gianni Infantino förnekade samförstånd: "Det är såhär det fungerar. Jag väntar på att få starttillstånd från Fifa gällande vilka jag ska kämpa mot, huruvida det gäller att behålla någon eller ta hand om dem. Jag fick grönt ljus för att ta hand om den här - och det gjorde jag."

FIFA-presidenten Gianni Infantino dansar med Phillip Chiyangwa från Zimbabwe.


 

 

Plus: mest generös

Utskämda f.d Fifa-representanten Mohamed bin Hammam - oförmögen att förneka att han gav den CAF-presidenten Ahmad Ahmad misstänkta betalningar 2008 och 2010 för att: "Jag hjälpte många personer... På inget sätt kan jag minnas vilka, när, varför eller hur mycket." Bin Hammam berättade för Bloomberg att han aldrig bad om att få någonting tillbaka; Ahmad förnekar alla förseelser.


 

Andra nyheter: mest vänskaplig

Rumänien: F.d ASA-managern Ilie Stan påstår att han tvingades bort för att han vägrade ta med en sponsors son i sin förstaelva. "De behandlade mig som en trasa. Att spela honom var som att spela med 10 spelare. Det var en upprörande arbetsmiljö." ASA:s uttalande gällande han uttåg: "Det här var en vänskaplig separation. Tack för allt, Ilie!"


 

Mest besvärligt

Franske tränaren Willy Sagnol, nådde de två sista intervjustegen för jobbet hos Ghana, tre år efter att ha sagt att "typiska afrikanska" spelare är "starka" men "saknar intelligens". Sagnol förnekade rasism: "Om min ofullständiga semantik kränkte någon, då är jag ledsen."


 

Står också fast vid sin sak

Brasilien, 3 mars: Vasco-presidenten Eurico Miranda attackerar de som kritiserat tränaren Cristovão Borges som rasister. "De flesta gillar inte Cristovão. Jag gillar honom, men de gör det inte för han har inte samma färg som mig. Det är fördomar. Hursomhelst så är jag ingen som sparkar tränare. 18 mars: Sparkar honom.


 

Mest rastlös

Italien: F.d Palermo-ägaren Maurizio Zamparini förnekar att han försökte få de nya ägarna att sparka tränaren Diego Lopez och återanställa Davide Ballardini för fjärde gången. Det är fejkade spekulationer. Jag är bara en konsult då och då, vilket passar min ålder och erfarenhet."


 

Håller det äkta

Rumänien: Astra-managern Marius Sumudica reflekterar efter det att fyra rumänska U21-landslagsspelare skickades hem för att ha druckit på lagets flygresa. "Låt dem vara. Jag har ett talesätt: han som inte dricker, inte röker och inte kissar i vasken är ingen riktig spelare. Det är folktro."


 

Redo att lära sig

Brasilien: Atlético-GO-anfallaren Walter vänder sig till nya tränaren Marcelo Cabo för att lösa sina problem med disciplinen och sin övervikt: "Jag är redo att förändra mig."

(Januari: Cabo säger förlåt efter att ha hittats av polisen på ett motell "rejält berusad" efter att ha varit försvunnen i 40 timmar. "Det här var ett misstag, så vi går vidare. Tiden är mästaren över reson. Tiden kommer visa vem Marcelo Cabo verkligen är.")


 

Plus: mest viral

Sydafrika: Free State Star-anfallaren Mohammed Anas förklarar vad han menade i en intervju efter en match där han tackade "mina fans, min fru och min flickvän... jag menar min fru."Anas: "Jag har ingen flickvän. Jag kallar min dotter min flickvän. Det var det jag pratade om." Det positiva: "Jag är berömd nu - folk över hela världen känner mig."

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikael Holmkvist - Torsdag 25 april 18:33


  Jesse Lingard har spelat i tre matcher för FC Seoul, två gånger som inhoppare.         Av: John Duerden, fotbollsskribent i Asien, BBC, måndag 15 april, 2024     Jesse Lingard förväntades aldrig kunna höja den internationella pr...

Av Mikael Holmkvist - Torsdag 25 april 17:27


By Way of Deception: The Making and Unmaking of a Mossad Officer är en bok av en f d katsa (Mossad-agent som jobbar på fältet) i Mossad, Victor Ostovsky, och den kanadensiska journalisten Claire Hoy.     (Första upplagan)     Författare:...

Av Mikael Holmkvist - Fredag 19 april 17:04


Även om fler och fler nu faktiskt inser vad det är Israel håller på med så är det fortfarande en lång väg kvar att vandra. Tidigt i morse (fre 19/4) kom rapporter om att Israel beskjutit mål inne i Iran: http://beansontoast.bloggplatsen.se/2024/04/...

Av Mikael Holmkvist - Fredag 19 april 07:06


Amerikanska tjänstemän har bekräftat att Israel har utfört en militär operation mot Iran, medan statlig media rapporterar att luftvärnet är aktiverat nära staden Isfahan   AV: Jonathan Yerushalmy, The Guardian live, fredag 19 april, 2024, 06:04 (...

Av Mikael Holmkvist - Lördag 30 mars 18:44


            AV: Daniel Taylor, The Athletic, tisdag 12 september, 2023     Under sin första dag med husletande förstod Kevin Keegan att det inte var någon vanlig by då mäklaren föreslog att de skulle käka lunch för att diskutera va...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards