Direktlänk till inlägg 8 oktober 2017

SAGT & GJORTS PRISER 2016-17: FEJKADE NYHETER, HATARE OCH ATT KÄNNA SIG SOM JESUS

Av Mikael Holmkvist - 8 oktober 2017 17:08

Också den här veckan: Dimitri Payet, Fit and Proper-folk och fel Mike Dean

   

Gianni Infantino och Diego Maradona på Fifa-kongressen i Bahrain. Fotograf: Mike Hewitt/Fifa via Getty Images

 

 

 

 

AV: David Hills, the Observer, söndag 28 maj, 2017:

 

 

Säsongens man

Gianni Infantino - rundade av år ett av Fifa 2.0 genom att avsluta sitt moralteam och attackera "fejkade nyheter och alternativa fakta": "Att såga Fifa har blivit en sport i vissa länder. Men vi är transparenta. Vi är en djupt ärlig organisation."

 

 

• Definierar den nya 2.0-livssynen: återhållsamhet på exekutiv nivå. Infantino sade att hans reducerade grundlön på £1,15m (12,86m kr) om året plus bonusar, bil, hus och £1,542 (17,245 kr) i månaden för omkostnader "mer än några ord reflekterar min starka vilja att få ett slut på den sortens uppträdande som, tidigare, har lett till missbruk".

 

 

Också från Fifa under 2016-17:

 

 

• Bästa nykomling: Generalsekreteraren Fatma Samoura, chef för Fifas interna åtstramningar, tjänar £1m (11,1m kr) om året, men revisorer fick reda på att hon spenderat £22k (246,030 kr) av Fifa:s pengar på att få sitt hem städat fem gånger i veckan. Fifa säger att Samoura betalade tillbaka summan "när hon fick reda på problemet".

 

 

• Bästa ambassadör: Diego Maradona - träffade pressen i februari som Fifa:s goodwillambassadör - förnekade att han hade slagit till en reporter som ställt en fråga till honom: "Jag slog inte. Om jag hade slagit dig, då hade du inte haft någon näsa kvar. En mot en hade jag krossat dig."

 

 

• Och en som går vidare: Nigerianska exekutiva direktören Amos Adamu omskolade sig till präst efter att ha åkt på sin andra långvariga Fifa-avstängning i mars. "Du vet, jag har fått nog av fotbollens politik. Mitt kall är annorlunda nu, mitt liv har ändrats. Jag är tillbaka i seminariet för att tjäna gud."

 

 

Plus: bästa Fifa-läromästaren

Augusti 2012: Exekutiva direktören för Fifa:s Schysst spel och socialt ansvar Kirsten Nematandani står som värd för en två dagar lång workshop kallad "Integritet i sport", där hon attackerar uppgjorda matcher som "en cancer som rånar spelet på dess oskuldsfullhet. Det här är en underbar chans att lära sig mer om det här hotet."

December 2016: Nematandani stängs av i fem år för sin involvering i uppgjorda matcher.

 

 

På annat håll: bästa citatet

Uli Hoeness - dömd för skattesmitning på €27,2m (276,07m kr) och återinstallerad som Bayerns president - om att komma tillbaka in i fotbollen i januari: "Jag har blivit mer reflekterande, tolerant och ödmjuk. Men jag tycker att jag fortfarande har ett relativt gott rykte i den internationella fotbollsvärlden. Det verkar inte som att det har fått lida."

 

 

Säsongens test

Fotbollens Fit and Proper-test avslutar ännu en stark säsong genom att ge grönt ljus åt Evangelos Marinakis att köpa Forest. Marinakis, som förnekar påstådda uppgjorda matcher och anklagades tidigare för att ha sett till så att en domares bageri sprängdes i luften men åkte inte på några åtgärder, säger att han kommer föra med sig stabilitet: "För mig är fotbollen ett sätt att leva."

 

 

• Andra som också gett något tillbaka den här säsongen:

a) Blackpools Karl Oyston - avstängd 2015 efter att ha kallat ett fan "ett enormt jävla missfoster med särskilda behov" - förbjöd demonstranter att komma in om de inte skrev på ett "acceptabelt uppträdande-formulär"; b) Francesco Becchetti, tog Orient mot likvidation efter att ha spenderat året med att bekämpa ett utlämningsförsök till Albanien gällande omtvistade bedrägerianklagelser; c) Coventry, avledde protesterna mot ägarna Sisu medan de stöttade Ligans "Enjoy the Match"-kampanj i oktober: "Här hos Coventry City vill vi att våra fans ska få den bästa möjliga upplevelsen på matchdagen, och lämna med ett leende, oavsett resultat i matchen"; och d) Massimo Cellino: lämnade Leeds efter sju managers och tre avstängningar. Hans budskap på sin första dag 2014: "Leeds fans har fått nog av att äta skit och stänga sina munnar. Jag vill göra dem stolta igen."

 

 

Samtidigt: bästa målet

Aston Villa-ägaren @Dr_TonyXia snackade med Villas fans på Twitter i mars: "#Vi är ett lag. #Kämpa vidare... Jag köpte inte Villa av affärsmässiga skäl. Jag förväntade mig aldrig att tjäna pengar på det"; och då han pratade med Bloomberg i Peking: "Om vi inte hade köpte Villa hade vi äntrat industrin med andra medel. Nu när vi har kontroll över Villa kommer vi utnyttja den här möjligheten och använda den till att främja våra affärsverksamheter i sportindustrin."

 

 

Och mest betryggande

Italien: Nya Palermo-presidenten Paul Baccaglini - tv-personlighet, nakenmodell och 2009 grundare av ett politiskt skojparti baserat på citroner (slogan: "Yes, We Lemon") - försäkrar fansen i mars gällande sin trovärdighet: "Jag är ingen f.d dömd knarkhandlare."

 

 

Managernytt: bästa uttågen

1) Rumänien, 12 september: CSM Poli Iaşi-ordföranden Florin Prunea försvarar tränaren Nicolò Napoli: "Fans skriker, men det är alldeles för mycket att be mig att sparka honom. Jag kommer inte att fundera på att sparka honom." 5 oktober: Tänker på det. 6 oktober: Ger honom sparken.

 

 

2) Tyskland, 29 november: Darmstadt-presidenten Rüdiger Fritsch om tränaren Norbert Meier: "Lyssna, om sparkandet av en tränare garanterade framgång skulle varje klubb göra det var fjärde vecka. Studier visar att i 99,9% av fallen uppnår det ingenting. Andra klubbar runt oss gjorde det och hjälpte det dem? Nej. Det är inget universalmedel som folk tror. Lugn och stadga - det är svaret." 6 december: Ger honom sparken.

 

 

Och 3) Petersfield-managern Jon Robson: åkte hem i halvtid i deras 4-2 förlust mot Kidlington i mars. Ordföranden Graeme Moir: "Han sade till spelarna i omklädningsrummet: 'det är över nu', och sedan körde han hem... det har varit en frustrerande tid för alla."

 

 

Mest genomtänkt

Sam Allardyce reflekterar över sin bonus på £2m (22,3m kr) på försäsongen för att han höll Sunderland kvar i Premier League, en utbetalning på £1m (11,18m kr) för sina 67 dagar som Englands manager från hans £6m (67,1m kr) kontrakt och en bonus på £2m (22,3m kr) för 21 matcher från hans £2,5m (27,9m kr) avtal med Palace: "Det kommer en tid när du måste utvärdera."

 

 

Bästa äventyret

Dimitri Payet, februari 2016: "Jag är stolt över att förlänga mitt äventyr med West Ham. Kärleksaffären fortsätter." Mars 2017: "Jag hade ingen vilja att spela i de lägre delarna av Premier League. Man skulle kunna säga att jag var skitförbannad, ja."

 

 

Mest hederlig

Rumänien: Botosani-tränaren Leo Grozavu förnekar att han slog till en utbytt spelare i mars ("Jag slår inte, det finns inte en chans att jag slår") - sedan avgick han när bilder dök upp som visade att han hade gjort det. "Jag presenterar min avgång. Det handlar om heder att jag gör det. Bra karaktär är det som betyder något."

 

 

Mest påhoppad

Argentina: U20-tränaren Gerardo Salorio, 57, stängdes av i februari för att ha klättrat över ett staket för att slåss med fans. "Folk kallar mig gammal, ett fyllo, men jag klättrade bara för att hitta hatarna. Jag har sagt tusen förlåt, men jag känner mig som Jesus för att vara ärlig - alla är på mig utan någon anledning."

 

 

Mest defensiv

Chile: Colo-Colo försökte fixa till sin form i oktober med rapporterad "grundläggande häxkraft" - de planterade "åtta magiska buskar" och personal fick "smörja in åtta liter vinäger i omklädningsrummet med trasor." Tränaren Pablo Guede: "Det är inte min idé, men det är normalt."

 

 

Mest klok

Brasilien: Vila Nova-försvararen Marcelo Cordeiro var "instabil" i oktober efter att ett klipp där han och Goias-forwarden Rossi låtsades ha blivit skallade av varandra spreds på nätet. "Jag kunde inte ta risken att inte göra det. Sånt är livet. Det är det spelet vi är med i."

 

 

Mest förvirrad

Twitters @TheRealMikeDean, US-amerikansk hip hop-producent, gick upp emot hatare i januari: "Jag är inte en domare"; "Fel Mike Dean"; "Soccer är lamt"; och "JAG ÄR INTE NÅGON SOCCER DOMARE ERA DUMMA D*****. GÖR LITE RESEARCH."

 

 

Bäst tatuering

Belgien: Mechelen-försvararen Uros Vitas - "irriterad" efter att hans torsotatuering föreställandes hans frus ansikte kom ut på nätet i februari. "Det är lätt att driva om det, men Snezane är allt i världen för mig. Den blev som den blev. Det finns ingen ånger."

   

 

 

 

Bästa biroll

Brasilien: Herrelösa hunden Zulu jagade Goiás-vänsterbacken Juninho under en SerieB-match i Pelotas i september. Juninho sade att han fick panik för att "man vet aldrig med hundar"; lokalbefolkningen berättade för RBS TV att Zulu är "bara leksugen. Om han ser en boll börjar han jaga den."

 

 

Plus: mest överraskad

Brasilien, september: Miss Bumbum 2016-deltagaren Danny Morais - kusin till 2015 års finalist Sabrina Boing Boing - brottades med en publikvärd i Grêmio innan hon jagade spelare över planen: "Självklart förväntade jag mig aldrig en sådan mediauppmärksamhet från detta. Jag följer alltid endast mitt hjärta."

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikael Holmkvist - Lördag 27 april 21:07

En av Europas mest kontroversiella författare, han förutsåg Balidådet och attacken mot Charlie Hebdo. Nu har han föreställt sig en Putin-liknande Macron   Huvudperson: författaren Michel Houellebecq har kallat Emmanuel Macron “bisarr&rdquo...

Av Mikael Holmkvist - Torsdag 25 april 18:33


  Jesse Lingard har spelat i tre matcher för FC Seoul, två gånger som inhoppare.         Av: John Duerden, fotbollsskribent i Asien, BBC, måndag 15 april, 2024     Jesse Lingard förväntades aldrig kunna höja den internationella pr...

Av Mikael Holmkvist - Torsdag 25 april 17:27


By Way of Deception: The Making and Unmaking of a Mossad Officer är en bok av en f d katsa (Mossad-agent som jobbar på fältet) i Mossad, Victor Ostovsky, och den kanadensiska journalisten Claire Hoy.     (Första upplagan)     Författare:...

Av Mikael Holmkvist - Fredag 19 april 17:04


Även om fler och fler nu faktiskt inser vad det är Israel håller på med så är det fortfarande en lång väg kvar att vandra. Tidigt i morse (fre 19/4) kom rapporter om att Israel beskjutit mål inne i Iran: http://beansontoast.bloggplatsen.se/2024/04/...

Av Mikael Holmkvist - Fredag 19 april 07:06


Amerikanska tjänstemän har bekräftat att Israel har utfört en militär operation mot Iran, medan statlig media rapporterar att luftvärnet är aktiverat nära staden Isfahan   AV: Jonathan Yerushalmy, The Guardian live, fredag 19 april, 2024, 06:04 (...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards