Alla inlägg den 2 december 2017

Av Mikael Holmkvist - 2 december 2017 14:51

 

Vi har redan varit igång med matcher två gånger i veckan sedan mitten av november och nu fortsätter det så genom december och en bit in i janauri, så nu är det bara att bita ihop, kavla upp ärmarna och gå in och gnugga och, framförallt, kan man passa på att visa att man är "värd" lönen man får insatt varje vecka som professionell fotbollsspelare i Manchester United. Med tanke på Citys försprång på åtta poäng så finns det inte särskilt stora marginaler för några felsteg. Jag säger inte att ligan avgörs nu, men det är en väldigt viktig del av säsongen och inte läge att ge rivalerna några fördelar. Efter dagens och nästa söndags matcher för United ska det (förhoppningsvis) bli intressant att se hur vi ligger till.

 

 

 

 

The BERB

Lång och intressant intervju med Dimitar Berbatov:

http://beansontoast.bloggplatsen.se/2017/12/01/11498015-livet-i-spurs-man-united-och-mer-dimitar-berbatov-pratar-med-espn-fc/

 

 

 

Danny Taylor briljerar (igen och igen)

DT om svårigheterna för ungtupparna i engelsk fotboll:

http://beansontoast.bloggplatsen.se/2017/12/01/11498011-fotbollen-staller-ut-for-manga-hinder-i-vagen-for-ungtuppar-som-phil-foden/



DT om City:

http://beansontoast.bloggplatsen.se/2017/12/01/11498013-manchester-city-ger-fler-an-bara-united-angest/

 


 

Watford (b)

Jag ska erkänna att jag absolut inte var optimistisk inför den här matchen, det gör ju såklart det hela ännu skönare när gubbarna går ut och presterar. Det blev onödigt spännande i slutet, men vi redde ut det och kunde ta med tre poäng hem från en ganska svår bortamatch.



Ni som har hängt med och läst min skit genom åren vet att jag inte haft mycket till övers för Ashley Young. Hans filmningar och undermåliga spel störde mig oerhört mycket. Men han är också beviset på att man kan ändra åsikt om en spelare till det bättre, även efter det att de har fyllt 30 år.



Han är en bra fotbollsspelare. Ingen riktig ytterback, men det faktum att han kan göra ett halvhyfsat jobb på en position som inte är hans naturliga säger en hel del. Talangfull, jobbar hårt och en bra atlet. Och vilka mål han gjorde i tisdags, riktigt hög klass på båda de fullträffarna!



Var kul att se att Lindelöf fortsatte på den inslagna vägen efter den fina insatsen mot skatorna. Hans huvudsakliga motståndare, Richarlison, har lurat många skickliga spelare den här säsongen, men västeråsaren hade honom i sin ficka i princip under hela matchen. Borta var även det där svårbeskrivliga "darret" där det, så fort han närmar sig bollen, känns som att en katastrof väntar. Varken Jones eller Bailly är tillgängliga ikväll heller, så svensken lär få fortsätta i backlinjen, förhoppningsvis som han spelat mot Newcastle och Watford.

 


Det är underbart att se Martial avsluta med så härligt självförtroende när han får lägena, Rashfords snabbhet får mig att kippa efter andan och skillnaden mellan Matić och Herrera är direkt smärtsam.



Många gnäller på Store Rom och visst, han har fått lägen där han skulle ha gjort mål och efter den briljanta inledningen, där han bara avfyrade på allt som kom i hans väg, har han haft uppenbara svårigheter framför målet på sistone och tvekat. Men han kommer att göra många fler mål för oss och det som är skönt att se är hans arbetsinsatser, att han aldrig gömmer sig (som armeniern) och att han faktiskt ligger bakom många av våra mål, jag gillar honom skarpt.



Tillbaka en snabbis till Herrera dock. Precis som jag skrev tidigare så är skillnaden mellan honom och serben smärtsam, vilket blev oerhört tydligt i tisdags. Han förlorar bollen, spelar den hemåt och/eller i sidled hela tiden. Sen stör jag mig oerhört mycket på att han springer runt och pekar och försöker se upptagen ut, medan han gör absolut ingen nytta överhuvudtaget. Han hoppar ur tacklingar och agerar i allmänhet som ett litet skithus. Jag gillade honom när han kom, hade höga förväntningar och lurades nog med lite i början, men nu känns det mesta skit runt honom. Sen kan han fortfarande blixtra till och gå in och göra ett bra jobb, men det är väldigt länge mellan de matcherna där det händer. Om inte Matić kan spela ikväll, hoppas jag att han kan gräva fram en bra prestation igen, men jag håller inte andan.



Men efter en så skön seger ska jag inte fastna i de negativa aspekterna, jag älskar det när United vädrar blod och siktar in sig på motståndarnas strupe, vilket var fallet i tisdags och en del av det offensiva spelet var underbart att skåda.



Ni vet även att jag inte är något större fan av Jesse Lingard. Men herregud, när han nätar, då är det ofta riktiga fräsare. Om man inte kände till honom och t. ex tittade på den här videon...



... då skulle man ju lätt kunna få för sig att han var en världsklasspelare. Det är han inte, men en rejäl dunk i ryggen ska han ha för prestationen han gjorde mot Watford. Jag tänkte bara "passa, passa, innan någon tar bollen av dig". Men det gjorde han ju, tack och lov, inte.


Sen vore han ju inte Jesse Lingard om han inte skulle försämra hela känslan av upprymd glädje efter målet genom att göra ännu en korkad målgest. Men ok, i tisdags kunde jag leva med den, för då var jag ute i köket och jublade och slapp se den i realtid.



Han har efteråt gått ut på sociala medier och förklarat den såhär (*suuuck*):

 



Tydligen är det en textrad från den amerikanska rap-artisten Young Thug's låt "Mink Flow" och albumet pryds tydligen av en grön orm, vilket ska förklara Lingards gest, nej, fråga mig inte.



Jävligt snyggt var det i alla fall (målet!) och han visade prov på skicklighet i utförandet, kan han göra det lite oftare så kan jag nog kanske börja ändra min inställning till honom också, men jag antar att han nu kommer återgå till sitt normala jag igen, det där han inte har något i en United-tröja att göra.



Förväntar mig nästan att se Mourinho köra den här i mittcirkeln nästa gång vi gör fyra mål:



 

 

Pogbas målgest v Newcastle

När jag såg den var jag mest glad för att han krönte sin fina insats med ett mål. Men sen funderade jag lite och det första som dök upp var inte något positivt. Jag är ofta cynisk, inte minst när det handlar om den moderna fotbollen och de som befolkar den. Jag tänkte nämligen tillbaka på tiden då Ronaldo "tvingades" kvar i United en säsong till och Sepp Blatter pratade om "slaveri" och portugisen höll med. Det hade ju varit intressant att höra och se Blatter och Ronnie hålla ett föredrag på temat för några släktingar till de människor som hämtades från Afrika och färdades över havet till söderns bomullsfält i USA. Fanns säkert riktigt många likheter att ta upp där..



Så min första tanke var att fransmannen nu plötsligt kände sig illa behandlad av United och ville symbolisera det med sin gest. Att han kände sig som en fånge som helst inte vill vara här. Men det visade sig faktiskt, ganska förvånande, om jag ska vara ärlig, att det INTE handlade om honom, utan han satte faktiskt ljuset på en fruktansvärd tragedi som utspelar sig nu, framför våra ögon, i slutet av år 2017!

 

 

Samuel Luckhurst på MEN hade mer information:


"Pogba tillägnar sitt mål till de som 'lider av slaveriet i Libyen'."

 



På sitt Instagram skrev Pogba:


 

"Samtidigt som jag är väldigt glad över att vara tillbaka, går mina böner till de som lider av slaveriet i Libyen. Må Allah vara vid er sida och må dessa grymheter få ett slut!"



Jag hann också tänka att kanske var Pogba ett stort fan av Bob Mugabe, men jag hade väldigt fel även där och blev faktiskt lite positivt överraskad.



Här kan ni läsa lite mer om den vidriga slavhandeln i Libyen. Jag har hört mycket om den på nyheterna och sett artiklar om vidrigheterna som pågår där, men ingenstans pratar man om NATOS slakt där nere som ledde fram till den här misären, undrar varför...


 

 

Andrummets pris – slavauktioner

 

 

CNN bekräftar att flyktingar som strandat i Libyen säljs som slavar

   

Nyhetskanalen har verifierat att klippet från en slavauktion i Libyen är äkta. Samtidigt har deras reportrar bevistat en annan auktion där 12 män från Nigeria säljs.

Foto: CNN

 

 

 

AV: Martin Aagård, Aftonbladet kultur, onsdag 15 november, 2017:


 

I dag kan nyhetskanalen CNN visa bilder från två slavauktioner i Libyen.



Det är de första bevisen på rykten som länge florerat i libyska flyktingläger – att flyktingar som strandat på väg till Europa säljs som slavar för att reglera skulder till smugglarna.



”Stora, starka pojkar. Till jordbruksarbete.” säger en röst samtidigt som en hand läggs på en mans axel. Mannen är i tjugoårsåldern och kommer från Nigeria.



Klippet som filmats med en mobiltelefon har hamnat hos CNN som lyckats verifiera att det tagits på en riktig slavauktion.



Slutbudet på den nigerianske mannen blir 400 amerikanska dollar.


 

Under förevändningen att hon letar efter en försvunnen person har även CNN:s reporter Nima Elbagir lyckats besöka en auktion där tolv män från Nigeria säljs som slavar. Männen kallas för ”varorna” och allt är över väldigt fort. Efteråt vägrar både försäljaren och de traumatiserade männen att prata med reportern.



Enligt CNN genomförs åtminstone ett par liknande auktioner varje månad.



Efter att ha sett nyhetskanalens filmer har de FN-stödda libyska myndigheterna lovat att undersöka anklagelserna. Frågan är vad de har för möjligheter att stoppa verksamheten. Den svaga regeringen kontrollerar bara delar av landet som efter USA:s invasion 2011 försattes i ett inbördeskrig där bland andra IS, tuareger och den förra armén slåss om inflytande.


 

CNN konstaterar att auktionerna är en konsekvens av att flyktingrutten över Medelhavet stängts. Hittills i år har 2 750 personer dött under försöken att resa till Europa, men de senaste månaderna har allt färre lyckats ta sig ut i båtarna.



Den libyska kustbevakningen blockerar vägen och europeiska insatser för att bekämpa flyktingsmugglingen har lett till att allt fler flyktingar fastnar i brutala läger där situationen nu blivit kritisk. Tiotusentals strömmar in i landet varje år via den södra öknen. Ofta har de sålt allt de äger för att finansiera resan. När de inte kommer vidare blir de till slut gisslan hos smugglarna.


 

Europa och Sverige fick sitt andrum när rutten över Medelhavet stängdes av. Den som inte förstod att det skulle komma till ett högt mänskligt pris är mer än lovligt naiv.


 

 

Transfer tissel tassel

Jag är bara glad så länge David De Gea är Man Uniteds målvakt, för man har väl inombords accepterat att han en dag kommer återvända till sitt hemland och bli den sista pusselbiten i det där ganska imponerande Real Madrid-laget. Men de senaste dagarna har det kommit riktigt intressanta viskningar från den iberiska halvön. Om de stämmer vet jag inte, förmodligen inte, men man måste ju tillåta sig att drömma lite ibland.



Will Griffee, MailOnline, torsdag 30/11, 2017:

 

 

Torsdagens framsida av Marca fokuserade på Real Madrids intresse för målvakten Kepa Arrizabagala.

 


Real Madrid förbereder sig på att betala Athletic Bilbao £17 miljoner (202,9m kr) för att utlösa utköpsklausulen för den högt rankade målvakten Kepa Arrizabalaga.

 

 

Enligt den spanska tidningen Marca är de spanska mästarna redo att köpa skottstopparen i januari.

 

 

Arrizabalagas nuvarande kontrakt på San Mames går ut i sommar men Real är villiga att accelerera en affär.

 

 

Marca hade nyheten på framsidan av dagens tidning och rubriken sade: "Madrid vill ha Kepa."


 

Den 23-åriga målvakten har ett spirande rykte och är tvåa bakom David de Gea i det spanska landslaget.

 

 

Han höll nollan i en träningslandskamp mot Costa Rica för La Roja i sin debut och förväntas komma att ersätta Keylor Navas på Bernabeu om han slutför flytten.

 

 

Om Zinedine Zidanes lag slutför affären för Arrizabalaga lär det innebära slutet på deras långvariga intresse för de Gea efter flera försök att köpa målvakten från Manchester United.

 

 

Reals målvaktstränare Luis Llopis jobbade med Arrizabalaga i Bilbao, vilket kan visa sig bli en annan avgörande faktor i flytten,


 

Som av en en tillfällighet gästar Zidanes mannar San Mames på lördag, men de lär inte få se deras transfermåltavla spela då eftersom han inte förväntas hinna komma tillbaka från en mindre skada i tid för den matchen.



Och enligt Fermín de la Calle på den spanska tidningen El Confidencial så senast Florentino Pérez gjorde ett försök att köpa De Gea via Jorge Mendes ska United-stjärnan ha sagt följande till stjärnagenten: "Real Madrid? Jag är målvakt för Manchester United och Spanien. Vad mer kan jag begära?"



Vidare förklarar han att De Gea är bekväm i Manchester, "där han kan gå och se sina favoritbands konserter utan att bli dränkt i paparazzifotografer, han kan gå ut utan att bli noterad". Dessutom känner han att både klubben och fansen litar fullt ut på honom.


   

Luke Shaw såg inte jätteglad ut när han rullade in (i bilen) till Carrington igår morse i sin Range Rover Overfinch för £100,000 (1,2m kr).



Både The Sun och The Mirror rapporterade i torsdags att Newcastle har hört sig för om möjligheterna att ta in Shaw på lån i januari, men United vill bara sälja permanent, för £20m (241,6m kr).



Skulle bli en bra flytt för honom om det blir av, finns många Greggs i Newcastle.



Sun:

http://beansontoast.bloggplatsen.se/2017/12/01/11498009-newcastle-har-gjort-forfragningar-gallande-manchester-united-stjarnan-luke-shaw-men-de-blev-avskrackta-av-prislappen-pa-20m-238-7m-kr/

 


Mirror:

http://beansontoast.bloggplatsen.se/2017/12/01/11498010-luke-shaw-kan-lamna-manchester-united-for-20-miljoner-238-7m-kr-da-jose-mourinho-presenterar-priset-for-att-salja-newcastles-transfermaltavla/


 

 

Luke Shaw, vältränad som en slaktares hund!

På tal om Luke Shaw så kan jag tänka mig en och annan som satte smörgåsen i fel strupe när de läste detta:



The Sun, onsdag 29/11:


 

LUKE SHAW har förvandlat sig själv till den mest vältränade spelaren i Manchester United.

 

 

Mannen som en gång i tiden hånades av Jose Mourinho för att vara ur fysisk form toppar nu rankingen gällande den totala fysiska kärnformen.

 

 

Shaw och Antonio Valencia har dykt upp som delade ettor i de regelbundna testerna på träningsbasen Carrington.

 

 

Och det kommer skaka om många som har hånat United-vänsterbacken för hans satta kroppsbyggnad.

 

 

En insider på Carrington avslöjade följande: "Luke och Antonio är de bäst när det handlar om faktisk uthållighet.

 

 

"Zlatan Ibrahimovic och Paul Pogba är kanske de starkaste när det gäller deras självklara storlek och fysikalitet, men Luke rankas mycket högre när det gäller den totala fysiska statusen."

 


Men för mig känns den artikeln väldigt väl tajmad om vi försöker göra oss av med honom i januari. Jag menar vi måste ju ha något positivt att peka på till den potentiella köparen. Kan dessutom tänka mig att United vill få igenom en affär så snabbt som möjligt, innan lilla Luke slår sig ner vid julbordet och totalsabbar den fina fysiska statusen igen.



Är dessutom säker på att Luke kör med minst tre chokladkalendrar under nedräkningen till julafton och en sån här:

   

 



Samtidigt dyker den hyfsat seriöse och insatte James Ducker på The Telegraph upp med den här artikeln:

http://beansontoast.bloggplatsen.se/2017/12/02/11498150-manchester-united-pa-jakt-efter-nya-ytterbackar-da-jose-mourinho-forbereder-sig-pa-en-defensiv-oversyn/


 

 

Ännu en stolt dag i Uniteds historia...

Då har vi fått uppleva ännu en stolt dag i klubbens historia. Hur i helvete kan Arnold sova om nätterna när han bara fortsätter att komma ut med så mycket skit ur käften hela tiden? Jag kom just på svaret, han sover ju på en madrass stoppad med pundsedlar.


 

20 november, 2017 (Xinhua) -- Manchester United och kaffemärket Melitta har annonserat ett flerårigt partnerskap som innebär att varumärket blir klubbens första officiella kaffepartner, detta annonserade den engelska Premier League-klubben på måndagen.



Melitta, en del av familjen som ägs av Melitta Group kommer bli klubbens exklusiva kaffepartner i Europa och partnerskapet täcker Storbritannien, Irland och Tyskland.



Som en del av avtalet kommer fler än 200 fullt utrustade Melitta-kaffemaskiner att installeras i de Exekutiva klubboxarna och mottagningsområdena runt Old Trafford. Då det konsumeras runt 6,000 kg kaffe varje säsong kommer den berömda arenan att utgöra en perfekt bakgrund för Melitta att demonstrera sin förmåga i när det gäller att tillhandahålla kvalitetskaffeprodukter till en masspublik.



Manchester Uniteds Group Managing Director, Richard Arnold, sade: "Precis som Manchester United är Melitta stöpt i historia. Den familjedrivna affärsverksamheten etablerades för mer än 100 år sedan och byggdes på grundarnas uppfinning av kaffefiltret, ett traditionellt sätt att göra kaffe på som fortfarande används i hem, på restauranger och kontor över hela världen idag.



"Vi är stolta över att bli partners med det här välkända namnet och ser fram emot att arbeta med Melitta för att ytterligare förbättra upplevelsen för de hundratusentals besökare vi välkomnar till Old Trafford varje säsong."


 

 

Rooney

Everton v West Ham beskrevs på förhand av Viasat som "det stora ångestmötet" och det kan man ju förstå, inget av lagen har ju direkt rosat marknaden och West Ham har dessutom plockat in Stackars David Moyes som "frälsare".



Jag kritiserar ofta Wayne Rooney och med tanke på hur tyst det har varit från de som blev ledsna på mig för det i somras och berättade att vi minsann kommer sakna honom och att han kommer ta Everton till nya höjder, så får man kanske anta att det till sist sjunkit in där också. Sen är han såklart fortfarande kapabel till bra saker på en fotbollsplan, men inte med den regelbundenhet som krävs och jag skulle inte bli förvånad om han firade sitt hat-trick senast rejält, vilket kan komma att sätta sina spår nu i helgen.



Målet från halva plan var riktigt bra gjort, det är jag den första att erkänna. Men jag kommer inte ifrån tanken på att antingen är West Ham sämre än jag trodde, eller så hatar scousern verkligen Moyes och fick den där extra lilla tändvätskan av det faktum att skotten numera leder laget från östra London, ett lag som gått från att vara ren hundskit till att nu vara Moyesskit.


 

 

City

När jag först såg detta undrade jag vad i helvete det underliga, skalliga ollonet höll på med:

https://twitter.com/kieranbeckles/status/935991739126390784



Men det var bara Kuken från Katalonien som agerade kukhuvud igen.



Pep till BBC:


 

"Jag sade till Nathan Redmond hur bra han är på slutet. Southampton har några supertalangfulla spelare, Redmond är så bra en mot en. Men de ville inte spela, de maskade från den nionde minuten. Jag ville bara att de skulle spela."



Vilket jävla skithus han är. Redmond borde ha skallat honom, den nedlåtande, rikta-kameran-mot-mig-grisen. Mourinho låter lite paranoid ibland, men om han hade gjort så där hade han garanterat dömts av FA dagen efter och förmodligen inte varit tillbaka på avbytarbänken förrän runt påsk nästa år. Detta medan biljardbollshuvudet förmodligen kommer få ett pris för god sportsmannaanda för det, p.g.a hans osjälviska uppmuntran av en motståndarspelare. Vilken jävla analsäck.



Nathan Redmond:


 

"Guardiola kommenterade mina kvaliteter som ung engelsk spelare och att han ville att jag skulle attackera hans lag mer under matchen, på ett liknande sätt som förra säsongen.

 

 

"Jag sade till honom att jag gjorde vad min manager hade bett mig att göra i matchen. Det är allt. Inget mer, inget mindre. Inget negativt eller stötande sades till mig av Pep och det är det som gör honom till en av de bästa managerna i världsfotbollen."



Snyggt av Redmond att han kommer ut och säger det här efter att the Sun påstod att Guardiola kallat honom "a wanker", men vilken jävla kuk Guardiola är.



De sitter fast och kryssar mot ett lag som är defensivt starka och resoluta, så han försöker manipulera deras unga spelare till att attackera mer för att ge sitt lag en fördel. Jag menar vem fan tror han att han är, berättar för spelare från andra lag hur de bör spela mot City. Det har ingenting överhuvudtaget med dig att göra din jävla se-på-mig-hyena!



Det ser ju onekligen ut att bli riktigt tufft att komma ifatt dem, men om vi kan klara av det och sätta lite riktig press på Skalle-Per så kommer han snart att bäras ut i en tvångströja av herrar i vita rockar.



Två gånger i rad nu hade de kunnat tappa poäng och om det inte varit för de sena målen så hade det bara skiljt fyra poäng mellan oss och dem. Men samtidigt så är det självklart en styrka att kunna ta full pott trots att spelet hackar. Men hellre att de får kriga för det än att de bara viftar bort motståndarna med 4, 5-0 segrar.


 

 

Class of 92

Jag har tidigare skrivit om hur några av spelarna i Class of '92 är med och river gamla klassiska Manchester-byggnader, för att ersätta det med skit av stål och glas. Dessutom har de rejäl ekonomisk backning, inte minst av affärskumpanen från Singapore, den genomhederlige Peter Lim. Han är bl. a med och pumpar in deg i Salford City, är majoritetsägare i Valencia (där G Neville provade på manageryrket) och äger en andel i Hotel Football.



Nu är han tydligen i England för nyligen lade knähunden Phil Neville upp följande bild på sitt Instagram-konto:

   

Det enda av underhållningsvärde på den bilden är ju Jamie Carraghers (23_carra) kommentar, som tyvärr är helt sann.

 

 

 

Vad är det som händer med medias älsklingar Spurs?!

Och jag som trodde att Tottenham var det bästa som hänt oss sedan man började skiva upp bröd och sälja i påsar. Nu ligger de åtta poäng efter oss och 16 efter City!



Vet inte hur många hyllningsartiklar jag scrollat förbi om Pochettino som fotbollens motsvarighet till Viktor Tichonov. Well, inte riktigt, i år (heller), kanske...

 


Sist åkte de på pisk mot Leicester och i Leicester spelar ju som vi vet Jamie Vardy. Jag vet inte om ni känner till hans fru, Rebakah Vardy. Om inte så ser ni henne här tillsammans med sin man:

   

Hon är lite av en B-kändis i England och figurerar i en del tv-program och lyfts gärna fram i tabloiderna när hon är på semester och glider runt på någon strand i bikini. En gång ammade hon dessutom en av sina ungar samtidigt som hon sminkades och fick håret fixat av några stylister, något som hon, såklart, valde att basunera ut på sociala medier. För det hyllades hon för sin förmåga att göra så mycket samtidigt och ändå tänka på sitt barn.



Just nu befinner hon sig på andra sidan jorden och är med i den engelska freakshowen "I'm a Celebrity Get Me Out of Here". Det är lite som Robinson, typ, fast, vilket namnet nästan avslöjar, för folk som på något sätt redan kan kalla sig kändisar.



Här kan ni se ett snabbt klipp därifrån med henne och överstegrisen Boris Johnsons pappa, Stanley, i det så kallade "Hell Hole":



Anledningen till att jag berättar detta är att under själva matchen sjöng Tottenhams fans att fru Vardy blev "fucked in the jungle":



Men sen gjorde herr Vardy ett snyggt mål som fick tyst på dem och det var just den sången som fick Vardy att fira lite extra, precis framför Spurs-fansen.



Tillbaka till medias älsklingar nu igen. Den 28:e oktober slog vi Spurs hemma på Old Trafford, vilket de sedan följde upp den 1:a november med att spöa Real Madrid hemma med 3-1. Det hyllades som ett underverk och vägen mot ligatiteln och slutseger i CL låg i princip helt öppen därifrån.



Men sen har det kommit grus i maskineriet och på de tre senaste matcherna, mot Arsenal (b), West Bromwich (h) och Leicester (b) har dessa giganter mäktat med att ta en enda poäng. Premier League har aldrig avgjorts i slutet av november, eller i början av december, men ska det här bli Spurs säsong så lär de börja leva upp till alla medias ibland ofattbara hyllningar och det pronto.


 

 

"Nya" managers i PL

Så, jag noterar att Everton och West Brom satsar på lite nytt, fräscht managerblod. De blåa scouserna plockar in Sam Allardyce, medan Albion valde Alan Pardew...

 

 

Inte konstigt att de aldrig får fram nya, unga, skickliga managers på toppnivån i det där landet. Det handlar bara om att kalla in gamlingar som ska rädda skitklubbar från nedflyttning med antifotboll och sina feta trynen i tråget. Ta er en snabb titt på den här lilla statistikpärlan till exempel:


 

Senaste 12 åren: Palace: Pulis, Pardew, Allardyce, Hodgson WBA: Hodgson, Pulis, Pardew West Ham: Pardew, Allardyce, Moyes Newcastle: Allardyce, Pardew Everton: Moyes, Allardyce Fulham: Hodgson, Hughes Sunderland: Allardyce, Moyes Stoke: Pulis, Hughes Blackburn: Hughes, Allardyce 

Av Mikael Holmkvist - 2 december 2017 14:47

 

Luke Shaw, Daley Blind och Matteo Darmian har samtliga tappat förtroendet från deras manager. CREDIT: GETTY IMAGES

 

 

 

 

AV: James Ducker, The Daily Telegraph, måndag 27 november, 2017:



Jose Mourinho vill köpa en ny vänsterback och högerback under de två kommande transferfönstren då Manchester United-managern förbereder en översyn av ytterbackspositionerna.



Mourinho är missnöjd med sina valmöjligheter bland ytterbackarna och vill verkligen adressera Uniteds tillkortakommanden där nästa år.



Vänsterbacksplatsen har varit en särskild huvudvärk för Mourinho sedan han tog över på Old Trafford i maj förra året, trots att han har flera spelare som kan spela på den positionen.



Mourinhos betänkligheter gällande Luke Shaw, Daley Blind och Matteo Darmian har lett till att portugisen gjort Ashley Young, en 32-årig ytter till vardags, som förstaval på vänsterbacken. Marcos Rojo, som just har kommit tillbaka från en sju månader lång frånvaro p.g.a en allvarlig knäskada, kan också operera på den positionen men portugisen föredrar att använda argentinaren som mittback.



Mourinho har varit väldigt kritisk mot Shaw, som varit en perifer spelare under den f.d Chelsea-managern, och ifrågasatte den engelske försvararens inställning, fokus, ambition och fotbollshjärna.



Darmian, först och främst en högerback, och Blind har också haft svårt att vinna Mourinhos tilltro och det sägs att United-managern - vars lag möter Watford på Vicarage Road imorgon kväll - är villig att lyssna på erbjudanden för alla tre spelarna, även om det är troligt att han måste göra sig av med dem vid olika tillfällen.



Blind och Darmian var särskilt dåliga i 1-0 förlusten i Champions League borta mot Basel förra veckan och båda spelarna, samt Shaw - en oanvänd avbytare i Schweiz - petades ur Uniteds 18-mannatrupp inför matchen mot Brighton & Hove Albion i lördags.



Mourinho gillar Young men den engelska landslagsmannen fyller 33 i juli nästa år och är ingen långsiktig lösning som vänsterback. Youngs kontrakt går ut nästa sommar men det finns en möjlighet att förlänga hans kontrakt med ytterligare 12 månader som United kommer utnyttja och som, åtminstone, kommer höja spelarens transfervärde. Samma sak gäller Blind, medan det sägs att möjligheten med Shaw redan lösts ut.



Mourinho har haft större framgång på högerbacken med Antonio Valencia, en av hans mest betrodda löjtnanter och som han har gjort till kapten i Michael Carricks frånvaro. Men det finns en oro för att Valencias stora arbetsinsatser och ett ihållande knäproblem börjar ta ut sin rätt på ecuadorianen som, precis som Young, fyller 33 nästa sommar och nu krävs det kvalitativ konkurrens på den positionen.



Darmian anses inte vara en lösning och även om Mourinho gillar ungtuppen Axel Tuanzebe så har han bara spelat 90 minuter i Ligacupen för United den här säsongen. Timothy Fosu-Mensah är för närvarande utlånad till Crystal Palace, där han har gjort sju framträdanden i ligan, men 19-åringen anses vara väldigt rå och det återstår att se om han får förnyat förtroende när han återvänder till Old Trafford.



Tottenhams Danny Rose, Barcelonas Jordi Alba och Ricardo Rodriguez, AC Milan-försvararen samt Celtics Kieran Tierney återfinns bland de vänsterbackar som United har sammanlänkats med, tillsammans med Romas högerback Alessandro Florenzi.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards