Direktlänk till inlägg 30 september 2016

HUR RB LEIPZIG BLEV DEN MEST HATADE KLUBBEN I TYSK FOTBOLL

Av Mikael Holmkvist - 30 september 2016 20:25

Klubbens resa till den tyska fotbollens högsta division har kantats av bojkotter och protester mot deras Red Bull-tankade kommersiella struktur

   

Leipzig spelare firar ett mål. Fotograf: Daniel Roland/AFP/Getty Images

 

 

 

AV: Philip Oltermann i Berlin, the Guardian, torsdag 8 september, 2016:

 

 

När Borussia Dortmund spelar sin första bortamatch för säsongen mot nyuppflyttade RB Leipzig på lördag kommer tusentals av deras mest hängivna fans inte att följa lagets utveckling på arenan, utan via radion.

 

 

Supportrar till Dortmund, vars hemmaarena har ett av fotbollsvärldens högsta publiksnitt, har annonserat att de inte kommer resa till Leipzig, 210 miles (=337,9 km) österut, detta i protest mot deras motståndares kommersiella struktur.

 

 

Istället kommer de att följa Dortmunds ungdomslag på deras gamla arena, Rote Erde, och seniorlagets Bundesligamatch via en radiosändning. "Självklart tjänar Dortmund pengar, men vi gör det för att spela fotboll," sade Jan-Henrik Gruszecki, en av organisatörerna av protesten. "Men Leipzig spelar fotboll för att sälja en produkt och en livsstil. Det är skillnaden."

 

 

Gräsrötternas uppror är det senaste på en ständigt växande lista av protester mot en klubb som snabbt har blivit den mest hatade i tysk fotboll.

 

 

Till 2009 var RB Leipzig en klubb i femtedivisionen som hette SSV Markranstädt som få hade hört talas om, inte ens hemma i Sachsen var de särskilt kända. Sedan köpte den österrikiska energridryckestillverkaren Red Bull klubbens licens, ändrade deras namn, märke och matchställ och utlovade en transferbudget som enligt rykten skulle uppgå till €100m (1,01 miljarder kr).

 

 

Då regelboken i tysk fotboll inte låter klubbar namnges efter deras sponsorer döptes den nya klubben till Rasenballsport Leipzig, vilket betyder "gräsmattsbollsport" - ett namn som klubbens marknadsteam noggrant undviker i sitt reklammaterial till fördel för "The Red Bulls" eller bara "RB".

 

 

Men det som förolämpar Leipzigs kritiker är inte så mycket klubbens marknadsföringsstrategi, det handlar mer om möjligheten att det kan underminera strukturerna som på senare år har gett tysk klubbfotboll ett bra namn.

 

 

Till skillnad mot andra ligor i Europa så avskräcker det tyska fotbollsförbundets stadgar stora investerare från att ta över dess klubbar. Enligt den så kallade "50+1"-regeln måste klubbarna ha en majoritet av deras egen rösträtt. Endast investerare som varit involverade med en klubb i mer än 20 år kan ansöka om ett undantag från 50+1-regeln.

 

 

I Borussia Dortmunds fall betyder det här att 139,000 betalande medlemmar har ett veto över saker som biljettpriser.

 

 

RB Leipzig följer 50+1-regeln men deras kritiker menar att de korrumperar dess innebörd: medan ett medlemskap i Dortmund kostar en vuxen €62 (632 kr) om året, får man för att bli en "guldmedlem" i Leipzig hosta upp €1,000 (10,191 kr) om året - och det gör dig bara till en "stöttande" medlem utan rösträtt.

 

 

T.o.m efter det att de tvingades av det tyska fotbollsförbundet att öppna upp deras medlemskapsstruktur för att få en licens för första divisionen så har RB Leipzig bara 17 riktiga medlemmar - majoriteten av dem är antingen anställda vid eller samarbetspartners med Red Bull.

 

 

Som ett resultat av detta har RB Leipzigs sjuåriga resa till den tyska fotbollens högsta liga kantats av bojkotter och protester från motståndarfans. Mot Union Berlin 2014 möttes laget av åskådare klädda i svarta plastponchos och 15 minuters tystnad efter avsparken.

 

 

I den första rundan av tyska cupen den här säsongen kastade Dynamo Dresden supportrar in ett avskuret tjurhuvud vid sidan av planen. Och under den nya säsongens premiärmatch vevade fans till Hoffenheim - tidigare smädade som Bundesligas andra "plastklubb" - med sarkastiska plakat som sade: "Vi vill ha vår tron tillbaka: Tysklands mest hatade klubb."

 

 

Dynamo Dresden supportrar kastade in ett avskuret tjurhuvud på sidan av planen under en match. Fotograf: Imago/Barcroft Images

 

 

Under förberedelserna till lördagens match har Dortmund vägrat att ge Leipzig licensen för att använda deras logo och namn på en delad "vänskapshalsduk".

 

 

RB Leipzigs supportrar anklagar sina kritiker för hyckleri och påpekar att andra klubbar med liknande storföretagsstöttning, som Wolfsburg, Leverkusen eller Ingolstadt, inte har utsatts för samma nivå av kritisk granskning.

 

 

"Det verkar som att vissa hellre klagar på oss än att komma på ett fungerande sätt på vilket 50+1-regeln kan reformeras," sade Matthias Kiessling, som skriver en blogg om klubben.

 

 

Leipzigs försvarare pekar på klubbens progressiva fotbollsfilosofi. Under deras innovativa sportdirector, Ralf Rangnick, har RB spelat attraktiv fotboll och investerat mest i unga spelare som inte är äldre än 24 år och nyligen lyckades de locka den lovande skotska 19-åringen Oliver Burke till sig från Nottingham Forest.

 

 

För unga fans i Leipzig-området som ser stora klubbar som Dortmund och Bayern klaga nervöst på uppkomlingen från Sachsen är det en ny och spännande upplevelse: senast ett lag från det gamla DDR spelade i Bundesliga - Energie Cottbus 2009 - hade RB Leipzig inte grundats än.

 

 

Frågan kvarstår huruvida Red Bulls marknadsföringsstrategi kan bli en långsiktig framtid för det f.d östtyska fotbollslandskapet, som förhärjades av en systematisk brist på finansiering och de opportunistiska scouterna hos de västtyska klubbarna efter återföreningen 1990.

 

 

Skeptiker pekar på Red Bulls andra fotbollsfranchise, Salzburg, som en gång i tiden var stöttepelaren i den österrikiska firmans fotbollsimperium, men som numera måste vänja sig vid sin nya status som plantskola åt sitt yngre syskon efter att ha misslyckats med att nå Champions League nio år i rad.

 

 

Under sommaren flyttade Rangnick tre av Salzburgs bästa spelare till Leipzig. Efter att under många år ha varit Österrikes mest hatade klubb klagade fansen i ett öppet brev till den allsmäktiga sponsorn att de nu blivit en klubb som "andra skrattar åt".

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikael Holmkvist - Torsdag 25 april 18:33


  Jesse Lingard har spelat i tre matcher för FC Seoul, två gånger som inhoppare.         Av: John Duerden, fotbollsskribent i Asien, BBC, måndag 15 april, 2024     Jesse Lingard förväntades aldrig kunna höja den internationella pr...

Av Mikael Holmkvist - Torsdag 25 april 17:27


By Way of Deception: The Making and Unmaking of a Mossad Officer är en bok av en f d katsa (Mossad-agent som jobbar på fältet) i Mossad, Victor Ostovsky, och den kanadensiska journalisten Claire Hoy.     (Första upplagan)     Författare:...

Av Mikael Holmkvist - Fredag 19 april 17:04


Även om fler och fler nu faktiskt inser vad det är Israel håller på med så är det fortfarande en lång väg kvar att vandra. Tidigt i morse (fre 19/4) kom rapporter om att Israel beskjutit mål inne i Iran: http://beansontoast.bloggplatsen.se/2024/04/...

Av Mikael Holmkvist - Fredag 19 april 07:06


Amerikanska tjänstemän har bekräftat att Israel har utfört en militär operation mot Iran, medan statlig media rapporterar att luftvärnet är aktiverat nära staden Isfahan   AV: Jonathan Yerushalmy, The Guardian live, fredag 19 april, 2024, 06:04 (...

Av Mikael Holmkvist - Lördag 30 mars 18:44


            AV: Daniel Taylor, The Athletic, tisdag 12 september, 2023     Under sin första dag med husletande förstod Kevin Keegan att det inte var någon vanlig by då mäklaren föreslog att de skulle käka lunch för att diskutera va...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards