Direktlänk till inlägg 22 september 2017

INTERVJU MED MICHAEL KEANE: MANCHESTER UNITED VILLE HA TILLBAKA MIG MEN JAG VAR INGET STORT FAN

Av Mikael Holmkvist - 22 september 2017 20:09

Michael Keane förklarar för Paul Joyce varför han avböjde en återkomst till Old Trafford för att istället försöka utvecklas under Ronald Koeman

   

Keane spenderade en del av en annars jobbig vecka med skolbarn som en del av Evertons samhällsarbete.

EVERTON FC/GETTY IMAGES

 

 

 

 

AV: Paul Joyce, Fotbollskorrespondent i norra England, The Times, lördag 16 september:

 

 

Efter alla veckor med överläggningar, timmarna spenderade med att fundera över råden och att väga upp för- och nackdelarna kunde Michael Keane erbjuda en skärva tröst till de som hade hoppats att en återkomst till Manchester United skulle bli en formalitet i somras.

 

 

José Mourinho hade visat ett starkt intresse att köpa mittbacken då han planerade sin nästa runda av förstärkningar och för Keane, som lämnade Old Trafford för Burnley för endast tre år sedan, dök alla möjliga sorters lockande möjligheter upp. Lockelsen att flytta hem, attraktionskraften från Champions League och kanske chansen att, vid det andra försöket, uppfylla alla drömmarna han närde då han var en liten grabb.

 

 

Men när det gällde att ta det slutgiltiga beslutet valde han något nytt. Keane valde Everton, Europa League och att fortsätta sin utbildning någon annanstans. Han kommer tillbaka till Old Trafford imorgon och hoppas kunna avsluta en jobbig vecka på ett mer positivt sätt, men ett obestridligt faktum borde undvika all eventuell kvarliggande besvikelse bland hans familj och vänner.

 

 

"De [United] hörde av sig till min agent och visade mycket intresse," säger Keane. "De ville ha mig, men några saker hände och jag tyckte att Everton skulle vara det bästa stället för mig att komma till. Jag trodde jag skulle få mycket speltid här, mer än jag möjligtvis skulle ha fått i Manchester United, och det var en massiv faktor i mitt beslut.

 

 

"För att vara ärlig, efter att ha varit i Burnley i tre år, var jag inget fan av klubben som jag brukade vara. Jag var inte ett lika stort fan av Man United som jag var förut, så jag var tvungen att liksom lägga det åt sidan och bara tänka rationellt gällande vad som skulle vara bäst för mig som fotbollsspelare.

 

 

"Min familj är alla Man United-fans så det var inte något lätt beslut. Min pappa skulle ha blivit jätteglad om jag hade skrivit på för United. Men han är glad att jag har kommit till Everton och inte Liverpool, så mycket kan jag säga."

 

 

Kvickheten erbjuder ett lättsamt mellanspel för vad som varit en komplex gåta. Keanes prioritet var speltid med tanke på hans målsättningar för England inför den kommande VM-turneringen. När det stod klart att United även skulle köpa Victor Lindelöf från Benfica för £30 miljoner (343,3m kr) i somras för att komplettera uppsättningen med Eric Bailly, Phil Jones och Chris Smalling försvann längtan efter att återvända.

 

 

Keane accepterar att det kommer finnas de som kliar sig i huvudet och funderar på varför han inte trodde mer på sig själv, men hans karriär har gått framåt på en diet av förstalagsfotboll alltsedan han lämnade United så risken att få sänkt speltid skulle alltid komma att spela in i hans beslut.

 

 

Att han hade karaktärsstyrkan att följa en vision borde inte komma som någon stor överraskning och han är övertygad om att varken hans flytt från United eller hans nej tack till en återkomst kommer definiera honom. "Självklart [kommer folk ifrågasätta det]," säger Keane, som har spelat varenda minut för Everton den här säsongen. "United är en av de största klubbarna i världen och det är inget enkelt beslut att ta.

 

 

"Jag tänkte på det hela sommaren och lite längre. Jag pratade med min familj, vänner, agenten, jag fick råd från folk jag jobbade med i United. Många olika personer.

 

 

"Till sist kom jag fram till beslutet att gå till Everton och jag är tacksam att jag gjorde det för det kommer bli det bästa för mig långsiktigt sett.

 

 

"Vi har haft matcher där vi har spelat bra och några matcher där det inte har gått så bra. Men jag är ung och jag lär mig och det kommer bli bra för mig. De [förlusterna] är inget att njuta av, men man går igenom dem och man lär sig och det kommer göra mig till en bättre spelare.

 

 

"Man måste titta på vad som är rätt för dig som person. Jag har gjort det under hela mina karriär. När jag gick till Burnley ville de ha mig på en permanent [transfer] direkt. Jag ville inte ha det så för jag var inte säker på att det var rätt flytt för mig då, så jag gick dit på lån.

 

 

"Sedan lärde jag mig att älska klubben för jag spelade varje vecka så jag bestämde mig för att det var den bästa platsen för mig att flytta till permanent.

 

 

"Jag har haft några ögonblick i min karriär när jag har fattat stora beslut. När jag var yngre var jag bara en deltidslärling i United, så jag slutade skolan och blev heltidare.

 

 

"Jag var 17. Första året på mitt stipendium gjorde jag mina A levels (högre examensprov) på college och kom in några kvällar i veckan för att träna med U18-laget och ibland spelade jag med U16-laget på helgen. Jag spelade ett år under.

 

 

"Nästa försäsong var jag där varje dag för det var på sommarlovet och det gick riktigt bra. Jag kände att jag verkligen blev bättre och jag kände det som att jag var en av de bästa spelarna i laget på försäsongen.

 

 

"Jag kände att om jag var tvungen att gå tillbaka till skolan skulle jag ha förlorat min plats i laget för det fanns grabbar där som tränade varenda dag och det hade kunnat hindra min utveckling. Det var året för Ungdomscupen [FA Cupen för ungdomar]. Jag gick tillbaka till skolan i tre dagar men bestämde bara att jag skulle sluta och köra fotbollen på heltid.

 

 

"Jag fortsatte med mina A levels och jag undervisades hemma och jag gjorde mina slutprov i slutet av året, men jag tränade varje dag, spelade varje match i Ungdomscupen och vann Ungdomscupen [2011]. Därifrån körde jag vidare i reservlaget.

 

 

"Det var ett massivt beslut när jag ser tillbaka på det. Jag är ganska envis. Så fort jag fattar ett beslut är jag övertygad om att få det att fungera."

 

 

Vid 24 års ålder representerar Everton ett steg uppåt för Keane - den sortens flytt som Rio Ferdinand, hans f.d lagkamrat och förtrogne som han alltid ber om råd, gjorde när han flyttade till Leeds United från West Ham United vid 21 års ålder. Om Keane verkligen tar tillvara på möjligheten kommer eliten fortfarande att vara intresserad. Resultaten på senare pekar på att det inte kommer bli lätt att kasta upp Ronald Koemans trupp till stratosfäriska höjder, med torsdagens skamliga 3-0 förlust borta mot Atalanta i Europa League som ännu en brutal verklighetskontroll.

 

 

Två dagar efter förra lördagens besvärliga 3-0 förlust mot Tottenham Hotspur närvarade Keane vid en tillställning som en del av Evertons prisade samhällsarbete. Han har blivit en ambassadör för utvecklingssidan av klubbens välgörenhetsarbete, som levererar ett antal Premier League-finansierade idrottsmöjligheter över hela Merseyside, och han hoppade snabbt med i en kullek och handboll med skolbarnen.

 

 

Keane, omtänksam och ofelbart artig, erkänner att hans intresse har eggats för att möjligen starta sin egen foundation i framtiden.

 

 

Keane kommer vara tillbaka på Old Trafford imorgon efter att ha valt Everton framför sin gamla klubb.

 

 

"Det är något jag kommer försöka göra själv under de kommande åren," säger han. "Jag såg det i Burnley, där Danny Ings startade ett handikapprojekt, det fungerar jättebra. Det måste vara väldigt belönande att se jobbet som pågår om du är riktigt, riktigt involverad.

 

 

"Bara att göra dessa besök till skolor varje månad eller så ger oss en glädje också. Jag minns hur det var när jag var sju eller åtta år gammal och en Premier League-fotbollsspelare kom till skolan, det gjorde hela min vecka."

 

 

Besöket tjänade som ett motgift till gallan som spyddes på förlusten mot Tottenham. Det finns höjda förväntningar med tanke på Koemans sommarköp för £145 miljoner (1,65 miljarer kr), av den summan lades £30 miljoner (343,3m kr) på försvararen, och buropen som hördes på Goodison Park i halvtid tjänade som en stark indikation på hur det kommande humöret kommer se ut om målsättningarna inte uppnås.

 

 

Händelserna i Italien har adderat till den känslan och han undkommer inte det hela. Everton var, på många sätt, långt ifrån det enkla valet. Hade det hörts liknande körer av ogillande i Burnley?

 

 

"Nej, men det är inget mot fansen," säger Keane. "Det visar storleken på klubben. Vi behöver inte höra fansen bua för att själva veta. Självklart är det upp till dem huruvida de gör det, men vi visste att det inte var tillräckligt bra."

 

 

Keanes ärlighet i erkännandet av att han sjönk under förväntningarna visar på en vilja att bli bättre. Koeman deklarerade nyligen att han kan bli en av de bästa försvararna i landet och han går verkligen in i rollen för att se till så att hans profetia bär frukt.

 

 

"Han har sagt till mig att komma in på kontoret några gånger, gett mig råd och tips," fortsätter Keane. "Han har all expertis i världen och var en av de bästa mittbackarna någonsin , så man lyssnar på honom.

 

 

"Det kan vara bara prat ibland eller på en tv-skärm eller en taktiktavla. Det beror på vilken poäng det är han försöker framföra.

 

 

"Det är en annan spelstil när man kommer till Everton från Burnley. Säg att jag spelade för Burnley, och sedan England veckan efter, då går man från att spela en mer direkt fotboll till passande fotboll. Det är inte lätt.

 

 

"Att spela för Everton kommer hjälpa mig med kontinuiteten. Att göra det på träning varje dag, desto mer du gör saker och ting, desto bättre blir du. Så enkelt är det. Jag har alltid varit bekväm med bollen men, först och främst, måste jag vara en bra försvarare. Men jag förstår inte varför du antingen måste vara en bra försvarare eller bra med bollen. Det finns ingen anledning att du inte kan vara både och, och det är det som är mitt mål.

 

 

"Sean Dyche var en mer defensiv mittback och har tagit fram den sidan i min karriär. Ronald Koeman var en mer offensiv mittback, så [nu kommer det bli] mer att man passar bollen ut från backlinjen. Om man blandar de två får du en bra mittback, så förhoppningsvis kan jag lära mig mycket mer."

 

 

Men tillbaka till United nu. Vid något tillfälle kommer Keane slå sig ner framför sin dator och börja förberedelserna inför att få stopp på Romelu Lukaku, medveten om behovet av att göra det smutsiga jobbet innan han visar att han kan bygga upp spelet bakifrån.

 

 

"Jag tittar på små videos och YouTube-klipp, tittar på hans mål, typiska rörelser, hur han är med sin högerfot, vänsterfot och hur han är i luften," tillägger han.

 

 

Han hade kunnat bespara sig den uppgiften, men Keane är nöjd med vägen han har valt.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikael Holmkvist - Lördag 27 april 21:07

En av Europas mest kontroversiella författare, han förutsåg Balidådet och attacken mot Charlie Hebdo. Nu har han föreställt sig en Putin-liknande Macron   Huvudperson: författaren Michel Houellebecq har kallat Emmanuel Macron “bisarr&rdquo...

Av Mikael Holmkvist - Torsdag 25 april 18:33


  Jesse Lingard har spelat i tre matcher för FC Seoul, två gånger som inhoppare.         Av: John Duerden, fotbollsskribent i Asien, BBC, måndag 15 april, 2024     Jesse Lingard förväntades aldrig kunna höja den internationella pr...

Av Mikael Holmkvist - Torsdag 25 april 17:27


By Way of Deception: The Making and Unmaking of a Mossad Officer är en bok av en f d katsa (Mossad-agent som jobbar på fältet) i Mossad, Victor Ostovsky, och den kanadensiska journalisten Claire Hoy.     (Första upplagan)     Författare:...

Av Mikael Holmkvist - Fredag 19 april 17:04


Även om fler och fler nu faktiskt inser vad det är Israel håller på med så är det fortfarande en lång väg kvar att vandra. Tidigt i morse (fre 19/4) kom rapporter om att Israel beskjutit mål inne i Iran: http://beansontoast.bloggplatsen.se/2024/04/...

Av Mikael Holmkvist - Fredag 19 april 07:06


Amerikanska tjänstemän har bekräftat att Israel har utfört en militär operation mot Iran, medan statlig media rapporterar att luftvärnet är aktiverat nära staden Isfahan   AV: Jonathan Yerushalmy, The Guardian live, fredag 19 april, 2024, 06:04 (...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards