Alla inlägg den 23 september 2017

Av Mikael Holmkvist - 23 september 2017 15:04

  

Den här flaggan kommer göra sin debut nere i Southampton bland United-fansen idag. Den summerar vårt följe ganska bra och jag hoppas det fortsätter så. Tyvärr har den tagits fram efter en ny läktarsång som jag inte alls gillar och jag hoppas att den (sången) självdör (läs mer längre ner) så fort som möjligt.

 

 

 

Mourinho inför Southampton borta

Om Pogba:

"Jag har ingen aning om när han [Paul Pogba] kommer komma tillbaka, ingen aning, men som jag sagt förut så är det här en fantastisk möjlighet för andra spelare att spela och jag litar på dem alla. Så jag kommer inte gråta eller räkna dagarna tills Pogba kommer tillbaka. När han kommer tillbaka, välkommen, men tills dess litar jag på mitt folk."

 

 

Om Anthony Martial:

"Jag ser en fantastisk förbättring i personen, i humöret, i ansiktet, i kroppsspråket - om ni vill ha endast ett ord, så är det lycka. Han är lycklig kille, han arbetar extremt bra. Han startar matcher, han försöker göra bra ifrån sig. [Om] han kommer in från bänken, även om det är för 10 minuter som i den senaste [liga] matchen hemma, försöker han njuta och försöker ge något under dessa extra minuter. Jag är väldigt nöjd med hans attityd totalt sett och sen är det lättare att spela bra."

 

 

Om Lukaku-sången:

"Fråga mig inte dessa frågor. Jag vill att fansen stöttar fotbollen och stöttar spelarna. Det är vad jag vill."

 

 

Om Southampton:

"Southampton är den sortens klubb som är väldigt stabil i sättet de spelar på och i sättet de ser fotbollen på, kvaliteten i deras spelare. Jag tycker det är ett bra lag att vara en manager för. Ärligt talat så tycker jag det är en väldigt bra klubb att vara manager för. Och jag ser matchen som en väldigt svår match."

 

 

United v Everton och Rooney-sagan

Hade det här varit förra säsongen hade Everton gjort 1-1 och åkt hem med en poäng, nu inkasserade vi ännu en 4-0 vinst istället och det känns otroligt skönt!

 

 

Här har ni Danny Taylors tankar om matchen:

http://beansontoast.bloggplatsen.se/2017/09/22/11479880-antonio-valencias-kanon-oppnade-vagen-for-manchester-uniteds-seger-mot-everton/

 

 

Och ja, Tony V:s 1-0 mål går att se hur många gånger som helst:

 

 

Uppstod ju även en intressant diskussion mellan Erik Niva och Jonas Olsson i Viasat-studion innan matchen. Niva framförde i princip mina tankar om Rooney, medan Olsson var av en annan åsikt. Det är lugnt, frågar man 10 fotbollsfans en fråga är det inte otroligt att man får 10 olika svar. Men den här åsikten att vissa spelare inte kan kritiseras förstår jag mig inte på. För mig är det uppenbart att Rooney har varit direkt dålig under flera år och att han inte varit i närheten av sin topp på väldigt, väldigt länge. Och detta erkänner ju de flesta som än idag tror att scousern är en spelare i världsklass, det låter ofta såhär: "Ok, han har kanske inte varit lika bra på senare, men fakta är fakta, han har flest gjorda mål för både United och England." Det argumentet innebär att man inte kan störa sig på honom och hans insatser under flera av de gångna säsongerna. Så när han för 10:e gången inte hänger med och ställer till problem för sitt lag tänker man bara, kom igen, han har ju gjort flest mål för oss genom tiderna.

 

 

Sen är jag den första att erkänna att han var väldigt, väldigt bra när han var som bäst. Det har jag sagt många gånger och jag blir irriterad på mig själv att jag sitter här och försvarar min åsikt, känns som att det inte borde behövas.

 

 

Men när herr Olsson sedan yttrar följande klassiker:

 

 

"Men det [livet på sidan av planen] har aldrig påverkat honom på planen."

 

 

Ja då sätter han nog ett nytt bottenrekord i hela "Rooney-debatten".

 

 

Dagen efter den sköna segern visade det sig dessutom att "tidningarnas påhitt", som det hetat i flera läger, om hans påstådda rattfylla stämde. Vilket jag antar bara är ännu ett bevis för hur bra han sköter sig för att kunna maximera sin professionella karriär.

 

 

Ni som har koll på engelska språket vet att ordet "bird" kan betyda både "fågel" och "brud", och med tanke på katoliken Rooneys rena äktenskapsleverne tyckte jag Evertons reklam för "Angry Birds" var lite underhållande:

   

 

 

 

Jag trodde nog inte att jag skulle säga detta, men jag får lov att säga att Ashley Young utgör en positiv skillnad som vänsterback. Om han kan fortsätta att prestera tills Luke Shaw, eventuellt, kommer i form så betyder ju det att vi slipper Darmian och Blind i startelvan, och bara det är ju värt 12 Guinness och några rostade mackor med vita böner på.

 

 

På tal om Shaw så har jag läst många positiva rapporter om honom. Mourinho var ju beredd att sparka ut honom, men han ska ha övertygat portugisen i somras. Dessutom har han kastat ut grabbgänget han bodde med (!), strukit pizza som dagens rätt sju dagar i veckan och blivit ihop med en tjej som inspirerar honom till att leva sunt. Han har även pratat om detta själv och sagt att han inser vad som krävs nu. Det är ju väldigt bra, talangen finns ju, men tyvärr är det inte tillräckligt på den här nivån. Och med tanke på hur han såg ut när han kom in mot Burton i onsdags undrar jag om han verkligen har lagt om sitt leverne. Att han har varit borta länge p.g.a skada vet jag och jag förväntar mig inte att han ska gå rakt in och dominera från minut ett. Men han såg å andra sidan inte supervältränad ut heller. När de zoomade in honom trodde jag först att Schweinsteiger hade återvänt till United. Hoppas att jag har fel och att han kommer tillbaka och gör vänsterbacksplatsen till sin under många år framöver, men de första bevisen på hans pånyttfödelse var inte jätteövertygande.

 

 

Börjar säkert bli tjatigt, men vilken jävla boss Matić är på mittfältet, en koloss, vilket köp!

 

 

Och det är fler än jag som undrar hur Chelsea kunde sälja serben till en direkt konkurrent. Danny Taylor skrev tidigt om detta och tar även upp en del andra intressanta exempel:

http://beansontoast.bloggplatsen.se/2017/09/22/11479867-nemanja-matics-manchester-united-flytt-kan-komma-att-fa-chelsea-att-kanna-anger/

 

 

När en spelare skriver på för en ny klubb hör det till att han hyllar den och gärna säger att han sedan han var barn har drömt om att spela för just dem. Några år senare flyttar han och då säger han samma sak igen, fast om sin nya klubb. Med Matić känns det som att han varit här i flera år och att han fnyser åt det där påståendet om att nya spelare måste få tid på sig för att komma in i sin nya klubb. Han har bara plockat upp batongen och gått rakt in och briljerat, sade även tidigt på säsongen några sanningens ord till sin gamla arbetsgivare:

http://beansontoast.bloggplatsen.se/2017/09/22/11479869-nemanja-matic-sager-att-manchester-united-ar-den-storsta-klubben-han-har-spelat-for/

 

 

 

Vid matchen mot Everton dök det här upp på Old Trafford:

   

Jag vet inte ens vart jag ska börja, det gör fysiskt ont i mig. Men vi kan väl dela upp oss i smågrupper och diskutera det hela, redovisning om 45 minuter. Vi kan väl börja med halsduken...

 

 

Vi vet alla hur det är med statistik, man kan visa väldigt mycket med den och vissa nötter tittar hellre på statistikblad än att faktiskt se själva matchen. "Men, men, spelare X sprang faktiskt 0,7 km längre än spelare Y, därför är han bättre!" Så kan det låta när man försöker diskutera med dessa dunderhuvuden. Men den här lilla statistiken gör mig glad:

 

 

Efter 5 ligamatcher 2016-17: 8 gjorda mål, 6 insläppta - 9 poäng

Efter 5 ligamatcher 2017-18: 16 gjorda, 2 insläppta - 13 poäng

 

 

Under hela ligasäsongen 2016-17 gjorde vi 54 mål, efter fem matcher har vi gjort 16, det är 29,6% av hela förra säsongens målskörd i PL!

 

 

Innan jag släpper Everton-matchen ska jag bara peka er uppmärksamhet i riktning mot en intervju i The Times med Michael Keane:

http://beansontoast.bloggplatsen.se/2017/09/22/11479879-intervju-med-michael-keane-manchester-united-ville-ha-tillbaka-mig-men-jag-var-inget-stort-fan/

 

 

 

Romelus balle

Ni har säkert inte kunnat undgå den nya Lukaku-läktarsången som dykt upp. Den vädrades första gången i hemmamatchen i CL mot Basel. Om ni inte har hört den så är texten här:

 

 

Romelu Lukaku

He's our Belgium scoring genius

With a 24inch penis

Scoring all the goals

Bellend to his toe

 

 

Så i tisdags (19/9) dök den här artikeln från Paul Hirst upp i The Times:

http://beansontoast.bloggplatsen.se/2017/09/22/11479884-united-uppmanade-att-forbjuda-rasistisk-lukaku-sang/

 

 

Jag får säga att jag håller med Scott Patterson på The Republik of Mancunia-bloggen. Och många ser mig säkert som en glädjedödare som inte förstår att det "bara är lite på skoj, inget allvarligt". Jag tvivlar inte på att det finns rasister inom Uniteds supporterled, med så många människor som kallar sig United-fans skulle det vara väldigt konstigt om vi var befriade från den skiten. Men problemet med den här sången är att den befäster just rasistiska stereotyper. När de snälla, vita, kristna människorna koloniserade Afrika ansåg de att de svarta männen hade stora kukar, var lata och korkade. Detta hänger nämligen ihop och den briljanta Marina Hyde på the Guardian förklarar detta på ett mycket bra sätt här:

http://beansontoast.bloggplatsen.se/2017/09/22/11479883-lyssna-noga-nagra-av-manchester-uniteds-fans-alla-rasstereotyper-ar-rasistiska/

 

 

 

Sen har jag inga som helst problem med att vi sjunger något allvarligt stötande, men det här är bara larviga skolgårdssaker, vi måste kunna göra bättre ifrån oss. Eller sämre. Sen tillhör det inte Uniteds supportertraditioner att flörta med sådan här skit, andra måttstockar gäller i andra klubbar, men inte hos oss. Så jag hoppas att den bara dör ut på ett naturligt sätt.

 

 

Precis som den nya flaggan, som invigs i Southampton idag (högst upp i dagens inlägg), säger så har United förolämpat och förnärmat folk i princip under hela vår existens och det ska vi fortsätta göra. Det här är, i bästa fall, hjärnslö aktivitet eller, i värsta fall, fördomar, och lite mer sofistikerade måste vi kunna vara.

 

 

Under förra säsongen slog dessutom tabloiderna upp det stort att Zlatan Ibrahimović är väldigt välutrustad mellan benen (oerhört viktig kvalitet som anfallare) och det diskuterades flitigt och glatt på många United-forum, men jag har inget minne av att någon läktarsång om svenskens kärlekspåk skrevs ner. Han är ju inte svart och bekräftar därmed ingen stereotyp. Och mig veterligen har inga liknande artiklar dykt upp gällande Lukakus dolme, så man har helt enkelt sett en stor svart man och dragit en slutsats, baserad på... rasistiska stereotyper.

 

 

Och dessa stereotyper härstammar ju, som jag tidigare nämnt, från en tid som köttskallen Ulf Nilsson på Expressen utmålar som inte så dålig för de svarta i Afrika. De vita slavhandlarna såg stora svarta dasar som ett tecken på kraftfull manlighet, vilket gjorde det troligt att de skulle kunna göra många svarta barn. Det sågs också som en fördel, inte för att de vita kolonisatörerna älskade svarta och ville omge sig med så många som möjligt, utan för att det blev billigare för dem att "producera" nya slavar själva, istället för att behöva köpa dem! Så det är en riktigt trevlig tid, med det allra bästa från de fina, kristna västerländska värderingarna den här skiten kommer ifrån.

 

 

Mitt i allt detta dök det även upp ren komik i tisdags. Efter the Times avslöjande började de andra engelska tidningarna att rapportera om detta och återge citat ur Hirsts text. Och vem fick uppdraget att göra det hos the Guardian? Mina damer och herrar *trumvirvel*... herr Sachin Nakrani!

 

 

Här har ni artikeln:

http://beansontoast.bloggplatsen.se/2017/09/22/11479882-manchester-united-uppmanade-att-stoppa-sina-fans-att-sjunga-sangen-om-romelu-lukaku/

 

 

Det är inget särskilt med den, den återger bara the Times avslöjande för sina läsare. Men det intressanta är såklart ämnet och "journalisten" som skriver om det. Får namnet Sachin Nakrani det att ringa till i någon klocka i era huvuden?

 

 

Han är ett Liverpool-fan som skriver för the Guardian (fråga mig inte hur det gick till!) och han har en historia bland United-fans och den involverar också mannens könsorgan. Så, en spelares tillbehör diskuteras offentligt och återrapporteras av herr Nakrani, världskänd expert på området:

http://beansontoast.bloggplatsen.se/2017/01/14/11406746-guardian-journalist-kommer-angra-att-han-startade-ett-brak-med-united-fans/

 

 

Och här kommer det ännu mer:

http://beansontoast.bloggplatsen.se/2017/01/14/11406748-det-sallsamma-fallet-charlie-clit-licker/

 

 

 

Vidrig bild på Ederson

Jag är säker på att ni alla har sett Sadio Manés mordförsök på Ederson i matchen mellan City och Liverpool. Inte långt efteråt dök det upp bilder på målvaktens tryne och det var verkligen chockerande...

 

 

 

... jag menar vem i helvete tatuerar in en emoji bakom örat?!

 

 

 

Maja Nilsson är irriterad

Victor Nilsson Lindelöf rapporteras ha en månadslön på €290K, i svenska kronor ger det ungefär 731,264 kr i veckan.

 

 

Som spelare i United blir man erbjuden att hyra en privat box på Old Trafford, de varierar i pris från £23,940 (276,763 kr) till £81,600 (943,353 kr) per säsong. Jag tror inte att jag ens behöver kommentera de summorna, det är liksom en annan värld, en värld skapad av det här underbara samhällssystemet som man ska passa sig noga för att kritisera.

 

 

Tidigare i veckan kommenterade VNL:s fästmö, Maja Nilsson, det hela:

 

 

"Spelarna har möjlighet att hyra en box. Jag kommer inte ens berätta för hur mycket, men det är en vidrig summa. Om du inte köper en, ses du som en förlorare. Men att ha en box är underbart. Du får din egen servitör."

 

 

Hon tycker alltså att summan är vidrig. En summa som det tar hennes blivande man en till en och en halv vecka att tjäna ihop till. Så, Maja, det skulle här vara intressant att höra vad du tycker om Victors lön?

 

 

Sen gick hon vidare och såg matchen mot Burton Albion i onsdags från en privat box (vet inte om VNL nu hyr en, eller om det var någon annans) och det verkar som att den kändes ok för henne:

   

 

 

Hon skulle alltså inte ha något emot att använda den som kontor varje dag. Det intressanta i det hela, förutom hennes syn på Lindelöfs lön, är ju den rådande stämningen att man ses som en förlorare om man inte hostar upp för en box. Jag menar, varifrån kan en sådan unken kultur komma? Och om man inte hyr en box, blir man då utfryst bland de andra spelarfruarna och flickvännerna, eller vad händer? Det skulle vara lite intressant att veta, Maja.

 

 

Då känns det redigare det som hände när Dwight Yorke och David Beckham spelade för United. Yorke var då ihop med glamourmodellen Katie "Jordan" Price och Beckham var såklart ihop med Victoria. Så i spelarlogen efter en match ansåg väl den ena av dessa donnor att den andra fick för mycket uppmärksamhet, så det blev fullt slagsmål och klubbens säkerhetsvakter fick rycka in för att sära på Katie och Victoria. Kan ett uteblivet köp av en box leda till en repris månntro?

 

 

Danny Taylor om Eng v Tys

Danny Taylor briljerar som vanligt, här om skillnaden i reaktion mellan Tyskland och England när deras fans skämmer ut sig. Särskilt intressanta är raderna om grottmänniskorna som idag följer Ingurland och varningen gällande vad de kan komma att stöta på i Ryssland nästa sommar, om England tar sig dig.

http://beansontoast.bloggplatsen.se/2017/09/22/11479876-tysklands-installning-till-avskyvarda-fans-skammer-ut-det-tysta-england/

 

 

 

Moyes första intervju sedan han lämnade Sunderland i maj

Jag känner fortfarande fysisk smärta när jag tänker tillbaka på Moyes dagar som Uniteds manager. Nu har han gett sin första intervju sedan han lämnade det nedflyttade Sunderland i maj i år, och tydligen börjar han bli sugen på att återvända som manager. Han vill ställa saker och ting till rätta och få den där vinnande känslan igen *host host*:

 

http://beansontoast.bloggplatsen.se/2017/09/22/11479859-trots-att-han-akte-ur-med-sunderland-insisterar-david-moyes-inte-ens-antonio-conte-hade-kunnat-halla-kvar-mitt-lag/

 

 

 

Vi tittar in hos fullblodsproffset Carlos Tévez i Shanghai

För ett tag sedan gjorde the Guardian ett nedslag hos Tévez i Shanghai och rapporterade om hur det argentinska fullblodsproffset gör sig förtjänt av sin astronomiska lön där:

http://beansontoast.bloggplatsen.se/2017/09/22/11479871-carlos-tevez-dyra-flytt-till-kina-har-visat-sig-bli-ett-dyrt-misstag/

 

 

 

Och nu har Carlos Tévez slagit tillbaka mot påståendet från Shanghai Shenhuas ordförande om att han inte är i tillräcklig fysisk form för att spela, detta då han beskriver kinesiska spelare som "inte naturligt skickliga" och han tvivlar på om de kommer kunna mäta sig med de bästa länderna "ens om 50 år".

 

 

Den f.d Manchester United- och Manchester City-forwarden skrev på ett sanslöst tvåårskontrakt med Shenhua som rapporterades vara värt £630,000 (6,41m kr) i veckan i december förra året. Men han har bara spelat 13 matcher i the Chinese Super League den här säsongen och gjort tre mål. Det har lett till att klubbens ordförande, Wu Xiaohui, erkänt att 33-åringen "inte levt upp till förväntningarna", och rapporter gör gällande att Tévez blivit tillsagd att gå ner i vikt av den nya huvudtränaren, Wu Jingui.

 

 

Men i en intervju med den franska tv-kanalen SFR Sport i onsdags (20/9) kritiserade Tévez standarden på fotbollen i Kina (för det kände du ju inte till från början, Carlos!).

 

 

"Kinesiska spelare är inte lika naturligt skickliga som sydamerikanska eller europeiska spelare," sade han. "Som spelare som lärt sig fotboll från det att de var barn. De är inte bra. Inte ens om 50 år kommer de kunna konkurrera."

 

 

Rapporter i Argentina har sagt att Tévez, som regelbundet har buats ut av Shenhua-supportrar, kan vara redo att återvända till pojkklubben Boca Juniors trots att mer än ett år återstår på hans kontrakt.

 

 

Wu Xiaohui sade tidigare i veckan följande: "Vår intention var att plocka in en inflytelserik stjärnspelare med hög kvalitet, och vi trodde alla att Tévez skulle passa in på den beskrivningen. Men p.g.a en brist på vinterträning och matchfitness har han inte infriat våra förväntningar."

 

 

Scouserna och Oxen

Glöm Matić eller Lukaku som tidiga kandidater till utmärkelsen årets köp i PL, den titeln kan redan delas ut till Oxen i Liverpool:

https://twitter.com/thejeremyvine/status/910392631653535744

 

 

Och ja, det finns scousers som har tröttnat på den svamlande tysken redan:

https://twitter.com/TheKloppOutClub/status/910243599996071936

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards