Direktlänk till inlägg 21 augusti 2017

EN PERFEKT LÖRDAG!

Av Mikael Holmkvist - 21 augusti 2017 22:18

Perfekt lördag och rättelse efter påpekande av en scouser!

Snacka om att det blev ännu en helt perfekt helg. I lördags var det tidig avspark, så då startade dagen med en briljant lunch på mitt fullständigt lysande lokala vattenhål. Det blev stora mängder öl och sedan brittiskt tema på krubbet igen. Mushy peas (mosade ärtor), brittiska pommes frites (tjockare än den svenska varianten) och paj med bacon, kyckling, cheddarost och purjolök i (se bild här under om någon mot förmodan skulle vara intresserad). Det slank ner hur lätt som helst. Sedan avnjöts matchen med ännu mer öl och för att knyta ihop dagen helt briljant avslutades den med korvgrillning och ännu mer öl i goda vänners sällskap. Blir inte en mycket bättre lördag. Sedan fick jag inleda söndagen med en tarmtömning modell flodhäst, men det var det värt!

 

 

 

I mitt förra inlägg hävdade jag att kuken Klopp bekvämt "glömde" bort sitt lags offside-mål mot Chelsea förra säsongen, detta då han inte ville prata om United och gjorde det genom att... prata om United. Men då hörde en av väldigt få scousers (den enda?) som jag lyssnar på av sig och påpekade att det målet faktiskt inte var offside. Något som ska ha slagits fast av engelska domare också. När jag tittar på det tycker jag att det är offside, att Wijnaldum får en fördel av sin offside-position då bollen går ut till Milner. Men så var det tydligen inte och som den sportsliga och rättvisa supporter (tihi) jag är, tar jag här tillbaka de orden om Klopps "glömska". Ska även försöka sudda ut det i själva inlägget. Så, nu har jag varit mogen och duktig för hela säsongen, då kan jag återgå till att såga tysken med det brandbombade staketet i käften och hans fans!

 

 

Uppspelt och jävligt glad!

Som United-fans vet vi alla vad vi har gått igenom och genomlidit de senaste åren. Förnedringen under Moyes och den hjärndöda processen, som faktiskt gick bakåt, under Van Gaalen. Ja, ni vet ju själva, det är inte så mycket att orda om.

 

 

Så efter den här inledningen som vi har bjudits på så ska jag erkänna att jag är glad och uppspelt. Jag älskar att se United spela bra fotboll och köra över motståndarna. Det gjorde vi mot West Ham i premiären, då var det inget snack. Mot Swansea var det lite trögare men det kändes ändå bättre än vad det har gjort många gånger tidigare. Och trots det så är en 1-0 ledning alltid bräcklig, ett litet misstag och man kan bli straffad. Nu ska jag erkänna att Phil Jones har inlett säsongen bra, men precis som jag skrev sist så väntar man bara på hans nästa misstag. Men istället för att bjuda in walesarna och ge dem uppmuntran så körde vi över dem med en ångvält och sparkade åtta kilo skit ur dem under den processen. Pang! Pang! Pang! Så stod det plötsligt 4-0 igen.

 

 

Ingen, och jag menar verkligen ingen, behöver påminna mig om att vi inte har testats på allvar än och bla, bla, bla. Jag är dessutom fullt medveten om att vi inledde förra ligasäsongen med tre raka segrar, för att sedan sluta sexa med ett snitt på 1,42 gjorda mål per match.

 

 

Men fotbollen handlar även mycket om en känsla och känslan jag fått efter de här två matcherna är just glädje och uppspelthet, bara det är värt att fira. Jag sitter inte och drar i skinnet och tror att vi har säkrat ligatiteln nu, eller att vi står på tröskeln till en ny Trippel-säsong, inte alls faktiskt. Jag är bara jäkligt glad över vad vi har fått se.

 

 

Det är däremot intressant att se vad andra lags "fans" säger. Det tjatas om våra utlägg, om våra motståndare, om att det är augusti, om köpta domare och bla, bla, bla. Vi har hört det förut, men det är skönt. När det blinda och bittra United-hatet börjar återvända bland våra rivaler, då vet vi att vi är på rätt spår, och dra åt helvete vad gött det är!

 

 

Känner mig ovanligt snäll idag, så här bjuder jag er på vår säsongsstart en gång till, njut:

 

 

 

 

Det har varit ljuvligt att se många av våra spelare och deras aktioner under de här två matcherna, men för mig, i stenhård konkurrens, har Nemanja Matić varit matchens lirare båda gångerna, hans närvaro öppnar fullständigt upp för Uniteds offensiva spel.

 

 

Utan serben tror jag inte vi hade sett de här siffrorna i dagsläget:

 

 

Mchitarjan: 4 assists på 2 matcher

Pogba: 2 mål och 1 assist på 2 matcher

Lukaku: 3 mål på 2 matcher

Martial: 2 mål och 1 assist på 2 matcher...

 

 

Det är även extra roligt att vi redan har lyckats göra åtta mål, med tanke på hur få mål vi gjorde förra säsongen och hur många onödiga poäng det kostade oss. Totalt gjorde vi 54 mål på 38 ligamatcher 2016/17, så de åtta vi plöjt in mot West Ham och Swansea utgör 14,8% av hela förra säsongens målskörd!

 

 

Och förra säsongen dröjde det sex matcher (fem ligamatcher och en i EL) innan vi hade gjort åtta mål, det åttonde målet gjordes då den 18:e september i 3-1 förlusten borta mot Watford.

 

 

På tal om att våra rivaler känner en viss oro efter vår fina start så såg jag ett Arsenal-arsle som raljerade om vilka tuffa motståndare United hade tagit sig an i de två första omgångarna, i form av West Ham och Swansea. Varpå det lika givna som klockrena svaret från ett United-fan kom enligt följande: "Ja precis, lite som Stoke."

 

 

 

Att fira mål och minnen från Anfield 2005

När Stokes inlånade anfallare Jesé nätade mot Arsenal i helgen blev hemmafansen såklart överlyckliga, vilket fångades ganska elegant på den här bilden:

 

 

 

Killarna där i trappan fick mig omedelbart att minnas säsongen 2004/05 då jag den 15:e januari 05 befann mig på Anfield för Liverpool v United. United vann med 1-0 efter mål och målfirande av Wayne Rooney framför the Kop:

 

 

Jag minns det än idag, hur Rooney fick bollen, lade den till rätta, laddade och sköt. Sen minns jag bara hur jag ligger på golvet på bortaläktaren med några andra Röda över mig och bara skriker i fullständig glädje. Helt underbart. Och inte en enda dåre stod och filmade med någon mobilkamera eller vevade med mobilen i änden av en selfiepinne. Alla tillresta Röda njöt bara av ögonblicket i ett helt underbart kaos.

 

 

 

CL-lottningen

På torsdag (24/8) är det dags för lottningen till den här säsongens CL-gruppspel. Det sänds live på Viasat Sport Premium mellan 18:00-19:30 (svensk tid).

 

 

United går in i lottningen i den andra seedningsgruppen och vi kan därmed få några av Europas riktiga tungviktare från den första potten.

 

 

Övriga sju lag i den andra potten är: Barcelona, Atlético Madrid, Paris Saint-Germain, Borussia Dortmund, Manchester City, Porto och Napoli, det betyder att vi inte kan lottas mot någon av dem. Det är även omöjligt att hamna i samma grupp som ett lag från samma inhemska liga, därför kan vi heller inte ställas mot Chelsea (pott 1), Tottenham (pott 2 eller 3, beroende på resultat) eller Liverpool, om de kvalificerar sig.

 

 

Varje grupp ska ju bestå av ett lag från varje pott och lagen från pott nummer 1 - som består av ligavinnarna från de sju främsta nationerna (baserat på Uefa:s landskoefficient) - utgör såklart på pappret det största hotet. Där återfinns regerande mästarna Real Madrid, Bundesliga-jätten Bayern München och förra årets finalist Juventus. Förutom de giganterna hittar vi där även Benfica, Monaco, Spartak Moskva och Sjachtar Donetsk.

 

 

Från pott nummer 3 kan United ställas mot Basel, Anderlecht, Roma eller Beşiktaş - som är de enda bekräftade lagen där hittills.

 

 

Förra säsongen mötte United Feyenoord i Europa League-gruppspelet, nu är de bekräftade i pott 3 eller 4 och kan därmed ställas mot United på nytt. Den tyska uppkomlingen RB Leipzig är placerade i pott 4.

 

 

Från England kan Liverpool fortfarande kvalificera sig till CL, de har med sig en 2-1 ledning mot tyska Hoffenheim till morgondagens (tisdag) returmatch på Anfield. Om den pisstinkande tysken tar sitt lag vidare går de in i pott 3. På tal om att stinka piss så är Celtic på väg in i CL efter deras förkrossande 5-0 vinst mot kazakiska Astana i det första mötet.

 

 

Grekiska mästarna Olympiakos och spanska laget Sevilla är båda favoriter att gå vidare efter att ha vunnit sina första möten med 2-1 mot Rijeka respektive İstanbul Başakşehir. Sporting Lissabon spelade 0-0 mot Steaua Bukarest i första mötet, men har hemmafördel i returen. CSKA Moksva leder med 1-0 mot Young Boys, men spelar returen borta, medan israeliska Hapoel Be'er Sheva leder med 2-1 mot Maribor. APOEL leder mot Slavia Prag, medan de azerbadjanska mästarna Qarabaå hoppas kunna chocka FC Köpenhamn på bortaplan efter 1-0 vinsten i Baku.

 

 

 

Lottningen till Ligacupen sker i... Peking!

Jag vet inte om ni har hört talas om Carabao? Det är inte omöjligt att ni har sett deras logo i samband med Chelseas matcher. Det är i alla fall en thailändsk tillverkare av energidryck och sommaren 2016 blev de huvudsponsorer på Chelseas träningsställ. Carabao betyder för övrigt "röd buffel".

 

 

I juni 2015 blev de huvudsponsorer till Championship-laget Reading och i november 2016 annonserade de ett treårskontrakt med the English Football League för att bli officiell titelsponsor för the EFL Cup (Ligacupen), så f.r.o.m den här säsongen heter Ligacupen The Carabao Cup (suuuuuck...).

 

 

Som vanligt när engelsk fotboll och deras pengastinna partners gör något så utgår de ALLTID från fansen först, ni vet de där dumma jävlarna som får skiten att gå runt. För om man bor i England och vill se vilket lag ens eget favoritlag ska möta i tredje rundan av cupen, då får man helt enkelt kliva upp kl 4:15 på natten och surfa in på EFL:s Carabao Cup Twitter-flöde - helt klockrent, vilken service!

 

 

Från BBC:

 

 

Lottningen till den tredje rundan av the Carabao Cup kommer äga rum i Peking, Kina på torsdag den 24:e augusti 2017.

 

 

Trettiotvå klubbar är involverade i den tredje rundan och de sju Premier League-lagen som kvalificerade sig till UEFA:s europeiska turneringar äntrar nu lottningen, inklusive förra säsongens vinnare Manchester United.

 

 

Lottningen kommer äga rum f.r.o.m ungefär klockan 11:15 lokal tid - 5:15 svensk tid/4:15 brittisk tid - och kan följas live på EFL:s Carabao Cup Twitter-flöde.

 

 

Den tredje rundan är oseedad, så den första bollen som dras är hemmaklubben, följd av en bortaklubb. Detta upprepas tills vi har 16 matcher, som kommer spelas under veckan som börjar den 18:e september (vecka 38) 2017.

 

 

Lottningsnummer kommer finnas tillgängliga när den andra rundans matcher är färdigspelade på onsdag kväll.

 

 

 

Analsäcken Samir Nasri

I ett tidigare inlägg under sommaren skrev jag om att Guardiola verkligen ville bli av med den vedervärdige fransmannen Samir Nasri. Det pratades även om att flera av hans lagkamrater hade tröttnat på honom. Nu har Kuken från Katalonien fått sin vilja igenom och kunde tidigare i dag vinka adiós till honom.

 

 

Från the Guardian (21/8):

 

 

Manchester City-mittfältaren Samir Nasri har gått till den turkiska klubben Antalyaspor där han signerat ett tvåårskontrakt.

 

 

Det permanenta kontraktet, som bara ska få internationellt klartecken, avslutar Nasris sex år långa sejour på the Etihad Stadium.

 

 

Den 30-åriga franska landslagsmannen kom till City från Arsenal för £25m (276,4m kr) 2011 och han gjorde 176 framträdanden och 27 mål.

 

 

Nasri vann två Premier League-titlar, en FA Cup och två Ligacuper under sin tid i City. Men när Pep Guardiola anlände lånades han ut och spenderade förra säsongen i den spanska klubben Sevilla, där han gjorde 30 framträdanden och tre mål.

 

 

"Vår klubb har skrivit på ett tvåårskontrakt med mittfältaren Samir Nasri efter att ha kommit fram till en överenskommelse med Manchester City," sade ett uttalande på Antalyaspors officiella hemsida.

 

 

Antalyaspor har Samuel Eto'o i sitt lag och de har plockat in Jérémy Ménez och Johan Djourou, båda f.d lagkamrater med Nasri.

 

 

 

En briljant liten video om Arsewipes "Oövervinnerliga" lag

Jag avskyr Talksport, men den här videon är helt briljant:

 

 

https://twitter.com/Fino76/status/899223090747539456

 

 

 

Kryddstarka kroater och polacker

I torsdags (17/8) vann Everton det första av två möten i deras EL-playoff mot kroatiska Hajduk Split med 2-0 hemma på Goodison Park. Jag har sett en liten dokumentär om kroaternas fans och visste att de är ganska hetlevrade, något de visade upp även på Goodison:

 

 

Returen spelas nu på torsdag (24/8) på Stadion Poljud i Split, återstår väl att se om några blåa scousers kommer få sig ett kryddstarkt mottagande, eller om det hela kan passera utan några incidenter.

 

 

Om ni bortser från det totala rövhålet Danny Dyer så kan ni se hans "studiebesök" hos Hajduks Ultras i The Real Football Factories här (3:02 in):

 

 

 

Den 17:e augusti spelades det även EL-playoff i Warszawa i Polen. Detta då arméklubben Legia Warszawa tog emot FC Sheriff Tiraspol hemma på Stadion Wojska Polskiego. För er som inte är bekanta med Tiraspol-klubben så kommer de från Moldavien och har de senaste åren dominerat moldavisk fotboll. Fast det är inte helt korrekt att säga att de kommer från Moldavien, Tiraspol är nämligen huvudstad i Transnistrien, men eftersom Transnistrien inte är en erkänd stat så anses staden tillhöra Moldavien.

 

 

Matchen slutade 1-1 efter att finländaren Kasper Hämäläinen gett hemmalaget ledningen i den 76:e minuten, bara för att sedan få se Burkina Faso-landslagsmannen Cyrille Bayala kvittera i den 87:e minuten. Nu på torsdag (24/8) spelas returmatchen i Tiraspol, på Stadionul Sheriff.

 

 

Ni som läser min dynga regelbundet vet att jag har haft med några klipp om Legias Ultras tidigare. Den supportergruppen står tyvärr, i allmänhet, väldigt långt till höger på den politiska skalan och jag kan tänka mig att grottmänniskor som Kent Ekeroth, Erik Almqvist och Marcus Birro skulle trivas ypperligt på deras läktare. Högerextrema är självklart inga jag på något sätt sympatiserar med, snarare tvärtom, men det här är inget annat än helt briljant (innan matchen mot Sheriff i torsdags):

 

 

https://twitter.com/ultralife99/status/898634941478699008

 

 

Samtidigt sitter "fansen" i Premier League och tar selfies och spelar in videobloggar.

 

 

Här ska jag bara ge er en kort bakgrund till den senaste bannern som vecklades ut av Legia-fansen. Förra månaden uppmärksammade Legias Ultras 73-årsdagen av Warszawa-upproret (skrev om det i ett tidigare inlägg) med ett tifo där man ser en nazistisk soldat hålla en pistol mot ett barns huvud. Det gav de böter på €35,000 (353,040 kr).

 

 

Och 2014 bestraffades Legia gällande ett tifo som kritiserade deras omstridda uttåg ur Champions League. Den polska klubben kastades ut efter att ha använt en icke användbar spelare i slutminuterna av deras 6-1 vinst mot Celtic.

 

 

Då vecklade fansen ut en bild på en gris med UEFA-märket på sig och texten: “Because Football Doesn’t Matter, Money Does”.

 

 

Nu använde man samma bild på "UEFA-grisen", men den här gången hade han i sina händer/klövar en skål med bollar som samtliga pryddes av Legias märke och under grisen stod det: "Och böterna på €35,000 (353,040 kr) går till..."

 

 

Ska bli intressant att se hur UEFA bestraffar dem den här gången.

 

 

 

Moderna fotbollsspelare som agerar som fullständiga idioter del 389,071...

Exemplen är otaliga och i takt med att pengarna som är involverade i spelet bara växer och växer så känns det som att dårskapen följer samma utveckling.

 

 

Jag påmindes häromdagen om att Memphis Depay faktiskt varit en United-spelare en gång i tiden. Mourinho växte ännu mer i mina ögon då han elegant vinkade adjö åt Rooney, men förutom den genialiska utflyttningen ligger försäljningen av Depay i januari i år inte långt efter på listan över hur glad jag blivit av en FÖRSÄLJNING.

 

 

I helgen pratade dumskallen med L'Équipe och sade följande:

 

 

"Under den första säsongen [under Van Gaal] bidrog jag inte tillräckligt mycket.

 

 

"Men jag anser verkligen att man behöver ett år för att lyckas i Premier League, det är världens snabbaste liga.

 

 

"Det andra året fick jag tillbaka mitt självförtroende, men jag spelade inte.

 

 

"Det är då du ser dig själv i spegeln och du frågar dig själv en massa frågor...

 

 

"'Är jag inte tillräckligt bra?' Det var riktigt tufft. För att hålla sig positiv måste man vara väldigt stark mentalt sett.

 

 

"Den erfarenheten fick mig att växa upp och det är användbart för mig idag."

 

 

Utifrån vad jag har läst så har han ju knappast satt den franska ligan i brand med sina insatser. Men har tokfan till sist insett att om man ska spela Allan-Ballan vid sidan av planen, så underlättar det om man levererar på den först, så är väl det något positivt, men på något sätt har jag svårt att föreställa mig det.

 

 

Sen har vi ju ännu ett exempel på den moderna fotbollens idioti i den västra änden av M62:an (motorvägen mellan Liverpool och Manchester), den ömtåliga brassen som huserar hos scouse-svinen. Såg i the Sun att Barcelona nu avslutat sitt intresse för honom, medan the Guardian skriver att katalanerna förbereder ett fjärde bud. Kuken Klopp har ju bekräftat att Coutinho mejlat en transferförfrågan till klubben, men fått den avslagen, så det står med andra ord klart att han vill lämna LFC. Riktigt så lät det inte i januari i år:

 

 

"Min fotboll är här [Liverpool]. Mitt hjärta är här. Jag tänker inte på någon annan klubb. Inte alls. Jag lever den, jag luktar den, jag ser ambitionerna hos Liverpool, hos mina lagkamrater, hos managern. Jag förstår vad Liverpool betyder. Vi kan säga Dalglish, Rush, Hansen, Souness, Suárez, Gerrard. Mitt mål är att en dag ska folk tänka på mig på samma sätt. Man definierar framgången hos en spelare genom hans lojalitet eller hans titlar. Eller både och. Jag har mycket jobb att göra."

 

 

Augusti, 2017: Ber om en transfer.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikael Holmkvist - Lördag 27 april 21:07

En av Europas mest kontroversiella författare, han förutsåg Balidådet och attacken mot Charlie Hebdo. Nu har han föreställt sig en Putin-liknande Macron   Huvudperson: författaren Michel Houellebecq har kallat Emmanuel Macron “bisarr&rdquo...

Av Mikael Holmkvist - Torsdag 25 april 18:33


  Jesse Lingard har spelat i tre matcher för FC Seoul, två gånger som inhoppare.         Av: John Duerden, fotbollsskribent i Asien, BBC, måndag 15 april, 2024     Jesse Lingard förväntades aldrig kunna höja den internationella pr...

Av Mikael Holmkvist - Torsdag 25 april 17:27


By Way of Deception: The Making and Unmaking of a Mossad Officer är en bok av en f d katsa (Mossad-agent som jobbar på fältet) i Mossad, Victor Ostovsky, och den kanadensiska journalisten Claire Hoy.     (Första upplagan)     Författare:...

Av Mikael Holmkvist - Fredag 19 april 17:04


Även om fler och fler nu faktiskt inser vad det är Israel håller på med så är det fortfarande en lång väg kvar att vandra. Tidigt i morse (fre 19/4) kom rapporter om att Israel beskjutit mål inne i Iran: http://beansontoast.bloggplatsen.se/2024/04/...

Av Mikael Holmkvist - Fredag 19 april 07:06


Amerikanska tjänstemän har bekräftat att Israel har utfört en militär operation mot Iran, medan statlig media rapporterar att luftvärnet är aktiverat nära staden Isfahan   AV: Jonathan Yerushalmy, The Guardian live, fredag 19 april, 2024, 06:04 (...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7 8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards