Direktlänk till inlägg 31 augusti 2017

INTERVJU MED WILL KEANE: "JAG UNDRAR OM JAG GJORDE NÅGOT FEL I ETT TIDIGARE LIV"

Av Mikael Holmkvist - 31 augusti 2017 13:47

Will Keane berättar för Paul Hirst att han hade kunnat vara en Manchester United-stjärna om det inte vore för ett antal allvarliga skador

   

Keane närmar sig en återkomst för Hull efter ännu en långvarig knäskada.

TIMES FOTOGRAF BRADLEY ORMESHER

 

 

 

 

AV: Paul Hirst, the Times, måndag 28 augusti, 2017:

 

 

Man minns det som kvällen då Marcus Rashford annonserade sig själv för världen, men hade det inte varit för lite otur hade Will Keanes namn kunnat vara tapetserat över tidningarnas baksidor dagen efter istället.

 

 

Den 25 februari, 2016, klev Rashford in i Manchester United-laget som skulle möta Midtjylland efter att Anthony Martial sträckt sig under uppvärmningen.

 

 

Vad som hände sedan är en del av Uniteds historia. Rashford, då 18 år gammal, nätade två gånger i sin debut och räddade Louis van Gaal från några pinsamheter och skickade United in i åttondelsfinalerna i Europa League med en 5-1 vinst.

 

 

Men sanningen är den att Rashford inte skulle ha varit med i truppen den kvällen om Keane, en annan akademiprodukt, hade varit tillgänglig.

 

 

Keane låg före Rashford i hackordningen på Old Trafford, men tyvärr för honom så "exploderade" - som han uttrycker det - hans vänstra ljumske endast några minuter efter att ha kommit in från bänken i Uniteds FA-Cupmatch mot Shrewsbury veckan innan, vilket gjorde att han inte kunde spela något mer den säsongen.

"Den kvällen var blandad för mig," säger Keane, som avslutade sina 12 år hos United genom att gå till Hull City sex månader senare. "Jag var glad för Marcus, men jag hade väntat på en ny möjlighet så länge, och den togs bort för mig av ännu en skada.

 

 

"Jag tänker ofta, 'Det hade kunnat vara jag.' Om jag hade spelat så tror jag att jag hade kunnat göra ett mål eller två och sedan vet man aldrig, men efter Shrewsbury-matchen visste jag att min tid i United var över och jag gick till Hull för att [dåvarande managern] Mick [Phelan, en f.d assistent i United] skulle ge mig chansen att spela regelbunden fotboll på högsta nivån."

 

 

Det har aldrig funnits någon tveksamhet gällande Keanes förmåga. United plockade in honom och hans tvillingbrorsa, Michael, som flyttade till Everton för £25 miljoner (272,2m kr) förra månaden, efter att de sett paret spela för South Manchester, 11 år gamla.

 

 

Några av hans f.d ungdomstränare såg drag av Ruud van Nistelrooy i den långa, atletiska och kliniska anfallaren, som gjorde tre mål på två matcher i vinsten i 2011 års FA Cupfinal för ungdomar mot Sheffield United. Året innan klev han in på en lista över hyllade stjärnor när han vann klubbens pris som årets unga spelare.

 

 

Tyvärr för Keane så har skador bromsat in hans karriär och han hade bara spelat tre seniormatcher då han lämnade sin pojkklubb.

 

 

Två månader efter att ha gått till Hull för £1 miljon (10,8m kr) slet Keane av korsbanden i sitt vänstra knä mot Southampton.

 

 

Det var samma skada som han åkte på i maj 2012 endast några månader efter att Sir Alex Ferguson gett honom hans United-debut vid 18 års ålder.

 

 

Ferguson hade planerat att lyfta upp Keane till förstalaget säsongen efter, men istället fick han spendera ett år på sidlinjen och lånades ut till fyra Championship-klubbar (Wigan, Queens Park Rangers, Sheffield Wednesday ch Preston North End) innan han flyttade till Hull.

 

 

"Bollen studsade mellan mig och Virgil van Dijk," säger Keane. "Jag lyfte den över honom, satte ner min vänsterfot och när jag skulle sticka iväg vek sig mitt knä inåt och jag kände hur korsbanden gick av."

 

 

Keane rannsakade sig själv under de efterföljande dagarna. "Det var förödande," säger han. "Man tänker. 'Hur kunde det här hända igen? Har jag gjort något fel i ett tidigare liv?'"

 

 

Under större delen av de nio månaderna som följde har Keane varit ett fängslat djur. Han har varit instängd på gymmet på Hulls träningsanläggning Cottingham. Genom fönstren har han avundsjukt sett lagkamraterna träna där utanför. Men nu finns det till sist ljus i änden av tunneln.

 

 

"De första tre månaderna är bara hemska för man gör ingenting, sedan är det ett slit i 3-6 månader för man är på gymmet, men nu är jag ute på planen bredvid grabbarna, jobbar med boll, så jag känner mig som en fotbollsspelare igen," säger han.

 

 

"Jag kommer vara fulltränad om ett par månader, om allt går bra."

 

 

Hans brors karriär har attraherat mer publicitet den här sommaren efter hans flytt till Everton och hans inkallning till Englands landslag, men det finns ingen fientlighet mot Michael från hans tvilling.

 

 

"Det är inspirerande för mig, att se vad han har gjort," säger forwarden. "Han är ett perfekt exempel för mig att följa. Om jag kan komma tillbaka i Hull och göra riktigt bra ifrån mig, så finns det ingen anledning till att jag inte skulle kunna göra samma sak."

 

 

Leonid Slutskij, Hulls tredje manager sedan Keanes ankomst, har sagt till 24-åringen att han finns med i hans förstalagsplaner. Med Jarrod Bowen och Kamil Grosicki som flyger fram på kanterna ser laget skräddarsytt ut för en lång anfallare som Keane.

 

 

"Det är perfekt," sade han. "Förhoppningsvis kan jag komma tillbaka och dra nytta av dem. Vi ser hotfulla ut offensivt och vi har sett bra ut den här säsongen."

 

 

Keane har två mål när han återvänder. Ett är att gå tillbaka upp i Premier League med Hull och det andra är att spela VM med Irland.

 

 

Det säger mycket om Keanes karaktär att han tror att båda målen är uppnåeliga efter ett antal hemska skador.

 

 

Keane har representerat England på fem olika ungdomsnivåer, men han kvalificerar sig för spel med Irland genom sin pappa, som föddes i Dublin.

 

 

"De har några bra anfallare, men jag fanns med på deras radar innan skadan," sade Keane. "Jag är en bit utanför nu, men om jag kan komma tillbaka och göra mål skulle jag vilja tro att jag har en chans.

 

 

"Det är alla spelares dröm att spela VM. Irland gör bra ifrån sig i deras grupp så de kan komma att klara det. Om jag kom med och fick spela i ett VM skulle allt det här hårda jobbet vara värt det."


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikael Holmkvist - Lördag 27 april 21:07

En av Europas mest kontroversiella författare, han förutsåg Balidådet och attacken mot Charlie Hebdo. Nu har han föreställt sig en Putin-liknande Macron   Huvudperson: författaren Michel Houellebecq har kallat Emmanuel Macron “bisarr&rdquo...

Av Mikael Holmkvist - Torsdag 25 april 18:33


  Jesse Lingard har spelat i tre matcher för FC Seoul, två gånger som inhoppare.         Av: John Duerden, fotbollsskribent i Asien, BBC, måndag 15 april, 2024     Jesse Lingard förväntades aldrig kunna höja den internationella pr...

Av Mikael Holmkvist - Torsdag 25 april 17:27


By Way of Deception: The Making and Unmaking of a Mossad Officer är en bok av en f d katsa (Mossad-agent som jobbar på fältet) i Mossad, Victor Ostovsky, och den kanadensiska journalisten Claire Hoy.     (Första upplagan)     Författare:...

Av Mikael Holmkvist - Fredag 19 april 17:04


Även om fler och fler nu faktiskt inser vad det är Israel håller på med så är det fortfarande en lång väg kvar att vandra. Tidigt i morse (fre 19/4) kom rapporter om att Israel beskjutit mål inne i Iran: http://beansontoast.bloggplatsen.se/2024/04/...

Av Mikael Holmkvist - Fredag 19 april 07:06


Amerikanska tjänstemän har bekräftat att Israel har utfört en militär operation mot Iran, medan statlig media rapporterar att luftvärnet är aktiverat nära staden Isfahan   AV: Jonathan Yerushalmy, The Guardian live, fredag 19 april, 2024, 06:04 (...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7 8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards