Direktlänk till inlägg 22 september 2017

TROTS ATT HAN ÅKTE UR MED SUNDERLAND INSISTERAR DAVID MOYES: INTE ENS ANTONIO CONTE HADE KUNNAT HÅLLA KVAR MITT LAG

Av Mikael Holmkvist - 22 september 2017 19:29

* David Moyes Sunderland åkte ur Premier League förra säsongen

 

 

* Skotten säger att han inte skulle ha tagit över om han kände till den ekonomiska situationen

 

 

* Men Moyes anser att hans facit som manager håller lika bra som någon annans

 

 

* "Det var en trupp som inte befann sig på en Premier League-nivå," erkände 54-åringen

   

David Moyes kunde inte hindra Sunderland från att åka ur Premier League förra säsongen.

 

 

 

AV: Matt Lawton, Daily Mail,lördag 2 september, 2017:

 

 

David Moyes erkänner några misstag. I efterhand så skulle han inte riktigt så tidigt under förra säsongen ha påstått att Sunderland skulle få svårt att hänga kvar i Premier League. Och han ångrar verkligen de där kommentarerna till en kvinnlig BBC-reporter. När han bad om ursäkt till Vicki Sparks, så menade han det verkligen.

 

 

Men när han bjuds in att till sist slå tillbaka, när han ges möjligheten att skylla på alla andra än sig själv för en säsong som slutade som en sådan bitter besvikelse, så finns det en anständighet hos Moyes som hindrar honom från att avfyra några kulor. "Till sist och syvende var jag managern som fick de nedflyttade," säger han.

 

 

Det är långt ifrån hela berättelsen, såklart, och i sin första intervju sedan han avgick som Sunderlands manager i maj i år erbjuder han en del insikt i problemen han stötte på. Problem som, avslöjar Moyes utan att säga några namn, inkluderade att vissa spelare fejkade skador för att undvika att bli uttagna.

 

 

Skotten påstår att inte ens den titelvinnande Chelsea-managern Antonio Conte skulle ha klarat av att hålla kvar Sunderland i Premier League.

 

 

"Till sist och syvende var jag managern som fick de nedflyttade," erkänner 54-åringen.

 

 

Han säger även att han inte skulle ha tagit jobbet om han hade känt till klubbens dystra ekonomiska situation. Han är tillräckligt ärlig för att hålla med om att han "borde ha kollat upp det hela bättre innan."

 

 

Men om han hade vetat att Ellis Short hade planer på att sälja klubben och inte kunde ge honom några pengar i januaris transferfönster, så hade han artigt avböjt amerikanens jobberbjudande. Men inte heller här uttrycker Moyes någon riktig ilska mot Short när han säger att han är sympatisk till det faktum att ägaren redan hade pumpat in £300 miljoner (3,3 miljarder kr) av sina egna pengar i klubben och att han nu ville kliva av.

 

 

Det är en av anledningarna till att Moyes valde att inte skicka in sina jurister för att förhandla fram ett avgångsvederlag när han bestämde sig för att sluta. Han kunde ha pekat på försäkringarna han fick innan han tog jobbet; på det faktum att han hade ett fyraårskontrakt. Men av ren "princip" så avgick han bara. "Jag visste att 70 personer hade gjorts överflödiga och jag valde att avgå," säger han.

 

 

"Av den anledningen tyckte jag det var bäst att gå utan någon betalning. De andra personerna var tvungna att lämna klubben."

 

 

Hans reflektioner gällande ett väldigt svårt år, kanske det svåraste han har varit tvungen att genomlida trots hans upplevelser i Manchester United och i Real Sociedad, är lugna och genomtänkta.

 

 

Även om det finns en känsla av frustration när det gäller kritiken han fick för att han så tidigt sa att hans lag var indraget i en nedflyttningskamp.

 

 

Det skedde, trots allt, den 21 augusti.

 

 

"Jag tycker att jag inte borde ha sagt det," säger han. "Men samtidigt vill jag alltid hellre vara ärlig.

 

 

"Vi hade precis förlorat mot Middlesbrough och hade ett par svårigheter med att ta ut laget. När folk frågar mig varför jag sa det, måste de inse att det faktiskt var en direkt fråga på en presskonferens efter matchen. Reaktionen överraskade mig lite för allt jag gjorde var att prata ärligt."

 

 

Helt klart kunde han ha sagt mer. Det fanns rykten om att en viss spelare hade vägrat spela i just den matchen, precis på samma sätt som liknande rykten åter kom upp till ytan runt den sista matchen för säsongen mot Chelsea, då Sunderland redan hade åkt ur.

 

 

"De vägrade inte att spela," säger Moyes om Chelsea-matchen. "Men det fanns spelare som inte spelade. Men jag kan också säga att det fanns spelare vid andra tillfällen på säsongen som inte spelade. Det hade mer med attityd att göra. Jag tänker inte nämna spelarnas namn. Spelare var skadade, eller inte tillgängliga för matchen. Men ingen vägrade."

 

 

Men spelare sade att de var skadade när han kanske trodde att de inte var det. "Ja," svarar han. "Men det fanns andra matcher när spelare, av olika anledningar, inte spelade. Det var mer i början av säsongen. Jag tror du är besviken. Jag tror du sedan börjar tänka att 'det här är fel'. Men folk ser bara vad som händer på lördagen."

 

 

Svåra spelare är enklare att hantera om man har de ekonomiska musklerna att köpa och sälja. Men i Sunderland hade Moyes i princip ingen som helst makt att kunna agera.

 

 

"Det var en tuff säsong," säger han. "Inte vad jag förväntade mig. Och det var en besvikelse för jag kunde inte få resultaten som jag kanske skulle ha fått fram för några år sedan. Men jag tycker att det finns förmildrande omständigheter.

 

 

"Det var en trupp som inte befann sig på en Premier League-nivå. Och en trupp som hade blivit nedslagen ett antal gånger och varit väldigt nära nedflyttning tidigare. Den behövde fräschas upp, men det var inte möjligt p.g.a finanserna vi hade tillgängliga. Jag känner mig inte sviken av Ellis Short för han ville hela tiden ha mig. Han hade varit ute efter mig fyra eller fem gånger.

 

 

"Jag tycker att besvikelsen var att jag inte visste att klubben skulle sättas upp till försäljning. Jag fick reda på det först två eller tre månader in på jobbet, efter vi fått reda på att det inte skulle finnas några pengar tillgängliga i januari.

 

 

"Ellis pratade med mig ett par gånger och sa, 'Kolla, jag har redan satt in £300m (3,3 miljarder kr) av mina egna pengar i det här och det kommer inte att bli några mer pengar'. Men jag visste inte det innan och jag hade inte tagit jobbet om jag hade vetat det.

 

 

"Jag kände inte till alla problem som Sunderland hade - storleken på skulden, spelarna de var skyldiga pengar, jag kände inte till det. Och jag kände inte till detaljerna i några av kontrakten som spelarna hade, när det gällde att kunna lämna o.s.v Men efter att ha sagt det, så var det kanske mitt jobb att kolla upp allt sånt innan, även om det kan vara svårt att övertyga en klubb om att öppna upp sina räkenskaper för dig och säga 'det här är vad vi har'."

 

 

Men nedflyttningen står ändå kvar på hans facit som manager och det utgör ännu en plågsam period i klubben. Men Moyes tilltro på sig själv är oförändrad, precis som hans självförtroende gällande hans metoder. "Jag tycker att Harry Redknapp hade rätt när han sade att Antonio Conte inte hade klarat av att hålla kvar Sunderland förra säsongen," säger han.

 

 

"Titta på Manchester United. Det har krävts några hundra miljoner för att få dem i bra ordning. I Real Sociedad höll vi dem uppe, vi gjorde jobbet vi var tvungna att göra där. Det enda som ser lite osynkroniserat ut är Sunderland. Och det var förmodligen det svåraste att ta. Jag tror att mitt facit att förlora två matcher i rad var minimalt.

 

 

"Jag åkte tillbaka till träningsanläggningen, hittade ett sätt. Men förra året kunde jag inte få det att fungera, och det sänkte mig för att jag förlorade. Det var min första nedflyttning och jag hoppas det är min sista."

 

 

Kontroverserna som omgav hans kommentarer off-camera till Sparks, ett förtäckt hot om att ge henne en "smäll" om hon ställde så svåra frågor till honom igen, adderade bara till hans problem vid en kritisk tidpunkt. "Det var en svår tid och jag ångrar det och jag bad om ursäkt till reportern," säger han. "Hon accepterade ursäkten."

 

 

Har det skadat hans rykte? "Nej, jag tror inte det," säger han. "Alla vet att jag har varit gift i 30 år, jag har en dotter som tidigare spelade fotboll för Preston North End. Jag var fotbollsspelare under en lång, lång tid. Men jag borde ha gjort bättre ifrån mig och jag borde ha pratat bättre."

 

 

När det gäller hans rykte som fotbollsmanager argumenterar han också för att det fortfarande är obefläckat av misslyckandet att hålla kvar Sunderland.

 

     

Moyes tvingades att be om ursäkt efter ett förtäckt hot om att ge BBC-reportern Vicki Sparks en "smäll".

 

 

"Jag tycker att mitt (manager) facit håller lika bra som någon annans," anser 54-åringen.

 

 

"Jag tycker det skulle vara fel," säger han. "Jag tror att min senaste match var nummer 499 som Premier League-manager. Jag har kanske 880 eller 890 som manager totalt. Jag tycker att mitt facit håller lika bra som någon annans."

 

 

Men kanske borde han ha byggt vidare på det genom att följa Rafa Benitez exempel i Newcastle och leda Sunderland tillbaka till Premier League.

 

 

"Jag tittade på vad Newcastle gjorde för att gå tillbaka upp," säger han. "De var de största spenderarna i januarifönstret innan de åkte ur. De spenderade även stort under sommaren för att gå tillbaka upp. Jag hade gått till Ellis med en plan för hur vi skulle gå tillbaka upp om vi åkte ur och det hade en illustration av vad Newcastle hade gjort. Men han sa att han inte kunde finansiera det, han hade inte pengarna.

 

 

"Till sist var mitt beslut att avgå både svårt och lätt. Ellis respons fick mig att bestämma mig samtidigt som det var svårt p.g.a var jag hade kommit ifrån; sättet på vilket jag hade uppfostrats av min pappa - man ger inte upp jobb, man gör inte det."

 

 

Men nu vill han ha ett nytt jobb. "Det finns en känsla av att vilja ställa saker och ting till rätta," säger han. "Jag vill ha den där vinnande känslan igen."

 

 

Sunderland-bossen David Moyes nedslagen efter att hans lag åkt ur Premier League


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikael Holmkvist - Torsdag 25 april 18:33


  Jesse Lingard har spelat i tre matcher för FC Seoul, två gånger som inhoppare.         Av: John Duerden, fotbollsskribent i Asien, BBC, måndag 15 april, 2024     Jesse Lingard förväntades aldrig kunna höja den internationella pr...

Av Mikael Holmkvist - Torsdag 25 april 17:27


By Way of Deception: The Making and Unmaking of a Mossad Officer är en bok av en f d katsa (Mossad-agent som jobbar på fältet) i Mossad, Victor Ostovsky, och den kanadensiska journalisten Claire Hoy.     (Första upplagan)     Författare:...

Av Mikael Holmkvist - Fredag 19 april 17:04


Även om fler och fler nu faktiskt inser vad det är Israel håller på med så är det fortfarande en lång väg kvar att vandra. Tidigt i morse (fre 19/4) kom rapporter om att Israel beskjutit mål inne i Iran: http://beansontoast.bloggplatsen.se/2024/04/...

Av Mikael Holmkvist - Fredag 19 april 07:06


Amerikanska tjänstemän har bekräftat att Israel har utfört en militär operation mot Iran, medan statlig media rapporterar att luftvärnet är aktiverat nära staden Isfahan   AV: Jonathan Yerushalmy, The Guardian live, fredag 19 april, 2024, 06:04 (...

Av Mikael Holmkvist - Lördag 30 mars 18:44


            AV: Daniel Taylor, The Athletic, tisdag 12 september, 2023     Under sin första dag med husletande förstod Kevin Keegan att det inte var någon vanlig by då mäklaren föreslog att de skulle käka lunch för att diskutera va...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards