Alla inlägg under september 2016

Av Mikael Holmkvist - 13 september 2016 16:18

 


 

 

 

 

Bilden: Med tanke på hur Phil Jones spelar fotboll är det här kanske det säkraste alternativet: Att flickvännen Kaya Hall kör honom till träningen. För förstå om han kör bil som han spelar fotboll! Finns det någon möjlighet att fröken Hall kan ta hand om honom planen också, månntro?





Hallo på er alla igen, ja då var derbyt avklarat för den här gången då. Ska villigt erkänna att de rullade ut oss ganska rejält i den första halvleken och man får sätta några frågetecken för Mourinhos laguttagning. Det finns en del spelare i Uniteds trupp som jag anser inte ska vara i närheten av spel för oss. När det gäller Jesse Lingard är jag lite kluven. Oftast är han i mina ögon inte tillräckligt bra och ser t.o.m ibland ut som en Championship spelare. Sen kan han slå till och göra fantastiska mål, bjuda på fina dribblingar, bra löpningar och ett stabilt defensivt arbete. Men alldeles för ofta hoppar han undan tacklingar, försvinner helt ur matchbilden och visar en inte tillräckligt hög nivå för United. Detta i kombination med hans "dabbande" (titta vad du har gjort, nu kokar pisset inom mig igen!) och allmänna idioti vid sidan av planen ("showen" på bussen till bortamatchen mot West Ham förra säsongen) gör att jag inte håller honom som en spelare som har vad som krävs för att representera United. Daley Blind har jag tjatat om ofta. Han har inlett ok, men så fort han möter ett lag med en hyfsad offensiv får han klara svårigheter och det lyser solklart igenom att han inte är någon naturlig mittback. Bailly var inte i närheten av sitt tidigare spel i lördags. Det har många orsaker, men jag håller honom fortfarande som vår bästa mittback. Sen glömmer jag inte överkörningen på den belgiska galten De Bruyne, som han delade ut redan i den nionde minuten, det var ren och skär skönhet. När det gäller vår backlinje hoppas jag att Chris Smalling får chansen på torsdag och spelar bra och att Mourinho sedan spelar honom och Bailly i mitten framöver. Det är nog inget idealiskt mittbackspar, eftersom båda kan vara hetlevrade och har svårt att hålla igen, men sett till vad vi har så känns det som bästa lösningen.



Men det var intressant att skåda det som hände från minut 42 och framåt. Först fumlade clownen Bravo till det så att Ibrahimović kunde reducera, sen kunde vi ha vänt, eller åtminstone fått 2-2 innan pausvilan. Sett till matchbilden hade det inte varit rättvist, men det sade samtidigt en hel del om kuken från Katalonien och hans lag. Sätter man press på dem och börjar gnaga de på hälsenorna och fylla på runt deras box, då gillar de det inte och blir väldigt obekväma. Det skulle vara en överdrift att säga att vi dominerade den andra halvleken, men vi kom ut och gjorde det vi skulle ha gjort från början. Pressade dem, slog inte bort alltför många enkla bollar och visade lite fysisk närvaro. Att låta kukens lag spela runt bollen och ha det ganska lugnt och skönt, det är det största misstaget man kan göra. Men gå in och tryck till dem, ta bollen och visa vem som är boss, då blir det automatiskt rörelse i ändtarmen på dem. Innan jag går vidare kan jag bara konstatera att kvoten av irriterande kuksäckar i city alltid kommer vara konstant. Nolito kommer inte få många beundrare utanför de bittras lilla mentalsjuka grupp, vilket praktarsle!



Inom media finns det ju en viss dramaturgi som måste följas och aldrig får rubbas. Ni känner till den, United har inga fans i Manchester, alla som hejar på city kommer från Manchester, Liverpools fans är de mest trogna och lojala och består bara av en grupp sköna scousers på skämthumör som inte alls lever i det förflutna. Mourinho är ond och Guardiola är god. Och så vidare. Men det var nästan overkligt att se hur långt upp i det bruna på Guardiola pressen befann sig efter derbyt. Men vi får väl se hur länge det varar om/när den där målvakten fortsätter klanta till det, och den ökänt envisa Guardiola vägrar erkänna att han gjort fel. Där får vi faktiskt berömma Mourinho, som snabbt ställer om och inte fastnar i irriterande principer.



Exakt vad som fick Daily Telegraphs Jason Burt att twittra detta: "De 40 minuterna som Manchester City spelade i den första halvleken var det bästa jag kan minnas att jag har sett i Premier League," ja det vet jag inte, har stackaren fått alzheimers eller?



Kul att notera att en av alla fotbollsskribenterna som dagligen följer Manchester lagen svarade på det ovanstående enligt följande: "Burt är ett första klassens ollon."



Som jag sa tidigare så känns en del av mediereaktionerna rejält överdrivna (se t. ex Mirror, MEN eller MOTD).



Vanligtvis har jag inga som helst problem med att skita på min egen tröskel men - rätta mig om jag har fel - kämpade inte City för sitt liv på slutet? Borde de inte ha varit reducerade till tio man långt innan det och skulle vi inte ha haft minst en straff? Var inte deras två mål egentligen turliga chansgrejor som normalt sett inte händer? Och gjorde inte José ett ganska bra jobb med att vända på saker och ting från en initial situation där vi var på väg mot ännu en 1-6 förlust? Känns även bisarrt att vissa skribenter inte vet att det här är ett pågående arbete, som även underminerades av några överraskande engångsdåliga insatser, för att sedan dra slutsatsen och definitivt döma ut det hela som att säsongen är över. Vi har för helvete fortfarande sommartid, spara dödsrunorna till våren.



Nu vet jag att Van Gaalen och Moyes har sänkt våra förväntningar till orimligt låga nivåer, men jag måste ändå säga att jag gillade Mourinhos reaktion på 2-0 underläget. Under de senaste säsongerna hade det slutat 2-0, eller blivit en ännu större förlust. Underläge med 2-0  efter 36 minuter mot ett lag med självförtroende som spelar briljant. Han inser att hans plan och uppställning där ute var skit, och att åtminstone tre av hans spelare gör en skitinsats. Men endast 20 minuter senare knackar du hårt och entusiastiskt på motståndarnas dörr i jakten på en kvittering som, om rätt vore rätt, redan borde ha kommit via straffpunkten. Mycket att vara positiv för där inne enligt mig: de flesta bossarna skulle ha förlorat med 3- eller 4-0 från den positionen, med tanke på de fullkomliga spillrorna vi såg ut som till att börja med. Ni som läser min dynga regelbundet vet också att jag gillar Henrich Mchitarjan, och jag ska villigt erkänna att han var helt under isen här. Älskade hans inhopp mot Hull, men här funkade det inte och det var helt rätt att plocka ut honom.



Här hittar ni Danny Taylors ord om matchen och Mourinhos efter-matchen-kommentarer:



http://beansontoast.bloggplatsen.se/2016/09/12/11363336-manchester-citys-derbygladje-da-de-bruyne-inspirerade-till-vinsten-mot-united/



http://beansontoast.bloggplatsen.se/2016/09/12/11363335-jos-mourinho-kritiserar-spelare-och-mark-clattenburg-efter-derbyforlusten/




Innan jag går vidare måste jag bara rikta er uppmärksamhet mot mannen som Fergie personligen handplockade som sin ersättare, Sunderlands Messias, Mr David Moyes i Daily Telegraph, innan gårdagens 3-0 förlust mot Everton:


 

"Vi hade ett fantastiskt lag i Everton men vi saknade en centerforward," sade Moyes. "Jag överdriver kanske, men jag tror att med det så hade vi varit nära att vinna Premier League, så bra var vi. Under de två sista åren, slutade vi framför Liverpool i ligan. Titta på vad de spenderade genom åren och det var en stor grej, men vi kunde helt enkelt inte bryta upp toppfyran för vi hade inte finanserna för att köpa en centerforward."



Wow, jag lämnar det till er själva att smälta...



Under de kommande dagarna ska ni inte bli förvånade om det dyker upp några underhållande och oväntade artiklar om United. Det är nämligen så att i fredags (9/9) hade Ed Woodward sin "off record" efter-transferfönstret-dryckeskväll med några journalister. Redan i söndags dök det faktiskt upp en given kandidat och artikeln inkluderar en passage som får ses som en nagel i ögat på Shaun "Neymar Exklusivt" Custis:

http://beansontoast.bloggplatsen.se/2016/09/12/11363328-manchester-united-planerar-nytt-zlatan-ibrahimovic-kontrakt-plus-senaste-transferstallningen-gallande-gareth-bale-ronaldo-och-neymar/



Jag är alltmer övertygad om att någon resa till Manchester, eller någon annan engelsk stad för att se United borta, för mig inte alls är nära förestående. Erik Niva kallar det "allt tingel-tangel runtomkring" och det är en ganska bra beskrivning. Arbetarsporten som för varje dag blir mer och mer av en kommersiell cirkus. Alla muppar med selfiesticks som är mer upptagna att ta bilder på sig själva och lägga ut till alla sina "vänner" på sociala medier. "Titta på mig, jag är på OT! Jag är Skandinaviens största Man U fan!" Dårar som fortfarande går runt i den gulgröna halsduken, iklädda matchtröjor och med en fullproppad Megastore-påse i näven, det kommer verkligen att få Glazer-familjen att inse hur mycket vi hatar dem. Singing sections, idioter som på allvar sjunger "who are ya?" till någon motståndarspelare som gör mål på oss. Fred the Red, West Stand, Dönickar som frågar Red News och U.W.S, herregud vad jag saknar Red Issue!, försäljare om det är matchprogrammet. O.s.v, o.s.v, o.s.v När de sedan gjort det betydligt svårare att komma över bortabiljetter, så är det nog bara att inse att det inte är för mig längre, det blir att fortsätta sitta och vara cynisk i tv-soffan istället.



Tack och lov så finns ju Red Issue fortfarande på nätet. Inte i magasinform, men som ett forum och det är helt briljant. En rött lysande fyr i mörkret. En av alla de som skriver där har tagit det där med svordomar och liknande till en helt ny nivå och hans observation innan derbyt i lördags gjorde mig inte precis mer sugen på att åka över:



"Den mest deprimerande folkmassan runt arenan jag någonsin har sett. Det är som en blandning mellan Disneyland och ett mentalsjukhus. Herregud. Jag är heller inte säker på vad GMP gör här med så många poliser. Det är större chans att åka på en dyngpropp på det förbannade Alton Towers (stort nöjesfält i England)."



Känns tyvärr som en klockren summering.



Money, money, money och Bastian avskriven som spelartillgång...

http://beansontoast.bloggplatsen.se/2016/09/12/11363455-manchester-united-skriver-av-bastian-schweinsteiger-som-en-6-7m-79-7m-kr-spelartillgang/



På torsdag går United in i Europa League spelet, detta då vi ska ta oss an Feyenoord på bortaplan i Rotterdam, Nederländerna. Arenans kapacitet har skurits ner till 26,000 p.g.a sanktioner från UEFA efter problemen mot Roma tidigare i år. Representanter från Old Trafford har sagt till de United-fans som ska resa att hålla en låg profil och klä sig neutralt. Det sägs att 1,400 United-supportrar kommer resa ner och ett specialtåg kommer tillhandahållas för att ta dem till arenan.



Jag kastade ett snabbt öga på Feyenoords lag och form nyligen och även om Eredivisie inte får omvärlden att skaka så har Rotterdam-klubben inlett på ett imponerade sätt:


FC Groningen v Feyenoord 0-5

Feyenoord v FC Twente 2-0

Heracles Almelo v Feyenoord 0-1

Feyenoord v Excelsior 4-1

Feyenoord v ADO Den Haag 3-1



De har alltså fem raka vinster och 15-2 i målskillnad på sina fem inledande ligamatcher. Men nu höjs insatserna något då de först möter United på torsdag och sedan väntar rivalen PSV Eindhoven borta på söndag. Dessa vinster har gjort att Feyenoord toppar Eredivisie, två poäng före just PSV och fem före trean Ajax.



När jag blickar igenom truppen är det väl inget som ger skrämselhicka, men noterar att den gamla scouse grisen Dirk Kuyt spelar för klubben. Med i truppen finns även svensken Simon Gustafson. Nu säger jag inte att vi kommer köra över dem, långt därifrån. Även om holländska fotbollsförbundet och deras landslag befinner sig i något som kan liknas kaos, ska man inte underskatta deras klubblag. De är ofta skickliga bollspelare och skulle de följa upp den fina säsongsinledningen med att klippa United hemma, ja då jäklar. Så jag hoppas att våra gubbar glömt derbyt och går ut och gör jobbet fullt ut, då ska vi ha för mycket kvalitet för dem. På tal om scouse galten Kuyt så sade han följande i A.D: "Jag känner mig bra. Jag känner mig redo för Manchester United och förhoppningsvis för PSV. Vi får se. Vi är i en underbar situation. Femton poäng på fem matcher och nu den här stormatchen. Nästan alla är friska och hela. Låt det bli en fantastisk kväll."

 


Noterar även att det är den gamla Arsenal, Rangers och Barcelona spelaren Giovanni van Bronckhorst är klubbens manager. Jag vet inte om ni har noterat det, men en av Mourinhos tränare som han plockade med sig in, Silvino Louro, ser för mig ut som en som äter kattungar till frukost och sedan begraver de genom att mura in dem i köksväggen. Han ser ut som en hård jävel! Se själva.

   

Silvino Louro.

Och när jag tittade på Feyenoords ledarstab hittade jag en fin utmanare åt honom. Holländarnas lagsekreterare, Mr Bas van Noortwijk.

   

Bas van Noortwijk.

Skulle vara intressant om lagen ställde upp sida vid sida i korridoren innan machen och så utbryter plötsligt ett tumult. Då visar det sig att Mr Louro och Mr Van Noortwijk drabbat samman i en kraftmätning. Mina pengar skulle ligga på Louro.



Apropå matchen på torsdag så har Mourinho redan gått ut och sagt att Rashford kommer starta då:

http://beansontoast.bloggplatsen.se/2016/09/12/11363457-marcus-rashford-kommer-starta-for-manchester-united-borta-mot-feyenoord/



Minns ni den danske dåren Nicklas Bendtner?

http://beansontoast.bloggplatsen.se/2016/09/12/11363334-nicklas-bendtner-har-varit-ett-skamt-alltfor-lange/



Del II av the Observers briljanta Sagt & Gjort kolumn finns nu ute, den här gången nämns Uniteds sanslösa samling sponsorer:

http://beansontoast.bloggplatsen.se/2016/09/12/11363330-sagt-gjort-sepp-ronaldinho-och-manchester-uniteds-officiella-traktor/

 



Just ja, det spelades ju ett derby i Glasgow i helgen också:

http://beansontoast.bloggplatsen.se/2016/09/12/11363323-det-har-gatt-for-langt-celtics-fans-arga-efter-att-nagra-av-deras-egna-supportrar-hangt-sexdockor-med-rangers-halsdukar-pa-sig-fran-en-laktarsektion/


http://beansontoast.bloggplatsen.se/2016/09/12/11363318-toalettkaos-rangers-fans-lopte-amok-och-orsakade-omfattande-skador-i-bortasektionen-da-celtic-krossade-old-firm-rivalen/



Jamie Redknapp är ju en k** av rejäla mått, vilket han inte minst visar här, då han pratar om Mourinhos k*k:

http://beansontoast.bloggplatsen.se/2016/09/12/11363315-the-special-schlong-jose-mourinho-har-ett-stort-redskap-i-sina-byxor-sager-jamie-redknapp-om-manchester-united-managern/



Det här måste ju vara kulturmarxistisk propaganda, inte skulle fina Walmart och Coca Cola försöka tjäna deg på en tragedi heller:

http://beansontoast.bloggplatsen.se/2016/09/10/11362695-upprordhet-mot-skamlos-laskreklam-da-stormarknad-aterskapar-9-11-med-coca-cola/

Av Mikael Holmkvist - 12 september 2016 20:27

• José Mourinho bekräftar att anfallaren kommer starta Europa League matchen

 

• "Jag litar fullständigt på honom," säger Manchester United managern

   

Marcus Rashford, till höger, gav en glimt av vad José Mourinho beskrev som hans "briljanta framtid" i den andra halvleken av Manchester derbyt. Fotograf: Alex Liversy/Getty Images

 


 

 

AV: Barney Ronay, the Guardian, måndag 12 september, 2016:



José Mourinho har bekräftat att Marcus Rashford kommer göra sin första klubbstart för säsongen borta mot Feyenoord i Europa League på torsdag efter att ha gett ännu en glimt av vad Manchester United managern beskrev som 18-åringens "briljanta framtid" i den andra halvleken i lördagens derbyförlust på Old Trafford.



"För mig är nästa stora match mot Feyenoord och i nästa match kommer [Rashford] att spela. Det är det enda jag kan säga," sade Mourinho, då han kom nära, men inte tillräckligt nära, att erkänna att han kan ha gjort fel med sin startelva i 2-1 förlusten mot Manchester City.



"Jag litar fullständigt på honom. Jag vet att hans framtid kommer vara absolut briljant. Han är huvudsakligen en nummer 9 - om man vill spela honom på andra positioner, måste vi jobba med honom, förbättra honom, men hans stora personlighet finns där. Normalt sett tittar folk på fotbollstalangen men personligheten på hans nivå är väldigt viktig och han visade det förra säsongen - han visade det omedelbart."



Zlatan Ibrahimovic har varit målfarlig men lite seg i sina rörelser hittills och Mourinho hintade om att han t.o.m kan komma att spela båda anfallarna centralt. "Ytter eller så spelar vi med båda, vilket vi helt perfekt kan göra, precis som vi gjorde mot Hull. Jag kände att City hade bräckligheten på kanterna och grabben kunde ge oss i den andra halvleken på kanterna vad vi inte fick av Henrich Mchitarjan och Jesse Lingard i den första halvleken.



"Rashford gjorde det för oss och för att vi spelade med Ander Herrera bakom Marouane Fellaini och Paul Pogba, jag visste att Fellaini och Pogba skulle vara i boxen hela tiden så jag trodde att matchen skulle bli väldigt direkt som den blev. Så jag tycker vi läste matchen riktigt bra. Grabben gav oss vad vi hade behövt i den första halvleken."

Av Mikael Holmkvist - 12 september 2016 20:24

• United har blivit den första brittiska klubben med en omsättning på mer än en halv miljard (5,95 miljarder kr) under ett år

 

• Avskedade Louis van Gaal och hans personal betalades £8,4m (99,9m kr) i kompensation

   

Bastian Schweinsteiger har väldigt mycket figurerat i bakgrunden i Manchester United sedan José Mourinhos ankomst som manager. Fotograf: Matthew Ashton - AMA/Getty Images

 

 

 

AV: Jamie Jackson, the Guardian, måndag 12 september, 2016:

 

 

Manchester United har tvingats skriva av £6,7m (79,7m kr) som en spelartillgång för Bastian Schweinsteiger efter José Mourinhos exkludering av VM-vinnaren från sin trupp.

 

 

Enligt klubbens senaste räkenskaper är summan värdet på Schweinsteiger, mittfältaren som informerades av managern att han bara kan träna med juniorspelarna.

 

 

Ett uttalande i dokumentet sade: "Engångskostnader för året var £15,1m (179,7m kr), av vilka £8,4m (99,9m kr) relaterade till kompensationen till den f.d managern och vissa medlemmar av tränarpersonalen för deras arbetsförlust och £6,7m (79,7m kr) relaterade till en registreringsförsvagning gällande en reducering av det redovisade värdet på en spelare som inte längre anses vara en medlem av förstalagets spelartrupp. Engångskostnader för året innan var £2,3m (27,3m kr)."

 

 

Siffran £8,4m (99,9m kr) relaterar till sparkningen av Louis van Gaal och hans personal innan Mourinho ersatte holländaren.

 

 

Schweinsteiger underströk under slutet av transferfönstret att United skulle bli hans sista klubb i Europa, han sade att han "kommer vara redo, om laget behöver mig". Den f.d lagkaptenen för Tysklands landslag utelämnades ur Uniteds Europa League trupp men inkluderades i Premier League gruppen, men det skedde obligatoriskt under ligans riktlinjer.

 

 

Samtidigt har United blivit den första brittiska klubben att tjäna mer än en halv miljard pund (5,95 miljarder kr) under ett enda år, detta efter att ha annonserat totala intäkter på £513,3m (6,10 miljarder kr).

 

 

Livet på Old Trafford var ofta obekvämt under säsongen 2015-16, där FA-Cupsegern inte var tillräckligt för att se till att Van Gaal fick behålla sitt jobb som manager.

 

 

En femteplacering i Premier League betydde att United missade Champions League kvalificering men saker och ting vid sidan av planen var betydligt mer framgångsrika.

 

 

Klubbens räkenskaper t.o.m den 30 juni 2016 bekräftade den av många förväntade nyheten att hade blivit den första brittiska klubben att bryta halv miljardsnöret men det hamnar ändå efter Barcelonas intäkter på £570m (6,78 miljarder kr) som de annonserade i juli.

 

 

Uniteds intäkter förväntas hamna på £530m till £540m (6,30 miljarder kr - 6,42 miljarder kr) vid slutet av nästa finansår, efter att ha uppnått ett rekordrörelseresultat på £68,9m (820m kr) 2015-16.

 

 

Den exekutiva vice ordföranden, Ed Woodward, sade: "Vår rekordinsats ekonomiskt sett 2016 reflekterar den fortsatt underliggande styrkan i affärsverksamheten och klubben är på väg mot målet att uppnå rekordintäkter 2017, t.o.m utan bidraget från Champions League.

 

 

"Den här starka finansiella insatsen har tillåtit oss att investera i vår trupp, lagets ledning och faciliteterna för att positionera oss för att utmana om, och vinna, pokaler under de kommande åren."

 

 

De kommersiella intäkterna växte med 36,3% till £268,3m (3,19 miljarder kr) under ett år då avtalet med Adidas började gälla, vilket hjälpte detaljhandelsintäkterna att växa med 207,9%. Intäkterna från sändningsrättigheterna gick upp med 30,4% till £140,4m (1,67 miljarder kr) och matchdagsinkomsterna växte med 17,7% till £106,6m (1,26 miljarder kr).

Av Mikael Holmkvist - 12 september 2016 14:45

Man Utd 1

Zlatan Ibrahimović 42

 

 

Man City 2

Kevin De Bruyne 15

Kelechi Iheanacho 36

   

Mourinho och Guardiola innan matchen.

 

 

 

 

AV: Daniel Taylor, the Observer, söndag 11 september, 2016:

 

 

Det var ett andlöst, uppiggande sätt att inleda den nya eran av Mancunian rivalitet på och, efter slutsignalen, kunde man se Pep Guardiola pumpa sina nävar i luften då han firade. Hans lag hade hållit ut och Claudio Bravo, hans nya målvakt, hade kommit undan med en del efter en debut som helt klart hade kunnat förstöra allt deras outstanding jobb på andra delar av planen.

 

 

Bravo kommer inte alltid ha samma tur om den här excentriska insatsen är ett riktigt mått på vad som komma skall, men sett till hela matchbilden var det svårt att inte känna att det mer sofistikerade laget vann. De första olé ropen kunde höras efter 34 minuter från hörnet på Old Trafford som var helblått. Strax efter det dubblade Kelechi Iheanacho Citys ledning och då var det svårt att minnas ett mer ensidigt derby sedan 2011 när Roberto Mancinis lag gjorde sex mål här, Mario Balotelli visade upp sin "Why Always Me?" T-shirt och Sir Alex Ferguson drevs bort i ett chocktillstånd.

 

 

Oturligt nog för City så dröjde det inte lång tid efter det innan Bravos första försök att fånga bollen ledde till att Zlatan Ibrahimović kunde reducera och efter det var bortalagets överlägsenhet tvungen att balanseras mot den överväldigande misstanken att José Mourinhos mannar hade upptäckt att motståndarna förlitade sig på en olycksbenägen målvakt.

 

 

Mourinho var övertygad om att United borde ha fått en straff i den andra halvleken, med Bravo på nytt inblandad, och Marcus Rashfords inhopp direkt efter pausen omedelbart gav en mer hotfull spets. Hemmalaget gav allt i jakten på en kvittering och det kommer inte lindra deras besvikelse att de bidrog till en rafflande sammandrabbning.

 

 

Deras problem var att e mötte ett lag som flyttade bollen med en sällsynt kombination av snabbhet, ledighet och intelligens. David Silva, en så briljant genomtänkt fotbollsspelare, valde en bra dag att bjuda på en av hans mest raffinerade insatser. Nolito hotade till vänster och Kevin De Bruyne, som gjorde det första målet, adderade sina egna raffinerade bollbehandlingar. Om United stundtals såg långsamma ut i tanken och rörelsen, berodde det på att deras motståndare passade bollen så stilfullt.

 

 

Sergio Agüero var avstängd men offensivt var City det kreativare laget och det fanns flera tillfällen i den andra halvleken när de kunde ha adderat fler mål. Leroy Sané, en inhoppare, kom in friktionsfritt i sin debut. De Bruyne träffade stolpen i en kontring och Guardiola kunde även lovprisa det tävlingsinriktade modet i sitt lag efteråt. Aleksandar Kolarov, rapporterade han, avslutade matchen med en framtand utslagen. Nicolás Otamendis huvud bandagerades och Guardiola identifierade Fernando, en annan inhoppare, som den mest outstanding spelaren i den andra halvleken.

 

 

Pep Guardiola kramar sin målvakt Claudio Bravo efter slutsignalen. Fotograf: Tom Jenkins för the Guardian.

 

 

Men mer än något annat så var det här en glimt av den friflygande fotbollen som Guardiola vill se från sina lag, så det var ironiskt när öppningsmålet gjordes, efter 15 minuter, så hade det sitt ursprung i en gammaldags rensning upp i banan. Kolarov drog iväg bollen 60 yards (= 54,8 meter), Iheanacho skarvade den vidare och De Bruyne gjorde skickligt resten, visade snabbare anticipering än Daley Blind, ställde om kroppen rätt och sköt in ett precist skott lågt i vänstra hörnet. Långbollen, skarven och ett mål - inte precis klassiskt Guardiola men för City var det ändå vackert.

 

 

Blind blev riktigt illa bortgjord där och det var samma spelare, senare i halvleken, som spelade Iheanacho onside vid 2-0 målet efter att De Bruynes diagonala vänsterskott kommit tillbaka mot stolpen.

 

 

Tyvärr för Bravo så hade United rimliga misstankar innan matchen om att han kanske skulle kunna vara lite osäker och det visade sig att de hade rätt. Det här var målvaktens introducering i engelsk fotboll efter hans £17m (203,8m kr) flytt från Barcelona och kanske, med facit i hand, var det ett misstag av Guardiola att inte smyga in honom mot West Ham för ett par veckor sedan. Men Guardiola hade ändå all rätt att förvänta sig att hans nya målvakt skulle fånga det som Wayne Rooney pumpade in i straffområdet i den 42:a minuten.

 

 

Fram tills dess hade Bravo sett säker ut, ofta strövade han omkring 30 yards (= 27,4 meter) från sin mållinje och hade tillräckligt med självförtroende för att test ett par passningar som många målvakter skulle anse vara för riskabla. Men nu hade lite jobb att göra med händerna. Han kolliderade med John Stones, tappade bollen framför Ibrahimovićs fötter och låg på backen när svensken volleysköt bollen i mål på insidan av den närmaste stolpen.

 

 

Claudio Bravo tappar en enkel boll innan Zlatan Ibrahimović kunde skjuta in den. Fotograf: Phil Noble/Reuters

 

 

Ibrahimović fick ytterligare två chanser innan halvtidsvilan. Den första var en nick som gick rakt på Bravo och vid den andra hade han mer tid på sig än han insåg då målvakten var ur position. Bravo såg ut som en fara för sitt eget lag och hade tveklöst tur då domaren Mark Clattenburg bestämde sig för att vara skonsam 11 minuter in i den andra halvleken när målvakten kastade sig själv, med dobbarna först, in i en duell med Rooney. På nytt härstammade det från ett misstag av mannen som har plockats in för att ta Joe Harts plats, han fick inte kontroll på bollen inne i sitt eget straffområde innan han desperat försökte reda ut sitt eget misstag.

 

 

Mourinho argumenterade för att hans lag borde ha belönats med ännu en straff, för en påstådd hands av Otamendi, men det var Bravo duellen som störde honom mest, han ansåg att det borde ha varit ett rött kort också.

 

 

Uniteds problem i den första halvleken kunde summeras av att Mourinho plockade av Jesse Lingard och Henrich Mchitarjan i halvtid, men han klargjorde att de inte var de enda som gjorde sig skyldiga till "riktigt dåliga individuella insatser". Marouane Fellaini flyttades längre fram medan Rooney klev ut till höger och Rashford patrullerade vänsterkanten.

 

 

Hemmalaget öste på framåt, men de såg hela tiden ömtåliga ut bakåt och för en klubb med Uniteds ambitioner var det uppseendeväckande att höra Mourinho klaga på att några av hans spelare inte kunde hantera derbypressen.

Av Mikael Holmkvist - 12 september 2016 14:41

• Managern besviken på hur Manchester United "förlorade lätta bollar"

 

• "Det är självklart att det var en straff och ett rött kort på Bravo," tillade Mourinho

   

Claudio Bravo i duellen med Wayne Rooney. Fotograf: Tom Jenkins för the Guardian

 

 

 

AV: Daniel Taylor, the Observer, söndag 11 september, 2016:



José Mourinho ifrågasatte huruvida några av hans spelare klarade av att hantera pressen som kommer i ett Manchester derby och anklagade de för "riktigt dåliga individuella insatser" efter en 2-1 förlust som slutade med att han rejält kritiserade domaren, Mark Clattenburg, och sitt eget lag.



Mourinho var förgrymmad över att Clattenburg inte gav hans lag en straff och visade rött kort till Claudio Bravo efter att Manchester Citys nya målvakt, som gjorde ett misstag vid Zlatan Ibrahimovićs mål, kastade sig in i en duell med Wayne Rooney 11 minuter in i den andra halvleken.



Men Manchester United managern kritiserade även sina egna spelare för första gången sedan han tog jobbet i somras. Henrich Mchitarjan blev utbytt i halvtid i sin första start sedan han skrev på från Borussia Dortmund. Jesse Lingard fick också kliva av i pausvilan men Mourinhos sade att det fanns andra spelare som hade presterat dåligt.



"Jag bytte inte efter 20 minuter för jag ville inte förstöra spelarna," sade Mourinho. "Jag ville inte göra tre byten i halvtid, men om det var en sport med fritt antal byten hade jag gjort det efter 20 minuter. Jag tog ett par beslut [gällande startelvan] för jag trodde att de individuella kvaliteterna hos vissa spelare skulle ge mig vad jag ville. Men jag fick inte det.



"Men det handlar inte bara om dem. Vi förlorade bollen väldigt enkelt. T.o.m våra mittbackar [Eric Bailly och Daley Blind], som var toppklass tills idag, förlorade enkla bollar. Vad jag sade åt dem i halvtid var: 'För vissa av er, ser det ut som om ni försöker göra vad jag sa åt er att inte göra.' Jag hade sagt till spelarna 20 gånger att aldrig spela en förstastationsboll - 'aldrig, för de [City] vill pressa, så gör aldrig det' - och de gjorde det 20 gånger.



"Jag tror att några av pojkarna kände dimensionen av matchen. Allt runt matchen - derbyt, den stora matchen, Man United, Man City, fokuset, uppmärksamheten. Några av pojkarna, de kände det. Men det hade ingenting att göra med oerfarenhet eller ålder för vi hade grabben [Marcus Rashford] i andra halvleken och grabben såg ut som om han spelade i U18-laget mot Salford City. Det handlar om individen och att alla reagerar på dimensionen av tillfället på olika sätt. Det är svårt att förutspå."



Mourinho var inte imponerad av debutanten i motståndarnas mål och tyckte att han borde ha blivit utvisad. "Jag kan reglerna i spelet. Det är självklart att det var en straff och ett rött kort för Bravo. Om det var utanför boxen, en direkt frispark och ett rött kort. Inne i boxen, är det svårare [för en domare] för det är ett stort beslut och ibland är domare som oss, människor, och tänker två gånger innan stora beslut.



"Om han [Clattenburg] inte tänker två gånger, är det en straff och ett rött kort med en stor möjlighet till 2-2 och mycket tid kvar. Vi kunde då ha pratat om en helt annan berättelse. Vi straffades för vår dåliga första halvlek, mitt ansvar, och vi straffades av Mark med hans dåliga beslut i den andra halvleken."

Av Mikael Holmkvist - 12 september 2016 14:35

Det ledande egot som tidigare köptes av Arsène Wenger och Antonio Conte måste veta att Nottingham Forest kan vara hans sista chans

   

"En undersökning i danska tidningen BT visar att 57% tror att Nicklas Bendtner kommer fortsätta glida nerför i Nottingham Forest." Fotograf: Simon Cooper/PA

 


 

AV: Daniel Taylor, the Guardians sportblogg, lördag 10 september, 2016:




Det var en våning upp på Arsenals träningsanläggning, oktober 2009, och jag föreställer mig att jag inte var den enda personen i den här professionen som satt mittemot Nicklas Bendtner och lyssnade på hur han målade upp sin mästarplan och funderade på om han riskerade att tappa andan, sådan var energin han använde för att blåsa i sin egen hyllningstrumpet.



Det är inget fel med lite ego, såklart, i professionell idrott, men det var ändå ganska uppseendeväckande att höra en spelare på 21 vara så hängiven idén att ingenting möjligtvis kunde stoppa honom från att bli en av sportens absolut största. "Enligt min åsikt vet jag inte varför någon skulle ifrågasätta mig," sade han. "Lita på mig, det kommer hända. Jag ser mig omkring på andra spelare, jag ser mina egna färdigheter och jag kan inte se någonting som säger mig att det inte kommer hända. Jag är säker på att folk kommer tänka: 'Vad snackar han om?' Men jag har gjort det förut, och jag kommer göra det igen, jag kommer skratta åt dessa personer när allt är gjort."



Det här var inget skådespeleri heller. Jacques Crevoisier, Arsenals psykolog, gav en gång en intervju med det svenska magasinet Offside som snyggt summerar hur Bendtner är annorlunda ihopskruvad än resten av oss. Crevoisier brukade ge spelarna ett antal flervalsfrågor för att testa deras intelligens och personlighet. "En av kategorierna kallas 'Självupplevd kompetens' - d.v.s hur bra spelaren själv tycker att han är," förklarade han. "På en skala som gick upp till nio, satte Bendtner 10. Vi hade aldrig sett det förut. När Bendtner missar en chans, är han alltid genuint övertygad om att det inte är hans fel. Man skulle kunna säga att det är ett problem, och till en viss grad kan det vara det. Men man kan också se det som att den här killen har en anmärkningsvärd förmåga att komma tillbaka efter bakslag."




Egot är formidabelt och det slår mig alltid som lite konstigt att de skandinaviska länderna, inte nödvändigtvis den första platsen du skulle tänka på i ett försök att hitta den här sortens skrävel, har producerat så många av sportens mer fruktsamma skrytmånsar. Zlatan Ibrahimovićs nivåer av självbeundran passar knappast in på PJ O'Rourkes ganska grymma beskrivning av svenskar som "tråkiga, renlevnadspojkscoutstyper" och alla som har intervjuat John Guidetti kan förmodligen hålla med om att det också är en intressant upplevelse. Guidetti berättade en gång för mig, då han var utlånad till Stoke City, om sina egna ambitioner om att bli den största fotbollsspelaren på planeten och att han kanske skulle öppna en blomsteraffär någon dag, kalla den Flowers for Doubters och skicka buketter till alla personer som hade tvivlat på honom. Han har gjort några mål för Celta Vigo men det är svårt att skaka av sig misstanken, som med Bendtner, om att det ibland är personerna i den tjockaste dimman som blåser högst i sina horn.



Tyvärr för Bendtner så måste förmodligen någon som är så tvärsäker förstå att det kanske inte kommer finnas alltför mycket offentlig sympati när allting rasar ihop och skrytet ser otroligt tomt ut. Bendtner bygger helt klart upp sig själv för ett fall. Det har varit en lång väg ner och hans rykte har skadats till en punkt där han inte kan bli alltför förvånad om många av de som har följt hans karriärs bana misstänker att hans återkomst till engelsk fotboll kan komma att följa samma riktning. En undersökning i BT, den danska tidningen, visar att 57% tror att han kommer fortsätta glida nerför i Nottingham Forest och Allan Olsen, sportredaktör på Ekstra Bladet, lät inte heller alltför hoppfull. "Låt oss vänta och se om Bendtner inser att det här är hans sista chans att göra sig av med sin jokeraura," skrev han. "Förhoppningsvis kommer han ta sin nya omgivning och sin egen talang seriöst. För vart går du efter att ha misslyckats i the Championship?"



Samma ställe, antagligen, som Bendtner har befunnit sig på under de senaste månaderna - utan jobb. Bendtner har redan blivit utfryst av det danska landslaget. Han flyttades bort från Wolfsburg för att, med sporting directorn Klaus Allofs, ord, han var "ett hot mot klubben" och det har varit så många förlorade nätter och förseelser att det pekar på att Bendtner inte fick pm:et om att moderna fotbollsspelare inte tar sig till den högsta toppen såvida de inte är fullständigt hängivna deras profession.



För en spelare med en sådan enorm självaktning är det ändå ett faktum att Bendtner fyller 29 i januari och har totalt startat 77 matcher i högstaligan, nästan en tredjedel av dessa kom under ett lånearrangemang i Sunderland 2011-12. Det har bara hänt en gång, utlånad till Birmingham City, att han har gjort fler mål än 10 under en säsong, och då var han en tonåring. Det var för 10 år sedan och om han inte kan ta den här senaste chansen, antagligen den sista han kommer få, är han i fara att bli det obligatoriska valet till en av centerforwardspositionerna i en Slapstickselva. "Med sociala medier och sättet på vilket internet fungerar ser man många roliga saker," sade Bendtner vid hans introduktionspresskonferens. Kanske refererade han till den där gången då Emmanuel Frimpong, hans f.d Arsenal lagkamrat, klippte in Bendtners huvud på en bild av Lionel Messi då han vann Ballon d'Or. Förutom det har det inte varit så himla roligt. Det är inte svårt att hitta sammanställningsvideos online - Lord Bendtner's Funny Moments (https://www.youtube.com/watch?v=WLmsJG8ApWc) och så vidare – och för det mesta skrattar de åt honom, istället för med honom.



Med allt detta sagt pratar vi ändå om en anfallare som kan komma att överraska några personer om - och det här är kanske den mest relevanta frågan - han kan justera sina prioriteringar och har intelligensen och den professionella stoltheten att inse att han riskerar att förvandla en en gång i tiden lovande karriär till en permanent källa för ångest. Gör det ont att han har 72 framträdanden för sitt land och är delad sjua på deras lista över bästa målgörare genom alla tider, men när Danmark misslyckades med att kvalificera sig till EM 2016 ville de inte ha med honom? Inser han att det inte finns något riktigt så demoraliserande för de som följer sport som att se någon slarva bort sina gåvor? Och om han skulle göra Crevoisiers test nu, skulle han då erkänna att det, trots allt, inte är alla andras fel?



Om svaren är ja på alla dessa frågor så är det åtminstone en rimlig plats att starta på. Bendtner kommer aldrig bli så bra som han trodde att han skulle bli, men om vi letar efter ledtrådar gällande hur övertygad han är att ställa saker och ting till rätta, så finns det en glimt av hopp i det faktum att han har spenderat sin tid utanför spelet med att träna med FC Köpenhamn för att hålla sig i form.



Bendtner har potentialen att göra mål och påminna oss om varför han har spelat i Champions League under sju av de senaste nio säsongerna, varför Arsène Wenger behöll tron på honom under så lång tid i Arsenal och varför Antonio Conte en gång plockade in honom för Juventus.



Men den bästa policyn för tillfället är förmodligen att hålla sinnet öppet och komma ihåg att "potential", som Sir Alex Ferguson en gång sade, kan vara ett farligt ord i fotboll. "Jag hörde gång efter annan om potentialen hos en kille när jag först kom till United," sade Ferguson en gång gällande Peter Barnes. "Alla sade till mig att han hade en sådan fantastisk potential. Herregud, han var 30 år gammal."


 

Till sist hostar någon upp för Kick It Out

För ett tag sedan skrev jag att det inte var någon mening att klaga på att Kick It Out inte var den organisation den borde vara om vi inte tittade på huvudanledningarna som stoppade de från att expandera.



Då betalade the Premier League £125,000 (1,489m kr) varje år för att hålla sportens mest prominenta antirasismgrupp levande. The Football Association och the Professional Footballers' Association lade in lika mycket - och the Football League, som inte bidragit med en enda penny under flera säsonger, övertygades till sist om att börja bidra för några år sedan.



Totalt betydde det en basfinansiering på £500,000 (6m kr), pengar som Kick It Out var tvungna att använda för att budgetera för allt med, inklusive lönerna till den 13 man starka personalen som jobbade från ett opretentiöst kontor på fjärde våningen ovanför en pizzarestaurang i Clerkenwell. Ingen borde ha blivit överraskad, med det som startpunkten, att en sådan liten operation har varit tvungen att bli ekonomiskt räddad flera gånger.



Men nu kommer det goda nyheter. The Premier League har nu, enligt tillförlitlig information som jag har fått, höjt sin basfinansiering till £279,000 (3,34m kr) den här säsongen, £269,000 (3,22m kr) nästa år och £259,000 (3,10m kr) året efter det. Det kunde fortfarande vara mer, det utgör ungefär 0,003% av det nya tv-avtalet, men det kommer innebära en skillnad, särskilt när FA har erbjudit sig att öka sitt eget bidrag med ytterligare £40,000 (479,660 kr) om året för projektkostnader.



Men det är synd att the Football League inte har följt efter trenden när alla deras 72 klubbar kommer tjäna på det. När det gäller PFA har Gordon Taylor och hans kamrater också bestämt sig för att inte öka deras bidrag - men för att vara rättvis så har de andra prioriteringar, förmodligen gällande deras nära förestående flytt till flotta nya kontor i Londons försäkringsdistrikt (till en kostnad av £5,2m = 62,3m kr).


 

Bekvämlighet förvandlas till grymhet för lejonen

Utan att önska att dra fram alltför många dåliga minnen, men visste du att Englands keliga och väldigt saknade lejon - Kit, Cee och Leo, om du hellre vill känna de vid deras förnamn - fick sina egna sittplatser när Roy Hodgsons trupp bordade deras plan för att flyga ner till EM i somras?



Det blir faktiskt värre. Englands fluffiga maskotar hade även egna uppblåsbara nackstöd för att se till så att de fick en bekväm flygresa, då var de lyckligt ovetande om att de skulle pulas ner i en metallåda när truppen flög tillbaka till Lutons flygplats några veckor senare, minus en manager, till en välkomstkommitté bestående av flera fotografer och en tabloidjournalist (tydligen på ett uppdrag att ge spelarna några uppstoppade åsnor inslagna i bärkassar från Iceland).



Tveklöst så har du dina egna minnen. Du minns kanske tv-bilderna på spelarna då de steg av deras flygplan, dagen efter förlusten mot Island, och en liten armé av kvinnor i fluorescerande jackor rusade fram till dem med uppfällda paraplyer, utifall Jamie Vardy, Joe Hart och alla de andra hemvändande hjältarna skulle anfallas av några små droppar med regn.



Ett personligt minne var den lilla scenen nere i Chantilly, där en städningsoperation var på gång att dras igång på hotellet som Englands spelare just hade lämnat. Allt lastades in längst bak i en skåpbil och någon frågade varför fordonet inte hade några Football Association märken på sidorna. Föraren ville ha det så, fick vi veta, för att bespara honom pinsamheten under den långa körningen hem.



Det är mot den här bakgrunden som FA, permanent konfunderade av anklagelserna om arrogansen inom engelsk fotboll, har en klocka på St George's Park som räknar ner till dagen då England vinner VM 2022. "Den klockan är korkad," sade Greg Clarke, FA:s nya ordförande, vid hans första offentliga framträdande i rollen tidigare den här veckan. Och, till sist, har någon med makt vågat säga det. Med en kort mening har Clarke fått till en bra start.

Av Mikael Holmkvist - 12 september 2016 14:28

Också den här veckan: Evangelos Marinakis; respektkampanjen och Brasiliens genomsnällaste hund

   

"En samordnad insats för berikning." Fotograf: Pierre Albouy/Reuters

 

 

 

 

AV: David Hills, the Observer, söndag 11 september, 2016:

 

 

Veckans jobb

Fifa:s etikteam: ombads ranka etiken bakom Sepp Blatters, Jérôme Valckes och f.d finansdirectorn Markus Kattners delning av £55,7m (667,9m kr) i dolda bonusar. Jurister kallade det en "samordnad insats för berikning"; alla tre förnekar oegentligheter.

 

 

• Inkluderat i totalsumman £55,7m (667,9m kr): en tredelad utbetalning på £17,8m (213,4m kr) efter 2010 års VM i Sydafrika - en turnering som Sepp lovade skulle avsluta den "gamla världens" exploatering av kontinenten. "I 100 år har kolonisatörer endast åkt till Afrika för att exploatera det, för att ta alla de bästa sakerna, utan någon respekt. Fifa ger tillbaka."

 

 

Under tiden: nya ansikten

a) Sloveniens fotbollsförbundschef Aleksander Ceferin - favorit att vinna presidentskapet i Uefa den här veckan, tack vare stöd av stöttare som inkluderar Rysslands idrottsminister Vitalij Mutko. Mutko säger att väljarna bör avvisa Cerefins rival, Michael van Praag, för "han orsakade splittringar i världsfotbollen förra året då han uttalade sig mot Blatter".

 

 

b) Och Qatars fotbollsförbunds vice ordförande Saoud Al Mohannadi - som siktar på att vinna en plats i Fifa:s reformråd trots att Fifa inlett ett etikförfarande mot honom förra veckan. Han förnekar oegentligheter. "Jag är mer övertygad än någonsin om värdet jag har att erbjuda."

 

 

Kretsloppsnytt: går vidare

2015: Barcelona presidenten Josep Maria Bartomeu säger att de kan komma att ta bort Qatar som tröjsponsorer p.g.a risken för att varumärkets anseende ska skadas, han pekade bl. a på "sociala och politiska problem". 2016: Barça inleder diskussioner gällande ett nytt fyraårskontrakt.

 

 

På annat håll: veckans gräl

Potentielle nya Forest ägaren Evangelos Marinakis - reagerade efter att en åklagare i Aten sagt att han borde häktas gällande omstridda anklagelser om bedrägeri, utpressning, mutbrott, ledandet av ett matchfixningsgäng och att ha fått en domares bageri sprängt i luften. Olympiakos ägaren säger att han kommer stämma åklagaren "för den här brutala attacken på mig."

   

Evangelos Marinakis, i mitten. Fotograf: Giorgos Mattheos/AFP/Getty Images

 

 

Förra veckans managernyheter

• Belgien, 9 augusti: Standard Liège exekutiva direktören Bob Claes avfärdar ropen på att sparka tränaren Yannick Ferrera: "Vi bryr oss inte om vad som sägs och skrivs, det är bara panik. Att sparka en tränare efter två eller tre matcher skulle vara totalt överemotionellt." 6 september: Sparkar honom efter fem matcher.

 

 

• Italien: Palermos president Maurizio "Tränarätaren" Zamparini förnekar att han tvingade bort managern Davide Ballardini två matcher in på den nya säsongen. "Han gick själv. Han är en otillräcklig person. Han sms:ade för att säga: 'Jag håller inte med dig, så jag drar.' Jag kommer stämma honom för skadorna han orsakat." Zamparini säger att nya tränaren Roberto De Zerbi passar in "mycket bättre" långsiktigt. "Han har en vinnarmentalitet".

 

 

• Bournemouths manager Eddie Howe: "Spekulationerna [gällande Arsenal] är meningslösa. Jag vill inte höra det, jag behöver inte höra det. Jag är lojal. Jag älskar den här staden". (2011 - 11 januari: Howe avböjer Palace: "Det skulle vara väldigt svårt att lämna de här spelarna och fantastiska supportrarna. Jag är jätteglad att stanna: det finns en bra känsla i den här stan - det är ett nöje att vara här." 14 januari: Går till Burnley.)

 

 

• Englands Sam Allardyce, två månader in på sitt tvåårskontrakt med FA, värt £6m (71,9m kr): "Det är inte upp till mig att säga var Wayne [Rooney] ska spela."

 

 

• Och Sydafrikas tränare Shakes Mashaba, känner sig fortfarande förföljd: "Kritik finns överallt. Man blir kritiserad även om man äter, folk säger att du äter för mycket." Förra året lovade han att resa sig över det "som Jesus Kristus själv. Han gick igenom det och bara fortsatte predika."

 

 

PR-nytt: stor vecka för

Manchester United sponsorn Apollo: uppgraderad från Officiell Däckpartner till Officiell Global Däckpartner - bredvid Uniteds Officiella Globala Målarpartner, Officiella Globala Nudelpartner, och Yanmar, tillverkare av den Officiella Traktorn för Manchester United.

 

 

 

Senaste nytt om respektkampanjen

Argentina: Division fyra matchen Tiro Federal versus Atenas de Río Cuarto slutade tidigt efter att domaren Marcos Romera visat ut åtta Atenas spelare för att ha "mörbultat mig... När jag kom tillbaka till omklädningsrummet kom deras president in och bad mig att be om dem om ursäkt. Jag får det inte att gå ihop."

 

 

Sorgligaste uttåget

Italien: Anfallaren Dani Osvaldo slutar med fotbollen 30 år gammal för att "fokusera på musik", fyra månader efter att Boca Juniors släppte honom för"brist på disciplin" och för att ha rökt på toaletterna. Hans vision när han kom till Boca förra året: "Jag är här för att hjälpa till, med ödmjukhet. Jag hoppas bara att allt går bra."

 

 

Petigast

Ronaldinho: funderar på om han ska spela i ett år till innan han slutar. "Vad jag än väljer så måste det här året vara kompatibelt med alla mina intressen." (Januari 2015: Mexikanska klubben Querétaros fystränare avslöjar att han gav Ronaldinho en skräddarsydd regim för "som en regel så gör han inte fysisk träning - jag kan inte tvinga honom att springa för han gillar det inte. Det finns många saker han inte gillar.")

 

 

Coolaste hämnden

Italien: Sampdorias president Massimo Ferrero - reagerar efter att Antonio Conte ignorerat hans råd att "försvinna" i transferfönstret. "Han är ingen intelligent person. Jag pratade med honom två gånger, sen gav jag helt enkelt upp, så nu är det över. Han kommer spendera ett år under ett täcke och träna i sina strumpor."

 

 

Plus: veckans cameo

Brasilien: Herrelösa hunden Zulu - har uppnått memestatus efter att ha jagat Goiás vänsterback Juninho under en Serie B match i Pelotas. Juninho sade att han fick panik för att "man kan inte vara säker med hundar"; lokalbefolkningen berättade för RBS TV att Zulu "bara är genomsnäll... Om han ser en boll börjar han jaga."

 


Av Mikael Holmkvist - 12 september 2016 14:22

Klubbcheferna är imponerade av hur svensken redan har blivit en talismanisk figur på Old Trafford och vill förvandla hans initiala 12-månaderskontrakt till ett som sträcker sig över tre år

   

United har stora planer för Zlatan. Bale, Ronaldo och Neymar? Inte så mycket.

 

 

 

 

AV: Simon Mullock, Sunday Mirror, söndag 11 september, 2016:

 


Manchester United är redo att ge Zlatan Ibrahimovic ett nytt kontrakt efter att den svenska superstjärnan slagit varenda fitnessrekord på Old Trafford.

 


Ibrahimovic skrev på ett ettårsavtal, med en option på ytterligare 12 månader, då han kom som Bosman på fri transfer från franska mästarna Paris Saint-Germain i juli.

 


Men Sunday Mirror Sport förstår att de Röda Djävlarna redan förbereder sig för att utnyttja den optionen - men kommer också att erbjuda ett extra år uppepå det i ett paket som skulle behålla anfallaren, som fyller 35 i nästa månad, tills han är i närheten av sin 38-årsdag.

 


Och det finns mer att rapportera, United har nämligen bestämt sig för att Gareth Bale, Cristiano Ronaldo och Neymar inte är vägen framåt för dem.

 


En klubbinsider beskrev f.d Malmö, Ajax, Juventus, Inter Milan, Barcelona, AC Milan och PSG stjärnan Ibrahimovic som "den sortens talisman som inte setts i klubben sedan Eric Cantona."

 

 

Hans mål i Manchester derbyt i lördags ger svensken fem fullträffar på lika många matcher för United...

   

... men han har långt kvar innan han är lika älskad av fansen som Cantona fortfarande är.

 


Men medan Ibrahimovic redan utgör en enorm influens i Old Traffords omklädningsrum, är det hans briljanta fysiska form som har förvånat klubbens tränarpersonal.

 


Ibras första löfte när han anlände till klubben var att han skulle slå vartenda träningsrekord - och han har hållit sitt ord.

 


I vissa fall fick svensken tider och distanser som var mellan 15 och 20 procent bättre än lagkamraterna som är 10 år yngre än honom.

 


Ett uppmätt hopp från stående rent av chockade ögonvittnena.


United fansens suveräna läktarhyllning till Zlatan:

 

 


En annan övning som mätte kraften i baksidan av hans lår hade samma effekt.

 


Ibrahimovic, som har avnjutit en lång karriär fri från allvarliga skador, sågs som en kortsiktig lösning för nya bossen Jose Mourinho då han på nytt slog sig samman med sin f.d Inter tränare med ett kontrakt värt £250,000 (2,97m kr) i veckan.

 


Men nu anser man att han är i en sådan fantastisk fysisk form att han kan spela vidare i ytterligare två år efter den här säsongen.

 


United planerar nu att sitta ner med Ibrahimovic tidigt efter nyårsafton för att diskutera hans framtid.

 


Samtidigt har klubben till sist dragit ett streck genom försöket att någonsin locka Ronaldo tillbaka till Old Trafford och köpen av de två andra globala superstjärnorna Bale och Neymar.

 

 

Det kommer inte bli några fler Man United pokaler (eller clownhattar!) för Ronaldo.

 


United har haft ett öga på Ronaldo och Bale i Real Madrid, och de bad t.o.m de spanska jättarna att hålla de informerade om eventuella utvecklingar gällande deras f.d nummer 7 och Wales yttern Bale.

 


Men klubbinsiders förväntar sig nu att båda männen kommer skriva på långtidskontrakt under de kommande månaderna och stanna på Bernabeu.

 

 

Wales esset Bale förväntas, precis som Ronaldo, komma att skriva på nya långtidskontrakt med Real Madrid.

 


Madrids misslyckande med att få sitt transferstraff bortplockat under veckan fick United att avsluta jakten på duon.

 


De Röda har även bedövats av påståendena om att de var beredda att erbjuda Neymar ett £650,000 (7,73m kr) paket för att lämna Barcelona.

 


De är beredda att spränga banken för att landa en storstjärna, men de förstår att brasilianaren har använt deras namn för att försöka tvinga Barcelona till att erbjuda honom ett kontrakt som kan mäta sig med villkoren som gavs till lagkamraten Lionel Messi och de tror inte att Neymar har något genuint intresse av att flytta till England.

 

 

Neymar ligger inte före Barca lagkamraten Messi när det gäller lönen.

 


Efter att ha gett Mourinho £150m (1,78 miljarder kr) i somras för att köpa Paul Pogba, Henrich Mchitarjan och Eric Bailly - samt finansiera Ibrahimovics kontrakt som är värt £12m (142,8m kr) om året - planerar inte United att köpa några fler spelare i januaris transferfönster.

 


Men de försöker fortfarande hitta en köpare åt den utfrysta tyske legendaren Bastian Schweinsteiger.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards