Alla inlägg under september 2016

Av Mikael Holmkvist - 12 september 2016 14:18

Chockerande scener visades upp på Celtic Park igår då Hoops vann Old Firm derbyt med 5-1

   

Sexdockor föreställande Rangers hängdes från en läktarsektion på Celtic Park.

 

 

 

 

AV: Lee Astley, the Sun on Sunday, söndag 11 september, 2016:

 

 

UPPRÖRDA Celtic fans har blästrat sina egna supportrar efter det att sexdockor med Rangers halsdukar på sig kunde ses hänga från en läktarsektion vid gårdagens Old Firm sammandrabbning.

 

 

Foton på dockorna med sina händer bundna på ryggen dök upp på sociala medier efter matchen - som the Hoops vann med 5-1.

 

 

Bilderna ledde även till bestörtning då det igår var World Suicide Prevention Day.

 

 

En Twitter användare sade: "Skamligt. Alltid en minoritet som tar det för långt."

 

 

En annan adderade: "Celtic fansen som tyckte att hängningen av dockor med halsdukar på var en bra idé behöver verkligen ta en lång och grundlig titt i spegeln. #Vidrigt."

 

 

En annan användare postade: "Jag tycker att 90 procent av Celtic fansen äcklas av de som hängde upp dockorna. Det är att gå för långt och helt onödigt. Låt fotbollen sköta snacket."

 

 

Celtic fans har kritiserat sina egna supportrar som bestämde sig för att hänga dockorna.

 

 

Bilderna ledde även till bestörtning då det igår var World Suicide Prevention Day.

 

 

Har just fått bilderna skickade till mig på de där dockorna som Celtic supportrar hängde upp med rangers halsdukar på sig ! Vidrigt och fullständigt skamligt

- The Eton RIfle (@etonrifle1970) 11 september, 2016

 

 

Celtics fans som hängde upp de där uppblåsbara dockorna är fullständigt vidriga.. Särskilt efter vad som just har hänt med kris Boyd

-Ross Campbell (@RossAAFC) 11 september, 2016

 

 

Några Rangers fans var vansinniga att dockuppvisningen kom endast några dagar efter att Rangers legendaren Kris Boyds bror Scott tog sitt eget liv.

 

 

Men idag insisterade Celtic insiders på att det hade absolut ingenting med det att göra.

 

 

Polisen sade att de inte fått in några klagomål gällande dockorna.

 

 

Men en taleskvinna sade: "Poliser fortsätter att övervaka postningar på sociala medier och kan komma att agera om kriminalitet kan bevisas."

 

 

Men efter matchen var det Rangers fans som befann sig mitt i kaoset.

 

 

De orsakade omfattande skador i en toalettavdelning på bortasektionen där dörrar slets ner från gångjärnen och innertakets plattor slets ner.

Av Mikael Holmkvist - 12 september 2016 14:14

Vandaler slog sönder toalettavdelningen genom att slita ner dörrar från sina gångjärn och slita ner innertakets plattor

   

Celtic Park fick känna på den fulla kraften från Rangers fans i bortasektionen

 

 

 

AV: Geoff Sweet, the Sun, lördag 10 september, 2016:


 

RANGERS fans orsakade omfattande skador på en toalettavdelning i bortasektionen på Celtic Park efter det första Old Firm ligaderbyt i Glasgow på fyra år.



Dörrar slets ner från sina gångjärn och takplattor drogs ner.


 

Den här toalettavdelningen slogs sönder i småbitar i kalabaliken.

 

 

Innertakets plattor slets ner och fick bortasektionen att se ut som ett vrak.

 


Polis Skottland sade att de var medvetna om skadorna men att klubben hanterar det som ett internt fall.



Celtic besegrade Rangers med 5-1 efter att Moussa Dembele gjort ett hat-trick.



En man arresterades för en alkoholrelaterad incident men polisen sade att majoriteten av fansen uppträdde bra.



Polischefen Brian McInulty sade: "Jag skulle vilja tacka alla supportrar som kom för att avnjuta matchen idag på ett säkert och ansvarsfullt sätt.



"Ni lyssnade på vad vi bad om och uppträdde i enlighet med det vilket har hjälpt våra poliser att garantera säkerheten för alla som besökte spelplatsen.


 

Hat-trick hjälten Moussa Dembele styrde matchen för Celtic.



"Alla fans kom för att njuta av matchen och suga i sig atmosfären och det är vad fotbollen borde handla om.



"Jag hoppas innerligt att den goda stämningen hos båda supportergrupperna fortsätter under resten av dagen och resten av kvällen."

Av Mikael Holmkvist - 12 september 2016 14:09

United bossen har smeknamnet the "Gifted One" bland sina spelare för att han är så välutrustad

   

Jose Mourinho är välutrustad, enligt Jamie Redknapp

 


 

 

EXKLUSIVT AV: Ben Leo, the Sun, lördag 10 september, 2016:


 

MANCHESTER United bossen Jose Mourinho har ett imponerande redskap i sina byxor, säger hans fotbollskompisar.



Jose - känd som the Special One - har nu döpts om till the "gifted one" av några av hans spelare.



F.d Englands stjärnan och fotbollsexperten Jamie Redknapp läckte ut den stora hemligheten från omklädningsrummet inför miljontals tv-tittare.



Han ledde ett team i Skys populära komedipanelprogram A League Of Their Own och där sade Redknapp att Jose är särskilt välutrustad, och inte bara ekonomiskt sett.



I en runda av "first loves" bad programledaren James Corden Redknapp att spilla smuts på Old Trafford cefens kärleksliv - bara för att få reda på storleken på hans mandom.



Corden frågade: "Jamie, din kusin Frank [Lampard] känner honom såklart bra. Har han någonsin berättat att han är en hopplös romantiker?"



Den f.d Liverpool spelaren svarade: "Han berättade faktiskt för mig att han är the 'gifted one', inte the Special one."



På frågan varför förklarade han: "P.g.a. vad han bär på."


 

Inte konstigt att Jose Mourinho ofta ses le på långsidan.

 

 

Jamie Redknapp avslöjade hemligheten bakom Jose Mourinhos alternativa smeknamn.

 


Corden: "För att han har en stor..."



Redknapp: "Det är vad jag har fått höra."



Lampard stämplades som den "bästa Premier League spelaren under ett helt årtionde" av Mourinho efter att de jobbade tillsammans under två perioder i Chelsea.



Den legendariska managern är känd för sitt självförtroende efter det att han dubbade sig själv the Special One på sin första presskonferens i klubben 2004.


 

Jose Mourinho är tydligen the Special One på fler sätt än ett.


Han sade följande till journalisterna: "Snälla kalla mig inte arrogant, men jag är Europamästare och jag tycker att jag är en special one."



Han vann två titlar under sina första två säsonger på Stamford Bridge och följde upp det med en tredje 2015.



Men han fick sparken efter en hemsk start på förra säsongen.



Den här säsongen anställdes han som Uniteds boss men fick lida då hans lag förlorade med 2-1 hemma mot ärkerivalen Pep Guardiolas Manchester City.

Av Mikael Holmkvist - 10 september 2016 23:24

DET var den dödligaste terroristattacken i historien, men för en stormarknad är 9/11 en fantastisk möjlighet att sälja läskedryck

   

RESPEKTLÖST: Uppvisningen gjordes av en amerikansk stormarknad.

 

 

 

 

AV: Michael Havis, Daily Star, fredag 9 september, 2016:



Ett foto uppladdat på Twitter visar två torn och en enorm amerikansk flagga byggd av Coca Cola lådor på en stormarknad.



Den smaklösa uppvisningen innehåller även lådor med Fanta, Sprite och Dasani mineralvatten - utifall Coca Cola inte är din grej.



För att toppa det hela har de satt upp ett foto av New Yorks skyline innan 9/11 med orden We Will Never Forget, och där syns även Coca Colas och Walmarts logos.


 

EVAKUERING: 9/11 attacken sedd från en bogserbåt som hjälper till att evakuera Manhattan.



När fotot postades online ledde till stormar av upprördhet mot Walmart-stormarknaden i Panama City, Florida, USA.



Men ett antal andra personer tyckte att det var en fantastisk hyllning och skyllde upprördheten på politisk korrekthet.



Några blev även arga på Twitter-användaren Shawn för att han postade bilden.



Men Walmart är inte det enda företaget som kritiserats för att försöka tjäna pengar på illdåden från 2001.



Miracle Mattress i San Antonio, Texas, filmade en förskräcklig reklamfilm för deras 9/11 twin tower försäljning.



Nyhetssidan Orlando Weekly sade att Walmart gått med på att plocka ner sin kletiga kreation.

 


Charles Crowson, en talesman för affärskedjan, sade: "Coke pratar alltid med Walmart om idéer för hur vi ska ställa fram deras varor.



"Antingen godkänner vi eller så säger vi nej. I det här fallet godkände Walmart 9/11 kreationen."

Av Mikael Holmkvist - 9 september 2016 19:00

 

Bilden: Detta är en byline som förklaras mer ingående här under.





Hallo på er alla igen, ja nu har jag "äntligen" fixat min lilla byline. Det är en drift med alla krönikörer och journalister som gärna låter sin bildbyline ta mer plats än texten de skriver. Sen när det är en kille som författat texten ska det ju gärna förmedlas med en machobild. Jag har helt enkelt lagt upp en bild på mig i bildprogrammet Paint och fixat till det lite för att lyfta fram machodragen, så ni inte ska känna tveksamhet över vem som författat texten och måste bli nervösa och börja fundera på om man ska använda "hen" eller inte. Vidare har jag döpt kolumnen till en larvig titel som både anspelar på någon slags plats där jag håller till och en klassisk fotbollshörna. Och jag lovar er, i min värld slår inte Phil Jones några hörnor! Sen är det några andra bilder med referenser till fotbollen och politiken som ni säkert kan tolka på något bra sätt. Min intention är att lägga upp denna "Honk's corner" bildbyline varje gång jag formulerar något eget. Tankar om någon aktuell/inaktuell händelse, United, någon spelare, prestation, fyllekväll, otrohetsaffär, eller vad det nu kan vara. Kommer även länka till längre och bättre artiklar från engelska tidningar här. Ja, då vet du vad det handlar om. Lade även på lite kamouflage på min jacka, så att folk förstår att den här machograbben är beredd att gå ut i strid! Två exempel på nötter som använder detta är Expressens pungpåsar av första klass: Niklas Svensson och Johan T Lindwall. Eller varför inte ta Aftonbladets ofta intressanta och läsvärda författare Jan Guillou:

 


Så breder han ut sig över sin sida varannan söndag i Aftonbladet. Man kan ju spendera många timmar med att fundera på och analysera vad dessa män vill förmedla med dessa bilder, själv driver jag med detta fenomen och klarade inte riktigt av att använda en "riktig" bild på mig själv till ändamålet. Nu vet ni i alla fall vad detta bildkollage innebär.



Jaha imorgon (lördag) smäller det på Old Trafford. Jag vet att ingenting avgörs då och att man inte vinner titeln i början av september. Däremot var det ju inte igår som vi gick in till ett derby med båda lagen i topp-3 av tabellen och med både Rött och blått obesegrade hittills. Men framförallt är det något abstrakt som gör det här till något att verkligen se fram emot. Den där känslan, väldigt svår att förklara, men jag kan säga att den inte har känts av på riktigt under tiden vi har dragits med Moyes eller Van Gaalen. Jag ska vara helt ärlig och erkänna att jag hade förväntningar när testikelansiktet från Nederländerna tog över, men det där dog snart bort och förvandlades till ren och skär, alkoholindränkt, ångest. Nu ser man fram emot matcherna igen och landslagsuppehållet kändes som en enda lång pina, men nu är det snart dags för riktig fotboll igen!



Och ja, det finns ett "visst" intresse för den här matchen även i engelsk media. Redan i torsdags såg ansedda the Guardians framsida ut såhär (inte sportdelens framsida, utan själva huvudtidningens framsida):

   


Och till min stora glädje var det maestro själv, Daniel Taylor, som hade författat ännu en läsvärd artikel, den här gången om relationen mellan Citys nye manager och Uniteds nye anfallare:

 http://beansontoast.bloggplatsen.se/2016/09/08/11361845-zlatan-ibrahimovics-forakt-mot-pep-guardiola-brinner-fortfarande-starkt-da-derbyt-narmar-sig/



Dagens the Sun körde som vanligt med smak och klass då de lockade med "krigsrubriker" inför derbyt:

   


Här är artikeln där Fellaini pratar kort om derbyt och så kan vi läsa lite om Ibrahimovics och Raiolas senaste uttalanden om den skallige i City:

http://beansontoast.bloggplatsen.se/2016/09/09/11362192-manc-of-war-manchester-derbyt-marouane-fellaini-forutspar-att-den-intensiva-kraftmatningen-pa-lordag-kommer-bli-ett-krig/



Vidare så finns det en möjlighet, beroende på vilka som startar, att derbyt blir världens dyraste fotbollsmatch, någonsin:

http://beansontoast.bloggplatsen.se/2016/09/09/11362189-cash-of-the-titans-manchester-united-v-manchester-city-lordagens-derby-kan-komma-att-bli-den-dyraste-kraftmatningen-i-historien/



Lämnar derbyt nu för en stund och går vidare med en annan intressant grej. Tidigare i veckan gav Uniteds nye, sedan i februari, akademichef Nicky Butt en riktigt intressant och läsvärd intervju med snobben Henry Winter i the Times. Butt tar upp många intressanta aspekter, inte minst curlandet med dagens unga människor. Men han pratar också varmt om United och att vi behöver ta oss tillbaka till vinnarspåret igen. Och för att göra det säger han att "Vi behöver Ibrahimovic, [Paul] Pogba, [Henrich] Mchitarjan, [Eric] Bailly och Carrick, spelare som vet hur man vinner, för att ta oss tillbaka till vinnarspåret."

 


Ni som regelbundet läser min skit vet vad jag tycker om Rooney och att jag blir lika förvånad varje gång han lyckas lura in sig i vår startelva. Jag har inte en aning om varför Butty inte nämnde Rooney, som startat alla våra matcher, medan han nämnde Carrick, som inte startat alla våra matcher. Det var kanske en ren tillfällighet, men jag hoppas att det beror på att Butt sett igenom mediebilden av den cigarettberoende bedragaren, och helt enkelt inte håller som en storspelare längre. Jag har inte glömt rycket och framspelningen till Rashford på övertid mot Hull borta, men det är en bra sak som vår kapten har gjort, på tre ligamatcher! Här kan ni läsa hela intervjun med den gamle mittfältskrigaren Nicky Butt:

http://beansontoast.bloggplatsen.se/2016/09/08/11361843-om-rashford-gor-en-sadan-sasong-till-da-blir-han-en-50m-599-9m-kr-spelare/



Efter Ingurlands snarkfest mot Slovakien var det intressant att notera att både Henry Winter och Neil Ashton delade ut kängor till Rooney i Radio 5 Live. Kanske har pressboxens maskar till sist vaknat och börjat vända sig. Tänk om vi svenskar nu kommer få höra "Bosse Bula" på Viasat kritisera Rooney, jag håller inte andan och förväntar mig inte det, men vem vet... Dessutom menade Ingurlands gamle målvaktshjälte Peter Shilton att Rooney borde ha slutat spela för de Tre lejonen efter EM i somras och att han definitivt inte borde bära kaptensbindeln. Shilton menade att han inte såg Rooney, i sin roll som lagkapten, leda Ingurland i skämtet till insats mot Island. Och kan han inte göra det då, när ska han då klara av det? Klockren poäng av den gamle skottstopparen och förhoppningsvis kan fler "experter" nu få upp ögonen för den här moderna versionen av Kejsaren utan kläder.



The Guardian har många skickliga skribenter, Daniel Taylor är hela branschens bästa, men jag är även väldigt svag för yrvädret Marina Hyde. Här beskriver hon, på sitt oefterhärmliga sätt, cirkusen kring Team England, deras nya s.k manager och lagkaptenen:

http://beansontoast.bloggplatsen.se/2016/09/08/11361839-smaller-sam-big-wayne-och-annu-en-forbryllande-vecka-for-englands-landslag/



Alla som loggat in här någon gång känner säkert till min avsky för våra ägare. Men om man bortser från vad de har gjort mot Man United och deras fans, svårt att göra, men jag gör ett försök, och tittar på deras yrkeskarriärer istället, ja då finns det absolut värre människor än Glazer familjens missfoster. Morgondagens motståndare ägs ju av ett kukhuvud från allra högsta hyllan. Då menar jag inte bara det faktum att han är en kapitalist som berikar sig själv och förslavar sitt folk. Nej, det är en hel del annat också. Men vad spelar det för roll? Vi ska inte hålla på och vara kulturmarxister och pissa på någons parad när de är så snälla och kommer in med stora pengar till en engelsk fotbollsklubb! Det måste vi lära oss. Thaksin Shinawatra var inte heller någon ängel, men vad fan, ge grabben ett break, han gödslade ju pengar över en PL-klubb. Det var många år sedan Red Issue skrev om det här, men i mainstreammedia är det oerhört tyst. Någon gång ibland dyker det upp en artikel om att ledarna i de små emiraten är kanske inte världens största humanister, men de är ju beredda att hosta upp stora pengar, och det vet vi ju att det är vad allt, till sist och syvende, handlar om! Därför är det lika intressant som sällsynt att få läsa sådana här texter:

http://beansontoast.bloggplatsen.se/2016/09/02/11359309-exklusivt-grupper-for-manskliga-rattigheter-tacklar-manchester-ledare-gallande-banden-till-forenade-arabemiraten/



Jag pratade tidigare om the Guardian och att de har många skickliga journalister där. Men vi ska veta att det finns folk i andra änden av skalan också, framförallt tänker jag då på scousern och kukhuvudet av gigantiska format, Mr Sachin Nakrani:

http://beansontoast.bloggplatsen.se/2016/09/02/11359273-guardian-journalist-kommer-angra-att-han-startade-en-strid-mot-united-fans/



Förra fredagen träffade Danny Taylor Luke Shaw för en intervju. Alltid läsvärt, men det jag reagerade mest på är Shaws boendesituation, jag vet inte vad ni tycker, men jag får lite småunderliga vibbar av den lösningen:

http://beansontoast.bloggplatsen.se/2016/09/02/11359268-luke-shaw-jag-kunde-knappt-ga-under-sex-manader-an-mindre-spela-fotboll/



Har precis avslutat säsong 2 av Narcos och det gör den här artikeln extra intressant:

http://beansontoast.bloggplatsen.se/2016/09/02/11359264-narco-fotbollen-ar-dod-dags-att-fira-ett-panyttfott-colombia/



I söndags var the Observers briljanta 'Sagt & Gjort' kolumn äntligen tillbaka igen:

http://beansontoast.bloggplatsen.se/2016/09/05/11360533-sagt-gjort-joe-hart-paco-alccer-och-varfor-det-ar-dumt-att-sparka-till-kylskap/



Jag vet inte om ni har hört när det f.d scouse svinet Dean Saunders pratade om sin konstiga träff med Brian Clough. Om inte så tycker jag ni ska läsa den här briljanta kängutdelningen mot den pisstinkande walesaren av maestro Taylor:

http://beansontoast.bloggplatsen.se/2016/09/08/11361841-dean-saunders-och-brian-clough-en-story-som-blev-viral-men-den-slutar-inte-dar/



Jag hoppas såklart få se Rooney bänkad, eller helt petad, imorgon. Men jag hyser inga större förhoppningar om det. Däremot borde ju inte det här ha gjort något för att skada Rashfords chanser till spel mot de bittra:

c



Jämför gärna hur det såg ut framåt mot Hull innan Rashford och Mchitarjan kom in, med hur det såg ut efter det att de bytts in. Förhoppningsvis var skadan på armeniern inte allvarlig, för jag vill se honom starta. Gärna Rashford också, och det finns fler som vill se den briljanta unge anfallaren få mer speltid:

http://beansontoast.bloggplatsen.se/2016/09/05/11360538-sam-allardyce-borde-inte-halla-tillbaka-marcus-rashford-fran-englands-trupp/



När de spelade älskade jag dem och jag håller nog Paul Scholes som en av de allra bästa spelarna jag någonsin har sett för Man United. Han var ett geni, som dessutom kunde sticka in foten där det gör ont. Men deras grejor med 'Class of '92' skiten stör mig alltmer. Att sedan Scholes skulle ge upp sina gamla principer och snacka och skriva om sina åsikter både högt och lågt, det har naggat bilden av honom som levande legendar något i kanterna. Gary Neville är förmodligen den bästa fotbollsexperten i någon tv-studio, och han är som han är. Giggs har jag stört mig otroligt mycket på länge och jag blev glad att han inte stannade kvar i klubben längre. Phil Neville är mest irriterande och snackar mycket skit. Butt känns vettig och jag tror på honom i rollen som akademichef. Den som tidigare hade störst behov att synas av dessa, Beckham, har dock hållit en ganska låg profil. Hursomhelst så har de nu skrivit en bok som de och BBC kränger för £20 (240 kr)! Och om det här utdraget är något att gå på kan man undra hur de ska rättfärdiga den prislappen:

http://beansontoast.bloggplatsen.se/2016/09/08/11361836-utdrag-fran-den-nya-boken-class-of-92-out-of-our-league-our-journey-back-to-the-heart-of-the-game/



Delade Scholes ut ett nytt hyrcitat - titta på vad han faktiskt säger: "...eller Juventus-Roma, något sådant." Man kan nästan höra hans ehh och hmm då hans hjärna kivas med honom för att komma fram till vilka Juve möter i sin inhemska liga. Jag skulle bli överraskad om han någonsin sett en Juve-Roma match, än mindre nu på senare.



Gällande co92 dokumentären på BBC känns det givet att det följer skrivet manus. I princip varje interaktion mellan en spelare och någon annan i deras "hemmamiljö" är så stel och andefattig att det måste vara skådespeleri, som om regissören har bett om en lista med saker som har dykt upp för dem på senare och sedan sagt "ok, kör igenom X, Y och Z för oss. Filmningen börjar... Nu!"



Det är bra att Scholes inte snackade mycket med pressen när han spelade, för han är en riktigt trist, gnällande kuk när han gör det och han oroade sig inte alltför mycket om cyniska affärsmän som förstörde fotbollen när de betalade hans lön.



Nu är det 18 timmar och 10 minuter kvar till avspark i säsongens första Manchester derby. Jag kommer ladda upp med en full English breakfast på min lokala greasy spoon, för att sedan damma av ett par riktiga blötbergare med fishålet och knalla vidare till mitt lokala vattenhål. Blev lite besviken när jag gick förbi där idag och såg den här skylten:

   


Men det får det väl vara värt. En hel dag med Guinness, blandat med några fina italienska och spanska lager, innan man i halvtid beställer in ställets briljanta Västerbottenpaj med pommes. Och sedan mer öl och några Jäger, ja sen är det bara att hoppas att United gör mig lika glad på planen. Den här gången känns det i alla fall bra och man ser fram emot matchen, bara en sån sak gör det värt att lägga 50p (6 kr) mer på varje pint Guinness. COME ON UNITED!

Av Mikael Holmkvist - 9 september 2016 17:19

Manchester United mittfältaren tror att det glödheta mötet på Old Trafford mellan titelfavoriterna är för jämnt för att tippa

   

Marouane Fellaini tror att det glödheta Manchester derbyt kommer bli ett "krig".

 

 

 

 

AV: Martin Blackburn, the Sun, fredag 9 september, 2016:

 

 

MAROUANE FELLAINI tror att morgondagens Manchester derby kommer bli ett "krig".

 

 

Och hans United lagkamrat Zlatan Ibrahimovic kastade den första handgranaten i och med en ny attack mot City bossen Pep Guardiola.

 

 

Båda lagen tar med sig sina 100 procentiga facit in på Old Trafford och Fellaini sade: "Det kommer bli ett krig, med mycket intensitet.

 

 

"Jag förväntar mig att det kommer bli en underbar match i en speciell atmosfär. Jag vågar inte uttala mig om vilka som kommer vinna. Det är verkligen 50-50."

 

 

Fellaini, 28, har blivit pånyttfödd under Jose Mourinho, som satte tillbaka honom framför försvaret.

 

 

The Special One uppmanade fansen att stötta den kritiserade belgaren och Fellaini erkände: "Det är tillfredsställande att höra det.

 

 

"Om en tränare säger något om dig, då gör du maximalt för honom på planen.

 

 

"Jag är också nöjd med min position. Det är min gamla position - och min bästa. Jag är glad att jag hamnat där till sist."

 

 

Ibrahimovic stämplade Guardiola en "ryggradslös fegis" gällande sättet han behandlade honom på i Barcelona. Och anfallaren hällde mer bensin på derbyelden med ännu en känga mot Citys chef - samtidigt som han hyllade Mourinho.

 

 

Zlatan Ibrahimovic avfyrade den första granaten i "kriget" i och med en attack mot Pep Guardiola.

 

 

Ibra, 34, sade: "Mourinho är direkt med alla. Han är ingen tränare som går bakom ryggen på dig.

 

 

"Han säger till dig om du inte är tillräckligt bra. Jag föredrar det istället för att ha någon som inte säger någonting till dig."

 

 

Ibras agent Mino Raiola delade också ut en känga. Han stormade: "Guardiola? Han har inte pungkulorna för att sitta ner och prata med mig.

 

 

"Jag gillar honom inte. Han är en bra tränare men hans fotbollsfilosofi verkar tråkig för mig."

Av Mikael Holmkvist - 9 september 2016 17:15

Jose Mourinho och Pep Guardiola kan komma att ställa upp lag som är värda i närheten av £700m (8,31 miljarder kr), vilket överskuggar det berömda "El Cashico" från förra säsongen

   

Manchester derbyt kan komma att bli den dyraste matchen i historien.

 

 

 

 

AV: Dave Fraser, the Sun, onsdag 7 september, 2016:

 

 

SOM om det inte fanns tillräckligt många sidoberättelser inför lördagens Manchester derby, nu verkar det även finnas en helt ny ingång.

 

 

Det stämmer, det är känt att viska få se Manchester United v Manchester City och en repris av Jose Mourinho v Pep Guardiola - en omskriven och hetlevrad rivalitet - men lördagens kraftmätning kan även komma att bli den dyraste fotbollsmatchen i historien.

 

 

I förra säsongens "El Cashico" mellan Real Madrid och Barcelona stannade vågen på sanslösa £562 miljoner (6,67 miljarder kr) - baserat på spelarnas senaste transferavgift.

 

 

Med spelare som Gareth Bale, den f.d världsrekordinnehavaren av dyraste transfern med £86m (1,02 miljarder kr), Cristiano Ronaldo (£80m = 949,8m kr) och Luis Suarez (£75m = 890,4m kr) ute på planen är det lätt att tro att den matchen skulle ha förblivit den dyraste någonsin.

 

 

Men om man tar sig en titt på de 22 spelarna som Sky tror ska starta i Manchester derbyt så blåser det här mötet fullständigt bort jättematchen i La Liga med fullkomligt sanslösa £685,7m (8,14 miljarder kr).

 

 

Real Madrid

Navas   £7,9m (93,8m kr)

 

 

Danilo   £23m (273,07m kr)

Varane   £8,5m (199,9m kr)

Ramos   £18m (213,7m kr)

Marcelo   £4,75m (56,4m kr)

 

 

Modric   £30m (356,1m kr)

Kroos   £20m (237,4m kr)

Rodriguez   £63m (747,9m kr)

 

 

Bale   £85,5m (1,01 miljarder kr)

Ronaldo   £80m (949,8m kr)

Benzema   £30m (356,1m kr)

 

 

TOTALT: £370,45 (4,39 miljarder kr)

 

 

 

Barcelona

Bravo   £7,2m (85,4m kr)

 

 

Alves   £11,2m (132,9m kr)

Pique   £5m (59,3m kr)

Mascherano   £17,25m (204,8m kr)

Alba   £11,2m (132,9m kr)

 

 

Rakitic   £16,1m (191,1m kr)

Busquets   Ungdomsprodukt

Iniesta   Ungdomsprodukt

 

 

Sergi   Ungdomsprodukt

Suarez   £75m (890,4m kr)

Neymar   £48,6m (577,02m kr)

 

 

TOTALT: £191,55M (2,27 miljarder kr)

Förra säsongens "El Cashico" visade upp en otrolig mängd talang, och pengar.

 

 

Det är sanslösa £123,7m (1,46 miljarder kr) mer än El Clasico i november förra året - en match som Barcelona vann med 4-0 tack vare två mål av Neymar och ett var av Neymar och Andres Iniesta.

 

 

Självklart beror den siffran mycket på Paul Pogbas världsrekordtransfer på £109m (1,29 miljarder kr) då han flyttade tillbaka till Man United från Juventus - där £20m (237,4m kr) gick direkt ner i Mino Raiolas ficka.

 

 

Ett annat nyförvärv under sommaren, Eric Bailly, bidrar med £30m (356,1m kr), medan Zlatan Ibrahimovic kom gratis.

 

 

 

Manchester United

De Gea   £18,3m (217,2m kr)

 

 

Valencia   £18m (213,7m kr)

Bailly   £30m (356,1m kr)

Blind   £13,8m (163,8m kr)

Shaw   £28m (332,4m kr)

 

 

Fellaini   £27,5m (326,5m kr)

Pogba   £109m (1,29 miljarder kr)

 

 

Mata   £37,1m (440,4m kr)

Rooney   £27m (320,5m kr)

Martial   £57,6m (683,8m kr)

 

 

Ibrahimovic   Gratis

 

 

TOTALT: £366,3M (4,34 miljarder kr)  

 

 

 

Manchester City

Bravo   £17,1m (203,02m kr)

 

 

Zabaleta   £6,4m (75,9m kr)

Stones   £47,5m (563,9m kr)

Otamendi   £33m (391,8m kr)

Clichy   £7m (83,1m kr)

 

 

De Bruyne   £54,5m (647,07m kr)

Fernandinho   £30m (356,1m kr)

Silva   £24m (284,9m kr)

 

 

Sterling   £49m (581,7m kr)

Sane   £37m (£439,2m kr)

Nolito   £13,8m (163,8m kr)

 

 

TOTALT: £319,4M (3,79 miljarder kr)

Totalsumman som förväntas visa upp under lördagens Manchester derby kommer överskugga den rekordbrytande El Clasico matchen från november förra året.

 

 

I den blåa hörnan stärker John Stones otroliga £47,5m (563,9m kr) flytt från Everton, tillsammans med £37m (439,2m kr) mannen Leroy Sane Citys totalsumma.

 

 

Men det är inte bara den här sommarens köp som ger eko, tidigare jätteköp som Kevin De Bruyne (£54m = 641,1m kr), Raheem Sterling (£49m = 581,7m kr) och t.o.m spelare som Juan Mata (£37,1m = 440,4m kr), Wayne Rooney (£27m = 320,5m kr) och Fernandinho (£30m = 356,1m kr) får totalsummorna att svälla.

 

 

Användningen av ungdomssystemet ser ut att vara huvudavvikelsen.

 

 

Medan Marcus Rashford har varit en uppenbarelse under de senaste sex månaderna så har Mourinho inte startat honom i ligan hittills, medan City för tillfället inte har någon talang som gått genom ungdomslagen.

 

 

Samtidigt, i förra säsongens "El Cashico", fanns det inte färre än tre spelare i Barcelonas uppställning som var gratis då de gått igenom klubbens organisation och hela vägen upp till A-laget.

 

 

Och det är inga dussinlirare vi pratar om heller; Sergio Busquets, Iniesta och Sergi Roberto.

 

 

Men nu är det inte dags att gå in på det långvariga problemet med ungdomsspelare i engelsk fotboll.

 

 

Det handlar bara om att ta sig en titt på de gigantiska summorna som kommer visas upp på lördag.

 

 

Som om matchen i sig själv inte var en tillräckligt stor händelse... Du kommer även bevittna en liten bit fotbollshistoria.

Av Mikael Holmkvist - 8 september 2016 18:19

Svenskens ego sårades under Guardiola i Barcelona och nu möts paret, i United respektive City, i lördagens Manchester derby och hämnd finns i anfallarens tankar

   

Zlatan Ibrahimovic kommer ha eldat upp sig inför lördagens Manchester derby där han möter sin f.d Barcelona manager, Pep Guardiola. Fotograf: Manu Fernandez/AP

 

 

 

 

 

AV: Daniel Taylor, the Guardian, torsdag 8 september, 2016:

 

 

För att få en känsla av hur djupt förbittringen ligger - och Zlatan Ibrahimovic har aldrig varit någon som kör med ytliga spetsfundigheter - är det kanske bäst att inleda med intervjun han gav för CNN i november förra året, som en Paris Saint-Germain spelare, och hans respons å frågan om hur det var att spela för Pep Guardiola. "Som tränare var han fantastisk," sade Ibrahimovic. "Som person har jag inga kommentarer om det, det är något annat. Han är ingen man, det finns inget mer att säga."

 

 

Alternativt kan man bläddra igenom sidorna i boken Jag är Zlatan Ibrahimovic - en bok som the Guardians Richard Williams beskrev som "den mest övertygande självbiografin som någonsin dykt upp i en fotbollsspelares namn" - och undersöka några av de sönderslitande orden Manchester United anfallaren reserverar åt sin f.d tränare i Barcelona. Guardiola är en "ryggradslös fegis". Mot slutet vill inte Ibrahimovic ens använda Guardiolas riktiga namn. Istället kallar han honom "Filosofen", med knappt förtäckt förakt.

 

 

Sedan dess har han alltid använt den benämningen och ingen bör känna tvekan inför hur uppeldad han kommer vara mot sin gamla tränare i helgen. Det är som Ibrahimovic en gång noterade gällande den formidabla f.d italienska försvararen Marco Materazzi: "Han är som mig. Hat och hämnd är det som får igång honom."

 

 

På lördag kommer han få chansen till hämnd när de två Manchester klubbarna återupptar fientligheten, United versus City på Old Trafford, och Guardiola ska då på nytt låsa hornen med José Mourinho, då de två managerfienderna, för tillfället åtminstone, håller sig till deras försäsongslöfte om att de inte ser någon större mening med att gräla offentligt.

 

 

Mourinho, förmodligen med lägst odds på sig för att bryta pakten först, säger att det skulle vara självförgörande för honom att se Guardiola som sin fiende när engelsk fotboll, till skillnad mot sin spanska motsvarighet, har många klubbar som kan vinna ligan. Guardiola har t.o.m pratat om att en dag kanske de kommer att äta middag tillsammans. Ingen tror riktigt på det men Citys misslyckande med att få bort avstängningen på Sergio Agüero har tagit bort en potentiell friktionsorsak - föreställ er bara Mourinhos reaktion om Agüero hade ansetts oskyldig till den där attacken på Winston Reid och sedan gjort mål i helgen - och en vapenvila har utlysts, om än tillfälligt.

 

 

Huruvida samma sak gäller Ibrahimovic är tveksamt, men vi kan ju gå tillbaka till hans tid i Barcelona och förbittringen kring mannen som köpte honom, övergav honom och, med svenskens egna ord, behandlade honom som "en störning, en utomjording".

 

 

Ibrahimovic var världens näst dyraste transfer i historien, endast med Cristiano Ronaldo framför sig, när han skrev på från Internazionale 2009 men med facit i hand passade kanske inte hans personlighet Guardiola när vi pratar om någon som växte upp som en cykeltjuv och ser sig själv som en adrenalinjunkie. "Jag gillar killar som kör genom rödljus," sade Ibrahimovic en gång. "Jag kör alltid som en galning. Jag har kört i 325 km i timmen i min Porsche Turbo och lämnade polisen till att äta mitt damm. Jag har gjort så många helsjuka grejor att jag inte ens vill tänka på det."

 

 

Men inte i Barcelona. Guardiola sade tidigt åt Ibrahimovic att han inte var välkommen att köra sin Porsche till träningarna utan istället sätta sig bakom ratten i en av klubbens Audis. Ibrahimovic lydde men insåg snabbt att han inte passade in på riktigt. "Barcelona var som en skola, eller någon sorts institution," sade han.

 

 

Zlatan Ibrahimovic lyssnar på Pep Guardiola innan Barcelonas vänskapsmatch mot Milan på Camp Nou i augusti 2010. Fotograf: Josep Lago/AFP/Getty Images

 

 

Lionel Messi var prefekten och Ibrahimovic fick reda på det den tuffa vägen. "Messi började säga saker," skrev Ibrahimovic i sin självbiografi. "Lionel Messi är fantastisk. Han är fullständigt fantastisk. Han kom till Barça när han var 13. Han uppfostrades i den kulturen och har inga problem med den där skolskiten. Men nu var jag där, och jag gjorde fler mål än honom. Han gick till Guardiola och sade: 'Jag vill inte vara på högerkanten längre, jag vill spela i mitten.' Jag var centeranfallaren. Men Guardiola brydde sig inte ett skit om det. Han ändrade den taktiska formationen. Guardiola var tvungen att lyssna på honom. Men jag menar, kom igen, jag hade gjort många mål i Barça och jag hade varit ganska storslagen också."

 

Det här är, i sista hand, kärnpunkten i relationssammanbrottet och som så många andra saker med Ibrahimovic, har det med ego lika mycket som något annat att göra. Guardiola, säger han, slutade till sist prata med honom. "Han var en vägg - en tegelvägg. Jag kände mig som skit när jag satt i omklädningsrummet och Guardiola blängde på mig." Till sist exploderade Ibrahimovic, efter en match borta mot Villarreal då han sparkade till tröjlådan, efter att ha endast ha spelat fem minuter som inhoppare. Guardiola, minns han, sade, nästan triumferande, ingenting, "plockade upp metallådan, som en vaktmästare, och gick därifrån".

 

 

Det är inte svårt att föreställa sig att Ibrahimovic och Mourinho, hans f.d manager i Inter, har bytt noteringar med varandra sedan dess. "Mitt problem i Barcelona var med en man och det var Filosofen," sade Ibrahimovic i en intervju 2011. "Med Mourinho kunde jag gå ut och döda för honom. Det var motivationen han gav mig. Med den andra var det fotboll ... fotboll ... men man måste ställa om sig med spelarna man har, särskilt när man köper en spelare för 70 miljoner [euros = 704,9m kr]. Man köper honom inte för att titta på fåglarna i träden."

 

 

Guardiola hade, enligt Ibrahimovic, "en hang-up gällande Mourinho" när dagens United manager var chef i Real Madrid. "José Mourinho är en stor stjärna. Han är trevlig. Första gången han träffade Helena [Ibrahimovics partner] viskade han till henne: 'Helena, du har endast ett uppdrag - ge Zlatan mat, låt honom sova, håll honom lycklig.' Den killen säger vad han vill. Jag gillar honom. Han är ledaren för sin armé. Men han bryr sig, också. Han sms:ade mig hela tiden i Inter, undrade hur jag mådde. Han är den exakta motsatsen till Guardiola. Om Mourinho lyser upp ett rum, drar Guardiola ner gardinerna."

 

 

Det här hände för sex år sedan. Någon annan spelare hade kanske lagt episoden bakom sig, istället för att låta agget frodas. Men när det gäller Ibrahimovic får man alltid intrycket att han helt enkelt bara bidar sin tid. "Min hela karriär har byggts på viljan att slå tillbaka," har han sagt, och hittills har han inte lyckats med det mot Guardiola. Efter det att Ibrahimovic flyttade till Milan mötte han Barcelona under sin andra säsong i Champions Leagues gruppspel. Han nätade men det gjorde även Messi och Guardiolas lag åkte tillbaka till Katalonien med en 3-2 vinst. Lagen mötte även varandra i kvartsfinal. Barcelona spelade 0-0 på San Siro och vann med 3-1 i returmatchen, Messi nätade med två straffar.

 

Sedan dess har inte Ibrahimovic mött något Guardiola lag. Det är hämnd han vill ha, utan tvekan, och Guillem Balagués Guardiola biografi bekräftar verkligen svenskens version av händelserna. "När Ibra fick applåderna under sina första månader i klubben [Barcelona], pratade Messi med Pep och sade att antingen spelade han som en nummer nio eller så spelade han inte alls. 'Och vad ska jag göra med Ibrahimovic?' sade Pep. Messi var orubblig: 'Jag spelar här eller så spelar jag inte alls; släng ut de andra på kanten.'"

 

 

Ibrahimovic anser att han "offrades" och ska ha sagt till en senior exekutiv direktör i Barcelona att om hans flytt till Milan inte gick igenom - och initialt krävde han att de skulle fixa en transfer till Real Madrid - skulle det bli konsekvenser. "Jag kommer vänta tills jag är tillsammans med tränaren framför media och en kommer jag slå till honom... jag kommer göra det, det kommer jag att göra."

 

 

Samtidigt väljer Guardiola att inte diskutera Ibrahimovic om han kan. Det är en kall, utstuderad likgiltighet och det kanske stör Ibrahimovic mer än någonting annat - intrycket han får att han inte är viktig i sin f.d tränares ögon. Det har stuckits ett hål i hans ego. Han kommer få sin chans på lördag att vårda det bättre.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards